PETITIE VOEDING en GEZONDHEID

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie PETITIE VOEDING en GEZONDHEID.


Gast

#51

2013-04-15 09:35

een uitstekende actie voor een gezonde wereld

Gast

#52

2013-04-16 08:08

dit is belangrijk

Gast

#53

2013-04-16 08:08

erg

Gast

#54

2013-04-20 20:30

Goede voeding maakt mensen gelukkiger, spaart kosten op de gezondheidszorg en verhoogt de productiviteit van de werknemer.

Gast

#55

2013-04-24 16:48

Ik ben zelf arts. Ik vind het boek dus nuttig want ik heb graag zoveel mogelijk nuttige informatie voor mijn patiënten. Ook begrijp ik de hele heisa niet omdat de klassieke voedingsdriehoek ter discussie gesteld wordt?! Er zijn nog andere studies die bepaalde aspecten van de klassieke driehoek in vraag stellen zoals het boek The China Study door Campbell. Succes met het verder onderzoek.

Gast

#56

2013-04-27 20:10

Een korte reactie van een (bezorgde) tandarts.
Ik kan deze petitie volledig ondersteunen.
Ik hoorde voor het eerst van Mark in een radiointerview in mei 2012 en schafte nog dezelfde dag dit boek aan. Het vormt een indrukwekkend overzicht over het effect van voeding op onze gezondheid en een goede aanvulling op fragmentarische gegevens die vanuit allerlei verschillende vakgebieden dit aspect al eerder belicht hebben.
Vanuit mijn vakgebied, de Tandheelkunde, en meer specifiek vanuit het deelgebied Parodontologie, is er de laatste jaren veel bekend geworden over de relatie tussen lifestylefactoren (roken,voeding, beweging) en de vatbaaarheid voor tandvleesziekten.
En tevens over de associatie tussen het vóórkomen van tandvleesziekten en (h)erkende lifestyle gerelateerde ziekten zoals diabetesII en hart-en vaat ziekten.
Vanuit deze optiek is het absurd te noemen dat er aan de enerzijds deze aandacht is van een (elitaire?) voorhoede voor gezonde voeding en anderzijds de supermarkten en schoolkantines nog vol liggen met evident ongezonde produkten die door middel van vernuftige reclame in het lifestylemodel van onze jeugd worden geforceerd(het "stomach share" principe).
Deze discrepantie moet worden opgeheven.
Enkele van onze "bullets";
- gym terug op de basisschoolschool
- wijziging kantinevoedsel op scholen en in bedrijven
- bestrijden negatieve impact van lobby van de voedingsindustrie
- via social media en praatprogramma's het tot sociaal wenselijk gedrag promoveren van een gezonde levensstijl.
- vanuit mijn vakgebied; bevorderen van gedragsverandering en lifestylecoaching
Realiteitszin doet vermoeden dat voorlopig het maximaal haalbare zal zijn het geleidelijk toewerken naar een kantelpunt principe van het " Tipping Point" , Malcolm Gladwell).
De tijd is rijp voor grote verandering.
Op Europees niveau is er door de overkoepelende wetenschappelijke vereniging van tandartsen die zich bezighouden met tandvleesproblematiek (parodontologie, www.efp.org ), inmiddels een start gemaakt met een grote publiekscampagne om bewustwording van de relatie tussen gezond tandvlees en de algemene gezondheid te bevorderen.
Ook de Nederlandse afdeling (www.nvvp.org) speelt hierin een rol.
Pieter van Elsas, tandarts
Bloemendaal

Gast

#57

2013-05-06 18:12

"brood"nodig :))

Gast

#58

2013-05-07 15:21

Voorbeelden voor mij zijn mijn grootouders, die altijd gezond hebben gegeten en zeer oud zijn geworden, zonder medicijnen etc..allebei gestorven aan ouderdom..

Gast

#59

2013-05-09 06:18

Ik vind het schandalig dat de overheid nog steeds vasthoud aan de voedingsschijf terwijl allang wetenschappelijk is bewezen dat melk zeer slecht is voor de mens en dat suiker puur vergif is!!!

Gast

#60

2013-05-17 18:43

Fantastisch!!!!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-06-10 09:35



Gast

#62

2013-06-10 09:36

Ik ben zeer enthousiast over de duidelijke uitleg in 'De Voedselzandloper' waarom veel groente en fruit belangrijk zijn in ons voedingspatroon en zuivel en (rood)vlees juist niet. Als nu ook groente, fruit en noten goedkoper gaan worden dan vlees en zuivel door meer btw te heffen op vlees en zuivel, maken we een hele goede stap in de richting van gezondere betaalbare voeding en kunnen daardoor de gezondheidszorg echt goedkoper maken.


Gast

#63

2013-06-20 21:14

aandacht voor eigen gezondheid,
is aandacht hebben voor wat je eet,
de keuze is aan jezelf,
ten behoeve van jezelf.

