Tegen de werkuurverhoging voor Europese studenten in Nederland


Gast

/ #33

2012-04-17 12:45

Ik ben het in principe niet helemaal oneens met de nieuwe regelingen. Europese studenten krijgen in Nederland zomaar 260 euro per maand kado, terwijl ze dat in hun eigen land vaak niet krijgen. In Duitsland krijg je alleen studiefinandering als je ouders het niet zelf kunnen opbrengen. In Duitsland zouden Nederlanders ook geen studiefinancering krijgen, alleen als hun ouders een te laag inkomen zouden hebben. Ik vind het daarom niet terecht dat Europese studenten nu gaan zeuren over dat ze geen geld meer krijgen: het was een soort kado, en dat dit nu met de bezuinigingen wordt toegespitst vind ik eigenlijk heel normaal. En dat zeg ik als Duitse student.

Wat ik niet kan begrijpen is de manier waarop zij het doen. Ik ben niet naar Nederland gekomen met de gedachte "hier ga ik meer stufi krijgen dan in Duitsland", maar vanwege de studie. Er zijn echter waarschijnlijk wel mensen die met de keuze om naar Nederland te komen rekenden op studiefinancering en anders echt niet rond zouden komen (bijvoorbeeld omdat ze geen geld van hun ouders krijgen). Hier had misschien rekening mee kunnen worden gehouden, bijvoorbeeld door de regeling gelijdelijk in te voeren, of alleen voor toekomstige eerstejaars te laten gelden. Dat had ik schappelijker gevonden.
Ten tweede vind ik het eigenlijk een nogal laffe regeling: De overheid weet heus wel dat door de nieuwe regeling van alle werkende buitenlanders misschien nog maar 10% overblijft dat recht heeft op studiefinancering. Van alle Europeese studenten in mijn omgeving die ik ken werkt er maar 1 meer dan 14 uur. Wie 14 uur werkt heeft in principe al genoeg geld om rond te komen en heeft de stufi niet meer nodig. Wie 8 uur werkt wel. Ik heb een beetje het gevoel dat ze deze regeling alleen hebben ingevoerd zodat er geen discussie over discriminatie kan ontstaan (dit is wel alleen mijn eigen speculatie), want ze geven het nog wel, alleen je moet er meer voor doen. Dat 14 uur utopisch is is alleen maar bijzaak. Ik zou zeggen: Wees drastisch, of pas de regeling aan. 10 uur zouden studenten misschien nog kunnen hanteren, 14 is gewoon belachelijk. Dan kun je stufi voor buitenlanders ook gewoon helemaal afschaffen.

Wat betreft de overige regelingen heb ik ook gelezen dat de overheid erover nadenkt om ook de collegegelden van buitenlandse studenten te verhogen. Ik vraag me af of er met teveel regelingen in 1 keer niet ergens iets mis gaat. Inmiddels gaan universiteiten uit van een vast deel buitenlandse studenten. Als de overheid zo doorgaat gaan die binnenkort andere landen opzoeken of thuisblijven. Dat zou ik heel jammer vinden. Het collegegeld is al hoger dan in bijvoorbeeld Duitsland, en ondanks dat Nederlandse universiteiten
een goede naam hebben in het buitenland denk ik niet dat veel studenten bereid zijn om binnenkort nog meer te gaan betalen. Ik denk dat veel universiteiten door de regelingen van de eigen overheid binnenkort in de knoei gaan zitten. Per afgestudeerde Europese student krijgt elke universiteit geld van de EU en daar wordt vanuit de universiteit gewoon op gerekend. Als er binnenkort weer minder Europese studenten zijn gaan waarschijnlijk veel plannen niet op.