Afschaffen verplichte eigen risico gezondheidszorg

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Afschaffen verplichte eigen risico gezondheidszorg.


Gast

#1976

2014-01-17 08:37

Laat mensen betalen naar inkomsten,is wel zo eerlijk.....
BelginNederland

#1977 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-17 09:48

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Dit klopt niet. De premie van de hoofdverzekering wordt al van het bruto-loon ingehouden bij de werkgever (inhouding sociale lasten voor zorg, ziekte, werkloosheid, pensioen). Wie meer verdient, betaalt meer. Principe van solidariteit.

Bij het Limburgse zikenfonds betaal je als alleenstaande bv. 13,50 euro per 3 maanden voor de aanvullende verzekering.

Daar komt bij dat je in België minimaal verzekerd bent voor ziekenhuisopnames. Zonder dure hospitalisatieverzekeringen, die veel mensen niet kunnen betalen , raken mensen zwaar in de schulden door de ziekenhuis factuur.

Verder is er nog een verplichte zorgverzekering van 25,00 euro per jaar voor de zorg aan hulpbehoevenden.

De premies hangen af van leeftijd en gezondheid, dus niet iedereen kan verzekerd worden, en al helemaal niet voor een bestaande aandoening.

Verder betaal je bij de huisarts, de apotheker,...  de volle mep, en er is altijd een eigen risico. Voor elke medische handeling of medicijn is er een eigen risico. Dat kan bij chronisch zieken erg oplopen.

Er is veel armoede onder de groep mensen die door ziekte veel zorg nodig heeft in België. Daarbij zijn de ziekteuitkeringen heel laag.

Daar komt bij dat Belgische artsen/verzorgers allerlei zich vaak niet aan de prijsafsraken houden en dat je bv bij een gynaecoloog 80,00 euro betaalt met een eigen risico van 60,00 euro i.p.v. 20 euro.

Ik spreek uit ervaring.

De zorg is wel beter dan in Nederland. Minder wachttijden en je wordt zelden als een nummer behandeld en vriendelijker behandeld.

Enkel de aller armsten in België betalen enkel het eigen risico bij de medische instellingen. Dat is vaak nog onbetaaalbaar voor die groep.

 

Dat de premie stijgt in Nederland wanneer het eigen risco daalt is reëel.

 

Met alle respect maar wat betreft België vergelijkt u appels met peren.


Gast

#1978

2014-01-17 09:56

vind niet normaal zoveel eigen risico pffffff hoe moet je dat nog betalen

Gast

#1979

2014-01-17 11:06

Heel goed

Gast

#1980

2014-01-17 12:46

Wat niet dit hier mee we worden gwn geplunderd !! Van een kale kip ken je niks plukke !

Gast

#1981

2014-01-17 14:37

Heel goed!

Gast

#1982

2014-01-17 14:37

hard nodig

Gast

#1983 Re:

2014-01-17 14:41

precies...ik moet naar de gynaecoloog maar moet eerst sparen...waarvan weet ik niet maar je probeert het. Een nieuwe bril is al lang nodig maar moet ook eerst gespaard worden en dan ben ik aanvullend verzekerd. De zorgtoeslag is ook even 17 euro lager dit jaar ... het wordt steeds asocialer. Zorg mag inderdaad geen luxe worden,

#1978: -

 


Gast

#1984

2014-01-17 14:44

#1976: -

Ja...en toen ze dat probeerden stond ineens half Nederland op zn kop. Schandalig, de mensen die het wel goed hebben en voldoende geld...wat is dat, hebben die een grotere bek? word daar beter naar geluisterd? Volgens mij zag de politiek het zelf niet zo zitten terwijl ze geld zat hebben. De scheefstand in Nederland maar in de hele wereld eigenlijk moet eens rechtgetrokken. Een arts of een politicus etcetc mag echt wel meer verdienen dan ik hoor...maar waarom de een 2 ton verdient die bij een gesubsidieerde instelling werkt ook nog en de ander nog geen 20.000? Nee daar is geen enkele houdbare verklaring voor.


Gast

#1985

2014-01-17 15:05

Wat gebeurd er dit is niet meer te betalen en dan te horen krijgen dat de moelanders een veel goedkopere verzekering hebben en helemaal geen eigen risico hebben.

Gast

#1986

2014-01-17 15:12

Wij zijn met z'n achten thuis dus het is ook niet meer te betalen!!!!

Gast

#1987 Re: Re:

2014-01-17 16:29

#1974: - Re:

en daar heb je wat aan als je bij de dokter bent geweest en er niks mee kunt doen,

ik ga niet, alles weten maakt niet gelukkig, als de oplossing niet te betalen is


Gast

#1988

2014-01-17 17:33

Verplichte zorgverzekering, verplicht eigen risico, hoezo betutteling? In België is de gezondheidszorg overigens nog heel betaalbaar, op het ziekenfondsniveau van onze vorige eeuw. Daar kan NL nog heel wat van leren!
Verder wil ik graag een verzekering af kunnen sluiten voor dat alsmaar hoger wordende verplichte eigen risio.
Succes met meer bekendheid voor deze aktie.

