Geen Mega Windmolenpark te Horendonk

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Geen Mega Windmolenpark te Horendonk.


Gast

#1

2013-09-24 18:36

Het prachtige natuurgebied van Horendonk mag niet worden geruïneerd door Mega WINDY en andere belanghebbenden die enkel op geld belust zijn en absoluut geen oog hebben voor de schade aan de natuur, de omgeving en de mensen die wonen in de buurt van hun windmolens.

Gast

#2

2013-09-25 06:58

Ik ben zelf woonachtig aan het huidige Mega Windy park. Een molen op 100-200m afstand van je keuken-en slaapkamerraam is géén pretje!! Vaak kan je de ramen niet open zetten omdat het geluid zo storend is!! In de zomer moet je dus kiezen; of wakkerliggen van de warmte met gesloten raam of wakkerliggen van het geluid met open raam... Prachtige zomeravond op je terras? Dacht het niet!! De molen zal wel zo draaien dat je met moeite een conversatie gaande kan houden. Laat staan je laten meeslepen in een boek... Wist je trouwens dat ik 's morgens op m'n wekkerradio het nieuws vaak niet meer kan horen?! Dan hoor ik voornamelijk ruis op het ritme van de molen. Voor omwonenden zijn dit drastische veranderingen van hun leefomgeving. Er zijn al gedupeerden genoeg, laat een nieuw park dan aub ook uit!!
gast

#3

2013-09-27 04:37

Oké, kwestie van te kunnen kiezen tussen kernenergie of een alternatief

Gast

#4

2013-10-03 07:29

ik vindt windmolens een goede alternatief, maar ze moeten zo ingepland worden in de samenleving dat er zo min mogelijk mensen nadelen  van ondevinden, winst mag niet voorop deb levenskwalliteit staan  voor  omwonende bij de windmolens dat is mijn persoonlijk visie hierop en als het moet wil ik over  dit onderwerp graag  debateren. 

Franck Benny
ondervoorzitter Open Vld Essen
regionaal bestuurslid open Vld

Joris

#5 Re:

2013-10-03 16:21

#4: - Inderdaad, het is zo dat er véél te lichtzinning is omgesprongen met de inplanting van het windmolenpark te Nieuwmoer. De omwonenden, en wellicht ook de beleidsverantwoordelijken, zijn duidelijk verkeerd geïnformeerd geweest en met een kluitje in het riet gestuurd. En nu het te laat is, worden er een heleboel mensen geconfronteerd met de problemen. Ondertussen draaien de molens in en komt het geld vlot binnen bij Mega Windy en de verhuurders van de grond waarop ze staan. En de situatie is (wellicht) onomkeerbaar... Een gevecht tegen de windmolens, noemt men dat.

 


Gast

#6

2013-10-05 14:50

Een goed initiatief ... windmolens horen niet in een natuurgebied !

Gast

#7

2013-10-05 18:23

Ontzie windmolens in stiltegebieden !

Gast

#8 Re: geen natuurgebied

2013-10-05 20:36

#1: - Er staat toch agrarisch gebied! Ik wist niet dat er in Essen Horendonk natuurgebied ligt. Maar landbouwgebied wordt door sommige mensen nogal snel aanzien als natuur spijtig genoeg!

Verder vraag ik me ook af waar jullie deze info vandaan halen. In Nieuwmoer komen er hoogstwaarschijnlijk geen!

Joris

#9 Re: Re: geen natuurgebied

2013-10-06 08:39

#8: - Re: geen natuurgebied

Het gebied heeft een speciale STATUS, namelijk dat van LANDSCHAPPELIJK WAARDEVOL AGRARISCH GEBIED. (LWAG). Dat betekent dat deze mooie open ruimte, met zijn prachtige natuurlijke kader en gekenmerkt door een bijzondere fauna en flora een bijzondere bescherming geniet. Als dat geen natuur en schaarse open ruimte  is, dan weet ik het niet meer... !!

U zegt ook "in Nieuwmoer komen er hoogstwaarschijnlijk geen". Bedoelt U Nieuwmoer of Horendonk? Waar haalt U deze informatie dan vandaan? Het zijn de aandeelhouders van Mega Windy zelf die verkondigen dat ze plannen hebben voor windmolens te Horendonk !!


