Drielse Kermis privatiseren NEE!!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Drielse Kermis privatiseren NEE!!.


Gast

#276

2012-01-16 01:47

vroeger waren we allemaal kind en de kermis was het hoogte punt in ons kleine leven.Nu willen zakken vullers ons en onze kinderen die gevoel en belevenis afpakken.Nooit moeten wij dat als ouders en verzorgers dit toestaan.
F Nellestijn

#277

2012-01-16 14:43

Na het lezen van het stuk in het Carillon en vroegtijdig al op de hoogte te zijn geweest van de privatisering, vind ik het zo gepast om hier even mensen te informeren en mijn mening te plaatsen over alles om de Drielse Kermis heen.

Ik zal meteen bij het begin beginnen: Kermis Kerkdriel wás de afgelopen jaren al niet meer zo goed als voorheen. Hittegolven, regen, het verkeerd vallen maar ook de veel te goedkope ritprijs in combinatie met de stijgende pacht, brandstofkosten, stroomkosten en onderhoudskosten maakte de kermis van zeer winstgevend naar "omdat we er jaren staan blijven we hier maar", zoals mijn goede vriend Dennis Lansdaal in het Carillon, in zijn brief, al aangaf. 1 euro is op vele kermissen al lang naar 1,50 of zelfs 2 euro verhoogd. Zelfs voor de Bestse Kermis en in Weert is bijna alles al 1,50/1,60, terwijl die ook als (volledige) eurokermisjes begonnen. En laten we eerlijk zijn: 1,50 voor een ritje in de Polyp, Safari Trip of Cake Walk is prima te doen, wetende dat je in Tilburg, Eindhoven, Den Bosch en ook diverse dorpskermisjes al snel 3 euro of meer voor datzelfde ritje neertelt, al duurt het ritje dan misschien een minuutje langer. Ik ben dus 100% voor een ritprijs van 1,50 of zelfs 2 euro, kijkende naar de kosten door de jaren heen en het “gezond” houden van de kermis aan de kant van de exploitanten.

De tweede kwestie is de kermis verlengen van 3,5 dag naar 5 dagen. Hoewel ik als kermisfan ermee eens ben, ben ik als (ex-)Drielenaar er geheel over oneens. De kermis hadden ze moeten schuiven naar Vrijdag tot en met Maandag, niet verlengen met die Vrijdag erbij. De Dinsdag was namelijk altijd al een mindere dag qua drukte maar ook qua sfeer en vele Drielenaren die vrij namen, moesten de Woensdag gewoon weer werken. Gevolg: om 0:00 was het uitgestorven in menig café en attractie. Dat heb je met de Maandag ook wel, maar op Vrijdagavond kan daarentegen men wel “even de kermis op”. Ik ben dus persoonlijk voor de Vrijdag meepakken, maar tegen 5 dagen. Dinsdag lekker een afbouwdag van maken, zodat de exploitanten ook rustiger naar de volgende kermis kunnen gaan.

De derde kwestie is het vergroten van de kermis. Hier ben ik in grote lijnen neutraal over. De pluspunten zijn meer en grotere attracties, zoals een kermisachtbaantje, (vaste) Booster, Jumper, Break Dance (deze mis ik trouwens wel enorm op de Drielse Kermis!), Shake etc. Een grotere kermis betekent ook meer aantrekkingskracht van buiten. Zitten de Drielenaren te wachten op nog meer Bossche, Bommelse en zelfs Rotterdamse mede-kermisgangers? Misschien niet, aangezien -met respect- Drielenaren zeer trots zijn op het dorp waarin ze wonen. Grotere kermis, meer mensen van veraf… Dat zijn zowel pluspunten als minpunten. Het parkeerterrein bij de Lidl zou ook ideaal zijn voor de alternatieve plek voor de Markt, en de andere dagen dé plek om je auto neer te zetten. Al is dat laatste door de vele alcoholnuttiging misschien minder relevant. Bijna iedereen uit Driel en omstreken pakt namelijk liever de taxi, de fiets of de benen naar de kermis om vervolgens ’s-Nachts na een heerlijke avond terug te waggelen naar hun eigen huis om vervolgens de volgende avond dit proces weer te herhalen. Is een ruimere parkeergelegenheid wel nodig? Ik denk persoonlijk dus van niet. Het terrein is echter wel erg sfeerloos vergeleken met “het Plein” en om op de parkeerplaats een succesformule neer te zetten zal men externe horeca (het Kermiscafé bijvoorbeeld) moeten inschakelen om alsnog een terrasgelegenheid te bieden aan de mensen die lekker een pilsje willen nuttigen terwijl hun kroost voor de tiende keer in de Polyp zit. Uiteindelijk zou het dan wel een positieve wending kunnen geven aan de kermis, maar als er alleen attracties komen te staan vrees ik voor het voortbestaan van dat gedeelte als Kermisterrein.

