Tegen de werkuurverhoging voor Europese studenten in Nederland


Gast

#1

2012-04-11 22:37

goed gedaan isabel !!!! :)
Isabel Nolte
De auteur van deze petitie

#2 Re:

2012-04-11 22:39

#1: -

Dank je wel! Ik hoop dat dit een effect heeft! ik ben er klaar mee om alle veranderingen gewoon te accepteren die de studie betreffende in de laatse jaren in Nederland hebben plaats gevonden.


Gast

#3

2012-04-11 22:43

Het is gewoon onmogelik 14 uur per week te werken en goed te studeeren!
Isabel Nolte
De auteur van deze petitie

#4 Re:

2012-04-11 22:47

#3: -

Daar heb je gelijk! En hierdoor wil Halbe Zijlstra dus de kwaliteit van de studenten verhogenP Wat verwacht hij? Alleen maar überstudenten uit het buitenland? Studenten die makkelijk een 9 in alle tentamens halen en daarnaast het liefst nog 20 uur per week werken?

Gewoon niet realistisch!

Nederlander

#5

2012-04-11 22:52

Als je in Nederland wilt studeren, laat dan ook zien dat je een Nederlandse student bent (Duits op de facebookpagina voor deze petitie kan echt niet!+veel spelfouten). Voor Nederlanders wordt het studeren alleen maar moeilijker door de bezuinigingen, moeten wij dan betalen voor de studenten uit een rijk land? Lijkt mij niet toch, oftewel, ik vind het de verantwoordelijkheid voor de Duitse overheid om Duitse studenten te voorzien van de benodigde financiering. Op deze manier houden wij studeren in Nederland betaalbaar en wordt de Nederlander niet slachtoffer van de eigen goede kwaliteit.

Jos

#6 Re:

2012-04-11 22:59

#3: -

Pertinent onwaar!

Isabel Nolte
De auteur van deze petitie

#7 Re:

2012-04-11 23:13

#5: Nederlander -

Ik snap wat je zegt. Op de facebook pagina van het event passend bij deze petitie staat echter eerst in het Nederlands uitgelegd, waar het over gaat. De vertaling is alleen voor studenten, die in het Engels studeren en nog niet zo goed Nederlands kunnen of vrienden uit Duitsland, die mee willen helpen bij de petitie, hoewel het hun niet betreft.

Mijn excuses voor spelfouten, ik zelf woon nu wel al 3 1/2 jaar in Nederland, maar mijn Nederlands is zeker nog niet perfect en ik maak fouten. Ik doe echter mijn best met de taal en natuurlijk de integratie (studentenvernigingen, cultuurverenigingen, werk bij de UT etc.).

Voor europese studenten is het studeren net zo moeijlijk geworden door bvb de langstudeerboete als voor Nederlanders. Dit is echter geen reden, om de voorwarden voor europese studenten nu nog extra te verhogen. Integratie laat een buitenlandse student al zien met 8 uur werk per week, daar veranderd 14 uur niets aan.

Verder is het belangrijkste punt wat betreft buitenlandse studenten dat deze iets moeten betekenen voor Nederland, door bvb na hun studie hier te blijven. Dit gaat zeker niet gebeuren, als de frustratie tijdens de studie voortdurend groeit door dergelijke maatregelen. 

Dat de studiefinancering in Duitsland alleen maar betaald wordt, als de ouders van de student onder een bepaald maximum aan inkomsten hebben is een groot probleem, maar op de andere hand is de studie dan ook weer gratis in de meeste delen van Duitsland. De gedachte, dat in Duitsland de financering gaat veranderen, omdat er collegegeld in Nederland bestaat is niet realistisch.

Ik betaal mijn collegegeld graag, omdat ik er in Nederland iets voor krijg, maar helaas kan ik mijn studie niet financeren door alleen werkinkomsten.

Ik vraag dus voor een eerlijke kans op studiefinancering ook als europese student.

Sarah
Gast

#8

2012-04-11 23:13

Het is nu al soms wel lastig naast je studie te gaan werken, en dat met 8 uur per week. Maar aan 14 uur is echt niet te voldoen! Óf je studie of werk zal het dan moeten zijn en van vrije tijd kun je dan echt niet meer spreken.
Heeft de Nederlandse overheid niet al een voordeel van al de studenten die naast hun studie gaan werken? Maakt toch niet uit of Nederlands of buitenlands, toch?! En de Nederlandse studenten hoeven helemaal niet te gaan werken voor studiefinancering!!! Lekker leven op het geld van de staat.

