Afschaffing BTW voedselschenkingen

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Afschaffing BTW voedselschenkingen.


Gast

#1

2013-03-19 19:19

Op het schenken van voedsel aan voedselbanken had nooit BTW mogen zijn. Iedereen heeft recht op voedsel, en die btw ondermijnt dat recht voor mensen die het zeer moeilijk hebben.

Gast

#2

2013-03-19 20:10

omdat voedsel een basisrecht is voor iedereen

Gast

#3 Re:

2013-03-19 22:41

#1: -

Beste ,

 

Zo is dat en daarom willen we dit voorstel ook ten zeerste ondersteunen ! En vragen we ook de steun van velen mensen om deze petitie mee te ondertekenen en te delen ,

 

Bedankt

Caro namens Den Onderstroom


Gast

#4

2013-03-20 00:14

Prachtig initiatief tegen de absurde situatie waarbij armen helpen gestraft wordt.

Gast

#5

2013-03-20 03:15

Het is een schande dat ze dit doen, terwijl er zoveel armoede is en gewoon meer dan genoeg voedsel over is. Ze vernietigen het nog liever dan te delen.
Groetjes Agna
Hilde VT.

#6 afschaffing BTW op voedselschenkingen

2013-03-20 12:36

Het is een regelrechte schande, dat als mensen dan een menswaardig bestaan willen ondersteunen er ook nog eens worden op gestraft. Waar gaan we eigenlijk naartoe? Na 10 jaar vechten tegen armoede, wordt deze blijkbaar maar groter, ben allang blij dat er ervaringsdeskundigen zijn in de armoedebestrijding.

Gast

#7

2013-03-21 15:21

Zet alle zeilen bij ! The Muffinman

Gast

#8

2013-03-21 15:40

basisbehoeften horen belastingvrij te zijn!

Gast

#9

2013-03-21 19:53

niet alleen stop de btw op voedselschenking binnen belgië en/of de EU,.......stuur gewoon minder non-food (tenzij échte noodhulp) naar derdewereldlanden en oorlogsgebieden........

Gast

#10

2013-03-21 20:58

getekend..:-)

Gast

#11

2013-03-22 17:16

Teveel voedsel wordt weggegooid of vernietigd. Zo gaat veel BTW verloren, dus beter aan een hongerlijder wegschenken

Gast

#12

2013-03-22 17:25

Voedsel mag niet verspild worden terwijl meer en meer Belgen honger hebben!

Gast

#13

2013-03-22 18:30

ik vind het erg dat er nog rap iemand geld aan wil verdienen!!!
jeanke1952

#14 voedselbanken

2013-03-22 19:02

Dat er voedselbanken dringend nodig zijn is het teken dat er serieus wat 'mis' gaat in onze maatschappij. Voedselbanken dienen niet in leven gehouden te worden, men moet er voor zorgen(vooral de politiekers kunnen hier veel doen ALS ZE WILLEN) dat mensen geen voedselbank nodig hebben om te kunnen 'leven'. Ik steun deze petitie omdat mensen de voedselbank NU nodig hebben.

Gast

#15

2013-03-22 22:09

Beste,
De hebzucht van het eigen "ik en ik alleen" zal mijn bedienen met miljoenen euro's per jaar, en de ander kan stikkem, waaraan de politieke meerderheden met hun gemaakte wetten van Onrechtvaardigheid al oneindig lang voor zorgen, maakt de armoede groei met den dag waar.
Voorbeeld: één uit de tweeëntwintig Europarlementslede, trekt maandelijks zo een zesduizend euro op en nog eens vierduizend euro per maand erbij als reisonkosten? = € 10.000,00 per maand, tegen ?? % belasting??.
Een arbeider op €1.800,00 Brutto maandloon, wordt 33% afgehouden en houdt amper €€ 1.200,00 per maand netto loon over.
Zij maken de regels op en verplichten deze door de Eurolanden verplicht in wetten om te zetten.
Van rechtvaardige en sociaal gevoel, is er NIETS te merken of te ondervinden.
Zij die miljoenen euro's per jaar winst maken, betalen: na aftrek van al hun voordelen, amper 0,002% belasting, somige tot amper 7,5% belasting.
Van ONRECHT gesproken, waarvan de laagste in graad het: a jaren lang: het eerste en grootste slechtoffer is en nog armer wordt met den dag ( producten kosten veels meer dan de index opslag(jes), dus minder koopkracht = groeiënde crisissen die nog steeds niet ophoud te bestaan.
M.v.g: jean.

Gast

#16 Re: Afschaffing BTW voedselschenkingen

2013-03-23 00:15

#15: -

Beste onderstromers,

Het is erg en wreed dat zoiets moet gebeuren en dergelijke initiatieven vanuit de onderstromen opborrelen naar de middenstromen, wat een kracht en wat een stevige beweging van mensen die het onrecht aankaarten!