De laatste kwestie, aangezien ik niet op de ondernemersdingen in kan/wil gaan, is dan ook het algehele plaatje. Jarenlang staan dezelfde exploitanten op de Drielse Kermis. Als ik diep in mijn geheugen graaf weet ik nog dat ik als klein kind in de vliegtuigjes zat, pratend met de “meneer van de kaartjes” over hoe hoog het Reuzenrad(je) was. Inmiddels ken ik die man, Tiny Paashuis, als de man die vol liefde kinderen een leuke, gevarieerde rit geeft in zijn Vliegtuigmolen. Als ik dan iets minder diep graaf zie ik mezelf, die als kind voor het eerst naast zijn grote nichtje in de Polyp zat. Mijn allereerste ritje polyp stond gegrift op mijn geheugen. Haar lange haren kwamen in mijn mond door de wind, maar de bewegingen, de kriebels… Ik vond het geweldig! Later mocht ik bij de Polyp helpen kaartjes ophalen, terwijl ik een enorme bewondering had voor Pierre Swinkels (de exploitant). Door de jaren heen ben ik weliswaar gestopt met de kaartjes ophalen, maar dat kwam vooral omdat de band met de andere exploitanten enorm versterkt werd.
Toen ik ouder werd kreeg ik steeds meer met kermissen. Ik ging verder kermissen bezoeken: Hedel, Den Bosch, Eindhoven, Veghel (toen al een Duursmakermis) en zelfs Amsterdam! Het werd een tijdrovende hobby waar ik nooit meer van af ben gekomen. Ik ken veel exploitanten op diverse manieren, goedschiks en kwaadschiks. Maar veel exploitanten laten zien dat de kermiscultuur een zeer gastvrije cultuur is, waar iedereen gelijk is zolang je respect voor elkaar hebt. De hobbyisten en de exploitanten zijn als het ware 1 dezelfde groep mensen, met een ruime kennis van het vak en zo weet je dan over alles wel te praten. De meeste die dit lezen hebben geen idee wat een “KMG Afterburner”, “HUSS Booster”, “Fabbri Smashing Jump” of de sport “Spinnen in een Break Dance” is, maar exploitanten en fans wel. Echter, deze band hebben de Drielenaren in mindere vorm ook met de vaste exploitanten. De horecaondernemers leverden af en toe gratis eten in ruil voor een paar kaartjes, drinken kregen de exploitanten in ruil voor gratis kaartjes van de diverse kroegen en terrasjes… Het was altijd 1 grote ruilhandel die jarenlang door al prima werkte bij beide partijen! Als je geen vaste exploitanten hebt, zul je dit ook niet meer hebben helaas. Ook de klanten uit Kerkdriel die elk jaar weer op de kermis liepen kenden sommige exploitanten. Maar tijden veranderden toen de Wisselplek kwam. Daar stond elk jaar een nieuwe exploitant die niks had met de Drielenaren en hun kermis (op uitzonderingen na zoals W. van den Marel vorig jaar met de Experience, die jaren met zijn vader bij de Safari Trip en het reuzenradje reisde). Zo zal het in de toekomst dus ook zijn: vreemde exploitanten die niemand kent, die puur voor het geld in Kerkdriel staan. Dat is dan wel weer heel jammer! Ik zal persoonlijk vooral de familie Eckelboom missen, waar ik bij Jan in de kassa urenlang zat te praten over de kermis en welke kermissen hij deed, waar ik bij Anita af en toe mijn eigen suikerspin mocht draaien en ik ook vaak urenlang mee praatte over de kermis algemeen en de gebeurtenissen eromheen. Karel die altijd samen met zijn vrouw bij het eendjesvissen stonden en ook altijd zeer vriendelijk waren. Stiekem had dat hoekje van mij wel hetzelfde mogen zijn (achter het oude gemeentehuis). Echter, nieuwe exploitanten betekenen ook nieuw bloed en verbeteringen. De Polyp is met alle respect veel te oud voor de kermis en al lang op zijn retour. Enkel de “Spiders” en “Monsters” zijn nog in trek bij het kermispubliek in heel Nederland, omdat deze sneller gaan of een onverwachte twist geven aan de rit. De Safari Trip gaf bijna nooit een leuke show weg, ten kosten van de beleving. Ik heb door de jaren heen diverse “Wippies” gedaan, de fabrieksterm voor attracties zoals de Safari Trip, en een goede show maakt een ritje in zo’n attractie veel completer. Wat dat betreft zou er wel een ander mogen staan. Het reuzenradje komt sowieso niet meer op de Drielse Kermis omdat deze verkocht is naar het oosten, dus daar zou eventueel een ander rad of een hoge zweefmolen kunnen staan met wat schuiven. Zo’n zweefmolen zou trouwens een goede attractie zijn voor kerkdriel gezien de ritbeleving maar ook de shows die ermee gegeven (kunnen) worden. Al met al ben ik voor nieuwe grootvermaakzaken, maar tegen nieuwe horeca en kindervermaak.

