wij gaan vóór windmolens in Mol!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie wij gaan vóór windmolens in Mol!.


Gast

#1

2014-02-09 17:42

stop de nimbys
steentje

#2 petitie

2014-02-10 07:41

Er is een fout in het programma van de petitie. Telkens als ik mij emailadres invoer komt er een ander email adres tevoorschijn. Ik kan dus deze petitie niet tekenen.spijtig

Gast

#3

2014-02-10 08:35

YIMBY!

Gast

#4

2014-02-10 13:05

Groene energie ,wie kan daar nu iets op tegen hebben?
Als men langs een autosnelweg woont went men
na een tijd aan lawaai maar het suizen van windmolens
niet ! Dat is net het probleem ; iedereen wil propere
Energie maar dan wel liefst in de buurman zijn achtertuin

Gast

#5

2014-02-10 13:18

Liever windmolens dan kernreactoren in dichtbevolkt Vlaanderen!

Gast

#6

2014-02-11 05:54

Laat nog een beetje gras en wat groen is...de wereld die is reeds...

Gast

#7

2014-02-11 07:14

Ik ben Vóór duurzame energie. Ook in mijn achtertuin!
NIMBY

#8 Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-02-11 12:26

#1: -

Wat  Ecopower en de petitiestarter er gemakkelijkheidshalve weer niet bijvertellen is dat de helft van de stroomproduktie naar het Studiecentrum voor Kernenergie  (SCK) gaat, die een nieuw type kernreactor gaan bouwen voor de verdere veilige verspreiding van kernenergie. En dat hiervoor een prachtig ongerept bos moet sneuvelen, vergeten we ook maar even. Maar ja, als het maar geld oplevert onder een groen schaamlapje.

gast

#9

2014-02-11 14:51

Jammer en dom dat mensen zonder kennis van het volledige dossier VOOR stemmen onder het mom van ecologie en duurzame energie. Helaas is de waarheid anders
Peter Zimmerman
De auteur van deze petitie

#10 Re:

2014-02-11 17:12

#9: gast -

Even Jammer dat mensen zonder kennis van het volledige dossier tégen stemmen. http://www.gemeentemol.be/nieuwsdetail.aspx?id=1483 Hier vind u meer info betreffende het dossier. Ik zal het ook in de petitie vermelden. Bedankt voor de opmerking.

Peter Zimmerman
De auteur van deze petitie

#11 Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-02-11 17:24

#8: NIMBY - Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

Beste,

 

Bedankt voor u bericht

 

ww.gemeentemol.be/nieuwsdetail.aspx?id=1483 hier vind u nog meer info ivm het dossier. In de toelichting van deze petitie staat duidelijk dat er stroom wordt afgenomen van de door u genoemde organisaties. Het genoemde bos is ingekleurd als nucleaire zone.Indien er geen windmolens komen kan er op termijn misschien zelfs een kernreactor gebouwd worden aangezien het goedgekeurd nucleair terrein is. als u het dossier doorneemt zult u vastellen dat er in de plannen grotendeels gebruik wordt gemaakt van de bestaande brandgangen en dat na de werken het bos terug kan herstellen. Dit kan voor de biodiversiteit zelfs een voordeel zijn. http://ecopedia.be/4/encyclopedie/Veranderingen_in_de_vegetatie_met_de_tijd

bijkomende info

ww.tvmol.be/media/windmolenpark-bossen-van-sck-cen-en-vito

http://environment.nationalgeographic.com/environment/energy/great-energy-challenge/wind-energy-quiz/?fb_action_ids=10202263006570920&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

 

Vriendelijke groeten

NYMBY

#12 Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-02-11 19:06

#11: Peter Zimmerman - Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

Bedankt voor uw reactie.

Het is inderdaad zo dat de afgekorte namen (SCK-CEN etc.) vermeld worden bij de petitie alsook hun afname van elektriciteit. Ik zie echter dat er een groot aantal personen van ver buiten onze provincie deze petitie signeren en ik ben er niet van overtuigd dat zij weten waar deze afkortingen voor staan en zeker niet het programma van de genoemde instellingen kennen. SCK heeft als expliciete missie de verdere verspreiding van kernenergie, net datgene waar u en uw partij zo tegen zijn. Met name uw partijgenoot Kristof Calvo heeft specifiek reeds actie ondernomen tegen de geplande bouw van een nieuwe reactor bij SCK (http://www.dirkpeeters.info/2011/09/30/debat-myrrha-de-visie-van-kristof-calvo-groen/) . Dus nu met de steun van Groen  SCK van groene stroom gaan voorzien lijkt een beetje op Greenpeace activisten die vegetarische maaltijden zouden gaan uitdelen aan de Japanse walvisvaarders. Nobel, maar zo verschrikkelijk verkeerd.

Wat in elk geval duidelijk is, is dat hier 8 gigantische windturbines geplaatst worden in een prachtig bos waar momenteel geen enkele activiteit is (ondanks de inkleuring als zone voor nucleaire installaties) en dat het netto effect voor de bevolking en het milieu even groot zou zijn met 4 van deze turbines op een meer voor de hand liggende plaats, zonder de nucleaire sector te gaan subsidiëren.

