Open brief aan alle leraars - De leraar spreekt...


Gast

#51

2014-05-17 17:28

Ook al ben ik met pensioen, dan kan ik mij toch vinden in de verontwaardiging van de schrijver van deze petitie. Het merendeel van de leerkrachten is enthousiast, begaan met de leerlingen én met de job en verdient niet om afgeschilderd te worden als uitgeblust, ongemotiveerd en ongeïnteresseerd.Het onderwijs verdient een beter beleid, meer steun, meer middelen en vooral meer respect!

Gast

#52

2014-05-17 18:16

Deze tekst kan de start zijn van een goed en grondig overleg met leerkrachten en al wie met onderwijs is begaan. Eén woord licht ik uit de tekst: bezieling. En inderdaad, 't moet van twee zijden komen.

Gast

#53

2014-05-17 20:24

Anneke,

Schitterend geschreven,boordevol echte waarheden!Ik ben aan mijn laatste jaren bezig ,spijtig,want ik doe mijn job ontzettend graag,EN ik doe NIET mee met al diene 'zever' van de laatste jaren!!Ik geef LO in de 3e graad van het atheneum Keerbergen en ik heb 90 % prachtleerlingen!!!Maar ik heb het grootste deel van mijn loopbaan doorgebracht in TSO en BSO onderwijs van het zware soort,dus stedelijk onderwijs met heel veel migranten(ik hoef hierbij waarschijnlijk geen tekeningetje te maken...)
En of ik het verschil ken tussen ASO,BSO,TSO....zeer zeker;maar ik ken ook het verschil stedelijk onderwijs en plattelandsonderwijs...én ik ken ook het verschil tussen mensen die een advocaat kunnen betalen om een beslissing aan te vechten ,en de mensen die nog 'old school' zijn en de school respecteren!
Eindeloos kan ik hierover in discussie gaan,en ik hoop dat jouw mail nog 'duizenden' volgers krijgt!Want,eerlijk gezegd,de huidige minister van onderwijs bakt er echt wel niks van;hij heeft totaal geen feeling en passie met het schoolse gebeuren,laat dat zeker zijn!!!

nog eens proficiat met deze brief en je mag mij altijd contacteren indien je verder iets wil ondernemen!

linda van quathem
leerkracht LO en Sport kon.Atheneum Keerbergen

Gast

#54

2014-05-17 20:37

25 jaar elke schooldag voor de klas. Mezelf blijvend in vraag gesteld. Fier als een gieter,voldaan na elke geslaagde les.Op zoek naar anders ,beter als doelstellingen onvoldoende bereikt werden.
En deze schoolse week nog een les afgesloten met de woorden. Juf is fier op jullie en kan straks op beide oren slapen omdat ze weet dat elk van jullie (22)naar eigen kunnen morgen zullen slagen voor de eindtoets.Daar hebben we "samen" hard voor gewerkt!
Smidje

#55 Re:

2014-05-17 23:44

#20: gast -

Persoonlijk heb ik eerst 17 jaar in de prive gestaan. Dan 17 jaar als leerkracht praktijk en technologie. En zoals je zegt heb ik ook tijdens mijn vakantie getracht om in een fabriek te kunnen werken. Maar op dat moment zijn de fabrieken dicht en een leerkracht te werk stellen kost meer geld dan dat ze er aan kunnen verdienen. Overopgeleide  vakidioten? De laatste jaren kregen we praktijkleerkrachten die nog NOOIT in praktijk hebben gestaan. Wil je als leerkracht iets te vertellen hebben moet je wel meer weten dan dat uw leerlingen wet dus blijven bijscholen en ja dan kan je een vakidioot worden.


Gast

#56

2014-05-18 07:45

Zo raak en juist geformuleerd ! Dankjewel voor 'het durven spreken' en de moed om het voor ons 'leerkrachten' op te nemen !
Als zelfs een inspectie-team geen oren heeft naar de moeilijkheid van de te bereiken leerplandoelen bij leerlingengroepen die niet vooruit willen en je daarop afrekent. Als er geen middelen worden voorzien in een school en je wordt daar dan opnieuw voor afgerekend door inspectie-teams. Als ouders niet meer komen luisteren op info-avonden i.v.m. studiekeuze en begeleiding van hun kinderen... Als je in de media zo wordt afgerekend op zaken waar we geen vat op hebben. Wij zijn maar uitvoerend personeel van de regels die ons worden opgelegd... ?
Waar sta je dan nog als school en leerkrachtenteam ? Geen enkele job wordt zo kritisch bekeken, beoordeeld, bekritiseerd, op de vingers gekeken als de onze ... Maar zo weinigen zijn op de hoogte van de interne regels, verwachtingen, verplichtingen, inhouden, de inzet die deze job en het werk dat deze job vraagt als je het met het nodige idealisme en zorg naar kinderen/jongeren toe, wil brengen...

