Tegen de werkuurverhoging voor Europese studenten in Nederland


Gast

#26

2012-04-12 18:56

Thank you for taking initiative! Well done,
Zorana (student who in Holland who is originally from Germay)
M.J.

#27 Re: Re:

2012-04-13 23:33

#13: Lisa - Re:

Lisa, ik begrijp de reactie van Nr. 10 in deze lijst wel, echter is deze wel zeer rechts gekleurd.

Maar jou reactie is toch weer links, maar voordat we een wel / nietus verhaal gaan krijgen:

Wat zijn volgens jou de voordelen, maar ook de nadelen van Internationale studenten?

(Ik verwacht hier niet antwoorden zoals, Van een duitser kan je Duits leren, want dan gingen we wel in Duitsland wonen)

 

Mvg,

M.J.


Gast

#28

2012-04-13 23:35

Buitenlandse studenten komen naar Nederland om allerlei redenen. Zij vormen in allerlei opzichten een investering voor de toekomst: mensen die later overal in de wereld belangrijke functies gaan vervullen en die een positieve relatie met Nederland hebben. Het zijn begaafde jonge mensen met durf, met pit, mensen die veel voor Nederland, Europa en de wereld kunnen gaan betekenen. Deze jonge mensen moeten sowieso extra hard werken, omdat ze in een tweede taal studeren, en/of zich staande moeten houden in een nieuwe omgeving, een nieuwe taal. Vaak is hun familie heel ver weg. Het zijn echt kanjers! En nu ook nog een paar dagen aardbeien plukken, poetsen of achter de kassa? Hebben we wel zoveel banen? Hoe leuk vinden hun niet-studerende Nederlandse leeftijdgenoten die concurrentie? Hou toch op met dat zielige, reactionaire, kortzichtige, xenofobe gedoe. Nederland is een stukje van de grote wereld. En de grote wereld wordt goddank bewoond door mensen van vlees en bloed, niet door verzonnen super-aliens en avatars of hoe die poppetjes allemaal mogen heten.
Laten we in contact blijven met de echte wereld.
Laat studenten studeren, en laat onze toekomst bevolkt worden door vrienden van Nederland!

Jet, docent Nederlands als tweede taal.


Gast

#29

2012-04-13 23:49

Investeer in de toekomst, laat studenten studeren!
Omdat het goed is voor de wereld als mensen goed opgeleid zijn. Omdat het goed is voor Nederland en Europa om ambassadeurs te hebben. Studeren vraagt veel van een mens. Studeren in het buitenland vraagt nog meer van een mens. 14 uur betaalde arbeid per week naast een studie is onmogelijk en onmenselijk.
Nederland begint een erg rare naam te krijgen in het buitenland... dat is niet goed voor onze toekomst.
e

#30 Re:

2012-04-14 09:54

#5: Nederlander -

Volledig eens

George

#31

2012-04-14 17:09

Het doel van het huidig kabinet is om in de TOP3 kenniseconomieën te komen. Mijns inziens redden we dat niet met maatregelen als deze. Ze willen hoogstaander wetenschappelijk onderwijs met mensen die het liefst bovennominaal afstuderen. Laten we het er over eens zijn dat ervan uitgegaan wordt dat een studieweek uit 40 uur (namelijk een fulltime werkweek bestaat). Op het moment dat je daar 14 uur aan werk aan toevoegt dan betekent dit dus dat je 54 uur per week moet maken om rond te kunnen komen. Persoonlijk ken ik geen enkele Nederlandse student die dat voor elkaar zou krijgen zonder er een burn-out aan over te houden. Dus waarom zouden we dan wel van onze medelanders mogen verwachten dat zij dit doen.

Daarnaast is het helemaal niet zo dat Duitse studenten niets hoeven te doen voor de Stufi die ze krijgen. Ik merk dat er veel onwetendheid is onder Nederlandse studenten ten opzichte van dit onderwerp. Ten eerste moeten Duitse studenten op dit moment al 8 uur in de week werken om überhaupt recht op Stufi te hebben. Dat lijkt niet zo'n probleem, maar ik neem aan dat ook de Duitse studenten wel eens een weekje (of meer) op vakantie willen in de zomer, wat betekent dat ze die weken al niet kunnen werken. Gelukkig is er voor ongeveer een jaar geleden daar een oplossing voor gekomen en gaat het nu over gemiddeld 32 uur in de maand gezien over een jaar. Echter als we dit naar 14 uur per week toe gaan trekken houdt dat in dat ze gemiddeld 56 uur per maand moeten werken. Probeer dan nog maar eens een paar weken op vakantie te gaan.
Daarnaast is het niet zo (wat wel veel Nederlandse studenten denken) dat Duitse studenten zowel de Nederlandse Stufi krijgen als wel de Duitse (Bafög). Ze moeten kiezen voor 1 van beide, daarnaast hebben de meeste mensen geen enkel idee hoe moeilijk het is om de Bafög überhaupt te krijgen in vergelijking met het gemak waarmee wij Nederlanders onze Stufi krijgen.