Bij deze wordt er vanuit verschillende hoeken, meegeduimd dat het gezonde verstand en menswaardigheid de bovenhand haalt, dat mensen het RECHT blijven behouden op voedsel!
Dit ontnemen is schending van de universele mensenrechten!

Er wordt ook gevraag, vanuit mensen die niet op facebook actief zijn, noch over een account beschikken, wel over hun eigen e-mail adres en eventueel ook diensten om deze petitie en krachtig initiatief vanuit jullie, ook langs andere kanalen open te stellen. Mensen die dit mee een ware schande vinden en jullie inzet weten te waarderen.

 

Hopende dat de minister en andere politici hier gehoor en gewicht aan zullen geven,
zodanig dat jullie onderstroom zijn erkenning krijgt die het verdient , zodanig ONRECHT terug RECHT wordt gegeven.

 

Met duimende groeten,
N.V

 


Gast

#17

2013-03-23 09:44

Neem het geld waar het zit, bij ministers , ondernemers , banken , etc..... .


Gast

#18

2013-03-23 22:21

Schandalig dat er anno 2013 voedselschenkingen moeten zijn!!

Gast

#19

2013-03-25 14:47

Dat er voedselbanken zijn is al helemaal een gevolg van de grote graaiers aan de top. Om dan ook nog te verdienen aan schenkingen emt btw is volkomen misbruik maken van de in stand gehouden situatie.
Jimmy Vancalbergh

#20

2013-03-25 15:40

Tijd voor een samenleving waar niet het geldgewin en de belangen van enkelen, maar het welzijn en het belang van velen centraal staat. Een samenleving en politiek bestel dat 'de markt' als richtsnoer neemt, met alle gevolgen van dien, staat daar haaks op en ondermijnt fundamentele mensenrechten, zo simpel is dat. Het is totaal onethisch en onmenselijk dat zelfs maar een petitie als deze moet.
Den Onderstroom

#21 van Caro wegens ' Den Onderstroom' initiatiefnemers van deze petitie

2013-03-25 16:25

beste allen,
Het is duidelijk dat we het allen eens zijn en dat voedselbedeling een noodzakelijk kwaad is dat in een samenleving die deze naam 'waardig' zou moeten zijn dit niet zou mogen nodig zijn, laat staan moeten bestaan!!! We zullen jullie verontwaardiging dan ook meenemen bij het afgeven van deze petitie aan de bevoegde minister!
We geven onszelf nog een paar weken de tijd om nog zoveel mogelijk hantekeningen te kunnen verzamelen! Daarop rekenen we op jullie solidariteit,want of we het er nu mee eens zijn of niet de realiteit confronteerd er ons alle dagen mee: meer en meer mensen zien zich verplicht en dus gnoodzaakt om beroep te moeten doen op de voedselbank of een of andere organisatie die aan voedselbedeling doet!! Schrijnend is ook dat meer en meer mensen ook vragen achter hygiënse producten zoals shampoo, douchegel, tandpasta, tandenbortsels, zolang mensen zich kopzorgen moeten makan over basisproducten is er geen andee ademruimte voor hen!! We zullen dit alles blijven aankaarten en toch ook de krachten bundelen daar waar we kunnen en vebindingen vinden met andere mensen !!!
Alvast bedankt voor jullie steun in deze 'triestige toch noodzakelijke petitie'!!!

Gast

#22

2013-03-25 16:32

er zijn bergen voedsel die regelmatig gewoon op het stort terecht komen, zie naar groenten op de veilingen die niet genoeg opbrengen en langs de kant van de weg gedumpt worden, waarom men deze dan niet schenk aan de armen, instellingen voor wezen en ouderen is waarschijnlijk een veel te simpele oplossing

Gast

#23

2013-03-26 10:46

Een heel tof en zinvol initiatief! Ik sluit me aan bij de geest van vorige reacties: het is erg dat mensen niet kunnen voldoen aan hun basisbehoeften in deze zeer rijke Belgische samenleving.  Er zijn veel fundamentelere ingrepen nodig dan voedselbanken, maar dat is uiteraard geen reden om mensen nu honger te laten lijden.  En ik vind ook dat voedsel niet mag weggegooid worden. De wereld kan die miljarden mensen alleen waardig laten leven als we allemaal op alle vlakken veel minder verspillen en vervuilen.


