wij gaan vóór windmolens in Mol!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie wij gaan vóór windmolens in Mol!.


Gast

#76 relevantie van deze petitie

2014-03-02 18:25

Ik vraag me af wie er nu de NIMBY is? degene die hier de petitie ondertekent of degene die een bezwaar maakt tegen de inplantingsplaats van de windturbines?
Een geïnformeerde burger

#77 Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-02 18:55

#8: NIMBY - Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

Er is geen enkel verband tussen de windmolens en het Myrrha-project (bouw van een nieuw type kernreactor), behalve de eigenaar van de grond (SCK). Dat deze grond ter beschikking voor schone energie voor de Molse bevolking kan alleen maar toegejuichd worden.

Dat de eigenaar van de grond zelf ook afnemer is, is niet meer dan logisch. De eerste burger die een warmtepomp of zonnepanelen installeert en 50% daarvan naar de buren laat gaan, moet ik nog tegenkomen.

Even ter info: voor het project van Ecopower zullen 1,8 ha bomen gekapt moeten worden (o.a. doorgang voor de camions, bij de opbouw). Maar dat wordt gecompenseerd door 2,1 ha nieuwe bomen aan te planten. Ook op de doorgangen kunnen opnieuw bomen groeien. Best wel ecologisch, dus.


Gast

#78 Re: Re:

2014-03-06 14:37

#72: - Re:

Ben ik helemaal mee eens!

nico

#79 graag respect voor de feiten

2014-03-06 16:23

Als jullie mensen willen warmmaken doe het aub niet met leugens en populistisch gewauwel. De bewering dat groener en veiliger is pertinent ONWAAR. de backupcapaciteit voor onbetrouwbare en onregelmatige energiebronnen zijn korte cyclus fossiele centrales, maw, meer fossiel brandstofverbruik, meer fijn stof, astma etc.... Dat "JIJ" hier niet voor moet doen is ook niet waar, het merendeel van de kosten die deze dingen met zich meebrengen worden afgewenteld op de burger...die kosten zijn een veelvoud van de installatiekosten van die zon en wind productie.

Het gewauwel over het SKC is ook weer plat populistche onzin, de kernreactor die Groen probeer tegen te houden zou een oplossing bieden voor ons kernafval....ENKEL een extremistische en ideologisch blinde partij als Groen! kan tegelijkertijd "het kernafval probleem" electoraal uitspelen om met bangmakerij stemmen te winnen, en TEGELIJKERTIJD de oplossing voor dit probleem boycotten. Ons stroomproductie word jaar na jaar MINDER groen door dit soort leugenachtige nonsens.....In plaats van petities te maken die uitgang van onwaarheden zouden de initiatiefnemer beter wat tijd genomen hebben dit onderwerp te bestuderen, maar de mogelijkheid om geld te verdienen aan dit project is duidelijker belangrijker dan ECHT milieuvriendelijk en gewetensvol te zijn.
Teken deze petitie gerust, maar wees tenminste eerlijk de enige echt motivatie hier is financieel want de beweringen en zeker het spelen op emoties "doe het voor de kinderen" staan HAAKS op de waarheid. Hou aub op met de weg naar de hel te plavijen met goede bedoelingen, leer eerder eens een mening te vormen die gebaseerd is op feiten, en feit is dat massaal uitrollen van wind/zon in belgie leid tot enorme prijsstijgingen, meer vervuiling en een pak meer CO2
nico

#80 Re:

2014-03-06 16:28

#4: -

mensen die het onderwerp bestudeerd hebben zijn tegen want er bestaat geen twijfel dat dit niet enkel onbetaalbaar is, maar ook niet goed voor het milieu en de kindjes.... denemarken: grootste windindustrie en productie in europa, grootste exporteur van windmolens, maar zelfs daar vertegenwoordigt elke werknemer in de industrie een NETTOKOST van bijna 40000€ aan de maatschappij....duitsland: "move to green" en uitstap kernenergie heeft geleid tot de bouw van meer dan TWINTIG nieuw fossiele centrales waaronder minimum 6 op kolen op de gebreken van zon/wind op te vangen + de industrie dreigt het land te verlaten wegens stijgende energieprijzen.
met 'goede bedoelingen" komen we er echt niet, harde feiten zijn het enige dat een basis zou mogen vormen voor een beleid...dan voorkom je, zoals hier, dat je de dingen die je beweert te bestrijden enkel erger maakt...

