Open brief aan de Ministers van Dierenwelzijn en van Innovatie

Lab

/ #9 Re: Re: Re: Re:

2014-09-18 08:07

#8: - Re: Re: Re:  

Wij hebben degelijk het vak 'ethiek' onder de vorm van Etisch verantwoord kunnen denken, gehad... Wat kan en wat kan niet? Om in de moeilijkere scenario's pro's en contra's te kunnen afwegen. Of het nu rechtstreeks over proefdieren gaat of niet, door die vaardigheid aan te leren zal je er wel degelijk kunnen over nadenken wat kan en wat niet, ook in geval van proefdieren.  Ik claim niet dat iedereen dezelfde ethische grens heeft over wat mogelijk is en wat niet. Maar het ethisch verantwoord omgaan met wetenschap is daar hoofdzakelijk aanbod gekomen. Nu gaat het er niet om dat elke proef in deze werleld ethisch verantwoord is... Want dat is waarschijnlijk niet het geval. Maar waar de meeste mensen bang voor zijn is de totale afschaffing van proefdieren gebruik. Terwijl die wel degelijk noodzakelijk is. Ook het vak 'proefdierkunde' heeft dan in mijn richting blijkbaar meer aandacht gekregen dan in anderen. De dingen die je zegt kwamen er inderdaad aan bod, maar de nadruk lag er toch op hoe je het aantal proefdieren en proefdierleed kon verminderen. Welke andere alternatieven je hebt en hoe de proefdieren zo goed mogelijk te behandelen met zo min mogelijk leed in welk proces dan ook en hoe te herkennen wanneer je dieren lijden... . Wat meer naar het ethisch behandelen neigt dan de dingen die jij blijkbaar hebt gezien. Ik kom zelf ook dagelijks in contact met proefdieren en draag die dingen wel degelijk mee. Maar nogmaals ik kan blijkbaar enkel spreken in mijn geval. Blijkbaar stellen die vakken in andere opleidingen niet veel voor, als ik jullie hoor. Maar dan ligt het probleem in de opleiding en is daar een betere aanpak nodig. Toch vraag ik mij af, of de proefdieren waarmee je zelf in contact komt slecht behandeld worden?

Ook ben ik er niet van overtuigd dat 1 filmpje over 1 instituut, de basis is van hoe elk Lab werkt. Meestal worden heel erge gevallen eruit gepikt en als referentie genomen. Net zoals dierenactivisten honden en katten op hun vlaggen zetten terwijl 95%  van de proefdieren muizen en ratten zijn (maar die zien er waarschijnlijk niet schattig genoeg uit). Die dingen samen geven een heel vertekend beeld.