Gast

#1989

2014-01-17 20:17

We betalen al genoeg premie per maand!!

Gast

#1990

2014-01-17 21:32

Goed dat aan deze oneerlijke zaak aandacht geschonken wordt

Gast

#1991

2014-01-18 05:59

Laat het net als vroeger zijn kon je gewoon naar de dokter of tandarts en had je dat gezeik niet

Gast

#1992

2014-01-18 07:09

Waarom zoveel ontwikkelingslanden financieel helpen op gebied van gezondheidszorg en in eigen land van de burgers hoge verplichte eigen risico bijdrage vragen? Veel mensen kunnen het zich financieel niet permiteren. Andere landen helpen is altijd goed maar zorg vooral ook goed voor de burgers van je eigen land.

Gast

#1993

2014-01-18 09:06

Maandelijkse bedrag dat we aan de zorgverzekeraars moeten betalen is al duur. Met de eigen risico van 360 euro per jaar kunnen we nauwelijks nog erbij hebben.
bezoorde nederlander
Gast

#1994 Re:

2014-01-18 09:38

#14: -

Inderdaad een geweldig idee.
Allen wilt u ook de 200 euro per maand aan zorgpremie gaan betalen.
Want daar praten we gewoon over. Het hele probleem zit hem in de extreem hoge kosten.
Ik weet zeker dat voor 75 procent van alle zaken deze kosten met minimaal 25 procent omlaag kunnen.

Bij een kosten plaatje van 1 miljard praten we dan over 250 miljoen euro. Aangezien dat de zorgverzekeraars vorige jaar nog winst maakte betekend dat je premie omlaag kan. als dan ook nog een premie invoerd naar vermogen.

Wat in het verleden het geval was.  Zouden de minima eenvoudig het huidige eigen risico kunnen dragen.
Je zult wel meer moeten uitsluiten waar voor je eigen risico moet betalen. Noodzakelijke ziekenhuis zorg hoort er niet in thuis.
Hulpmiddelen daar in tegen wel . Verder zou alle noodzakelijke zorg die een nederlander nodig heeft in de basisverzekering moeten zitten.

 

 

 

 


Gast

#1995 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-18 10:00

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Ook gekeken wat de belg vergoed krijgt voor de 20 euro.
blijkt echt niet zoveel te zijn.

Veel leuker als we iets gaan doen aan de grootverdieners in de zorg.
Als ik zie dat een leverancier zijn klanten 4 keer per jaar een cadeau geeft weet ik wel waar er geld te halen  is.
inderdaad de prijzen in nederland worden kunstmatig hoog gehouden. We praten echt over grote bedragen.
Huisartens praktijk verdient 40 tot 60 duizend euro op jaarbasis zonder dat er 1 patient geweest is. Want een consult levert ook weer extra geld op. In een programma op de tV werd tussen haakjes ook bevestigd dat de inkomens van deze groep ook gestegen zijn de laatste jaren.  Een tandarts rekening van meer dan 300 euro voor een kleine 25 minuten in de stoel. Het is niet voor niks dat in de krant vermeld werd dat tandarts een bets verdienende beroepen is van nederland.


Gast

#1996

2014-01-18 11:04

Wie zegt dat ALLE65-plussers rijk zijn en genoeg op de bank hebben..moeten aan de schandpaal genageld worden. .........
Je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren. .Geen situatie is gelijk en moet per situatie bekeken worden!
Het ligt er aan wat men gedurende het leven meemaakt!

Gast

#1997 Re: Re:

2014-01-18 11:05

meidje

#1998 Re:

2014-01-18 11:10

#1991: -

Zeg dat wel......en dat die domme brieven van de verzekering! !!!

Dan schrijven ze: dit heb ik voor u betaalt! !!!!!!!!!

Hallo zeg....ik heb in al die jaren nog nooit 1 brief gehad waar in stond:Bedankt dat u ook dit jaar weer veel premie betaald heeft en er geen cent van heeft gebruikt! !!!!!


Gast

#1999

2014-01-18 11:19

het is te gek dat wij als nederlanders dik moeten betalen tewijlhet geld met bakken naar het buitenland gaat.

Gast

#2000

2014-01-18 11:43

Niet alleen de eigen risico ook de hoogte van de premie is belachelijk hoog. Hoe ver moet het nog gaan en wanneer is het genoeg? Totdat je je hele loon af moet geven? Vroeger was dat beter geregeld: standaard verzekering en een particuliere verzekering! Zo betaalden mensen die meer verdienden ook meer premie. Maar nu lijkt het dat u edereen veel verdiend. De pemie die wij nu betalen is meer dan de premie die particulieren vroeger betaalden. Gewoon absurd. De mensen die hun premie niet meer kunnen betalen wordt steeds meer. Het is niet dat ze dat niet willen maar het niet meer KUNNEN betalen!