Ik ben dus voor privatiseren van de kermis, tegen de verlenging van de dagen, neutraal over de vergroting van het terrein en voor eventuele nieuwe grootvermaakzaken maar tegen nieuwe horeca en kindvermaakzaken. Ik heb gesproken uit het zicht vanuit kermisfan en Drielenaar en hopelijk heb ik jullie informatie weten te geven en eventueel jullie mening hebben kunnen aanpassen of verbreden.

Gast

#278

2012-01-16 15:00

belachelijk.

Gast

#279

2012-01-16 15:02

Kermis moet drielse kermis blijven zoals het altijd is geweest.

Gast

#280

2012-01-16 16:54

Wat een overgeromantiseerd verhaal waarin je jezelf ettelijke malen tegenspreekt!

Gast

#281

2012-01-16 17:49

Handen af van onze Drielse kermis
gastje

#282 Re:

2012-01-16 18:05

#277: F Nellestijn -  

 Stiekem had dat hoekje van mij wel hetzelfde mogen zijn (achter het oude gemeentehuis).

volgens mij snap jij het niet, bent geen echte Drielenaar en je spreekt jezelf tegen.

bij Anita zelfs je eigen suikerspin draaien, urenlang daar zitten praten met Jan, echte Drielenaren zitten in de kroeg!

Werk je tegenwoordig voor Duursma?


Gast

#283 Re:

2012-01-16 19:05

#277: F Nellestijn -  

 Deze site is voor mensen die tegen zijn

schausteller

#284 Re:

2012-01-16 20:49

#277: F Nellestijn -

En dat zegt een kermisfreak die van alle kermis forums verwijderd is, die de exploitanten van de echte drielse kermis wijs probeerde te maken dat het experiment met de paaskermis een aantal jaar terug bij de kreek een betere en gezelligere kermis was dan die in het turp en dat die de zomerkermis van zijn troon zou stoten. En ja het valt niet meer mee voor 1 euro te draaien met alle gestegen kosten maar als de gemeente's niet zo met geld strooiden zouden ze met minder pacht tevreden zijn en niet een hele kermis voor onderhand het dubbele van alle gezamelijke exploitanten verpachten aan een organistatie buro en dan kunnen de exploitanten hun ritprijs zo laag mogelijk houden. Als een exploitant inschrijft voor een wisselplaats bied hij een bepaald bedrag en vermeld er dan ook bij aan welke ritprijs hij dan wil draaien voor die prijs, meestal doet hij meerdere biedingen met meerdere ritprijzen, nu mogen jullie raden waar de nederlandse gemeentes voor gaan. idd ze gaan altijd voor de hoogste bieding en dat daar dan ook de hoogste ritprijs aan vast zit maakt ze niet uit. En dat het reuzenrad wat al jaren in driel heeft gestaan verkocht is klopt dit omdat deze exploitant al jaren droomt van een hoger rad maar of hij deze stap nog zal maken is nog maar de vraag want steeds meer gemeenten gaan voor het grote geld van de malafide organisatie buro's die weer bevriende exploitanten hebben die de pacht op afbetaling doen en dit wel weer met geld vullen uit potjes die het daglicht niet kunnen verdragen. nee goed geregeld hard werkende exploitanten eruit en de malafide exploitanten plaats geven.


