Zwarte piet, racistisch of niet?

Het einde van het jaar komt er aan en de discussie is weer losgebarsten. Sinterklaas en zijn donkere hulpje worden onder vuur genomen omdat Sint een blanke slavendrijver is en zijn hulpje het slachtoffer.

Verschillende bronnen zijn er te vinden over het ontstaan van dit Nederlandse volksfeest. Is zwarte piet echt een weerspiegeling van de slavernij zoals Nederland die gekend heeft, of is hij (zoals het liedje claimt) zwart door het roet?

Een ding is zeker, deze al oude traditie is en zal waarschijnlijk altijd geliefd blijven bij zowel jong als oud. De oorsprong is daarbij al lang achterhaald en dus rest de vraag: Is het gebruik van Zwarte Piet racistisch of niet? NEE! Zwarte piet is een jolige kindervriend, de vriendelijke assistent van Sinterklaas en lijkt in geen enkel geval onderdrukt te worden zoals sommigen beweren.

Onze regering staat achter onze traditie, maar daar denkt Verene Shepherd (mensenrechtonderzoeker van de Verenigde Naties) anders over en is van plan een onderzoek in te stellen.

Laat jouw mening horen, laat blijken dat de Nederlandse tradities sterker zijn dan de VN. Teken deze petitie en like de facebookpagina www.facebook.com/zwartepietitie

Mvg Groet,

Liefhebber van het Sinterklaasfeest.