Gast

#57

2014-05-18 08:22

Eindelijk iemand die initiatief neemt!

Gast

#58

2014-05-18 08:48

Met kennis van zaken, geduld en genegenheid voor jongeren, een zekere eigengereidheid tegenover planlast en solidaire samenwerking met collega's en directie je leerlingen enthousiast maken voor een onderwerp: dat is lesgeven. Goed geschreven, collega!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-05-18 09:57



Gast

#60

2014-05-18 13:18

Doe iets aan de lerarenopleiding. Stel veel hogere eisen op gebied van taalkennis en vaardigheden. Maak de leraar vooral weerbaar tegen ouders en directies die het papieren concept huldigen.

Gast

#61 Re:

2014-05-18 16:01

#20: gast -

De leraar moet niet "centraal" staan en de leerling hoort al evenmin "centraal" te staan. Zeker niet op de manier zoals u dat bedoelt. Als je leerlingen enkel leert wat ze hier en nu belangrijk vinden, dan wordt het maar een mager beestje. Hun horizon verruimen is één van onze uitdagingen. Hen motiveren voor datgene dat hen (nog) niet boeit.

Dat ons onderwijs wordt belichaamt door overopgeleide vakidioten geldt misschien voor uw eigen persoon (ik hoop van niet), maar ikzelf ben bijzonder veelzijdig en breedgeschoold. Zoals ik zijn er hopen collega's in ons onderwijs. Specialisten in hun vak verwarren met vakidioten... dat is toch wel een dwaling...

Uw uitwisselingsvoorstel is vandaag de dag reeds tot op zekere hoogte een onderdeel van de schoolpraktijk. Welliswaar in beperkte mate.

Tot slot een bedenking bij uw laatste zin, die toch wel een beetje dubieus is. Ik hoop dat u zich daar niet vergaloppeerde aan het cliché dat leraars niet weten wat werken is omdat ze niet moeten werken. In diezelfde lijn past het cliché dat militairen niet al te snugger zijn en dat Belgen dom zijn... Ik hoop dat u beseft dat dergelijke simplistische gedachten een leraar onwaardig zijn.


Gast

#62

2014-05-18 16:15

uit het leven gegrepen. volledig mee eens

Gast

#63

2014-05-18 20:29

Bedankt!
gast

#64 Re: Re:

2014-05-18 22:33

#26: - Re:

Als net afgestudeerd student ga ik akkoord met de persoon in kwestie. Het is inderdaad de leerling dat centraal zou moeten staan ipv de leerkracht.

Ik vind dat de meeste leerkrachten zo al genoeg te zeggen krijgen en genoeg de kans krijgen tot spreken. De leerlingen daarentegen... In anneke haar woorden: "Liever  leerlingen opleiden tot nuttige, volgzame en in slaap gewiegde burgers die kunnen worden ingezet in de samenleving. Liever dat dan hen intellectueel uit te dagen, intrinsiek en algemeen te vormen tot kritische mensen met een vrije geest.". Maar hoe vaak stellen wij als vrije geest de vraag "waarom?" aan leerkrachten en krijgen wij van leerkrachten de antwoord dat wij gewoon dienen te volgen wat er gezegd wordt.

De meeste leerkrachten hebben niet liever dan dat wij volgzaam in slaap wiegend de lessen volgen zodat jullie jullie lessen kunnen geven. Hoe durven jullie dan de fout daarvan door te schuiven naar een hogere macht? De persoon dat de reactie gaf is waarschijnlijk een van de weinige goede leerkrachten. Een leerkracht waar (alle) leerlingen graag naar de les gaan en opletten. Vaak is het niet ons fout dat er niet wordt opgelet, maar op de manier van lesgeven. En geloof mij vrij dat het niet meer dan een beetje geduld vraagt om een goede leerkracht te zijn.


Gast

#65

2014-05-19 05:30

Ik ben fier op mijn beroep, maar door zeer negatieve berichten in de media de laatste jaren (het is nooit goed) verandert de perceptie op de leraars. Onderwijs kan altijd beter maar 'macheert' heel goed. Ik sta al 27 jaar voor de klas, doe elke dag mijn uiterste best. Ik heb het wel zien enorm veranderen. En dat is ook een discussie waard.