Gast

#285

2012-01-18 09:21

Gemeente kerkdriel moet eens gaan vragen bij de gemeente Oisterwijk en groenlo waarom deze gemeentes de kermissen niet meer door duursma laten organiseren en sinds vorig jaar de verpachting zelf weer doen

Gast

#286

2012-01-18 10:39

Het is goed zoals het was, beter nog is 3 dagen kermis

Gast

#287

2012-01-19 11:00

De Kermis is een traditie, en nu in tijden van economische crisis word er ineens door "Drielse Bestuurders" besloten om ons feestje eens te gaan verpesten.De "echte" Drielse ( waar er nog maar weinig van rondlopen)komen elk jaar bij elkaar voor dit volksfeest. Ook de kermisexploitanten worden er niet blij van.Dit zal net zo'n misser gaan worden als de PaasKermis een aantal jaar terug, toen dachten ze ook een gat in de markt gevonden te hebben. De kermis is prima zoals die nu is, gezellig en betaalbaar.Dus BLIJF ER VANAF!!

Gast

#288 Re: kermis explotanten

2012-01-19 11:35

#98: - kermis explotanten

Of erger nog dat de ME weer moet gaan uitrukken!!


Gast

#289

2012-01-19 23:04

ik stem tegen een grote commerciele kermis in driel daarvoor kun je naar tilburg of denbosch laat driel zijn eigen gezellige kermis behouden

Gast

#290

2012-01-22 12:10

De kermis van Driel heeft zijn oorsprong al in de 15e eeuw. "Drielse Kermis" is niet alleen een begrip tot in de wijde omgeving, maar voor de Drielenaren ook een gevoel. Het zit in de genen.
De gemeente maakt al zoveel kapot aan historie, traditie en monumentale gebouwen. Er kan in deze gemeente niks bewaard blijven. Alles wat oud en historisch is, moet gesloopt, vernieuwd of vervangen door iets wat commerciëler beter ligt. Je kunt ook te ver gaan.....dus blijf af van de Drielse Kermis!!

Gast

#291

2012-01-22 17:42

alleen een buitenstaander die absoluut geen feeling heeft met drielse kermis,ook niet is opgegroeid met het kermisgevoel kan zoiets krankzinnigs voorstellen.
Deze zogenaamde volksvertegenwoordiger begrijpt er geen hol van wat de drielse kermis voor de drielse bevolking betekent.
Iets wat goed is moet je niet naar klote helpen omdat een stelletje amtenaren niet capabel zijn om zoiets eenvoudigs op de rit te zetten en te houden.
joop broekmeulen

Gast

#292

2012-01-22 19:50

Organisatie zeker niet uitbesteden aan een bureau ,die verdienen er ook aan en dat geld ben je zeker kwijt. Voor de rest heb ik exact dezelfde mening als in de petitie is vermeld.
Mathilde

#293 Re: in juli 2009 in Carillon Column over kermis, hier heb ik niks mee aan toe te voegen

2012-01-23 13:26

#1: - Kermis in Kerkdriel, plat vermaak of een column waard? Het tweede weekend in juli staat al jaren garant voor vier dagen kermis.
De kermis kent zeer trouwe bezoekers, dit zijn de mensen die de vakantie plannen voor of na de kermis om er maar bij te kunenn zijn. Ze kunnen zo buigen op een lange staat van dienst. Het is jammer dat er geen medailles worden uitgereikt als je alle vier de dagen op het plein hebt vertoefd, zoals bij de avondvierdaagse zo gebruikelijk is.Terwijl het qua inspanning beslist niet onderdoet.
Sinds jaar en dag is de opstelling van de attracties hetzelfde. Daar moet ook beslist geen verandering in komen. Heerlijk die herkenbaarheid, kinderen voelen zich in notime als een vis in het water en dat draagt alleen maar bij aan het grote plezier.

