Nederlands Vanzelf Sprekend
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Ja, maar...
Akkoord, er moet een Nederlands zijn dat alle mensen uit het taalgebied verstaan/begrijpen. Maar dat betekend niet dat 'begrijpbare' streekgebonden accenten verboden moeten worden. Het betekent nog minder dat typisch streekgebonden accenten van de ene aan de andere groep moeten worden opgedrongen. En het is tenslotte wraakroepend dat dit laatste is gebeurd op een sluipende slinkse manier. En tenslotte ik wens mij niet te verbergen achter een pseudoniem. Ik ben zo vrij mijn stem even in de koelkast te leggen. Maak er een plezant 2014 van!
Misschien eentje mbt het "frans" aan de Vlaamse kust.
Voor het Standaard Nederlands en tegen de verengelsing
Respect voor de eigen taal en cultuur is vorm van beschaving.
Het lijkt wel of het gebruik van een Nederlandse cultuurtaal, op een niveau dat men bijvoorbeeld in Nederland, Frankrijk, Duitsland of Engeland aantreft, hier verdacht is.
Dit schaadt onze positie en ons aanzien in Europa.
Nl media
Re:
wel je kan ook ontkennen dat West of zelf Oost-Vlamingen een ander taal spreken dan Antwerpenaars, wel je kan ook ontkennen dat Limburgers en Hollanders verschillende spreektaal hanteren. Je kan niet ontkennen dat allen gemakkelijk en duidelijk eenzelfde Algemeen Nederlands kunnen gebruiken.
Zowel een Zuid-Brabander met een Groningenaar, of een Limburger met een West-Vlaming gaan samen geen probleem hebben , indien ze hun algemeen verzorgde Nederlandse taal gebruiken die ze op hun school hebben geleerd.
Communicatie in het Nederlands of een andere taal
Als het impliciet de bedoeling is om communicatie (in Nederland en Vlaanderen) in andere talen tegen te gaan, dan lijkt me dat grenzen aan het beknotten van de fundamentele vrijheid van mensen (en organisaties) om zich te uiten zoals zij verkiezen.
Ik begrijp heel goed dat anderstaligen die zich hier vestigen en aan (niet in) de bak willen komen, er baat bij hebben om redelijk Nederlands te spreken en te verstaan en te lezen en te schrijven; maar het hoeft zeker niet hun eerste en enige middel te zijn om zich goed te integreren.
Ten slotte vind ik dat in alle landen van de EG alle verkeersborden in twee talen moeten zijn: eentje in de taal van het land (of het landsdeel) en eentje in de taal die de meeste buitenlandse weggebruikers zullen begrijpen.
Vrouwelijk
Tracht tevens zoveel mogelijk de Engelse taal te vermijden, die het Nederlands meer en mee, als vanzelfsprekend, binnensluipt, neen, binnendendert
In verband hiermee protesteer ik dan ook fel tegen de taal van de uithangbordjes in Antwerpen die de automobilist aansporen tot trager rijden. Tot zelfs scholen durven dergelijke taalonzinnige bordjes aan hun gevel en poorten hangen!Ik heb hiervoor trouwens geprotesteerd bij de schepen van onderwijs van de stad ("'t stad", nog zo'n vloek) Antwerpen.
Als we daarvoor kiezen moeten we ons wel realiseren dat wij geen geboren Engelsen zijn en dat het verlies van de eigen taal en cultuur ten koste gaat van onze creativiteit op het gebied van wetenschap, techniek en economie. We verliezen door gebrekkige taalbeheersing ook onze concurrentiepositie en daarmee ook onze welvaart en voorspoed. We komen dan namelijk gedurende een of twee generaties te verkeren in dezelfde achtergestelde situatie als degenen die noodgedwongen hun land moesten verlaten om bij ons een nieuw bestaan op te bouwen. Zoals bekend is juist de taalachterstand, het niet kunnen denken en communiceren in hun moedertaal hun grootste handicap.
Marc Vincké
| This discussion has been closed. |