Verbod op kleutertoetsing
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Verbod op kleutertoetsing.
|
Gast |
#12013-05-04 17:09Deze petitie is een goed en broodnodig initiatief. Laat kinderen aub kind zijn en genieten van hun natuurlijke leergierigheid ipv daar een oordeel over te vellen in de vorm van een (weinig zeggend) testresultaat! |
|
| |
|
Gast |
#22013-05-06 08:02Er mogen meer mensen weten dat deze maatschappij steeds vaker prestatiegericht bezig is! En dat is slecht voor de ontwikkeling van jonge kinderen. |
|
| |
|
Gast |
#32013-05-12 04:48Geef kinderen de tijd en de rust om goed te kunnen incarneren. |
|
| |
|
Gast |
#42013-05-13 16:53Helemaal mee eens. Ga zo door! |
|
| |
|
Gast |
#52013-05-13 17:06helemaal, helemaal mee eens! afschaffen die hap liever vandaag nog dan morgen! Laat kleuters, kleuters kunnen zijn! |
|
| |
|
Gast |
#62013-05-13 18:55Laat de kinderen met rust! |
|
| |
|
pcb |
#7 Boekhouders aan de macht.2013-05-14 06:20In Den Haag is het geld aan de macht. En de macht wil weten of geld goed of "doelmatig" besteed wordt. En om "doelmatig" te kunnen beoordelen hebben de boekhouders/ambtenaren cijfers nodig om te kunnen vergelijken. En voila, het cito wil dat wel even voor ze doen. Dat die cijfer fetisjisten hiermee meer kwaad dan goed doen is voor Den Haag geen issue. Dat zijn tenslotte boekhouders. |
|
| |
|
Gast |
#82013-05-14 06:55Goed initiatief!Hoe lang zal het duren voordat we er achter komen dan het constant monitoren en volgen van kinderen de ontwikkeling van hun creativiteit, zelfstandigheid en levensmoed ernstig belemmert? |
|
| |
|
Maryam |
#9 boekhouders2013-05-14 07:07ik onderschrijf helemaal het commentaar over de boekhouders aan de macht. Lees het jaarverslag van de onderwijsinspectie. Een typisch boekhoudersrapport. Nergens vind je een woord over het recht van kinderen op brede ontplooing en algemene ontwikkeling. Het gaat alleen over "verhoging van opbrengsten". Kinderen worden feitelijk beschouwd als radertjes in de machine van de "hoogontwikkelde kenniseconomie". Zij moeten zo effectief mogelijk worden uitgesorteerd en meteen doorgesluisd naar het plekje in de machine waar ze het meeste rendement opleveren. Hopelijk komen onze kinderen nog eens in opstand tegen deze doorgeschoten vorm van onmenselijkheid. |
|
| |
|
Charente |
#102013-05-14 08:38Ouders bescherm je kind tegen deze onzin en weiger die toetsen ! |
|
| |
|
Gast |
#112013-05-14 17:02Wat is het mensbeeld van de "overheid"? Het kleine kind wordt gezien als een volwassene en niet als een zich ontpoppend wezen wat in ontwikkelingsfasen opgroeit en dus ook in iedere fase op een andere manier leert. Spelend nabootsen in de eerste zeven jaren, dus vanuit de wil, het handelen. Belevend,leren in de tweede zeven jaar fase, dus vanuit het gevoel en dan in de volgende zevenjaarsfase vanuit het abstaheren, dus het denken. Als je op de kleuterschool al begint met absrtactere begrippen zoals het voorbereidend lezen en rekenen met letters en cijfers, dan pluder je levenskrachten weg die het kleine kind nog hard nodig heeft om zijn lichaam op te bouwen en het leert dan niet op een manier de wereld en zichzelf ontdekken die bij deze leeftijd hoort. Laat staan wat je zo'n kinderziel aandoet. Geen wonder dat de kinderen zo onrustig zijn en we steeds meer preblemen in de klas hebben met kinderen die extra hulp nodig hebben. In Finland hebben de mensen blijkbaar nog een natuurlijk gevoel wat een opgroeiend kind nodig heeft en wat je als de dood van ze weg moet houden. In ieder geval hebben ze begrepen dat "hoe vroeger heo beter"een grote leugen is. Dat is precies het resultaat van academisch input output denken en dat heeft neitds met processen van een lavende mens te maken. |