De specatulaire attractie bij Jan van Diessen voor de deur zorgt voor een extra stoot adrenaline en opgewonden gepraat; wie durft er in, en vooral hoe kom je er zonder gezichtsverlies en met maaginhoud weer uit? 
Tantes die zich laten overhalen om toch maar weer eens in de cakewalk te gaan, en er weer uitkomen met de wetenschap dat ze niet meer zo soepel zijn, als ze dachten. In de botswagens zitten vaders en opa's met te kleine kinderen die zich opeens en te laat realiseren, dat ze zich begeven op het jachtterrein van de tieners. Het enige wat je nog rest is zorgen dat je ze jou met rust laten, wanneer ze op jacht zijn naar de blonde meisjes die voor je rijden. 
En wat op een perron niet lukt gaat hier vanzelf, normaal wachten in een rij voordat je aan de beurt bent.

Overal is muziek, dat bij draagt aan een lekker en relaxt sfeertje. Daar kan de kermis van Den Bosch en zelfs die van Tilburg niet tegenop. De fotografen zijn goud waard, als stille getuigen leggen zij alles vast. Het later gaan bekijken van de foto's bij René in de zaak, geeft weer genoeg napret.
Het volwassen publiek gedraagt zich die dagen in positieve zin als kuddedieren. Hetzelfde verzamelpunt om met elkaar af te spreken. Iedere horeca gelegenheid zijn eigen publiek. Dezelfde mensen bij de vaste statafel onder de luifel en o, kijk ook weer dezelfde kennissen als vorig jaar aan de andere tafels. Dat schept meteeen weer een band. Collega's die voor de eerste keer een kijkje komen nemen worden als vrienden onthaald. Behalve dansen worden gesprekken gevoerd met de meest uiteenlopende onderwerpen. Nee, geen recessie deze dagen, het gaat over "leeuwen", en over "wat vrouwen toch meeslepen in die grote tassen", het gaat over, "wat een fijn weer" maar ook een serieus antwoord als je vraagt "hoe gaat het met jou?"
Behalve een boel troep ligt de humor deze dagen ook echt op straat. 

Nee, de kermis is voor mij geen plat vermaak, het is een mooi en traditioneel feest met prachtige gebruiken, zoals nog even een zak oliebollen kopen voordat we op huis gaan. Aangepaste lesroosters op school en winkels dagen dicht. Kerkdriel je hebt iets in huis om trots op te zijn. Volgende jaar zijn we weer van de partij.

 


Gast

#294

2012-01-24 09:31

DRIELSE KERMIS BLIJFT 4 DAGEN

KERKDRIEL - De kermis van Kerkdriel blijft dit jaar beperkt tot het Mgr. Zwijsenplein. Als vanouds. Ook komt er geen extra kermisdag op de vrijdagavond.
De Drielse horeca wil een stichting oprichten om de kermis vanaf 2013 samen met de gemeente te organiseren.

Het besluit van het Drielse college midden december om de kermis van Kerkdriel uit te besteden aan kermisorganisatiebureau Duursma, en verder te moderniseren, is na veel commotie en enkele stevige gesprekken van de baan.

Wel gaat de horeca meebetalen aan de beveiliging en het schoonhouden van het kermisplein.

Dinsdag meer hierover in het Brabants Dagblad



Gast

#295

2012-01-24 09:58

Een schone kermis met een familiair karakter, veilige attracties, lage ritprijzen, georganiseerd door een professionele externe partij onder supervisie van de gemeente, die op zaterdagmiddag om 14.00 uur begint. Er komt in 2012 geen uitbreiding naar het 'Gasthuisplein' en geen vrijdagavondopenstelling.

Dat is het resultaat van gesprekken die de gemeente Maasdriel voerde met betrokken horeca-ondernemers. De horeca-ondernemers hebben aangeboden een stichting te vormen - eventueel met andere belanghebbenden uit Kerkdriel - om in de toekomst de organisatie op zich te nemen, zodat de Drielse kermis gewaarborgd blijft.

Schone, veilige kermis
Het college van de gemeente Maasdriel stelt een veilige en hygiënische kermis (goede schoonmaak en toiletvoorzieningen) als voorwaarde voor de kermis. De horeca-ondernemers onderschrijven dit en leveren hiertoe een bijdrage.

Lage ritprijzen
De ritprijzen zijn door de gemeente vastgesteld. Ze gaan minimaal omhoog. Hierdoor blijft de kermis een van de goedkoopste uit de regio.