Het argument dat de Duitse overheid er maar voor moet zorgen dat Duitse studenten in Nederland kunnen studeren raakt ook kant noch wal. De Nederlandse overheid doet naar mijns inziens ook niets voor de Nederlandse studenten in Duitsland en/of België. Sterker nog de Nederlandse overheid doet steeds minder voor de Nederlandse studenten in Nederland.

Tot slot is het natuurlijk ook zo dat de Duitse student net zo hard getroffen worden door de overige maatregelen van het kabinet. Ook van hun wordt op dit moment verwacht dat ze nominaal+1 afstuderen en als ze dit niet redden wacht ook voor Duitse studenten gewoon de hoofdprijs van 3000 euro. Kortom: voordat je zegt dat Duitse studenten maar meer in moeten leveren moet je even bij jezelf ten rade gaan over het feit hoe het er op dit moment voor staat en wat jij er van zou vinden als je 8 uur in de week zou moeten gaan werken voor je Stufi. (wat de Duitse studenten op dit moment al moeten)

Gast

#32

2012-04-16 22:49

This is increasing the requirement almost double. Taking into consideration that most university students have classes every day during the week, this new standard means that the affected people would have to work almost two full work-days. Which leaves no time for homework or anything else. The dutch economy greatly benefits from the presence of international students, why is this effort to disadvantage them away I do not understand.

Gast

#33

2012-04-17 12:45

Ik ben het in principe niet helemaal oneens met de nieuwe regelingen. Europese studenten krijgen in Nederland zomaar 260 euro per maand kado, terwijl ze dat in hun eigen land vaak niet krijgen. In Duitsland krijg je alleen studiefinandering als je ouders het niet zelf kunnen opbrengen. In Duitsland zouden Nederlanders ook geen studiefinancering krijgen, alleen als hun ouders een te laag inkomen zouden hebben. Ik vind het daarom niet terecht dat Europese studenten nu gaan zeuren over dat ze geen geld meer krijgen: het was een soort kado, en dat dit nu met de bezuinigingen wordt toegespitst vind ik eigenlijk heel normaal. En dat zeg ik als Duitse student.

Wat ik niet kan begrijpen is de manier waarop zij het doen. Ik ben niet naar Nederland gekomen met de gedachte "hier ga ik meer stufi krijgen dan in Duitsland", maar vanwege de studie. Er zijn echter waarschijnlijk wel mensen die met de keuze om naar Nederland te komen rekenden op studiefinancering en anders echt niet rond zouden komen (bijvoorbeeld omdat ze geen geld van hun ouders krijgen). Hier had misschien rekening mee kunnen worden gehouden, bijvoorbeeld door de regeling gelijdelijk in te voeren, of alleen voor toekomstige eerstejaars te laten gelden. Dat had ik schappelijker gevonden.
Ten tweede vind ik het eigenlijk een nogal laffe regeling: De overheid weet heus wel dat door de nieuwe regeling van alle werkende buitenlanders misschien nog maar 10% overblijft dat recht heeft op studiefinancering. Van alle Europeese studenten in mijn omgeving die ik ken werkt er maar 1 meer dan 14 uur. Wie 14 uur werkt heeft in principe al genoeg geld om rond te komen en heeft de stufi niet meer nodig. Wie 8 uur werkt wel. Ik heb een beetje het gevoel dat ze deze regeling alleen hebben ingevoerd zodat er geen discussie over discriminatie kan ontstaan (dit is wel alleen mijn eigen speculatie), want ze geven het nog wel, alleen je moet er meer voor doen. Dat 14 uur utopisch is is alleen maar bijzaak. Ik zou zeggen: Wees drastisch, of pas de regeling aan. 10 uur zouden studenten misschien nog kunnen hanteren, 14 is gewoon belachelijk. Dan kun je stufi voor buitenlanders ook gewoon helemaal afschaffen.