|
| |
|
Gast |
#122013-05-14 18:35Als leerkracht in groep 1 en 2 ervaar ik dat stress en onzekerheid een belangrijke factor zijn tijdens de cito toetsen. (Veel) ouders verhogen de druk op hun kinderen om maar een goede score te krijgen. Daarom ondersteun ik deze petitie. Cito toetsen bij kleuters zijn ongezond. Richard de koning |
|
| |
|
Gast |
#132013-05-14 21:27Heel goed! We moeten onze kinderen beschermen tegen een wereld waarin de hoogste prestatie wordt nagestreefd om het geld. Ik denk dat het veel zinvoller is om kinderen te leren hoe ze met hun emoties om kunnen gaan en met elkaar. Daarmee bouw je aan een fijne wereld. Als je van je kind een overstresst bakfietskind maakt draag je niet bij aan zijn geluk als mens en individu. Er gaat niets boven spelen voor een kind! En spelen is nog steeds de beste manier om indrukken te verwerken en te leren, voor jong en oud! Laat ze dus zo lang mogelijk spelen! En speel mee! Maria Rosa |
|
| |
|
Gast |
#142013-05-15 07:03Het wordt tijd dat kinderen weer kinderen kunnen zijn, kleuters gelegenheid krijgen echt te kleuteren en tijd dat onderwijzers de mogelijkheid krijgen te onderwijzen in plaats van volgens een standaard stramien les te moeten geven, te moeten vergaderen en lijsten in te vullen voor het leerlingvolgsysteem... |
|
| |
|
Gast |
#152013-05-15 09:18Helemaal mee eens. Opvallend is dat steeds meer kleuters onrustig tot ADHD gedrag vertonen en niet zindelijk zijn. Zeer zorgwekkend! |
|
| |
|
Gast |
#162013-05-15 10:10Als het verplicht wordt kleuters te toetsen ga ik emigreren. Waarom moeten we toch alles zo controleren? |
|
| |
|
Gast |
#172013-05-15 10:52Alleen toetsen wanneer dat noodzakelijk is. M.b.t. gedrag bijv. |
|
| |
|
Gast |
#182013-05-15 11:02Tegenwoordig moet alles en iedereen aan normen voldoen. We worden gevangen in grafieken en je hebt een probleem als er er buiten valt. Het begint al bij babies. Er wordt geen rekening meer gehouden met het kind zelf en zijn/haar ontwikkeling. Inmiddesl hebben heel veel kinderen een zogenaamd probleem en een rugzak die ze hun hele leven meedragen. |
|
| |
|
Gast |
#192013-05-15 12:18Met de stelling ben ik het helemaal eens. Toch heb ik er een paar kanttekeningen bij. Als in Nederland het onderwijs en de begeleiding van de jonge kinderen hetzelfde geregeld was als in Finland, zou het toetsen van jonge kinderen niet nodig zijn. In Finland zijn namelijk alle leerkrachten universitair geschoold. Zij signaleren elke dag, sturen gedrag en vorderingen direct bij en observeren geregeld in hun en elkaars groep. Dat maakt toetsen overbodig. Helaas zijn in Nederland de leerkrachten niet academisch geschoold, waardoor signalering pas in een later stadium plaatsvindt, namelijk na toetsing en observatie door de leerkracht vallen er kinderen op, waar nader naar gekeken zal worden. ik pleit er dan ook voor om eerst het onderwijs aan te pakken... |
|
| |
|
Gast |