 

En indien u werkelijk gelooft dat de brandgangetjes van het bos grotendeels voldoende zijn voor het plaatsen van de windturbines, moet u even naar deze reportage uit Duitsland kijken:

http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/2011516/Aergernis-Windrad.html%23/beitrag/video/2011516/Aergernis-Windrad#/beitrag/video/2011516/Aergernis-Windrad

Dit geeft een reële kijk op windturbines van 200m, waar wij hier in Vlaanderen nog geen enkele ervaring mee hebben. U zal merken dat per dergelijke windturbine minimaal 2 voetbalvelden aan bomen sneuvelen. En ik ben werkelijk benieuwd hoe u het herstel van het bos ziet, gezien deze windturbines maar een levensduur hebben van maximaal 20 jaar.

 

 

Peter Zimmerman
De auteur van deze petitie

#13 Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-02-11 22:36

#12: NYMBY - Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

voor alle duidelijkheid is deze petitie een burgerinitiatief en niet vanuit Groen. Het bied voorstanders de mogelijkheid hun stem ook te laten horen. Van waar ze ook zijn.

Nogmaals het terrein is ingekleurd als nucleaire zone, ik wil niet denken wat er binnen enkele tientallen jaren zou staan als er nu geen windmolens komen.

Ik vraag mij af hoeveel natuur door autowegen en elektriciteitsmasten , aardgas, uranium en aardolie winning vernield is/wordt?

Of hoeveel bos er gekapt wordt/is om het kernafval te stockeren of om het nieuwe communicatiecentrum te bouwen en andere nucleaire activiteiten uit te voeren op het nucleair terrrein?

Hoeveel bossen zijn er vernield, hoeveel bomen zijn er ziek door zure regen. Hoeveel kankers ontstaan er door luchtvervuiling ,....

hoeveel horizont vervuiling is er door hoogspanningsmasten , buildings, en andere bouwwerken? Ja maar dat is allemaal noodzakelijk zult u misschien denken. Wel hernieuwbare energie en in dit geval windenergie is ook noodzakelijk om een duurzame toekomst in te gaan waar het goed is om te leven voor onze kinderen en kleinkinderen. Waar er nog grondstoffen over zijn, waar er zuiver lucht is. U weegt maar af wat u belangrijk vindt. Ik heb mijn afweging gemaakt.

Het filmpje dat u doorstuurde is informatief maar duidelijk gemaakt vanuit het oogpunt van tegenstanders, wat hun goed recht is, net zoals deze petitie een goed recht is en voorstanders een mogelijkheid geeft om hun stem te uiten.

Ik heb alle begrip voor de tegenstanders om emotionele en andere redenen, ik hoop u ook voor de voorstanders van een duurzame toekomst voor ons nageslacht.

Ik sluit hiermee af en ga niet meer reageren, niet omdat ik uw mening niet respecteer maar om praktische redenen: uw mening is duidelijk, mijn mening is duidelijk.

informatieve sites:

ww.monavzw.be/node/13

ww.monavzw.be/

https://sites.google.com/site/transitiemolenbalen/aardolie

 

Vriendelijke groeten


Gast

#14

2014-02-12 08:29

Iedereen wil groene energie, maar niemand wil het in zijn achtertuin. Als SCK en Vito geen bedrijven zijn dan snap ik iets niet. Het is de uitgelezen site om molens te zetten.De landbouwers beweren dat de koeien niet tegen de slagmolenschaduw kunnen, wel, ze zullen er aan wennen, juist zoals ze gedaan hebben met de autowegen, wegverlichting, enz.
Mollenaar

#15 onze kinderen mochten zingen voor het klimaat...

2014-02-12 15:05

...maar als er een beslissing moet genomen worden, dan zijn de welgestelde villabewoners bang voor een (vermeende) waardevermindering van hun stulpje in het bos - en dan kunnen die kinderen hen geen barst meer schelen. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen: als men niet aan het bos mag raken, stop dan met daar verder te verkavelen in grote ruimteverslindende percelen - en ga zelf in een woonkern wonen.
Wat dat SCK betreft - er staat nergens in de statuten dat die voor het promoten van kernenergie zouden zijn - dus dat zijn flagrante leugens. De nieuwe reactor die bestudeerd wordt, zal dienen om de huidige BR2 te vervangen (waar o.m. medische isotopen worden aangemaakt, waar silicium wordt gedopeerd voor vermogenstoepassingen in bijv. windturbines, elektrische voertuigen e.d. - en mogelijk ook om langlevend afval te transmuteren naar kortlevend). Het is trouwens ook een gezamelijk initiatief van SCK én VITO.
Mollenaar

#16 Re: Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

2014-02-12 15:13

#12: NYMBY - Re: Re: Re: En hiermee verspreiden we kernenergie maar dat vertellen we niet...

"SCK heeft als expliciete missie de verdere verspreiding van kernenergie, net datgene waar u en uw partij zo tegen zijn".