Stichting
De horeca heeft aangeboden een stichting op te richten om de kermis vanaf 2013 in samenspraak met de gemeente te organiseren. Deze heeft tot doel de Drielse kermis te behouden. Vanuit de stichting lopen één à twee vertegenwoordigers mee met de organisatie van de kermis dit jaar.

Evaluatie
In september volgt een evaluatie over 2012. Als de evaluatie goed is, wordt de huidige samenwerking met Duursma voortgezet voor een periode van drie jaar. Zo niet, dan wordt de samenwerking ontbonden.

"We zijn als horeca tegen uitbesteding, maar zijn blij dat de gemeente naar onze wensen heeft geluisterd en ons de kans geeft de kermis in de toekomst mede te organiseren in het belang van Driel", aldus Marcel de Wildt van café Babbels en Marga van Heel van café-zaal De Kroon.

Wethouder René Smits: "Veiligheid en hygiëne kunnen wij waarborgen door te werken met een professionele partij. Ik ben blij dat we er samen met de horeca uit gekomen zijn. De Drielse kermis maken we met zijn allen, voor onze inwoners."


Categorie Gemeenteberichten
Bron Gemeente Maasdriel

www.mooimaasdriel.nl




Gast

#296

2012-01-24 10:24


KERKDRIEL - Horeca-ondernemers en de gemeente Maasdriel zijn het eens geworden over de privatisering van de kermis. Er was veel weerstand, omdat de vrees bestond dat de exploitant die de kermis gaat organiseren hogere prijzen zou vragen.

Volgens de gemeente blijven de ritprijzen laag, al zullen ze wel een beetje stijgen. Ook wordt de kermis niet uitgebreid naar het Gasthuisplein en blijft de kermis beperkt tot vier dagen. Zo blijft de gezellige sfeer op de Drielse kermis behouden, denken gemeente en horeca.

In september wordt de privatisering geëvalueerd. Als die niet bevalt, krijgen de horeca-ondernemers de mogelijkheid om volgend jaar zelf de kermis te organiseren.

A A A maandag 23 januari 2012 | 22:37 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 24 januari 2012 | 07:04
www.omroepgelderland.nl

Gast

#297

2012-01-24 10:29

3 berichten (brabants dagblad, mooimaasdriel en omroepgelderland)
Ik vraag mijn eigen nu wel af hoe het zit want ze schrijven alle 3 anders.
Hans

#298 Re: Re: in juli 2009 in Carillon Column over kermis, hier heb ik niks mee aan toe te voegen

2012-01-24 18:38

#293: Mathilde - Re: in juli 2009 in Carillon Column over kermis, hier heb ik niks mee aan toe te voegen

Helemaal mee Mathilde!

nu nog een eenduidig antwoordt van de gemeente want zoals ik het nu begrijp is e.e.a in 2012 aan Duursma besteed en dus geprivatiseerd.

Pas na evaluatie in september wordt het pas definitief wel of geen privatisering en krijgt misschien de horeca of andere stichting de kans.

Zoals ik het nu zie gaat voorlopig de privatisering gewoon door, of zie ik het verkeerd soms?

Trouwens nu gaat donderdag de 26e zeker niet door? Wie weet het antwoordt.

 

GR Hans

Hans

#299 Re: Re: Re: in juli 2009 in Carillon Column over kermis, hier heb ik niks mee aan toe te voegen

2012-01-24 18:58

#298: Hans - Re: Re: in juli 2009 in Carillon Column over kermis, hier heb ik niks mee aan toe te voegen

@Marcel,

Ik ken het dit aanbestedingsbestek / contract niet, maar Marcel weet jij wat het kost om onder een aanbesteding uit te komen?

Er is dus wel terdege aanbesteed. Kosten om onder een aanbesteding uit te komen zijn niet mals, zelfs al wordt de aanbesteder in het gelijk gesteld.

Kortom links of rechtsom dit gaat de gemeente weer kosten. De winnaar is op voorhand Duursma.

Ik hoop dat ik ongelijk heb maar dit is al een gelopen race, lijkt mij.

Gevalletje kluitje in het riet ben ik bang voor.

 

Gr Hans

 


Anonymous

#300

2012-01-25 11:08

Teken deze petitie ook even aub:

http://www.petities24.com/haal_gtst_van_de_buis

Alvast bedankt