Gast

#64

2013-06-22 17:01

Gezonde voeding is de basis voor het levensgeluk en het kan de overheid miljarden per jaar opleveren. Mensen moeten zich bewuster worden wat voeding doet met je lichaam en je gezondheid. Het is de taak van de overheid om daar veel meer aandacht aan te geven.

Gast

#65

2013-07-10 18:35

Voeding is zo belangrijk voor onze gezondheid. De kosten voor de gezondheidszorg rijzen de pannen uit. We moeten onze verantwoordelijkheid daarvoor nemen


Gast

#66

2013-07-11 06:50

ik pas de aanwijzingen van de voedselzandloper toe en voel mij beter in mijn vel. Bovendien ben ik in anderhalve maand 5,5Kg afgevallen (zonder moeite!)
Mensen bewust maken van de belangrijkheid van eetgewoontes kan inderdaad de ziekteverzekering veel geld sparen.
W. de Jong

#67

2013-07-26 13:16

Als verpleegkundige heeft "De voedselzandloper"meer dan mijn interesse gewekt. Verhelderend en herkenbaar geschreven. Wij volgens niet alles (hekel aan havermoutpap...) maar de extra dingen zoals koek en erg zoete chocolade zijn voor ons nu passe. En zie daar na onze vakantie zijn wij 3 kg. ook nog kwijt....Wij zijn wel elke dag actief met fietsen en of wandelen. Ik heb veel mesnen in Nederland enthousiast gemaakt!

Gast

#68

2013-08-09 16:39

Ik ben verlost van hoofdpijn en misselijkheid, door anders te gaan eten.

Gast

#69

2013-08-19 07:57

Het lijkt mij zeer nuttig om gezondere voeding in de publiciteit te brengen. Heel veel mensen zullen hier (hopelijk) baat bij hebben.

Gast

#70

2013-08-19 10:59

We leven in een ongezonde wereld: slechte voeding (die ons d.m.v. marketing/verleiding door de strot wordt geduwd), vuile lucht, vervuilde zeeen, kwalijke informatiestromen (95 % van de media-inhoud die tot ons komt is volledig onbelangrijk. Met als resultaat: geestelijke vervuiling en slechte beinvloeding! Hierdoor verliezen we de essentie van het leven en het mens zijn. Daar is het westerse,lees: kapitalistisch/consumeer maatschappij, juist op uit. Niet het algemene gezondheidbelang staat voorop maar het belang van de producten om tegen de laagst mogelijke kosten en de hoogste winsten minderwaardig voedsel op de markt te brengen. Hun grootste excuus hiervoor is: dat is wat de consument wil!!
Deze actie/petitie kan zorgen dat er een omslag komt in het denken hierin. Men mag echter grote twijfels hebben, zeker wat de politiek betreft. Politici moeten zich op de vlakte houden anders krijgen geen leuk baantje aangeboden na hun politieke loopbaan ergens in de lucratieve business, waar ze hun zakken rijkelijk kunnen gaan vullen.
Ik wens dat veel mensen deze informatie tot zich krijgen en tot inzicht komen waar we met z'n allen mee bezig zijn
savati

#71 Re:

2013-09-01 20:16

Helemaal mee eens, ook in Nederland zou dat moeten gebeuren.#33: -

 

savati

#72 Re:

2013-09-01 20:18

Helemaal mee eens.#39: -

 


Gast

#73

2013-09-05 15:53

tijd voor een "update" voor instanties die zich met voeding bezighouden.
L Hupkes

Gast

#74

2013-09-21 10:22

er zouden véél méér van deze initiatieven genomen moeten worden, zo dat wij als consument op zijn minst de mogelijkheid hebben om eerlijk geïnformeerd te kunnen worden als het over dagelijks voedsel gaat!!
Optimmetje

#75 langer leven dan....

2013-09-28 11:02

5000 jaar geleden at men wellicht nog geen tarwe producten, maar werd de mens ook niet veel ouder dan 45 jaar, dit zou de "natuurlijke leeftijd" zijn. Allerlei voedsel "veredeling" heeft er voor gezorgd dat nu de gemiddelde leeftijd zo rond de 75 ligt, maar vaak krakkemikkig wordt bereikt. Maar wellicht is het geknutsel aan onze voeding een beetje doorgeschoten en zou je je kunnen afvragen of een beetje langer wel zo leuk is, zelfs als je nog redelijk gezond bent en vrolijk achter de geraniums kunt zitten. Of moet ik het zo interpreteren, met deze levenswijze leef je 15 jaar langer dan de "natuurlijke leeftijd", te weten 45 + 15 = 60 jaar maar wel in goede gezondheid en dan snel daarna rol je om. Het zou in ieder geval het hele economische model van de samenleving prettig op z'n kop kunnen zetten.