stop de polarisering

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie stop de polarisering.


Gast

#26 Arnoud van Hulst

2011-12-28 16:41

Beste allen, ik voel me nog een laatste maal geroepen om via deze weg te reageren. Het ging het ons bij het schrijven van dit stuk niet om het vergoeilijken van abortus, dat is een heel andere discussie en onze (overigens uiteenlopende) meningen laten we hier volledig in het midden. Het doel van onze brief was een oproep tot terughoudendheid en bezinning binnen de Kerk wat betreft het kindermisbruik. De Kerk krijgt op dit moment een stortvloed aan kritiek over zich heen over het kindermisbruik, en het is naar onze mening mening ongepast om dit te pareren met beschuldigingen over andere onderwerpen. Deze zijn in deze discussie niet aan de orde. De Kerk heeft fouten gemaakt in het kindermisbruikschandaal, ik denk dat we daar geen van allen gelukkig mee zijn. Maar laten we daarom juist nu onszelf bezinnen, de slachtoffers bijstaan en voor hen bidden en de Kerk weer weder opbouwen. Discussies over ethische onderwerpen kunnen later, of eventueel parallel hieraan plaatsvinden, maar nooit vermengd. Dit komt de discussie, en vooral de slachtoffers van het misbruik, absoluut niet ten goede.
Tot slot dit: ons artikel is een oproep tot verbroedering, tot opbouw van onze gezamenlijke kerk. Onze boosheid is juist gericht tegen de verharding en vertroebeling van het debat, en juist daarom pleiten we voor openheid en bezinning. Ik hoop oprecht dat de discussie op dit forum aan dit laatste bijdraagt en dat we niet keer op keer blijven vervallen in harde, anonieme en zinloze beschuldigingen.
Imelda

#27

2011-12-29 16:31

Las ik ergens niet dat Dr.van der Horst met zijn open brief aan vicepremier Maxime Verhagen hem een spiegel voorhoudt? Overigens is het met Maxime Verhagen ook zo, dat zijn voorgangers in het CDA die abortuswet hebben aangenomen. Hijzelf niet. En dat het beleid bisschoppen, die nu geen bisschop meer zijn faalden mbt. het seksueel misbruik. Men wil graag koppen zien rollen. Dat zie je in de politiek, in de voetbal en nu ook in de Kerk. Ik vind dit liefdeloos. Wij moeten de tegenwoordige bisschoppen en de ministersploeg van nu de kans geven om een en ander recht te zetten. Dat heeft zijn tijd nodig. Het is goed om voor de slachtoffers van abortus (moeder en kind, soms ook de vader) en de slachtoffers van seksueel misbruik te bidden en hen bij te staan als je dat kunt. Bidden we ook voor de daders van abortus en misbruik, dat zij berouw mogen krijgen en vergeving mogen ontvangen. Maar laten we ook bidden voor onze bisschoppen en priesters en niet in het minst ook voor onszelf. We zijn, zo blijkt, allemaal maar arme zondaars. Ik heb het hard gezegd dat én abortus én seksueel misbruik een zware zonde is. Maar als er oprecht berouw is, dan is er ook weer de vergevende Liefde van God. Het sacrament van de Biecht is er nog altijd.

En dan nog iets anders. De maatschappij is heel onmenselijk aan het worden, vind ik. Ik houd mijn hart vast wat er met de Euthanasiewetgeving gebeurd met dat Initiatiefwetsvoorstel 'Voltooid Leven'. Dat zou al besproken zijn in de Tweede Kamer, maar je hoort er niets meer van. Ik weet niet hoe dat is afgelopen in het debat. Laten we ook bidden voor de Regering, dat zij de juiste beslissingen nemen in overeenstemming met de heilige Wil van God.