Behoud koudmerken voor goede koeherkenning

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Behoud koudmerken voor goede koeherkenning.


Gast

#1

2016-07-01 09:13


Graag steun ik jullie actie om het koudmerken te behouden.
Door runderen te koudmerken zijn de dieren door eenieder (ook tijdelijke krachten, kinderen e.a) ook op afstand (beweiding) altijd duidelijk te herkennen.
Dit is vooral van belang tijdens het melken en ook bij de bedrijfsbegeleiding door de dierenarts aan het voerhek.
Koudmerken zijn de enige nummers die nooit verloren gaan.

Door goede herkenning worden fouten bij behandeling van dieren voorkomen

Gast

#2

2016-07-01 09:41

herkenning met daarbij diergezondheid en diernwelzijn

Gast

#3

2016-07-01 10:30

veel boeren kunnen niet zonder koudmerk nummers
ik zelf doe het werk al 35 jaar altijd goed gegaan


Gast

#4

2016-07-01 11:11

De wereld staat bol van Track en trace systemen, en het meest simpele, zekere en betrouwbare stelt men ter discussie? belachelijk. Buiten dat fokken wij alweer een paar jaar hoornloos, verminderen daarbij de ingrepen dus ook dat kan geen argument zijn. Dank voor jullie inzet!

Gast

#5

2016-07-01 11:13

Op mijn bedrijf word koudmerken al heel lang gedaan.
Ik vind het onmisbaar. Het is een merk word nooit verloren
word (oormerken wel). In de melkput kan ik de oormerken nooit zien, de koudmerken wel. Dat verkleint de kans op fouten tijdens het melken.
Laatst had ik een vervangende melker nodig, die moest ook
een keer voor celgetalonderzoek monsteren en dat is zonder koudmerk bijna onmogelijk.

Een halsband met nummers vind ik te gevaarlijk.

De koeien vinden het koudmerken minder erg (pijnlijk) dan een nieuw oormerk dat verloren is gegaan en weer in het oor geplaatst word .

Gast

#6

2016-07-01 11:13

ben voor koudbranden de beste koeherkenning ook in de melkstal een boer moet zijn koeien herkennen voor een optimale verzorging

Gast

#7

2016-07-01 11:37

Nr in de kont is voor de veehouder veel makkelijker om de koe te herkennen.

Gast

#8

2016-07-01 11:40

voor het behoud van koudmerken

Gast

#9

2016-07-01 12:58

koudmerken is de enige manier van koeherkenning wat altijd zichtbaar is en wat ze niet kunnen verliezen.

Gast

#10

2016-07-01 13:00

Omdat men opnieuw niet naar de hardwerkende boeren wil luisteren.

Gast

#11

2016-07-01 13:01

voor een goede herkenning van de dieren ,heb zelf geen koeherkening ,en als ze buiten lopen kan iedereen zien welk nummer tochtig is ,dit is niet te lezen uit een oornummer ,en ook met de melkcontrole ik vind het onmisbaar ,voor een kleine tatoeage veel werkplezier

Gast

#12

2016-07-01 13:27

Koudmerken passen we al jaren toe.
Herkenbaarheid van de individuele koe met een koudmerk nummer is veel beter in de weide en op stal dan zonder.

Gast

#13

2016-07-01 13:28

alle koe herkenning draait om de brand nrs
het merken doet geen pijn uier scheren vinden ze vervelender

Gast

#14

2016-07-01 13:35

Kunnen er niet zonder. Minder kans op vergissingen.

Gast

#15

2016-07-01 13:36

Omdat het een iedeale manier van herkenning is voor koeien.
Eenvoudig toepasbaar, zonder pijn.

Gast

#16

2016-07-01 13:38

Op ons bedrijf worden de koeien in een 70 graden melkstal gemolken, daarbij zijn de koeien alleen van de achterkant zichtbaar voor de melker. Zonder koudmerknummer zijn de dieren voor vervangende melkers tijdens het melken niet te identificeren. Daarom pleiten wij voor behoud van koudmerken. Dit betreft een kleine ingreep voor het dier en is veiliger voor het dier dan bijvoorbeeld oormerken of een halsband. Deze laatstgenoemden kunnen het bij dier letsel veroorzaken als het ergens blijft vasthaken. Dieren kunnen oormerken of halsbanden verliezen, een koudmerknummer blijft altijd zichtbaar en is daardoor onmisbaar voor het produceren van veilige en gezonde melk!

Frits, Willemien en Tom Keuper


Gast

#17

2016-07-01 13:48

omdat het onzin is dat de koe er last of erge pijn van heeft.
mensen laten op de meest vreemde plaatsen zich tatoeeren .
Wat is het verschil ?

Gast

#18

2016-07-01 13:52

Er is geen betere koeherkenning dan een vast bil nummer, en deze kunnen ze ook nooit verliezen.

Gast

#19

2016-07-01 13:55

Deze petitie heb ik ondertekend omdat ik het belangrijk vind de koeien duidelijk zijn te herkennen. Wij melken in een zij aan zij melkstal met electronische poort herkenning. Deze manier van herkennen geeft wil nog wel eens een koe missen. De nummers van koudmerken blijven altijd zichtbaar op de bil van de koe. Iedereen die bij ons melkt kan de dieren duidelijk herkennen.
Verder vallen deze nummers er niet af, zijn op afstand goed leesbaar.
Voor een goede en veilige manier van koeherkenning vinden wij voor ons bedrijf het koudmerken de beste manier van koeherkenning.

Gast

#20

2016-07-01 14:06

Igesloten herkenning.
gebruik i en r nummer als koudmerknummer.

Gast

#21

2016-07-01 14:18

Het koudmerken is een diervriendelijk en veilige manier van koeherkenning. Van het koudmerken voelen de dieren weinig of niets gezien de reactie van de dieren tijdens het koudmerken.
Een alternatief bv. halsband geeft het dier veel meer irritatie en vergroot de kans van ophanging. Eigenlijk zou idereen moeten koudmerken!
vriendelijke groet,

A van Oosterom

Gast

#22

2016-07-01 14:18

voor de veiligheid

Gast

#23

2016-07-01 14:51

Goede koe-herkenning van groot belang voor medewerkers
veearts en ki. Vooral bij melken tussen de achterbenen door
is er geen goed alternatief. Elektronica hapert wel eens dan is fout snel gemaakt!

Ook van afstand goed te zien.

Marcel Brinke


Gast

#24

2016-07-01 15:07

Is onmisbaar in de wei en in mijn melkstal voor een goede controle.

Gast

#25

2016-07-01 15:14

we koudmerken al 40 jaar en kunnen het niet missen in onze bedrijfsvoering o.a bij bedrijfsbegeleiding veearts, meewerkende familie leden die koeien nog niet herkennen op uiterlijk en door koudmerken zich nooit kunnen vergissen. oormerk is meestal slecht leesbaar en halsband is altijd gedraaid of uit zicht als je een koe moet hebben . kortom ik kan er niet zonder.