Behoud koudmerken voor goede koeherkenning

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Behoud koudmerken voor goede koeherkenning.


Gast

#51

2016-07-01 18:19

belangrijk om fouten met geneesmiddelen te voorkomen
is goede koeherkenning nootzakelijk

Gast

#52

2016-07-01 18:35

Het is een belangrijk hulp middel om de koeien te herkennen

Gast

#53

2016-07-01 18:38

Het koudmerken MOET in stand blijven. Goed voor de boer, beste optie voor de koe en dus beter voor ons allemaal. Niet zeuren meneer van Dam. Blijf eens van de boer zijn erf af en laat ons ons werk doen!!!

Gast

#54

2016-07-01 18:39

wij hebben thuis een melkveebedrijf met ongeveer 95 melkkoeien en hebben dit jaar voor het eerst de koeien gekoudmerkt.de reden dat wij dit hebben gedaan is het feit dat wij veel met stagiaires werken, zowel dierverzorging alsook paraveterinair.
het is voor, zowel onszelf, alsook stagiaires een ideaal herkenningsmethode. minder fouten mbt tocht en zeer zeker behandeling/spuiten van de dieren.

Gast

#55

2016-07-01 18:48

omdat de dieren een duidelijke herkenning van grote afstand hebben geeft het veel meer rust wanneer een dier in de stal/weide gesepareerd moet worden omdat nu specifiek dat ene dier wordt benadert en niet door de hele koppel gezocht hoeft te worden.

Gast

#56

2016-07-01 18:53

Voor mij is koudmerken de beste herkenning van de koeien
Eigenlijk onmisbaar voor goed werk

Gast

#57

2016-07-01 18:54

Wij zien grote problemen in onze bedrijfsvoering zonder koudmerken wij melken in een zij aan zij melkstal en doen aan weidegang.

Gast

#58

2016-07-01 19:09

Alhoewel ik zelf koudmerken niet gebruik ter identificatie van mijn koeien omdat ik het niet nodig heb en simpelweg ook gewoon niet mooi vind, heb ik wel begrip voor boeren die daar anders over denken en dat respecteer ik. Aangezien de ingreep voor de koe wel blijvend is, maar inhoudelijk weinig voorstelt vind ik het ook verdedigbaar. Ik vind dat je de afweging daarom aan de individuele ondernemer over kunt laten en daarom heb ik de petitie ondertekend.
Gegroet,
Jos Verstraten (Z)LTO

Gast

#59

2016-07-01 19:18

De ondernemer kan zelf wel bepalen welk identificatie hij wenst te gebruiken.

Gast

#60

2016-07-01 19:19

koudmerken geeft beter overzicht op de vee stapel dan oormerken en je hebt geen verlies van oormerken

Gast

#61

2016-07-01 19:59

Koudmerken is niet pijnlijk voor de dieren, maar geeft wel een extra duidelijke herkenning van een koe als de koeien in de weide lopen of als er iemand in de stal een koe moet hebben en de koeien niet individueel kent, bijvoorbeeld dierenarts of insiminator. Het gemakkelijk herkennen van het dier zorgt voor rust in de koppel koeien omdat het zoeken beperkt wordt. Ook bij vakantie of afwezigheid zijn dieren gemakkelijker te herkennen en zijn fouten in diernummers door afgevallen nummertjes aan halsbanden niet mogelijk. Het komt daarom ook de voedselveiligheid ten goede. Tevens zorgt koudmerken voor rust in de koppel doordat zoeken naar een koe tot het minimum wordt beperkt.

Gast

#62

2016-07-01 20:37

De koe heeft er geen last van
En voor ons is het de beste koeherkenning

Gast

#63

2016-07-01 20:43

Zelfs de nvwa vind het koudmerlen het ideale middel vooral wanneer er bij controle 2 oormerken missen.

Gast

#64

2016-07-01 21:05

gemak van het bil nummer in de wei

Gast

#65

2016-07-01 21:43

koudmerken is niet dieronvriendelijk maar wel erg handig zeker in de toekomst door de schaalvergroting.
Het aantal veehouders dat koudmerken toepast neemt af, maar het aantal koeien met koudmerk kan per saldo best toegenomen zijn omdat de grotere bedrijven deze methode veel toepassen, dat dit van overheidswege niet onderzocht is geeft mij te denken

Gast

#66

2016-07-02 03:19

het is de allerbeste dier herkenning. fouten in de bedrijfsvoering worden hierdoor tot een minimum beperkt.

Gast

#67

2016-07-02 03:53

we werken nu een paar jaar met koudmerken. reden dat we er mee begonnen zijn is dat we destijds naar een 50 melkstal zijn gegaan. op ons bedrijf komen veel leerlingen van helicon voor de melkcursus en met onervaren leerlingen is snelle en goede herkenning tijdens het melk zeer belangrijk. 


Gast

#68

2016-07-02 05:18

Gebruiker van het eerste uur. Noodzakelijk voor onze bedrijfsvoering

Gast

#69

2016-07-02 07:41

een goede en diervriendelijke manier om melkkoeien te identificeren

Gast

#70

2016-07-02 07:53

noot zaak voor bedrijfsvoering

Gast

#71

2016-07-02 08:04

omdat de bedrijven groter word en daardoor meer met vreemde arbeid gaan werken en dan is een goede herkenning van levens belang voor de koe. hoe eerder het dier gevonden is als er wat mee is of hoe sneller iemand op het bedrijft opmerkt dat er wat met dat nummer is hoe sneller er actie ondernomen kan worden en nummer op de halsband die vallen uit of een letter is niet meer goed lees baar daardoor gaan er fouten gemaakt worden wat de gezondheid van het vee zal schaden

Gast

#72

2016-07-02 08:11

Voor een goede !! herkenning in de melkstal





Gast

#73

2016-07-02 08:17

Als oud bestuurslid zijn we hier al langer mee bezig geweest en ik
vind nu nog steeds dat het koudmerken behouden moet blijven.
Door de schaalvergroting is de noodzaak alleen maar groter geworden. ( melkcontrole, meerdere melkers , rust in de stal en in het land bij de herkenning, opzoeken van een koe voor behandelingen, tochtigheid waarneming. )
Redenen te over voor behoud van koudmerken. Goede alternatieven zijn er niet, dus...... Het argument dat je maar 2
herkenninningspunten mag hanteren (oormerken) vind ik geen
excuus dat het verboden moet worden.

Gast

#74

2016-07-02 08:25

Belangrijk voor herkenning op afstand,voorkom daardoor fouten bij behandeling vee en bij registratie.Verliezen het nr nooit,wat wel het geval is bij i&r nummers.

Gast

#75

2016-07-02 08:34

KOUDBRANDEN MOET BLIJVEN WANT HET IS HEEL BELANGRIJK VOOR ONZE BEDRIJFSVOERING DIER EN MENSVRIENDELIJK DAAROM ONDERSTEUN IK DEZE PETITIE