nico

#81 Re:

2014-03-06 16:30

#9: gast -

je kennis beschaven kost moeite, en die moeite willen de meeste mensen niet doen, als ze er wat geld voor krijgen, en zichzelf (uit onwetendheid) kunnen wijsmaken dat ze iet goed doen is het al genoeg voor de meerderheid

nico

#82 Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-06 16:32

#12: NYMBY - Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

groen noemt kernafval een enorm probleem, en boycot tegelijkertijd de oplossing voor kernafval (myrrha, die reactor waarover je het hebt).... groen = hypocriet, ideologisch blind en dus zeker even gevaarlijk als het VB

nico

#83 Re: Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-06 16:34

#13: Peter Zimmerman - Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

het loont misschien de moeit argumenten te vinden die niet voortspruiten uit uw fantasie, spelen op de emotie van mensen dmv spectaculaire onwaarheden om uw gelijk te halen is ZEER onethisch, maar maakt duidelijk dat u wel een toekomst kan hebben bij Groen!

nico

#84 Re:

2014-03-06 16:41

#68: patricia -

en weer en  hoop onzin: de oplossing voor kernafval bestaat al DECENNIA (zie EBR, IFR etc), een implementatie ervan wil men bouwen in mol (myrrha) maar dit word geboycot door partijen die wel electoraal winst maken door "het kernafvalprobleem" ui te spelen...

wij hebben hier een ENORM probleem met het kennisniveau van de bevolking, ne me dunkt dat hoe minder iemand weet, hoe sneller hij zijn mening uit, die dan bestaan uit complete onzin zoals u die net neerschreef...

 

hoe op leugens te verspreiden, u voorkomt implementaties van ECHTE groene technologie met dit soort onzin

nico

#85 liever een IFR/PRISM centrale in mijn tuin dan een windmolen

2014-03-06 16:47

een ifr/prism centrale draait op kernafval van doel/tihange, we kunnen met ons huidid kernafal gans belgie voor meer dan 200jaar van ECHTE groene stroom voorzien: coo2 en fijnstof vrij.... wind en zon hebben een lage energiedensiteit en gebruiken in verhouding ENORM veel grondstoffen (hoofdzakelijk staal/beton en metalen die enorm vervuilend zijn om te winnen. Door de onbetrouwbaarheid (geen productie 's nachts, als het niet waait etc) GARANDEREN wind en zon ook het verdere bestaan van olie/gas/kolencentrales die de stroom moeten maken alsde omstandigheden niet optimaal zijn voor zon/wind... als mensen evenveel moeite deden om zich bij te scholen als voor domme meningen te spuwen ,dan zouden petities als deze niet eens bestaan....en dan zou het milieuonvriendelijk en asociale "groene stroom" beleid er in belgie ook niet zijn

Gast

#86 Re: liever een IFR/PRISM centrale in mijn tuin dan een windmolen

2014-03-06 17:50

#85: nico - liever een IFR/PRISM centrale in mijn tuin dan een windmolen

Beste meneer Nico,

Veel rationele argumenten en feiten lees ik hier ook niet in uw betoog vooral emotionele verwijten aan andere mensen die ergens vóór willen zijn. Ik zou u eens wilen vragen om te kijken met welke argumenten men mensen heeft overhaald om tegen te stemmen.

Het is uiteraard uw goed recht om uw mening/uw waarheid te verkondigen net als al de andere mensen hier.Wie zou ik zijn om uw opmerkingen 'dom' te noemen.

U hebt gelijk dat mensen juiste informatie moeten krijgen. Wat is juist? wie bepaald dat? Elke wetenscchappelijke studie heeft wel een tegenhanger die het ander ontkracht.

Wat is er mis met een petitie voor als er ook een petitie tegen is?

 

Vriendelijke groeten


Gast

#87 Re: liever een IFR/PRISM centrale in mijn tuin dan een windmolen

2014-03-07 18:15

#85: nico - liever een IFR/PRISM centrale in mijn tuin dan een windmolen

het enige wat de 'groenen' nog niet door hebben is dat het windmolenproject voor een extra geldstroom zorgt voor het SCK, hetgeen ze zeker nodig zullen hebben voor het myrha project.

