Open brief aan de Ministers van Dierenwelzijn en van Innovatie

Quoted post

Lab

#4 Re: Re:

2014-09-17 15:14

#2: - Re:  

Ik weet niet hoe dat met jou zit, maar ik heb het vak ethiek gehad in mijn opleiding + de training om met proefdieren om te gaan en een daarbovenop een theoretisch examen ervoor afgelegd. Wat allemaal nodig is VOOR je ook maar met proefdieren mag in contact komen... . Als je echt wetenschapper bent, school je dan aub bij... . Want jij bent bij deze de eerste die ik tegenkom in dit vakgebied die dat niet weet en toch in deze sector tewerkgesteld is.

Reacties


Gast

#8 Re: Re: Re:

2014-09-18 06:53:45

#4: Lab - Re: Re:  

 Het vak "ethiek" heb ik gehad ja, veilig weggeborgen in zingeving en religie. Geen moeilijke vragen, en al zeker geen krititsche. Geen directe verwijzingen naar proefdieren of iets dergelijks.
Het vak dierproefkunde zelf is een lachtertje. Het is het vak dat iedereen kiest omdat het zo makkelijk is... dat vak moet ons leren met dieren om te gaan. Je krijgt er welgeteld 2 seconden in je handen, op een practicum. Verder leer je wat de minimumbehuizing is, hoe de anaesthesie werkt en hoe je met het meeste kans op succes je aanvraag kan invullen. Dat is in mijn ogen niet voldoende opleiding, neen. Het gaat over levende wezens die in sommige proeven ondraaglijk lijden.

Het feit dat er al zo snel op persoonlijke titel beledigd wordt is sprekend. Bijscholing, laat me niet lachen, ik heb proefdierkunde in 2 Westerse landen afgelegd.  In beide landen verschilde het niet zoveel, in beide gevallen ontoerijkend. Ik heb ook met proefdieren gewerkt, in twee landen. Heb echter in 4 jaar tijd slechts 1 controle gehad. Aangekondigd...

Niet alles is zomaar te rechtvaardigen is "in de naam van de wetenschap". Ik nodig u nogmaals uit om het filmje uit het Max Planck instituut (gerenommeerde instelling) en beslis zelf of u dit aanvaardbaar vindt. De ingezonden open brief, waar op een hele pagina niet eens een regel gespendeerd wordt aan zelfreflectie, doet alvast uitschijnen dat de professoren en medewerkers hier geen graten in zien.