Tegen de kosten en beperkingen van de Beroepservaringsperiode BEP

MJ

#1 Goede zaak

2014-04-23 07:40

Ik vind het een goede zaak dat architecten eens wat meer bewust worden gemaakt van de daadwerkelijke praktijk voordat ze verantwoordelijk worden voor het ontwerpen, detailleren en engineeren van zoiets belangrijks als een gebouw. De studie bouwkunde verplicht en stimuleert op geen enkele manier tot het opdoen van praktijkkennis tijdens de 5 jarige opleiding.
CP

#2 Praktijkervaring is inderdaad goed, maar hoge kosten BEP en beperkingen niet!

2014-04-23 09:10

Praktijk ervaring is zeker belangrijk! Hier is de petitie ook niet tegen gericht. Veel bouwkunde studenten (aan de TU Delft) lassen een periode in waarin zij stage lopen. De praktijk ervaring die wordt opgedaan is zeer waardevol tijdens de (master)opleiding. Studenten zijn dus nu assertief genoeg om zelf stage te lopen. Het gevolg van de BEP zal zijn dat studenten geen ervaring meer opdoen tijdens de studie, er wachten immers 2 jaar verplichte beroepservaring na het behalen van je masterdiploma. Bovendien is het is erg zuur voor de studenten die vertraging hebben opgelopen door stages te lopen nu in de regeling vallen van de BEP, hun voorafgaande werkervaring wordt NIET meegeteld voor de verplichte BEP. (hier was eerst wel 'sprake van'). Daarnaast zijn de kosten voor de BEP 3000 euro per jaar, doorloop je de BEP binnen de gestelde 2 jaar kost dat de afgestudeerde dus minimaal 6000E. Er is niks tegen beroepservaring opdoen, maar in de financieel moeilijke tijden waarin de architectenbranche nu verkeerd mogen pas afgestudeerden niet opdraaien voor zulke hoge kosten! Daarnaast zullen ook niet alle architecten bureaus blij zijn met deze regeling; iemand op het bureau moet als mentor gaan fungeren voor de BEP'ers. Dit kost allemaal extra tijd en geld. Stagaires die aan de universiteit studeren zullen zich niet meer zo vaak aandienen. Wellicht zal de voorkeur van bureaus zijn om bijv. buitenlandse studenten als jonge architect in dienst te nemen voor een paar jaar, die hoeven immers geen modules etc te volgen.


Gast

#3

2014-04-23 10:37

Ik sta 100% achter deze petitie!
BK

#4 Re: Goede zaak

2014-04-23 11:46

#1: MJ - Goede zaak

Het opdoen van praktijkkennis gebeurt nu al op natuurlijke wijze: het overgrote merendeel van de studenten die afstuderen als architect of stedenbouwkundige zal de eerste jaren niet zelfstandig werken, maar doet ervaring op bij bestaande bureau's. Je schetst een scenario waarbij een jonge, net afgestudeerde architect meteen verantwoordelijk is voor een complex gebouw, alle details en de constructie. Dan heb je, naast weinig vertrouwen in de opleiding zelf, duidelijk weinig kennis van de praktijk, waarin met een heel team van professionals aan een gebouw wordt gewerkt.

De nieuwe WAT en BEP zorgt voor onnodige kosten, onnodig werk en creëert een klimaat waarin afgestudeerde bouwkundigen de eerste jaren nóg minder gaan verdienen.

De vrijstellingsregeling voor bouwkundigen die kunnen aantonen dat ze genoeg praktijkervaring hebben opgedaan, moet duidelijker gedefinieerd worden, en er zouden geen absurde kosten verbonden moeten zijn aan een inschrijving in het register. Besluit je dus om de BEP niet te volgen, dan moet je na een aantal jaar alsnog je titel kunnen krijgen!


Gast

#5 Re: Re: Goede zaak

2014-04-23 13:48

#4: BK - Re: Goede zaak

Ik ben helemaal mee eens. Ik heb tijdends mijn bachelor een stage gelopen en loop nu een stage voor het afstuderen, omdat ik vond dat ik op TU vrij weinig praktijkervaring krijg. Ik verlies daarom 1 jaar mee. En nu moet ik NOG twee jaar ervaring gaan opdoen? Kom op!? Als een afstudeerde krijg je ook niet zo snel een positie van  een architect, dus je moet eerst als een stagiare werken. Hoe kan je 3000 euro per jaar betalen als je 500 euro per maand verdient en nog voor logieren en het eten moet betalen?


Gast

#6 Re: Goede zaak

2014-04-23 13:51

#1: MJ - Goede zaak

Het is niet alsof je na je afstuderen meteen constructie voor een groot gebouw gaat berekenen. Meestal doet alrchitect dat niet eens. Als je bij een bureau begint, dan begin je bij makkelijke dingen aan het begin. Niemand gaat je meteen te veel verantwoordelijkheid geven. Je moet dan op een 'natuurlijke'manier je ervaring opdoen, maar dan zonder ervoor te betalen.