Wat betreft de overige regelingen heb ik ook gelezen dat de overheid erover nadenkt om ook de collegegelden van buitenlandse studenten te verhogen. Ik vraag me af of er met teveel regelingen in 1 keer niet ergens iets mis gaat. Inmiddels gaan universiteiten uit van een vast deel buitenlandse studenten. Als de overheid zo doorgaat gaan die binnenkort andere landen opzoeken of thuisblijven. Dat zou ik heel jammer vinden. Het collegegeld is al hoger dan in bijvoorbeeld Duitsland, en ondanks dat Nederlandse universiteiten
een goede naam hebben in het buitenland denk ik niet dat veel studenten bereid zijn om binnenkort nog meer te gaan betalen. Ik denk dat veel universiteiten door de regelingen van de eigen overheid binnenkort in de knoei gaan zitten. Per afgestudeerde Europese student krijgt elke universiteit geld van de EU en daar wordt vanuit de universiteit gewoon op gerekend. Als er binnenkort weer minder Europese studenten zijn gaan waarschijnlijk veel plannen niet op.
Isabel Nolte
De auteur van deze petitie

#34 Re: Re: Re:

2012-04-17 14:42

#27: M.J. - Re: Re:

Ik denk dat diegene onder jou reactie al wat goede voorbeelden van de voordelen van buitenlandse studenten heeft gegeven. Nog meer vind je in de 5 redenen, die onder de petitie geplakt zijn. Diversiteit in de cultuur is voor mij al een heel belangrijke punt.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-04-18 00:05



Gast

#36 this is scandalous !!

2012-04-18 00:06

this is scandalous !!! it is simply not possible for combining 14 hours of work per week with studying !!!

Gast

#37

2012-04-18 08:44

Hoe zou het mogelijk zijn een studie te volgen en tegelijkertijd nog 14 uur per week te werken?

Gast

#38 Re:

2012-04-18 11:22

#5: Nederlander -

En is het eerlijk als Nederlanders wel in Duitsland mogen studeren en  daar vervolgens niets hoeven te doen? Terwijl tegelijkertijd de buitenlandse studenten hier 14 uur per week moeten werken?  Daarbij is het belachelijk dat de Nederlandse overheid een aantal jaar geleden buitenlandse studenten aan het aanmoedigen was om hier te studeren, en nu het potje een beetje op is, is het wel weer mooi geweest. Lekker makkelijk...

CHECK EVEN WAT ACHTERGONDINFORMATIE VOORDAT JE ZULKE DINGEN POST. HIER KAN IK ECHT NIET TEGEN.


Gast

#39 Re:

2012-04-18 17:39

#33: -

Wat heeft het ermee te maken wat Nederlanders in Duitsland wel of niet krijgen? Dat staat er toch helemaal los van. Wij zeggen toch ook niet dat Nederlanders die bijvoorbeeld in Berlijn (waar je geen geld moet betalen om te gaan studeren, net zo als op de meeste universiteiten in Duitland trouwens) gaan studeren 2000,- per jaar moeten betalen omdat ze dat in Nederland ook hadden moeten doen.  Slaat toch nergens op dat argument...


Gast

#40

2012-04-19 13:33

Bedankt voor het aanmaken!
TomC

#41

2012-04-19 19:32

A little bit of truth here. (Writing in English so international students will hopefully understand)

Alright, I’ve been reading arguments from left and right, and I’m finding quite a lot of misinformation … arguments are backed by emotion instead of facts.. so here are my 2 cents, a bit of information so that you guys can formulate a more… accurate picture to explain the new rules which will be imposed.

The new trend is to reduce the number of international students coming into the Netherlands since it simply costs the government a LOT of money for each student. Currently it costs the Dutch government 6 000 to 60 000 euros per year per student, where the amount varies according to the study and facilities. (Medicine and science students consume a bit more than economics and law for example) Extreme cases are then seen in PhD’s where some (like a Chinese guy sitting behind me) will cost 500 000 euros during his 4 year research, and this is just one out of many in my department.(consisting of around 40 PhD’s, from which about 70% are foreigners)

This money (paid for by Dutch tax payers) is seen as an investment from the Dutch government, which it intends to recover with interest in the form of taxes and economic development after the student has obtain his (expensive) degree. However till 10 years ago, the student exchange balance was somewhat constant, with an even number of Dutch students going abroad as international students coming into the Netherlands. With the enormous explosion of international students in recent years, the balance shifted, the Netherlands are investing in international students who, by far and large, will pick up their fancy diploma with a flight ticket out of here already in their back pocket. Their contribution to the Dutch economy on the long run will be zilch, zero, nada and in many cases and their integration in the Dutch society or Dutch student life during their studies was even worse.

