JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Gast

/ #860 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-25 11:35

#859: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

"Ik heb toch nog een vraagje is het jullie niet opgevallen hoeveel tweebaans wegen zijn herleid naar éénbaan is dat niet een bottleneck creêren. Als ze er nu eens voor konden zorgen dat de auto's sneller de autostrade kunnen verlaten inplaats van op elke afrit vast te staan dit gaat niet alles oplossen maar zou wel voor een betere doorstroming zorgen."

Niet meteen, ik merk alleen dat Vlaanderen al vol ligt met wegen en dat men er zelfs nog meer gaat aanleggen:

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1798436/2014/02/21/Crevits-bouwt-snelweg-naar-Knokke-dwars-door-polders.dhtml

Het dichtste wegennet ter wereld hebben is een 'eer' waarvoor ik liever pas. Waarom legt men in België per persoon meer kilometers af dan in dunner bevolkte landen zoals Frankrijk en Duitsland? Misschien heeft het toch te maken met mentaliteit, rurale droom, ruimtelijke ordening, goedkope diesel of aantrekkelijke bedrijfswagens/tankkaarten?

"Daar ben ik het niet met eens er is een reden waarom mensen meer naar de buiten getrokken zijn simpel een huis kopen of huren in de begeerde streken is onbetaalbaar voor velen. Zo ken ik er wel een paar die het toch geprobeerd hebben en hun hypo niet meer konden betalen omdat ze de rest van de kosten onderschat hadden met alle gevolgen vandien. Onze beslissing was berekend alles was goed haalbaar en toen kwam de euro en al de rest en nu dit."

Ik woon niet in een stad, maar wel in een regio waar bijna alles in de buurt is, en dat is heel betaalbaar zonder auto en met het openbaar vervoer in de buurt (wat ik eigenlijk niet zo vaak gebruik). Een auto kost in een leven even veel of meer dan een huis. Zoals ik al zei zal autorijden alleen maar duurder worden, men begint steeds meer externe kosten door te rekenen en toekomstige energiebronnen zullen ook duurder zijn.

"Bekijk alleen al de prijs van de mazout voedsel elektriciteit  water nu en tien jaar geleden zijn toch een paar zaken die onmogelijk in te schatten waren in die tijd. We wisten wel dat het duurder ging worden maar niet in deze maten."

Dit is nog maar een begin, en eigenlijk hebben we hier nog geen klagen. Luister eens naar econoom Jeremy Rifkin en bereid je voor op de toekomst :) http://youtu.be/m9wM-p8wTq4

"Ik vraag mij ook af hoe ze dit systeem kunnen toepassen op het buitenlands verkeer. Ze kunnen toch geen buitelanders verplichten zo een kastje in hun voertuig te hangen?"

Een wegenvignet of zo.

"En nu de ham vraag zouden jullie nog voor het rekening rijden zijn als er geen files waren met andere woorden spreek ik hier over de mensen die vinden dat ze minder moeten betalen om met een Porche of dikke BMW X5 (om maar een paar voorbeelden te noemen) 10000 km per jaar te rijden dan iemand die 1.2 l klein autotje 30000 km moet afleggen. Ik vraag dit omdat ik weet dat er mensen met die motivatie (ik ken er zo eentje) zich verschuilen achter CO uitstoot en het File leed en dat is niet echt oprecht."

Als er geen files waren en als Vlaanderen op een kaart niet rood van de vervuiling zou kleuren, zou ik niet voor extra belastingen zijn op het autosysteem. Maar dat zou utopia zijn.