Neen aan Motorcrossland in Sint-Kruis-Winkel/Mendonk! ja voor leefbare kanaaldorpen!

Quoted post

Kies een pseudoniem

#40 Motorcross

2014-06-23 18:50

Beste buurtbewoners,
Ik versta absoluut de bezorgdheid en deels is daar ook van terecht. Motorcross maakt tot op heden lawaai en dat is hinderlijk. Andere zaken zijn echter niet correct gesteld.
*Stof: Dit is perfect onder controle te houden en moet een van de voorwaarden zijn waaraan vervult wordt om er een motorcross circuit te mogen uitbaten.
*Verkeer: Het is niet zo dat er honderden wagens met aanhanger of bestelwagen zullen af en aan rijden. Indien dit in een degelijk plan gestoken wordt zal er geen last voor de buurtbewoners zijn.
*Wedstrijden: Ik ben ervan overtuigd dat er met de initiatiefnemer in onderling overleg kan afgesproken worden hoeveel wedstrijden er kunnen plaatsvinden. Momenteel is het zo dat elke gemeente op 3 vergunningen per jaar mag geven op een occasionele locatie waar de geen vergunningen voor nodig is. Hier zullen de vergunningen wel dienen in orde te zijn waardoor de overlast voor buurtbewoners veel minder zal zijn.
*Elektrisch motorcross: Dit staat nog in zijn kinderschoenen en het zal nog een tijdje duren vooraleer dit effectief kan gebruikt worden op de circuits.
* De locatie in Sint-Kruis-Winkel beschikt over een aantal troeven waardoor het geluidstransport veel minder is. Zoals begroeiing, hoge vaste wallen die de zone omringen en gunstige windrichting.
* De motoren zijn helemaal niet vervuilend. Een gemiddelde rijder verbruikt een 6 tal liter brandstof. Dit is dezelfde brandstof waar elke benzinewagen op de weg mee rijdt. Dit is een te verwaarloosbare percentage van totale sport gerelateerde brandstof die er gebruikt wordt.

Zou een test dag in de zone meer duidelijkheid kunnen brengen?
Sportieve groeten
Stefan


Reacties


Gast

#41 Re: Motorcross

2014-06-25 10:27:38

#40: Kies een pseudoniem - Motorcross

Test dag test dag ... alsof het terrein er al mag liggen om te mogen testen , man man man.

De vraag in sé is "Is de implanting van een dergelijk motorcrossterrein op de door initiatiefnemer gewenste locatie mogelijk?" - daarbij is de mening van velen dus NEEN! en dit dus voor vele inwoners van het dorpje Sint-Kruis-Winkel, die er tenslotte dag in dag uit leven en nog willen leven ook naar de toekomst toe!

Er ligt een terrein in Mendonk waar er af en toe wordt gecrosst,

Er is een mogelijkheid in Axel, n.b. :

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/finlandcircuit-maakt-doorstart-1.4419901#.U6nBpm4rkg5.facebook

Er stonden nog niet te veel mensen bij stil, maar de aanleg van en de uitbating van een motorcrossterrein, impliceert de met zich meebrengende hinder ook een daling wellicht in de toekomstige waarde van de onroerende goederen in de kanaaldorpen?

Nog een keer: Wat ligt er in Knokke van motorcrossterrein ?

 

chicken run

#45 Re: Motorcross

2014-07-05 09:26:09

#40: Kies een pseudoniem - Motorcross

Een testdag in de zone om meer duidelijkheid te brengen, is een voorstel gestoeld op rede. Toch wil ik het volgende zeggen.

* er is al een testmeting geweest door een 'onderzoeksteam', ik betwijfel enorm sterk of die betrouwbaar of valide is geweest. (heb daar mijn redenen voor om die stelling te plaatsen). En dan kom ik nu terug op het woord 'testdag', dat is slechts een indicatie van permanente reeksen dagen aan motorcross.

* Mooi aangehaald is "Indien dit in een degelijk plan gestoken wordt zal er geen last voor de buurtbewoners zijn". Jammer dat dit zich moet berusten op 'indien'. Het is ook niet zeker of het woord 'zal' geldig zal zijn. Noch naar dit plan dat in het topic 'verkeer' thuishoort, noch naar de impact van het geheel, dat ruimer is dan het topic.

* Er leeft hier in de dorpen al een verzadiging, zij het van milieu en geluid en wellicht ook nog andere factoren. Of er nu gemeten wordt of er een fractie overlast bijkomt, de hoeveelheid speelt voor bepaalde mensen weinig of geen rol. Genoeg is genoeg. Je kan dat in cijfers uitdrukken, maar je kan dat ook uitdrukken in emmers die overlopen.  Neem daarbij iets wat men nooit zal meten, dat is nood aan privacy (een begrip dat hier wat ruimer kan gezien worden. Zo is eens een woonkern bestudeerd, en dat welbevinden daalt naarmate meer mensen dicht bij elkaar wonen, activiteiten zijn, geluid, verkeer, pollutie, en noem maar op - het idee van een crossterrein te opperen of te testen of door te voeren doet het welbevinden toch ook dalen hoor)

"Ik heb gemeten dat mijn buurt toekomt met enkele hectaren land, dat hun oren een bepaalde pijngrens kunnen verdragen, dat het niet erg is wat van dat land af te nemen en er wat lawaai bij te maken, dus doe je dat gewoon" Wat niet gemeten werd, was de verzadigingsdrempel van de innerlijke rust achter dat oor. En ook niet het geluk in het hart, dat gespaard wou blijven van kommer en kwel. Een bandenspoor en een voetspoor ernaast hadden op een hart getrapt.  En wie keek er dan nog om naar dat beschadigde hart, want het was - net als de kip en het ei - toch niet volledig intact maar ... beschadigd.