Gast

#66

2014-05-19 05:48

Doorlichtingsploeg 1 keurt een digitaal VOET-registratie-systeem in school A goed.Dezelfde week wordt een identiek systeem door ploeg 2 in school B compleet afgebroken.
Doorlichting? Willekeurige en subjectieve terreur ten koste van leerling en leraar.

Gast

#67

2014-05-19 07:39

Wie niet durft te spreken zal nooit iets bekomen.
Opkomen voor jezelf kan je nooit kwalijk worden genomen.

Gast

#68

2014-05-19 08:12

sterk

Gast

#69

2014-05-19 08:20

Op SFI Melle kunnen wij dag in dag uit rekenen op het enthousiasme van heel wat leerkrachten, directie en ondersteunend personeel om samen als school onze leerlingen en aangename jeugd te geven en deze jongeren aan te zetten om het beste uit zichzelf te halen. Wij krijgen ook van onze leerlingen heel wat inzet en vreugde terug. Het is fijn om op SFI te leven en te werken! Laat dit wederzijds enthousiasme niet uitdoven!

Gast

#70

2014-05-19 09:44

Ik ben na tien jaar uit het Nederlandse voortgezet onderwijs gestapt. In theorie is het leraarschap het mooiste beroep van de wereld, maar in Nederland had ik het gevoel op een zinkend schip te zitten. Ik werk nu met veel plezier in het bedrijfsleven, maar blijf me inzetten voor verbeteringen in het onderwijs, in de hoop dat ik ooit kan terugkeren naar mijn eerste liefde. Hulde voor deze prachtig geschreven brief.

Gast

#71

2014-05-19 10:03

Proficiat met uw schrijven!
Ook ik ben van mening dat men de leraar terug het vertrouwen moet geven dat hij verdient. Er moet meer geïnvesteerd worden in de basis, en de logge geld-verslindende tussenzone moet zwaar afgeslankt worden. Kleffe zuilen en een mi(ni)sterie, die vooral zichzelf in stand moeten houden, produceren een overdaad aan regeltjes en een log systeem dat niet ter zake doet. Meer: het ondermijnt het vormingswerk van de leraars door gelijkheid met gelijkwaardigheid te verwarren. Het dwingt tot eenheidsworst, stimuleert, nee, organiseert uitstelgedrag en holt geheugentraining uit.

Gast

#72

2014-05-19 10:32

Beste
Ik ben volmondig akkoord met het schitterend geschreven stukje opinie. Ikzelf schreef er een heel boek over, gaande van de redenen waarom éénheidsworst zo schaalbaar lekker smaakt voor een inspectie tot het nemen van doping om beter te presteren.
Maar zo helder als deze verwoordingen kan/kon ik het niet brengen.
Fantastisch gewoon. Ikzelf heb me ook moeten herbronnen en sta nu méér dan ooit graag in het onderwijs. Maar ik doe het voortaan 'my Way'.

Gast

#73 Bravo

2014-05-19 10:34

Heel fijn om dit te mogen lezen! Buitenstaanders hakken er graag op in en maken onze job inderdaad belachelijk. Het lijkt alsof onze inzet en alle moeite voor niets zijn. Ik hoop dat deze brief één en ander losmaakt en dat we als één blok achter onze job kunnen gaan staan. Met onze hoofden rechtop van fierheid! Want ondanks alles: ik zou niets anders willen doen!
gast

#74 Re:

2014-05-19 10:56

#20: gast -

Sorry, maar ik ben een leerkracht die overgestapt is, dus ik kan de vergelijking maken.

En iedereen zit altijd maar af te geven op onze vrije dagen, maar weet dat wij zo goed als geen enkel weekend echt eens vrij zijn, want wij zitten altijd maar aan onze bureau cursussen te maken, taken op te stellen, te verbeteren, jaarplannen aanvullen, agenda invullen, lesvoorbereidingen maken, ... maar hoe kan u dat weten.

Weet je, iedereen die altijd maar op leerkrachten zit te vitten, nodig ik met veel plezier uit om zelf eens een paar jaar leerkracht te worden, het zal rap veel minder zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een boeiende, maar ook zeer vermoeiende job. Het is niet voor niks dat een groot deel van de CVS-patiënten mensen uit het onderwijs zijn, maar ja waarschijnlijk is dat omdat we allemaal een bende lamzakken zijn eh.

Aan Anneke: goed gezegd, collega!

 

gast

#75 Re:

2014-05-19 11:05

#56: -

Inderdaad, niks meer aan toe te voegen.