Tegen de werkuurverhoging voor Europese studenten in Nederland

Quoted post


Gast

#46 Re: Re:

2012-04-23 17:42

#39: - Re:  

Ik vind niet dat het er los van staat. Nederlanders betalen gewoon belastingen waarmee studiefinancering wordt betaald, en ook de studie. Waarom zouden Nederlanders wel belastingsgeld voor Duitse studenten betalen terwijl Nederlandse studenten in Duitsland ook geen geld krijgen? Dit is toch best wel een doorslaggevend argument. Omdat het aantal Europeese studenten dat studiefinancering krijgt de afgelopen jaar fors is gestegen moeten op de regeling nu aanpassingen komen. Ik vind niet dat wij als Europeese studenten het recht hebben om te gaan klagen over het feit dat een ander land onze kosten niet wil gaan dragen. En dat doen ze al door onze studie te financeren want die kost veel meer dan 2000 euro per jaar.

Bovendien is het een feit dat er veel meer Europeese studenten in Nederland zijn dan Nederlandse studenten in het buitenland. Dit heeft als gevolg dat de overheid uiteindelijk uitkomt op een een negatief saldo (zie hier: http://www.nu.nl/politiek/2605590/buitenlandse-studenten-kosten-overheid-miljoenen.html ).

Reacties

C

#47 Re: Re: Re:

2012-04-25 11:54:00

#46: - Re: Re:

Misschien even een kleine correctie hier: Nederlanders hebben in Duitsland natuurlijk recht op de plaatselijke studiefinancering, net zoals dit in België afaik het geval zal zijn. De sociale stelsels zijn toch normaliter bedoeld voor inwoners en niet voorbehouden aan burgers.

 

Inderdaad is Nederland gevraagd bij veel studenten. Dit betreft trouwens niet alleen Duitsers, ook al zijn deze de meerderheid daarvan. Maar als je de toestroom wilt regelen, waarom stel je dan niet gewoon van de voren een reglement op? Waarom gooi je mensen stiekem het land uit, terwijl ze hier al een paar jaren bezig zijn? Immers, hierdoor worden ook mensen het land uitgezet, die wel hier wilden blijven werken. De werkuurverhoging is gewoon een hele laffe manier om tegen buitenlanders te zeggen dat ze in deze maatschappij niet welkom zijn.


Gast

#48 Re: Re: Re:

2012-04-25 20:41:43

#46: - Re: Re:

Nou, ik zeg ook helemaal niet dat het de overheid niet wel best veel geld kost als Europeese studenten in Nederland studeren. Alleen vind ik niet dat het een argument is om te zeggen "Nederlandse studenten krijgen in Duitsland geen studiefinancering, daarom krijgen Duitsers in Nederland ook geen studiefinanciering", want dan zou je andersom ook moeten redeneren dat Nederlanders in Duitsland studiegeld moeten betalen omdat ze dat in Nederland ook zou moeten doen, terwijl de studie in Duitsland meestal niets kost. Snap je wat ik bedoel?

 

Trouwens staat ook helemaal niet ter discussie of Europeese studenten überhaupt stufi krijgen, maar wat ze ervoor moeten doen. En heel eerlijk? Wat levert het de overheid op als wij 6 uur meer werken per week? Je kunt het ook zo zien dat dat alleen banen kost voor Nederlanders toch?