Maar, ja, ik ben mee eens dat het belangrijk is om eerst ervaring op te doen, maar niet op deze manier. Als jij denken dat architecten moeten ervaring hebben, moet het dan een onderdeel van een opleiding zijn en dat de universiteit contract hebt met bureaus die je in moeten nemen.

M

#7 Re: Goede zaak

2014-04-23 20:59

#1: MJ - Goede zaak

Zeker, maar zoals je zegt, ligt de fout dan bij de opleiding, bij het feit dat de bachelor afgelopen jaar volledig hervormd is maar er nog steeds geen praktijkgedeelte ingelast is.

Nu worden kosten  om dit gebrek te verhelpen bij net afgestudeerden neergelegd, terwijl zij er van uitgingen een volwaardige opleiding te krijgen.
Velen worden nu dubbel gestraft omdat zij zelf dit gebrek binnen de studie probeerden te verhelpen met een stage en daarmee studievertraging (en dus al extra kosten) voor lief namen.


Gast

#8

2014-04-23 21:07

Waarom worden de studenten Bouwkunde van de TU Eindhoven hier niet bij betrokken? Zijn die niet net zo hard de dupe?
TS

#9

2014-04-23 21:35

1) Dat pas afgestudeerden praktijkervaring ontbreekt, lijkt me een vrij duidelijke zaak. Dat je daarom je architectentitel (nog) niet krijgt, lijkt me enigszins logisch. Maar dat het 6000 euro kost en een bureaucratische rompslomp van hier tot Tokyo om de titel uiteindelijk wél te krijgen is onbegrijpelijk.
2) De regeling is ontworpen en bedacht in een tijd van financiële voorspoed. In een tijd waarin pas afgestudeerden al moeilijk aan de bak komen en vaak enkele jaren van een stage-loontje moeten leven is het invoeren van een dergelijke regeling ongewenst - ook voor werkgevers is het traject een investering en dat maakt het aannemen van een recentelijk afgestudeerde onaantrekkelijk. Zodoende ontstaat er een ontzettend groot concurrentieverschil met afstudeerders vóór 1 januari 2015 en na 1 januari 2015 gebaseerd op een fictief verschijnsel.

Gast

#10 Re:

2014-04-24 08:21

#8: -

Dat komt nu op gang, feit is dat behalve die ene lezing (die dus ook zeer slecht was aangekondigd) er vanuit de TU Delft vrijwel geen informatie is verschaft aan studenten over deze regeling. Waar je niets over hoort als beginnend student, daar reageer je dan dus ook niet op..

LC

#11 Re:

2014-04-24 09:02

#8: -

Beste gast,

 

de TU eindhoven wordt hier zeker bij betrokken en zij zijn dan ook op de hoogte gesteld van de petitie.


Gast

#12

2014-04-24 12:18

Wie verdient eigenlijk van deze 6000 euro? Die moet eens goed worden bekritiseerd.

Gast

#13

2014-04-24 14:39

Erg onredelijk om zo ineens de eisen voor jonge architecten te verzwaren. Ze bewijzen zichzelf toch door na hun studie goed werk te leveren.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-04-25 07:28



Gast

#15

2014-04-25 08:35

geen commentaar
tt

#16 petitie

2014-04-25 08:35

gewoon tekenen

Gast

#17

2014-04-25 11:47

Heel veel dingen worden geschrapt ten koste van de student. ....

Gast

#18

2014-04-25 14:54

No comment.

Gast

#19 Onderwerp

2014-04-26 13:13

Opmerking


Gast

#20

2014-04-29 13:40

...
RW

#21

2014-04-29 13:43

Ik sta 100% achter deze petitie!

Gast

#22

2014-04-29 18:07

Na de verandering van prestatiebeurs naar studentenlening zullen afgestudeerden een flinke lening hebben openstaan. Door het beperkte baanaanbod is het lastig genoeg om aan de slag te komen. Nu zouden we ook nog eens twee jaar niet mogen profiteren van de welverdiende titel. Het wordt wel héél lastig gemaakt om nog architect te worden.

Gast

#23

2014-05-06 15:10

Die 6000 euro wordt lastig betalen als je 500-800 per maand verdient.. http://www.bouwalmanak.nl/jonge-architect-uitgemolken


Gast

#24

2014-05-08 09:34

Overbodige regulering van een niet bestaand probleem.
GP

#25 Re: Goede zaak

2014-05-12 09:55

#1: MJ - Goede zaak

Het is inderdaad een goede zaak dat studenten meer praktijkervaring opdoen voordat zij de titel architect mogen dragen. Maar ik betwijfel ten zeerste of de opzet van de BEP de juiste opzet is. In mijn optiek zou het beter zijn om de masteropleiding met een jaar te verlengen waardoor studenten een jaar stage kunnen lopen bij een bureau. Zodoende kunnen studenten zowel vanuit school als het bureau begeleiding krijgen, kost het niet 6000 euro en zijn de kansen op de arbeidsmarkt voor iedereen gelijk nadat ze zijn afgestudeerd.