Gast

#10

2013-10-06 14:39

Met alle respect: eerst is er de grote discussie over 'WEG met kernenergie'. De wereldverbeteraars onder ons klagen over hoe slecht dit wel niet voor het milieu is (deze redenering versta ik volkomen, we moeten duurzaam denken als we nog een mooie toekomst willen voor het nageslacht). Als er dan een mooi alternatief gezocht wordt hiervoor (want mensen, wees nu eerlijk, in de 20ste eeuw is het niet meer mogelijk om zonder energie te leven, anders moeten jullie ergens in een of ander oerwoud gaan wonen ver weg van de beschaving), zoals windmolens komt er nog ZOVEEL commentaar. Eerst heb je de mensen met het 'niet-in-mijn-tuin-syndroom' en anderzijds zijn er de groene rakkers onder ons (wat de enige oplossing is, als je het 'niet-in-mijn-tuin-syndroom wil tegengaan) die geen windmolens wensen in 'natuurgebied'. Nu stel ik mij de vraag hoe het mogelijk is om toch duurzame energie te ontwikkelen als alle mensen over alles moeten kunnen 'zagen'. Niet in de natuur, en niet in onze tuin... Waar dan wel mensen??? Misschien toch kerncentrales behouden?

Gast

#11 Re:

2013-10-06 14:42

<

 

p class='quote'>#4: -   Ik vind *
Joris

#12 Re:

2013-10-06 18:15

#10: - ze moeten ze zetten waar ze horen te staan volgens het principe van de goede ruimtelijke ordening: belangrijke verkeersassen, grote industriegebieden , ... Maar niet temidden van groene open ruimtes en natuurgebieden

 

p

#13

2013-10-07 06:43

Geachte Joris .p?
Landschappelijk waardevol agrarisch gebied is Geen natuurgebied, het stiltegebied op horendonk daar loopt ook een grote drukke baan door? Windmolens planten waar ze thuishoren is in gebieden met gunstige wind anders moeten er nog veel meer gezet worden en dat is moeilijk als iedereen reageert groen moet maar niet in mijn achtertuin en een hoop flauwe argumenten aanhaalt. Toen de eerste windmolens aan de kust en in de zee werden gepland kwam er ook veel protest van de kustbewoners het ging echter enkel over het uitzicht, wat hier op Horendonk DE reden van protest gaat zijn. Met wat verdraagzaamheid verdwijnt er ook veel afgunst.
Groene stroom door windmolens in je achtertuin lijkt mij stukken menselijker dan bio-energie centrales die CO uitstoten en een hele hoop hout nodig hebben, of vergisters waar zoveel voeder/voedsel in gaat, om maar te zwijgen over de bio-ethanol productie waar hele Boten tarwe, maïs en andere hoogwaardige granen in gaan om hier een gsm op te kunnen laden en aan de andere kant stijgen de voedselprijzen. We kunnen er ook een ethisch debat over voeren.

Gast

#14 Re:

2013-10-07 17:21

#13: p - Daar geef ik je volledig gelijk in! Windmolens is een van de beste mogelijkheden om veel duurzame energie te produceren.

 


Gast

#15

2013-10-07 18:59

absoluut geen windmolens in de buurt van een dierenasiel- deze dieren zijn zo wie zo al gestrest door slechte ervaringen en in canina kunnen ze eindelijk tot rust komen in dit dierenasiel. Dus houden zo!!

Gast

#16

2013-10-08 18:39

geen windmolens ion ons straat ! doe het waar geen mesen wonen barbaren !

Gast

#17 Re:

2013-10-09 12:08

#16: -

Schitterend: 'Barbaren' ... Denk dat er duizend keer ergere dingen in de wereld bestaan mensen, denk daar eens over na voor je zo een onzin uitkraamt. Als je hier iets zet, zet dan iets deftig, met deftige argumenten. Anders ben je hier niet echt op je plek.


Gast

#18

2013-10-09 22:53

Hier gaat het niet om groene energie maar om geldgewin(zie de initiatiefnemers van Mega Windy).
Ecopower(waar MegaWindy zijn energie aan levert) stelt zelf duidelijk dat agrarisch gebied enkel in aanmerking komt als er grote wegen en vooral kanalen aanwezig zijn.
Bij de overhaaste toekenning van vergunning in (en vooral naast)industriedomein Nieuwmoer heeft het gemeentebestuur van Essen zelf geargumenteerd dat inplanting in agrarisch gebied veel schadelijker zou zijn, en kijk, om geld en partijpolitieke redenen draaien ze plots met de , euh wind.
mega toby

#19 Re: Re:

2013-10-10 07:53

#5: Joris - Re:

verkeerd geïnformeerd zou ik zo niet durven stellen, wel integendeel,  er werd grote nadruk gelegd op de hoogte van de molens end ergelijke meer, doch de beleidsverantwoordelijke waren volmondig vóór het project.