Het SCK heeft destijds zelf bezwaar ingediend tegen het windmolenproject van Aspiravi, omdat dit hun plannen zou kunnen dwarsbomen.

 


Gast

#88 Re: graag respect voor de feiten

2014-03-10 12:35

#79: nico - graag respect voor de feiten

Beste,

De aarde draait al miljarden jaren op 'natuurlijke' energie. Met slim energiegebruik en het juiste transport van 'natuurlijke' energie kan men daar nog miljarden jaren mee verder. Alle vormen van energie die door de mens wordt opgewekt zijn beperkt in tijd. Allen intelligentie ten spijt blijven we halstarrig vast houden aan ons zogenaamd menselijk venuft om eenvoudige dingen complex en en uiteindelijk ook levensbedreigend te maken. Je moet het maar kunnen.


Gast

#89 Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-12 12:09

#8: NIMBY - Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

Het bos verdwijnt niet omdat de windturbines er komen, de basis van de turbines komen in het bos te staan en de wieken komen er boven uit. Dat is dan weer foute info die Uzelf verspreidt! Het betreft een "aangeplant" bos dat voornamelijk bestaat uit uitheemse dennenbomen, die men bijna overal probeert weer te verwijderen om de oorspronkelijke vegetatie opnieuw te herstelen. Zo "waardevol" is dit stukje natuur dus ook weer niet...


Gast

#90 Re: Re: liever een IFR/PRISM centrale in mijn tuin dan een windmolen

2014-03-12 12:13

#86: - Re: liever een IFR/PRISM centrale in mijn tuin dan een windmolen

#86: Volledig mee eens! Hier is men aan de deur geweest om tegen te tekenen (wat ik uiteraard niet gedan heb) met het argument "dat onze eigendommen in waarde zullen dalen" omwille van de windturbines!!!!!!!! Kan je dat geloven!

yimby voor de natuur
Gast

#91 Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-14 11:30

#89: - Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

uit het aanvraagdossier van ecopower:'Alhoewel het landschap rond de projectzone momenteel voor een groot deel bosrijk en groen is, moet het met respect tot de projectzone momenteel voor een groot deel bosrijk en groen is, moet het met respect tot de gewestplanbestemming beschouwd worden als tijdelijk bebost gebied voor kerninstallaties. Met het inkleuren van het gewsestplan geeft de overheid aan dat deze zone in de toekomst ontwikkeld zal worden voor industriële kernactiviteiten. Vermits de Vlaamse overheid bijkomend op zoek is naar 7000 ha industriegebied, is het evident dat in eerste instantie naar bestaande zones met industrieel karakter gekeken wordt'

volkgens sommige is het inderdaad dus 'maar' een tijdelijk minder waardevol bosgebied dat in de toekomst zal moeten verdwijnen om plaats te maken voor industriegebied. Economisch gezien is industriegebied inderdaad waardevoller dan bosgebied.

Ik wist niet dat groen Mol zo stond te springen om een zonevreemde bos om te vormen naar een industriezone, want dat zal er op termijn gebeuren als men nu de eerste industriëele stappen zal zetten.

Jullie zouden er beter mee voor ijveren dat het bos behouden blijft en gevrijwaard wordt van elke industriëele activiteit.

ja ik wil nog natuur in mijn 'achtertuin'


Gast

#92 Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-17 21:58

#91: yimby voor de natuur - Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

Helaas heeft Groen Mol geen enkel aandeel in de inkleuring van het gewestplan. Er zou nooit industriegebied met nucleaire bestemming op de kaart staan. Misschien wel een kmo zone ( plaatselijke bedrijven) met natuurwaarden  http://www.lne.be/doelgroepen/bedrijven/bedrijven-en-biodiversiteit/project-biodiversiteit-bedrijven.com  met een meerwaarde voor de omgeving en tewerkstelling voor plaatselijk bevolking , met ruimte voor VITO om zijn programma voor duurzame hernieuwbare energie verder uit te bouwen. https://www.vito.be/NL/HomepageAdmin/Home/Pages/Homepage.aspx . Er had ook nooit zone vreemd gebouwd mogen worden in de omgeving . Het huidige gewestplan is door de tranditionele partijen ingevuld, dus aan hun is de huidige situatie met nucleairafval te danken , wat men zaait oogst men.