So what will this new rule cause? A reduction in the number of new students coming into the Netherlands, it will not eradicate international students from the Netherlands.
As for the 14 hours of work per week, Ai ai ai… most students don’t even put that much time into their studies, so I understand the revolt. After all, many see the university as a way of postponing entering the real 9 to 5 life.
And lets face it, the UK is a few hundred km’s further that way (I’m pointing left), but there they charge you charge with the real cost of studying and not the symbolic 1700 euros per year.



Gast

#42

2012-04-20 12:03

Ik sta volledig achter deze petitie en vind het een goed uitgedachte actie van Isabel Nolte met een werkbaar alternatief. Zelf werk ik bij een Universiteit en help veel studenten met het aanvragen van studiefinciering voor EU studenten. Ze studeren allemaal erg serieus en werken hard. Deze studenten hoeven niet extra gepusht te worden nog meer te presteren(in minder tijd studeren om meer te kunnen werken), ze nemen het studentenleven al serieus genoeg en kunnen de financiële ondersteuning goed gebruiken.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-04-21 13:37


Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-04-21 13:38



Gast

#45

2012-04-21 13:51

trouwens die buitenlanders gaan toch weer gewoon weg hierna? dus NL heeft er toch op de lange termijn niks aan...

Gast

#46 Re: Re:

2012-04-23 17:42

#39: - Re:  

Ik vind niet dat het er los van staat. Nederlanders betalen gewoon belastingen waarmee studiefinancering wordt betaald, en ook de studie. Waarom zouden Nederlanders wel belastingsgeld voor Duitse studenten betalen terwijl Nederlandse studenten in Duitsland ook geen geld krijgen? Dit is toch best wel een doorslaggevend argument. Omdat het aantal Europeese studenten dat studiefinancering krijgt de afgelopen jaar fors is gestegen moeten op de regeling nu aanpassingen komen. Ik vind niet dat wij als Europeese studenten het recht hebben om te gaan klagen over het feit dat een ander land onze kosten niet wil gaan dragen. En dat doen ze al door onze studie te financeren want die kost veel meer dan 2000 euro per jaar.

Bovendien is het een feit dat er veel meer Europeese studenten in Nederland zijn dan Nederlandse studenten in het buitenland. Dit heeft als gevolg dat de overheid uiteindelijk uitkomt op een een negatief saldo (zie hier: http://www.nu.nl/politiek/2605590/buitenlandse-studenten-kosten-overheid-miljoenen.html ).

C

#47 Re: Re: Re:

2012-04-25 11:54

#46: - Re: Re:

Misschien even een kleine correctie hier: Nederlanders hebben in Duitsland natuurlijk recht op de plaatselijke studiefinancering, net zoals dit in België afaik het geval zal zijn. De sociale stelsels zijn toch normaliter bedoeld voor inwoners en niet voorbehouden aan burgers.

 

Inderdaad is Nederland gevraagd bij veel studenten. Dit betreft trouwens niet alleen Duitsers, ook al zijn deze de meerderheid daarvan. Maar als je de toestroom wilt regelen, waarom stel je dan niet gewoon van de voren een reglement op? Waarom gooi je mensen stiekem het land uit, terwijl ze hier al een paar jaren bezig zijn? Immers, hierdoor worden ook mensen het land uitgezet, die wel hier wilden blijven werken. De werkuurverhoging is gewoon een hele laffe manier om tegen buitenlanders te zeggen dat ze in deze maatschappij niet welkom zijn.


Gast

#48 Re: Re: Re:

2012-04-25 20:41

#46: - Re: Re:

Nou, ik zeg ook helemaal niet dat het de overheid niet wel best veel geld kost als Europeese studenten in Nederland studeren. Alleen vind ik niet dat het een argument is om te zeggen "Nederlandse studenten krijgen in Duitsland geen studiefinancering, daarom krijgen Duitsers in Nederland ook geen studiefinanciering", want dan zou je andersom ook moeten redeneren dat Nederlanders in Duitsland studiegeld moeten betalen omdat ze dat in Nederland ook zou moeten doen, terwijl de studie in Duitsland meestal niets kost. Snap je wat ik bedoel?

 

Trouwens staat ook helemaal niet ter discussie of Europeese studenten überhaupt stufi krijgen, maar wat ze ervoor moeten doen. En heel eerlijk? Wat levert het de overheid op als wij 6 uur meer werken per week? Je kunt het ook zo zien dat dat alleen banen kost voor Nederlanders toch?


Gast

#49 Re:

2012-05-11 14:47

#45: -

Dat kun je zo niet zeggen! Groot deel van de "buitenlanders" blijft gewoon hier in Nederland wonen en werken!!


Gast

#50

2012-05-14 20:55

Studenten moeten kunnen studeren. En daarbij niet gehinderd worden door te veel verplichtingen