 

Sorry voor uitdrukking, maar dat zijn dikke leugens. Mogelijk was dat zo 60 jaar geleden, maar sinds enkele decennia is dat absoluut niet meer het geval. Laat anders maar zien waar dat expliciet zou vermeld zijn.


Gast

#17

2014-02-12 16:43

Alternatieve energie meer dan nodig!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-02-12 17:27


Hilda Wouters

#19

2014-02-12 17:31

Ik teken geen petitie waar bovenaan elke bladzijde reclameteksten komen. Ik aanvaard zeker geen reclame voor een politieke partij bovenaan een petitie voor windenergie.
iemand die kan lezen

#20 toekomstig landschap volgens ecopower

2014-02-12 17:36

voor degene die denken dat windturbines zullen verhinderen dat de bos zal verdwijnen hebben het totaal mis.
Degene die het dossier gelezen hebben weten hoe ecopower over het gebied denkt: namelijk één grote industriezone langs het kanaal. weg natuur, weg rust, alleen wat windturbines, nucleaire activiteiten en industrie.
Jullie zouden beter ijveren om het bos te behouden in de huidge toestand zonder aantasting!!!

De visie van Ecopower:
7.2. Inpasbaarheid in het toekomstige landschap
Naast de inpasbaarheid in het huidige landschap, kan ook de toekomstige inpasbaarheid bekeken
worden. Immers, het terrein waar de windturbines ingepland worden is paars ingekleurd op het
gewestplan en is bestemd voor industriële activiteiten gerelateerd aan kernenergie. Alhoewel het
landschap rond de projectzone momenteel voor een groot deel bosrijk en groen is, moet het met
respect tot de gewestplanbestemming beschouwd worden als tijdelijk bebost gebied voor
kerninstallaties. Met het inkleuren van het gewestplan geeft de overheid aan dat deze zone in de
toekomst ontwikkeld zal worden voor industriële kernactiviteiten. Vermits de Vlaamse overheid
bijkomend op zoek is naar 7000 ha industriegebied, is het evident dat in eerste instantie naar bestaande zones met industrieel karakter gekeken wordt.
Tevens wenst de Vlaamse overheid dat windturbines bij voorkeur ingepland worden op zones voor
industrieel gebruik. Bijlage 7 van deze nota geeft met de lichtpaarse en donkerpaarse zones het
potentieel aan volgens het gewestplan voor industriële activiteiten in de projectomgeving langsheen de kanaalas.
De ontwikkeling van industriële activiteiten rond de kanaalas in de projectomgeving is reeds in
volle gang, zie Figuur 14. Aan de noordzijde van het kanaal, ten oosten van sas VI, wordt een
loskade aangelegd ter hoogte van de terreinen van Belgoprocess, met het oog op de bouw van een
caissonfabriek voor de fabricatie van vaten voor nucleaire opslag en transport. Het kanaal krijgt
een upgrade vanuit Europa van klasse 2 naar klasse 4, met als doel zwaardere scheepvaart mogelijk
te maken en de economische functie van het kanaal te versterken, waarbij ook de aanwezige
sluizencomplexen zullen aangepakt worden. Het VITO plant ten zuiden van het kanaal, oostelijk
van de projectzone de bouw van een geothermische energiecentrale, in het kader van de
energietransitie aangestuurd door het Europees beleid inzake klimaatverandering. Het SCK plant in
de nabije projectomgeving een hoogtechnologische nucleaire installatie voor experimenten ter
behandeling van langlevend hoogradioactief afval (Myrrha).
Deze industriële installaties kunnen functioneel beschouwd worden als gelijkaardig met de oude
steenkoolcentrale iets verderop langs de kanaalas. Het plaatsen van windturbines op hetzelfde
terrein sluit daardoor perfect aan bij

Gast

#21 Re:

2014-02-12 18:11

#19: Hilda Wouters -

Beste,

Dit is buiten de wil van de opsteller van de petitie. Het is de website die reclame mogelijkheid biedt aan adverteerders .

Onze excuses hiervoor


Gast

#22 Re: toekomstig landschap volgens ecopower

2014-02-12 18:15

#20: iemand die kan lezen - toekomstig landschap volgens ecopower

Beste,

Ik lees dit niet als een visie maar als feiten


Gast

#23 Re: onze kinderen mochten zingen voor het klimaat...

2014-02-13 08:13

#15: Mollenaar - onze kinderen mochten zingen voor het klimaat...

millegem, achterbos en omstreken is wel wat meer dan 'welgstelde villabewoners' of is het daarom net dat er in dit gebied windturbines moeten geplaatst worden?

 

 

 


Gast

#24 hoe wij willen windmolens in mol?

2014-02-13 08:16

nu is er iets dat ik niet begrijp...zal mijn verstand waarschijnlijk te boven gaan
ik zie hier in de petitie verschillende namen staan van mensen die windmolens willen in Mol
hoe komt het dan dat diezelfde mensen bezwaar hebben aangetekend tegen het windmolenproject in ezaart?

Gast

#25

2014-02-13 15:10

Ik ben ook voor groen maar dit maar dit is nog beter.