Nu Groen Mol met de vingerwijzen als oorzaak van teloorgang van natuur lijkt me toch wel heel ver van de realiteit. De grootste zekerheid om het bestaande bos te behouden en het te laten overgaan naar een natuurlijker bos is de mogelijkheid wegnemen dat er grote vervuilende industrie of nucleair afval kan ingepland worden. Dit kan door er windmolens in te planten. Windmolens waar de plaatselijke bevolking in kan participeren h ttp://ecopower.be/index.php/18-algemeen/actueel/357-vergunningsaanvraag-mol-petitie-ter-ondersteuning-vanuit-de-bevolking en de mogelijkheid krijgt om minder afhankelijk te worden van energie bronnen die die niet in eigen handen zijn.


Gast

#93 Re: Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-18 13:42

#92: - Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

dit begrijp ik niet : u schrijft 'er had ook nooit zone vreemd gebouwd mogen worden in de omgeving.'

en nu wilt u wel dat er zonevreemd gebouwd wordt??? waar is de logica?

Mag ik je er ook op attent maken dat de 'gebouwen' in deze omgeving veelal gebouwd zijn voordat er een gewestplan was, ze zijn dus niet zonevreemd gebouwd. Veel gebouwen worden ook pas zonevreemd nadat hun bestemming wordt gewijzigd. Als bijvoorbeeld een landbouwer in een agrarische zone woont, bij zijn landbouwbedrijf, en hij stopt met de landbouwactiviteiten, dan wordt zijn woning zonevreemd.

 


Gast

#94 Re: Re: Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-18 18:55

#93: - Re: Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

Voor alle duidelijheid, deze petitie is niet doot Groen Mol opgezet. Verder denk ik dat windmolens perfect passen op industriële gronden ( zo zijn ze bestemd ophet gewestplan), ik zie hier niets zonevreemd aan. Als dat toch zo zou zijn volgens u dan liever windmolens omringd door natuur en bos dan kaalkapping voor nucleaire installaties o.a. opslag plaatsen voor nucleair afval of andere industriële bedrijvigheden.

 

 


Gast

#95 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-19 15:44

#94: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

peter zimmerman is toch de oprichter van de petitie, en hij is toch een vertgenwoordiger van groen mol of niet?

De bestemming van het gewestplan is helemaal niet industrie. Duidelijk dat jullie geen pap gegeten hebben van ruimtelijke ordening.

Dit is al meerdere keren bevestigd! En niet alleen inzake de windturbines, maar ook in het verleden al. Of willen jullie nu ook al zeggen dat de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar leugens vertelt?

En dan maar zeggen dat de 'tegenstanders' niets dan leugens verspreiden.

Geen windturbines en geen industriele activiteiten, daar gaan we voor!

 


Gast

#96 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-03-20 21:31

#95: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

Beste Groen Mol is een groep mensen niet één persoon en Peter zimmerman is ook vader en partner en mens . Het is duidelijk waar u voor gaat. Ik kies voor windmolens op deze plaats in het balang van onze kinderen.

 

Vriendelijke groeten


Gast

#97

2014-03-22 20:33

Coöperatief windproject Mol: facts and figures

Het gebied: het betreft een domein in eigendom van SCK en VITO, in totaal ca. 600 ha, paars gearceerd in het gewestplan als zone voor de vestiging van kerninstallaties. Het beboste gebied waar de windturbines komen is ca. 300 ha. In het kader van de windturbines dient hiervan in totaal ca. 1,8 ha gerooid te worden, voornamelijk als verbreding van de huidige brandgangen en voor de aanleg van kraanplaatsen en funderingen in het verlengde ervan. Dat is dus ca. 0,6% van het huidige bosareaal. In ruil voor deze 1,8 ha wordt voor 2,1 ha aan boscompensatie gedaan, dit wil zeggen: nieuw, streekeigen bos. Er komt dus in totaal bos bij in de streek.


De windturbines: deze zullen van de modernste generatie zijn, regelbaar in geluid en regelbaar in slagschaduw, om te allen tijde aan de betreffende normen te voldoen. Voor de (zonevreemde) woningen die binnen de zone voor nucleaire installaties gelegen zijn, wordt zelfs vèr beneden deze norm gebleven. Door de slagschaduwmodule in de windturbines wordt de wettelijke norm van 8u slagschaduw per jaar ten allen tijde gerespecteerd. Zodra de 8u slagschaduw voor een locatie bereikt is wordt de windturbine automatisch stilgelegd. Bovendien kan en zal Ecopower elke denkbare norm afdwingen en controleren bij de leverancier van de windturbines.