Gast

#20

2013-10-12 08:34

Meestal denken de mensen aan geld, maar respect voor dieren niet ze zouden beter meer geld vrijmaken voor het welzijn van verwaarloosde dieren!
gast

#21

2013-10-18 14:19

Het is glashelder dat de 5 lokale ondernemers van mega windy cvba uit zijn op geld. Uiteraard trekken ze de kaart van groene en ecologische energie om dit persoonlijk doel te justificeren. Dat hierdoor rechtstreeks honderden gezinnen worden getroffen in hun levenskwaliteit zal hun geen bal kunnen schelen. En dan spreken we nog niet over de fauna of de velen (toeristen) die in deze buurt al fietsend en wandelend komen genieten van de rust en het prachtige landschap.
Windmolens zijn inderdaad een goed alternatief om energie op te wekken maar deze behoren te staan op plaatsen waar ze een minimale inbreuk veroorzaken: aan de zijkant van snelwegen, in industrieterreinen of in de zee. Zeker niet in waardevolle rustieke natuurregio´s waar honderden gezinnen vaak juist wonen om te kunnen genieten van de rust en de natuur.
oog van de storm

#22

2013-10-23 06:38

Natuurlijk doen de Mega windy,s het voor het geld. Ofwel laat je de electrabellen je zuur verdiende centjes netjes naar Frankrijk (gdf suez) sluizen of je houdt er rekening mee dat de lokale ondernemers mee op de energietrein springen. Rurale ontwikkeling en meer kansen voor plaatselijke ondernemers ???
Als er spijkers met koppen geslagen moeten worden, er word veel geroepen over het landelijk karakter, en het open karakter, moeten daar wel mensen wonen horen ze niet thuis in de woonkernen. Hier op horendonk word het bos nog steeds volgezet met permanent bewoonde weekendhuisjes, weg met bos en rust.
En maar afgeven op een initiatief van lokale mensen vanuit je bevoorrechte positie om op den buiten te mogen wonen wat niet voor iedereen weg is gelegd, hypocriet toch
gast

#23 Re:

2013-10-24 10:58

#22: oog van de storm -

Een bevoorrechte positie zegt u? De huizen die in het gebied van Horendonk staan, zijn alles behalve de villa´s waar u waarschijnlijk in (wenst) woont. Het zijn veelal normale mensen die de keuze hebben gemaakt om op grotere afstand van woonkernen te wonen. Een keuze die velen zouden kunnen maken indien ze dit zouden wensen. De Prijzen van de woningen zijn in deze regio heus niet hoger als ergens anders. Veel mensen verkiezen echter het comfort van dichterbij de bakker, de slager, uitvalswegen te wonen. Dat is gemakkelijker...

U stelt dat mensen die al heel hun leven in deze regio wonen maar beter verhuizen naar woonkernen. Gaat u (Mega Wind?) dit bekostigen? En als u zelf zo duidelijk stelt dat het om geld te doen is, gaat u ook vrijwillig de verwachte waardevermindering (+/-15%) van alle getroffen onroerende goederen vergoeden? Dat zou ik wel eens willen zien.

Dus zoals u zelf zegt: het gaat de Mega Windy´s om geld. Vijf lokale ondernemers  zullen er aan verdienen en honderden gezinnen zullen geld verliezen als dit droevige initiatief zal doorgaan.

 

oog

#24

2013-10-24 17:55

Helaas, ben niet Mega windy. Stel enkel de soms gekke reactie van buitengebiedbewoners aan de kaak. De gewone woningen dan op de fermettekes en groot uitgevallen veranda met zwembad na, staan in oorspronkelijk landbouw, natuur of bosgebied. Als er maar genoeg woningen staan kreeg een gebied vanzelfs een nieuwe bestemming en het is weldegelijk een voorrecht om in een woning te kunnen vertoeven die uitgeeft op groen.
De waardevermindering is relatief als je de waardestijging van de oorspronkelijke grondbestemming erbij durft te betrekken, bos of landbouwgrond was minder waard dan een bouwperceel in de dorpskern.

Gast

#25 oog

2013-10-24 22:09

Zo lokaal zijn die ondernemers nu ook weer niet, zij wonen niet in het "getroffen" gebied.
De problematiek van de recreatieve woonzones (waar ik niet in woon, trouwens) staat volledig los van de inplanting van windmolens in een daarvoor ongunstige omgeving (dit is geen industriezone, er is grote weg of kanaal in de buurt,..)