Gast

#24

2013-03-27 12:36

Dit alles kreeg ik te lezen,.
Milieubelasting,Inkomstenbelasting,Vennootschapsbelasting,BTW,Precariobelasting,Loon -belasting Onroerendgoedbelasting,
Overdrachtsbelasting,Staatsbelasting,Straatbelasting,Rioolbelasting,Grondbelasting,Wegenbelasting,Verzekerings-belasting,
Beursbelasting,Weelde-belasting,Gemeentebelastingen,Dividendbelasting,Successie-belasting,Vermakelijkheidsbelasting, Toeristenbelasting,Parkeerbelasting,Forensenbelasting,Reclamebelasting,Baatbelasting,Roerendezaakbelasting,begraafplaatsrechten.
En verder voor:Tabaksaccijns,Benzineaccijns,Gedistilleerd-accijns,Zegelrecht,Registratierecht,Invoerrecht,Statistiekrecht, Reinigingsrecht
en; Ik ben verplicht bij te dragen aan:verplichte pensioenregelingen,ocmw,Alsook aan Ziektegeldverzekering en Zorgverzekering.
Ik betaal ook Euro's aan;Liggeld,Staangeld,Parkeergeld,Tolgeld,Sluisgeld,SchoolgeldInschrijfgeld,Lesgeld.
Ik ben ook aangezocht of zelfs verplicht bij te dragen voor:Dierenbescherming,Vrijheidsbond,Kankerbestrijding,Astmafonds,Nierfonds,Leprafonds,Kinderbescherming,Geheelonthoudersbond,
Rampenfonds en het Begrafenisfonds, enz.
Tevens is de druk groot om als steun te dienen voor:het Rode Kruis,Het Wit-Gele Kruis,Brandweersteun,schoolsteun
enz. een regenboog van andere Kruizen.
De regering en anderen die mij in haar naam regeren, hebben mij zo geregeerd,
dat ik niet meer weet wiens eigendom ik ben.
Ik ben verplicht,verdacht, verhoord, ondervraagd,berispt, beboet, bekeurd,bestraft, bekeken, onderzocht,nagegaan,gecontroleerd, gezuiverd,ingesloten, uitgesloten, verwisseld,ontbonden, gecommandeerd, ingeschreven,uitgeschreven, doorgelicht, ingelicht,
voorgelicht, opgelichten heen en weer geschoven.
Ik heb tot nu toe een groot deel van mijn leven doorgebracht met het invullen,
uitschrijven, overschrijven, halen en bekrachtigen en tekenen van formulieren.
Ik heb reeds honderden malen verklaard, dat ik ben geboren en waar en wanneer.
Maar men schijnt mij slecht te geloven. Ook voor actiecomités, bonden, fondsen, verenigingen,clubs, instellingen, instituten,
organisaties en stichtingenschijn ik een onuitputtelijke bron te vormen voor het verschaffen van G E L D
en het bevredigen van iemands tegenwoordige en toekomstige wensen enbehoeften van het menselijk ras.
Ik ben verplicht voor een Energie Keurmerk te betalen voor ik mijn huis mag verkopen.
Het enige wat mij nog aan het leven bindt, is mijn nieuwsgierigheid: WAT KOMT ER NOG MEER?
Dat is dan misschien het betalen van milieuheffing op een biefstuk?
Omdat het milieu vervuild wordt door de uitstoot van gassen door het rund.
Dan voel ik door mijn klompen heen, wat de volgende stap zal zijn,
dat ik straks verplicht ben een snuffelpaal aan te schaffen voor in mijn huis.
Om mijn eigen uitstoot te meten en daarover ook milieubelasting te betalen.
Meneer de Inspecteur, zoals u ziet, kan ik tot mijn spijt mij nauwelijks nog
veroorloven om te leven, laat staan om nog meer te betalen.
Hoogachtend, Een uitgeputte belastingbetaler.Schrijf een reactie...
jean

#25

2013-03-27 12:41

Beste,
Een Universiteit van Antwerpen, berekende indertijd de uitgaven euro's in % van het inkomen uit als, volgt;
Voeding: 28% € 272.Huur 21% € 204. Kleding en schoeisel 11% €106. Meubels + huishoudgoederen 9% €87. Energie 8% € 77. Vrijëtijdsdiensten 5% € 48. Vrijëtijdsgoederen 3% € 29. Schoolkosten 1% € 9. Verzekeringen 1% € 9. Vervoer 4% € 38. Persoonlijke verzorging 2% € 19. Telefoon 2% € 19. Gezondheidszorg 2% € 19. Belasting en water 2% € 19. Huishoudelijke diensten 1% € 9. Eindtotaal: 100% € 971,52.
Dit is helemaal ondoenbaar gezien de te betalen prijzen van tegenwoordig, zoals bvb Huur voor een appartementje € 600,00 per maand ofwel Lening s afbetaling voor een huisje.
€ 600 = 61;758 % van € 971,52 netto maandinkomen ipv 21% of € 204,00 + water + huisbrandstof + elektriciteit = kleding enz enz enz.
Indien julie willen?, ben ik bereid met julie mee tewerken om de armoede te helpen verbeteren.
M.v.g: jean.