Behoud koudmerken voor goede koeherkenning
Neem contact op met de schrijver van de petitie
veel boeren kunnen niet zonder koudmerk nummers
ik zelf doe het werk al 35 jaar altijd goed gegaan
Ik vind het onmisbaar. Het is een merk word nooit verloren
word (oormerken wel). In de melkput kan ik de oormerken nooit zien, de koudmerken wel. Dat verkleint de kans op fouten tijdens het melken.
Laatst had ik een vervangende melker nodig, die moest ook
een keer voor celgetalonderzoek monsteren en dat is zonder koudmerk bijna onmogelijk.
Een halsband met nummers vind ik te gevaarlijk.
De koeien vinden het koudmerken minder erg (pijnlijk) dan een nieuw oormerk dat verloren is gegaan en weer in het oor geplaatst word .
Herkenbaarheid van de individuele koe met een koudmerk nummer is veel beter in de weide en op stal dan zonder.
het merken doet geen pijn uier scheren vinden ze vervelender
Eenvoudig toepasbaar, zonder pijn.
Op ons bedrijf worden de koeien in een 70 graden melkstal gemolken, daarbij zijn de koeien alleen van de achterkant zichtbaar voor de melker. Zonder koudmerknummer zijn de dieren voor vervangende melkers tijdens het melken niet te identificeren. Daarom pleiten wij voor behoud van koudmerken. Dit betreft een kleine ingreep voor het dier en is veiliger voor het dier dan bijvoorbeeld oormerken of een halsband. Deze laatstgenoemden kunnen het bij dier letsel veroorzaken als het ergens blijft vasthaken. Dieren kunnen oormerken of halsbanden verliezen, een koudmerknummer blijft altijd zichtbaar en is daardoor onmisbaar voor het produceren van veilige en gezonde melk!
Frits, Willemien en Tom Keuper
mensen laten op de meest vreemde plaatsen zich tatoeeren .
Wat is het verschil ?
Verder vallen deze nummers er niet af, zijn op afstand goed leesbaar.
Voor een goede en veilige manier van koeherkenning vinden wij voor ons bedrijf het koudmerken de beste manier van koeherkenning.
gebruik i en r nummer als koudmerknummer.
Een alternatief bv. halsband geeft het dier veel meer irritatie en vergroot de kans van ophanging. Eigenlijk zou idereen moeten koudmerken!
vriendelijke groet,
A van Oosterom
Goede koe-herkenning van groot belang voor medewerkers
veearts en ki. Vooral bij melken tussen de achterbenen door
is er geen goed alternatief. Elektronica hapert wel eens dan is fout snel gemaakt!
Ook van afstand goed te zien.
Marcel Brinke
| This discussion has been closed. |
Graag steun ik jullie actie om het koudmerken te behouden.
Door runderen te koudmerken zijn de dieren door eenieder (ook tijdelijke krachten, kinderen e.a) ook op afstand (beweiding) altijd duidelijk te herkennen.
Dit is vooral van belang tijdens het melken en ook bij de bedrijfsbegeleiding door de dierenarts aan het voerhek.
Koudmerken zijn de enige nummers die nooit verloren gaan.
Door goede herkenning worden fouten bij behandeling van dieren voorkomen