Sarah
Gast

#9 Re:

2012-04-11 23:21

#5: Nederlander -

Hoe zal zo een voorziening van de Duitse overheid dan eruit zien? Het ligt toch nog aan de keuze van de student. En als iemand daar voor kiest in Nederland te gaan studeren, verhuisd die ook daar heen. Er is al een soort voorziening van de Duitse overheid voor de benodigde financiering, die is maar helaas niet altijd zo makkelijk te krijgen. Ik weet niet hoe het in Nederland voor de Nederlandse studenten is, maar volgens mij hoef je alleen maar in te schrijven.

Ik vind jullie Nederlanders moeten heel trots erop zijn, dat jullie zo een goede kwaliteit hebben wat de studie betreft! Anders zijn er toch nooit zo veel buitenlandse studenten hier heen gekomen.


Gast

#10

2012-04-11 23:28

Dat een buitenlandse student aanspraak kan maken op Nederlandse financiering is op zich al belachelijk. Zolang de buitenlandse studenten collegegeld betalen hebben ze alle recht om hier te studeren. Echter hoeft de Nederlandse staat hier niets tegenover te stellen in de vorm van studiefinanciering (het teruggeven van collegegeld met een omweg via een ander potje). Ik wist niet van het bestaan van deze regeling af en wat mij betreft schaft het kabinet deze regeling liever vandaag af dan morgen.
Dat de Duitse regering alleen studiefinanciering onder een bepaald inkomen geeft is niet het probleem van Nederland, zij hoeven daarvoor niet bij te springen. Zitten ouders boven dat inkomen dan hebben ze als het goed is ook mogelijkheden om hun kind te laten studeren (ook in Nederland moeten ouders bijspringen mits ze daartoe in staat zijn, zijn ze daar niet toe in staat dan is er de mogelijkheid van aanvullende studiebeurs).
Gaat het om studierichtingen waar in Nederland een tekort aan is, dan mag de overheid wat mij betreft bijspringen om studenten aan te moedigen deze opleiding in Nederland te volgen. Echter voor een aantal opleidingen heeft Nederland een gigantisch overschot (Psychologie, rechten), oftewel de regering hoeft hier absoluut niet voor bij te springen om vervolgens Nederlandse studenten het moeilijker te maken een baan te vinden.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-04-11 23:30



Gast

#12 Re: Re:

2012-04-11 23:35

#11: Anita - Re:

In Engeland bijvoorbeeld is studeren nauwelijks meer te betalen (met collegegelden van 30000 euro per jaar voor een goede universiteit), laten we blij zijn dat in Nederland er nog een betaalbare studie mogelijk is en dit vasthouden. Het collegegeld in Nederland is al vele malen minder dan de daadwerkelijke kosten van het studeren, dit rechtvaardigt ook absoluut de langstudeerdersboete. Oftewel hier studeren prima, maar dan moet je ook begrip hebben voor de daarbij komende kosten en blij zijn dat er vanuit de overheid al op wordt toegelegd.

Lisa

#13 Re:

2012-04-11 23:36

#10: -

Uit deze tekst lees ik alleen maar een heel nauw wereldbeeld! Zie je niet de voordelen van internationale studenten? De expertise die door hen naar Nederland komt, of de cultuur die je kunt leren kennen?

Misschien gaan we de grensen meteen dicht maken, toch? En de marrokanen kunnen ook allemaal naar huis, he?

Jeetje, wat is dit land rechts geworden...

Marvin

#14 Re: Re: Re:

2012-04-11 23:37

#12: - Re: Re:

hoe makkelijk je kunt praten, als de overheid alles voor je betaald, toch?

Marcel

#15

2012-04-12 01:07

Ik vind 8 uur zeer redelijk en 14 uur is gewoon te veel van het goede. Een Nederlandse student hoeft niet eens te werken om zijn of haar studiefinanciering te innen. Zelfs gezien het feit dat ik Nederlander ben, ben ik van mening dat de Nederlandse student veels te verwend is geworden en wij als land stil staan. En ik ben het met Lisa eens, het is absurd te stellen dat buitenlandse studenten eigenlijk beter geweigerd kunnen worden, laten wij als Nederlanders uberhaupt maar eens een stap extra zetten ipv ons luie gedrag de boventoon te laten voeren. Kortom 8 uur is zeer redelijk en 14 buiten proportie en wij Nederlanders moeten onze kop een keer houden en eens wat meer presteren.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-04-12 08:34


