Open brief aan de Ministers van Dierenwelzijn en van Innovatie

babipsylon

/ #11 concreet

2014-09-18 10:16

Ik denk dat de discussie moeilijk te houden is zolang je vaag blijft. Er is een groot verschil tussen muizen gebruiken versus rhesusapen. Net zoals er een groot verschil is tussen geneesmiddelenontwikkeling en fundamenteel onderzoek (bv. visueel en motorisch systeem) waar in de eerste 100 tot 200 jaar waarschijnlijk weinig toepassingen uit voortvloeien (er wordt bv. meer geld besteed aan het onderzoeken van de cortex dan aan hoe een prothese aan ruggemerg impulsen kan gekoppeld worden).

In het geval van het filmpje van het Max Planck instituut gaat het wrsch voor een groot deel over fundamenteel onderzoek. Voor een deel is het natuurlijk een Michael Moore-achtige montage, al liegen ze niet, behalve over het feit dat er alternatieven zijn, die zijn er niet. Ze filmen dan aapjes die net wakker worden na verdoving, en die er uiteraard heel zielig uitzien. Zij het slechts voor enkele uren, en dat slechts enkele malen tijdens hun leven als proefdier. Veel zaken vind ik zelf niet aanstootgevend, zoals een aap die bij stoeltraining uit de kooi getrokken wordt, dat is ook een zeldzame gebeurtenis, meestal gelimiteerd tot de fase van stoeltraining. Het ergste voor de aapjes aan de KUL is, denk ik, de kleine kooien, wat soms tot verveling leidt, niet de experimenten zelf, ook al veroorzaken die ook lijden. Ik heb geen idee wat een steekproef peiling zou opleveren als mensen goed geinformeerd worden of de reele gang van zaken, en dan moeten keizen of fundamenteel onderzoek dit dierlijk lijden waard is. Voor mij hangt het af van de randvoorwaarden voor dit onderzoek: de kwaliteit van de animalia, sociale huisvesting, de nazorg voor de dieren, etc. Ook moet voor elke minimalisatie van dierlijk lijden de kostprijs in het achterhoofd gehouden worden: belastingsgeld kan maar eenmaal besteed worden, dus stelt zich ook de vraag hoe belangrijk dierlijk lijden is ten opzichte van zaken als onderwijs, ... . Ik heb geen cijfers, maar volgens mij gaat het om een zeer klein bedrag op nationaal niveau, dus mss is dit laatste geen kwestie.