Zwarte piet, racistisch of niet?

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zwarte piet, racistisch of niet?.


Anonymous

#1

2013-10-22 12:38

Handen af van onze traditie. Als we de piet neer zouden zetten als een slaaf, dan gaf ik de VN gelijk. Maar dat doen we niet. Zwarte piet is een vrolijke personal assistent van onze goedheilig man en lijkt nergens last van te hebben.

Gast

#2

2013-10-22 13:02

Tuurlijk niet racistisch, gewoon een traditie.. maar als ze er toch over doorzeuren.. hoe zit het dan met de elfjes van de kerstman? Die zijn misschien blank, maar beledigend voor de kleinere mensen onder ons, en bovendien net zo goed slaven van een goed heiligman..

Gast

#3 Onzin!

2013-10-22 13:23

Sinterklaas is een eeuwenoude traditie wat een groot feest voor kinderen is.
Volwassenen proberen zoals met zoveel dingen roet in het eten te gooien van iets wat met veel vreugde wordt gevierd.
Wat sommigen niet blijken te vatten - en daar is de Jamaicaanse er 1 van - is dat Zwarte Piet een metgezel van Sint Nicolaas is. Dus niet zijn slaaf!

Anne

#4 Even een geschiedenislesje..

2013-10-22 13:28

St. Nicolaas was Bisschop van Myra (Turkije), en moest vluchten voor de Moren ( ow help zwarte mensen!)
Hij verbleef enige tijd in Holland, en trok later zuidelijker naar Spanje.
Uit dankbaarheid voor de amnestie die hij in Holland kreeg, stuurde hij geschenken, en hij bezocht Holland ook regelmatig.

Zwarte Piet
Tijdens zijn reizen nam St Nicolaas een aantal jonge zwarte slaven onder zijn hoede, hij bevrijdde hen van de slavernij en behandelde ze als een Page (schildknaap/ ridder in opleiding) wat nog steeds terug te zien is aan hun kleding ( b.v. de cape)

GOEDheiligman
- Gevlucht voor de Moren
- Neemt gekleurde jongelingen in bescherming

De slavernij.. daar valt nog veel meer over te vertellen, maar ontkennen moeten we dat nooit!
Dat deze is afgeschaft is niets meer dan een teken van progressie in humaniteit

Welbeschouwd kunnen we stellen dat JUIST St. Nicolaas is BEGONNEN MET HET AFSCHAFFEN!
... dat de Zwarte Piet symbool is van de afschaffing!!

Wij (blanke Nederlander) omarmen St Nicolaas en dus zijn besluit tot deze afschaffing.. sterker nog, wij accepteren dat wij bestraft worden door Zwarte Piet als wij stout zijn geweest, daarin wordt de gelijkheid bevestigd.

St.Nicolaas en Zwarte Piet zijn feitelijk het symbool van gelijkheid en harmonie NA de zwarte pagina's van slavernij...

Gast

#5

2013-10-22 14:08

vindt t onzin laat zwarte piet zwarte pier zijn en sinterklaas sinterklaas wie het niet bevalt hoeft er ja niet aan mee te doen , maar het is en blijft n traditie en dat moet zo blijven

Gast

#6

2013-10-22 14:23

Zwarte piet is niet racistisch!

Gast

#7

2013-10-22 14:23

Accepteer het niet dat een OER Nederlandse traditie kapot wordt gemaakt door personen die menen dat dit feest een racistische inslag heeft. Belachelijk gewoon, soms vraag je je af wie er in dit land gediscrimineerd wordt.


Gast

#8

2013-10-22 14:35

Ik eet alleen witbrood omdat mijn maag niet tegen bruinbrood kan.
Ben ik nu racisties?
30 % van deze aardkloot leeft in oorlog, 40 % gaat dood aan ziektes, 20 % verhongerd en wat doen de verenigde naties? Ze schaffen zwarte piet af. Och ja , Nederland zal het wel weer pikken!
Albert

#9 Re: Even een geschiedenislesje..

2013-10-22 14:37


Gast

#10

2013-10-22 14:50

Wat is Sinterklaas zonder zwarte piet? Verwachten ze zomaar dat we zwarte piet gaan vervangen door witte henkie ofzo? Ik ben pas vijftien maar ik geef om deze traditie! Zwarte Piet moet blijven!

Gast

#11

2013-10-22 15:03

Top dat jullie dit doen onze sinterklaas en zwartepieten moeten blijven

Gast

#12

2013-10-22 15:03

Gaan die egoïsten straks ook aan miljoenen kinderen uitleggen dat door hun zielige toedoen ons Sinterklaasfeest finaal geruïneerd is?? Bah bah

Anonymous

#13

2013-10-22 15:08

zwarte pietje moet blijven !

Gast

#14

2013-10-22 15:12

100% tegen racisme, 100% voor Zwarte Piet
ZwartePietFan

#15 Waar teken ik voor?

2013-10-22 15:21

Ik wil graag tekenen, maar dan moet er duidelijke staan. Zwarte Piet is NIET racistisch en heeft NIETS met de slavernij te maken.

Gast

#16

2013-10-22 15:26

Zwarte Piet is een traditie als je luisterd naar de liedjes is er niks racistisch!!!!!

Gast

#17

2013-10-22 15:48

het gaat toch echt te zot worden in dit land. eigen traditie moeten plaatsmaken en verboden worden doordat medenederlanders misschien wel eens een discriminatie zouden kunnen gaan denken! Zullen we dan ook suikerfeesten (vanwege onze suikerpatienten), het woord kaaskop (wij als nederlanders) enz enz maar even onder de verbodsloep gaan nemen? tjonge jonge, nederland wil weer het braafste jongetje van europa zijn en verliest hierdoor zijn eigenwaarde! mensen....laat dit svp niet gebeuren, want is zotheid ten top!!!!

ik ben 100% tegen discriminatie van medeburgersvan welk ras of welke aard dan ook , 100% voor nederlandse tradities, laat dat duidelijk zijn!


Anonymous

#18 Re: Waar teken ik voor?

2013-10-22 15:55

#15: ZwartePietFan - Waar teken ik voor?

Dankje wel, de tekst is enigzins aangepast


Gast

#19

2013-10-22 16:06

als men nou kom stoppen met: "dat is racistisch"
en zijn blanke mensen en zwarte mensen, wij hebben gewoon een verhaaltje en daarin zitten zwarte mensen, goed toch?
op nederland 1 2 en 3 moeten ook minimaal ik weet niet hoeveel zwarten in de programma's worden verwerkt! zeur toch niet zo, het is maar een verhaaltje.

Gast

#20

2013-10-22 16:10

Zwarte Piet dat is niet racistisch ik vind deze ophef gewoon belachelijk het is altijd zo geweest en nu zijn er van die flappen die menen zich er mee te bemoeien De Kinderen vinden Zwarte Pieten en Sinterklaas geweldig Ikzelf vond het als kind leuk mijn kinderen vinden het geweldig

Gast

#21

2013-10-22 16:12

Dit hoort bij ons cultuur..

Gast

#22

2013-10-22 16:27

SINTERKLAAS IS KINDERFEEST DAT MOET BLIJVEN EN ALLE BUITENLANDERS PASSEN HUN MAAR AAN AAN NEDERLANDSE GEWOONTES DAT MOETEN WIJ OOK NAAR HUN TOE

Gast

#23

2013-10-22 17:21

Sinterklaas en zijn Pieten moeten blijven!!! Wat gaan we onze kinderen straks vertellen ????

Gast

#24

2013-10-22 17:43

Not racist

Gast

#25

2013-10-22 18:12

heel goed blijf van onze volksfeest af!!!!