Frederik

#17 Verkeerde manier van aanpak

2012-04-12 10:14

Ik vind dat op deze manier gewoon de verkeerde mensen worden gestraft. Studenten die graag willen werken zijn meestal ook goed geïntegreerd en spreken goed Nederlands. Het was verstandiger geweest om de eizen voor het Nederlands bij het begin van de bachelor omhoog te zetten zodat de persoon echt voldoende de taal spreekt. Ik begrijp daarom ook de Nederlanders die er moeite mee hebben als sommige buitenlandse studenten naar een aantal jaren nog steeds niet de taal spreken en onder elkaar blijven. Maar dit is gewoon de verkeerde manier van aanpak!

Gast

#18

2012-04-12 11:13

De gemiddelde Nederlandse student werkt lang geen 8u per week, laat staan 14u per week. Waarom niet? Omdat dit gewoon niet kan en past naast een fulltime studie.
Werkelijk waar belachelijk dat dit voor niet-Nederlandse studenten dan een vereiste gaat worden om financiering te kunnen krijgen.
Wederom een maatregel waarbij studeren straks alleen nog voor de rijke mensen is, zo zonde....

Gast

#19

2012-04-12 12:50

FULLTIME STUDIE BETEKENT DAT JE DE TIJD HARD NODIG HEBT
Isabel Nolte

#20 Re:

2012-04-12 13:44

#19: -

Heel goed punt! Dit is de beste reden - eigenlijk zou je niet eens kunnen/moeten werken naast je studie. 40 uur per week aan studie is genoeg, het weekend is voor vrije tijd.

Dat er zo veel studenten naast hun studie werken is vooral uit financiele redenen, en dit is op zich al jammer genoeg.

Je kunt natuurlijk in praktijk best wel een beetje werken naast de meeste studies, maar zou dit de norm moeten zijn?


Gast

#21

2012-04-12 15:29

Het is onzin om zoveel van "buitenlanders" te vragen. We zouden trots moeten zijn op het feit dat mensen in dit kikkerlandje wíllen studeren!

Gast

#22

2012-04-12 16:40

Wat jammer, dat dit zo gebeurt.
C

#23

2012-04-12 16:47

Ik heb begrip voor Zijlstra's wens om ervoor te zorgen dat EU-studenten niet alleen in Nederland studeren maar hier ook productief willen zijn. Maar een verplichting van 14 uur werken - er zijn maar weinig mensen die in staat zijn om op deze manier (fatsoenlijk) te studeren. Noch de student(e) noch de werkgevers hebben hier iets aan.

Wat mij aan Zijlstra's voorstel irriteert is dat er dus blijkbaar een verborgen motivatie erachter zit, namelijk studenten die ooit welkom waren maar dit niet meer zijn, eruit te flikkeren. En dat vind ik oneerlijk. Er zijn andere mogelijkheden.

Je kunt mensen i.p.v. een studiebeurs een krediet geven dat kwijtgescholden wordt als ze lang genoeg in Nederland belasting betalen.
Je kunt zeggen dat je nog maar x-duizend mensen uit EU aan wilt nemen.
Je kunt deze regeling geleidelijk invoeren, zodat niet honderden hun studie moeten staken.


Als het de bedoeling is, zeker te stellen dat EU-studenten ook iets aan de Nederlandse economie bijdragen, dan zou elke van deze maatregelen net zo veel voor dat doel bereiken als Zijlstra's voorstel. En bovendien zijn ze eerlijk en ook werkbaar.


Geen van de EU-studenten is in Nederland om de overheid uit te roven. Velen zouden zich best kunnen voorstellen om hier, als ze goed geïntegreerd zijn, hun bijdrage aan de maatschappij te leveren. Ze zijn dan ook bereid wat extra inspanningen te doen om hier te kunnen blijven. Maar deze werkuurverhoging lijkt mij slechts bedoeld te zijn om EU-studenten het land uit te zetten i.p.v. ze bij het land te binden.

Gast

#24

2012-04-12 18:00

Zorg voor kwaliteit betekent alle ruimte krijgen om je als student optimaal te kunnen ontwikkelen, zodat de opleiding niet langer hoeft te duren dan nodig is en ze datgene kunnen gaan uitvoeren waar ze deskundig in zijn.

Gast

#25 Re:

2012-04-12 18:24

#3: -

bij 4 vakken zijn dat mehr dan 14 uur;) plus werken plus gezelligheid..dat gaat niet goed.