Steun Theater aan de Stroom (TAS)


Gast

/ #26

2012-02-27 17:01

Ik stoor mij al langer aan het feit de "vernieuwing" de belangrijkste norm blijkt te zijn bij het toekennen van subsidies in de theaterwereld bij ons. Daardoor verdwijnen bepaalde theaterdisiplines die ook recht hebben tot bestaan. Daardoor is ook de operette bijna volledig verdwenen uit het culturele landschap bij ons. Door de subsidie te schrappen aan theatergezelschappen die klassieke stukken brengen komt een groot stuk van de bevolking niet meer aan hun trekken. De minder mondige, minder kapitaalkrachtige bevolking dient zich dan bijgevolg te laten bedienen door de louter commerciële gezelschappen, met als gevolg een theaterticket die 2 tot 3 maal duurder is. Schande! Ik meen toch dat éénieder die bijdraagt tot het betalen van belastingen recht heeft op zijn stukje theatercultuur. Ik ben voor het subsidiëren van gezelschappen die klassiekers, traditioneel, blijspelen, volkstoneel, operette's ea brengen.
Geef beter wat subsidie aan gezelschappen die spelen voor goed gevulde zalen, ook al is het populair wat men brengt, ipv aan gezelschappen die toneel brengen voor mensen die denken dat cultuur enkel met een grote "C" dient geschreven te worden.
Marc Decoster, Loppem