De windturbines zullen door hun grote tiphoogte (200 meter) meer impact hebben op het landschap, maar belangrijk is dat daarbij de aanwezige fauna en flora bijna volledig wordt ontzien. Bovendien zullen de windturbines uitgerust worden met een vleermuisdetectiesysteem dat de windturbines zo nodig automatisch stillegt.


De veiligheidsstudie toont aan dat de veiligheidsnormen ruimschoots worden gerespecteerd en de windturbines geen gevaar vormen voor de omwonenden, wandelaars of schoolgaande kinderen. De veiligheidsimpact van de windturbines in de Europese school en op de speelplaats is een pak lager dan het veiligheidsrisico van het dagelijks schoolgaand verkeer, zelfs nog een stuk lager dan het risico om getroffen te worden door een blikseminslag.


Binnen een afstand van 600 meter rond de windturbines staan 25 woningen. Daarmee doet dit project aanzienlijk beter dan het gemiddelde windproject in Vlaanderen, wat aangeeft dat dit een geschikte locatie is voor Vlaanderen met zijn complexe ruimtelijke ordening. Binnen een zone van 300 meter staat geen enkele woning.


Rechtstreekse participatie : dit coöperatief project staat voor 100% open voor rechtstreekse burgerparticipatie. Dit project zal 8500 gezinnen van echte groene stroom voorzien, liefst gezinnen uit de omgeving van het project. Als coöperant wordt u immers niet alleen mede-eigenaar van de productieinstallaties maar ook van de geproduceerde groene stroom. Ecopower heeft zijn eigen vergunning voor het leveren van elektriciteit aan de coöperanten. Zo nemen we letterlijk onze energievoorziening terug in handen, zonder afhankelijk te zijn van commerciële energiebedrijven. Ecopower is lid van REScoop, de Belgische federatie van verenigingen en coöperaties van burgers voor hernieuwbare energie, en werkt volgens de internationale coöperatieve ICA-principes.

YIMBY

#98 Re:

2014-03-23 19:39

#97: -

Verdere facts en figures:

200m hoge windturbines staan nergens in Vlaanderen en passen zeker niet in het vlakke Kempische natuurlijk landschap

200m hoge windturbines zijn strijdig met het gemeentelijk kaderplan

Claims van ontzien van flora en fauna zijn fabeltjes, alleen al de geluidstoename in het gebied heeft een gigantische impact waar volledig aan voorbij wordt gegaan door het opportunistisch hanteren van geluidsnormering voor een industriegebied.

100% participatie maar slechts 50% rendement van het project, de andere 50 % van het project zorgt voor een subsidiëring van SCK en de burger betaalt weer eens de rekening. 50% van het rendement, 100% van de kost (monetair en landschappelijk).

 

 

 

 

 

 

 

 


Gast

#99

2014-04-02 11:02

veuwa zoude het ni doen?

Gast

#100 Re: Re:

2014-05-23 13:16

#98: YIMBY - Re:

1 zo vlak zijn de kempen ook niet

2 hoge turbines? dan zullen we alle kathedralen en kerktorens (die je al van ver ziet staan) ook maar afbreken zeker?

3 geluidstoename? ik let er speciaal op als ik in de buurt van windturbines kom: ofwel waait het, en hoor je meer de wind dan de wieken, ofwel waait het niet.  Zelf heb ik veel meer last van moto's op een zondagnamiddag, grasmaaiers op zonnige dagen, en het verkeer in het algemeen.

4 de flora en fauna zien veel meer af van villa-verkavelingen (met hun gemillimeterd gazon en bestrijdingsmiddelen). Open plekken in het bos zijn ook een verrijking voor de biodiversiteit (cf. ook rijk marien leven in off-shore windparken)

5 SCK-VITO wordt helemaal niet gesubsidieerd (daarbij, die zorgen ook voor een serieuze economische input in onze streek), grootste winst is milieuwinst, financieel gezien gaat alles naar de cooperanten (en dus niet naar een hoofdkwartier in Parijs met nevenfilialen in belastingparadijzen).