Laat de verzekeraars de Freestyle Libre vergoeden!


Gast

/ #1262

2016-11-03 16:03

Ik heb recent meegedaan aan een proef en na twee eerdere proeven met andere permanent meters in de afgelopen 10 jaar was ik enigszins sceptisch om teleurstelling te voorkomen. Het was een absolute verademing; het voelt alsof je al jarenlang alleen maar een paar keer door het sleutelgat kon kijken en je nu ineens ieder gewenst moment in de kamer kunt rondlopen en rondkijken. Alsof je ineens kon zien, terwijl je voorheen zo goed als blind was.

De sensor van de proef is inmiddels zijn einddatum voorbij ... en ik voel me weer blind. Het gebruikersgemak en het inzicht dat je er mee krijgt in je eigen suikerhuishouding is fenomenaal ten opzichte van de klassieke vingerprik. Vooral de trend van je suikerpatroon en inzicht in de momenten waar je geen vingerprik kunt doen (bijvoorbeeld als je slaapt) helpen zo enorm veel om meer grip te krijgen op je suikerziekte. Zelf heb ik twee dingen aan mijn suikerbalans ontdekt die met de klassieke vingerprik niet inzichtelijk te maken waren.

Als suikerpatient ga je veel bewuster met je suikerziekte om, wat op de lange duur complicaties kan voorkomen. Als het dan toch om geld moet gaan: behandelingen voor complicaties kunnen daarmee dus worden uitgesteld en mogelijk zelfs voorkomen! Qua kosten is het ook niet veel meer dan wat je allemaal gebruikt aan klassiek prikmateriaal, dus dat kan ook het argument niet zijn.