#202013-05-15 13:43Belangrijk als jij ook wilt dat je kind een ontspannen, zelfbewuste volwassene mag worden.... |
|
| |
|
Gast |
#212013-05-15 14:05Idioot idee. |
|
| |
|
Gast |
#222013-05-15 14:31als pedagoog en lerares weet ik dat kleuters toetsen even zinloos is als het slaan van kinderen. Het is allebei schadelijk. |
|
| |
|
Oud Klosser |
#232013-05-15 15:23Toetsing kan niet weg als er geen gedegen opleiding komt voor echte, 'ouderwetse' kleuterjuffen!!! Die kunnen signaleren, observeren, noteren en diagnostiseren zonder een blaadje van de CITO. Juffen die weer aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind, zonder methode open te slaan. Juffen die weer een hele ontwikkeling kunnen lezen uit de kindertekening. Die weer de kleur rood aanleren met bijvoorbeeld smarties ipv de pc of op een A4tje. Juffen die verhalen kunnen vertellen als de beste en zonder dat de kinderen doorhebben dat je kijkt naar hun concentratieboog. Dat je hun woordenschat aan het toesten bent. |
|
| |
|
Gast |
#242013-05-15 16:02Jonge kinderen hebben hun eigen unieke ontwikkelingsstijl. Weleens van gevoelige perioden gehoord, daar in Den Haag???? Stoppen met toetsen in de kleuterperiode!!! Wilma de Boer |
|
| |
|
Gast |
#252013-05-15 18:52hehe. Eindelijk mensen die opstaan! |
|
| |
|
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen.
De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen?
Andere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Bezwaar verplaatsing gebruikersbus naar Linnaeusstraat 2C
721 handtekeningen
721 Handtekeningen / 30 dagen
8 Jun 2026
Bezwaar betaald parkeren dukenburg nijmegen
537 handtekeningen
537 Handtekeningen / 30 dagen
3 Jun 2026
PostNL bezorger Paul moet blijven in de Weezenhof
680 handtekeningen
442 Handtekeningen / 30 dagen
25 May 2026
"Middelbare school Vmbo/Mavo/Havo/Vwo voor Kaag en Braassem"
380 handtekeningen
380 Handtekeningen / 30 dagen
8 Jun 2026
Red AZORG Geraardsbergen: behoud volwaardige zorg dicht bij de mensen
1 024 handtekeningen
342 Handtekeningen / 30 dagen
3 May 2026
Tegen besparingen op het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs
250 handtekeningen
250 Handtekeningen / 30 dagen
17 Jun 2026
Een thuis voor daklozen mag niet verdwijnen
239 handtekeningen
239 Handtekeningen / 30 dagen
18 Jun 2026
Deze patiënten hebben niet de energie om te vechten of gehoord te worden. Daarom moeten we dit samen doen, met hen en voor hen! Teken de petitie om C-support te behouden, zodat niemand er alleen voor
4 718 handtekeningen
187 Handtekeningen / 30 dagen
31 Mar 2026
Petitie voor het behoud van de spoorwegbrug
186 handtekeningen
186 Handtekeningen / 30 dagen
21 Jun 2026
BEHOUD PASTORIJTUIN HAALTERT BRUULSTRAAT
179 handtekeningen
179 Handtekeningen / 30 dagen
13 Jun 2026
Onze hardwerkende, altijd vriendelijk en behulpzame Checker Bianca moet blijven!!!
163 handtekeningen
163 Handtekeningen / 30 dagen
3 Jun 2026
Steun Hart voor Lopik en de stem van de kiezer!
306 handtekeningen
162 Handtekeningen / 30 dagen
17 May 2026
Petities.com
Wij bieden gratis hosting voor online petities. Creëer een professionele online petitie door het gebruik van onze veelomvattende dienstverlening. Onze petities worden iedere dag in de media besproken dus het beginnen van een petitie is een krachtige manier om opgemerkt te worden door het publiek en invloedrijke besluitvormers.