Red zij-instroom leraren #10000leraren

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Red zij-instroom leraren #10000leraren.

10000leraren

#26 Re:

2016-05-26 08:57

#21: -  

 Daar heb je een punt: hoe hoog moet de drempel worden?

Crevits stelt: de leerkrachtenopleiding moet opgewaardeerd worden, is voor velen een tweede keus om leraar te worden.

Wat is er mis met continu leren, de vooruitschrijdende inzichten en pas later na relevante arbeidservaring naar het onderwijs over te stappen? Vaak een zeer bewuste keuze ....

Marc

#27 Re:

2016-05-26 09:04

#22: -  

 en verspreid de petititie ook via Facebook - anders kom je nooit aan 10000 handtekeningen !


Gast

#28

2016-05-26 09:14

Mensen die nu pas in het onderwijs stappen hebben het recht de SLO in hun buurt te volgen. Voor deze toekomstige leerkrachten zal de opleiding in het Hoger Onderwijs zeker een grote barrière vormen. De SLO aan het CVO in Oudenaarde is van een hoog peil.

Gast

#29

2016-05-26 09:19

Geef alle wensen het recht om een job te doen die je zelf graag wil!

Gast

#30

2016-05-26 09:19

Omdat ik zelf een zij-instromer ben. Ik denk dat het goed is dat mensen met een werkervaring buiten het onderwijs en met enorm veel motivatie om in het onderwijs te stappen een SLO kunnen volgen die ze flexibel kunnen inplannen en combineren met werk, gezin, ... In de lerarenopleidingen van hogescholen en universiteiten kon ik niet terecht, wegens niet flexibel (verplichte aanwezigheid in lessen die enkel overdag gegeven worden bv.). Bovendien is het CVO waar ik voor koos de enige die een optie volwassenenonderwijs aanbiedt. Volwassenenonderwijs wordt in het kader van levenslang leren steeds belangrijker, dus is het ook goed dat mensen daar specifiek voor worden opgeleid. Als we meer leerkrachten willen, moeten we eerst en vooral weten wat we willen van leerkrachten en hun werkomstandigheden beter maken. Meer steun voor starters en vooral een grotere maatschappelijke waardering van de job. Beginnende leerkrachten leven jaren in onzekerheid, van de ene tijdelijke job naar de andere, vaak onzeker of ze wel voldoende uren zullen hebben in één school, meerdere scholen betekent dubbele vergaderingen, telkens een ander administratief systeem, enz. Talloze vergaderingen, oudercontacten, evaluaties, opendeurdagen, uitstappen voorbereiden, administratie bovenop de lesvoorbereidingen. De meeste leerkachten doen dit met een enorme gedrevenheid, maar het wordt vaak niet gezien, laat staan geapprecieerd (gelukkig wel door andere collega's). Maar zelfs de meest gemotiveerde mens heeft steun en appreciatie nodig om iets jaren vol te houden. Het enige wat door de maatschappij gezien wordt is dat leerkrachten "maar 20 uur werken" (= effectief les geven) en "veel verlof hebben", niet dat voor de meesten werkweken van 60 uur en meer geen uitzondering zijn. (Als je dat in de privé zou doen, zou je ook heel veel verlof aan overuren kunnen opnemen, zonder dat iemand er naar kraait...). Onzekerheid, lager loon (anciënniteit telt nog niet voor zij-instromers...) zorgt ervoor dat alleen moedige en overtuigde mensen de stap zetten om na een andere werkervaring naar het onderwijs te gaan. Wie zich vandaag nog steeds afvraagt waarom zoveel starters afhaken heeft zelf recent niet in het onderwijs gestaan.
Geen fan van Hildes plan

#31 communicerende vaten

2016-05-26 09:21

Minister Crevits vergeet ook dat deze opleiding en de rest van het o zo goeie CVO (zo meldt zij toch zelf te pas en te onpas?) communicerende vaten zijn. Waar zullen wij nog uren op genereren om onze restopleidingen te organiseren? Moeten we dan gecombineerd onderwijs gaan organiseren in de kookles? Hoe zullen wij nog aan kruisbestuiving en kwaliteit kunnen werken als men zomaar een derde van onze expertise afneemt? En voor wie gelooft dat de hogescholen iedereen netjes zullen overnemen: forget it, daar hebben ze gewoon de middelen niet voor (en die zal deze regering hen ook niet toeschuiven...)


Gast

#32

2016-05-26 09:30

En bovendien hoor ik van collega's die aan hogescholen of universiteit de lerarenopleiding volgen dat die vaak veel minder praktijkgericht is dan de opleiding die ik volg aan een CVO.

Gast

#33 Re:

2016-05-26 09:34

#1: -   Ik ben cursist SLO aan een CVO, met een masterdiploma en een tiental jaar beroepservaring in een andere sector, een zij-instromer dus. De SLO is voor mij een ware verrijking, die tal van perspectieven biedt voor een loopbaan in het onderwijs. Ik heb het genoegen om les te krijgen van gedreven lectoren, die stuk voor stuk met hart, ziel en vakbekwaamheid een nieuwe generatie leerkrachten klaarstomen en betwijfel sterk of de terugkeer van de lerarenopleiding naar de hoge toren van de universiteit het lerarenberoep zal "heropwaarderen". 


Gast

#34

2016-05-26 09:41

Wie kan er beter ervaring doorgeven dan mensen met ervaring. I rest my case.
Constantinus Schnelle, instructeur hotel/restaurant ROCMN en BE/NL Defensie. Studerende aan de IVO Brugge

Gast

#35

2016-05-26 09:43

Omdat alles wat hierin staat heel erg waar is. Het is hoog tijd voor een opwaardering van het beroep.

Gast

#36

2016-05-26 10:04

Omdat ik zelf de lerarenopleiding volg vanuit de instroom en ik hierover zeer tevreden ben. Ikzelf ben verpleegkundige van opleiding. Waar moeten de schrijnwerkers, de metsers les volgen als ze leerkracht willen worden. Moeten zij zich ook wenden naar hogescholen en universiteiten. Waar gaat men nog leerkrachten vinden voor deze opleidingen?

Gast

#37

2016-05-26 10:05

omdat ik het heel belangrijk vind dat ook anderen hun weg naar het onderwijs vinden via deze weg (slo) . ik ben juist afgestudeerd en vond het een enorm leuk en leerrijk avontuur , een aanrader voor iedereen die de motivatie heeft om leerkracht te worden . er is niets mooier dan uw kennis en liefde voor een vak met anderen te kunnen delen ! slo moet blijven waar vinden we anders leerkrachten die met de zelfde gedrevenheid een vak doceren ??? via de unif ?? denk het niet !!mensen die voor de opleiding slo kiezen zijn meestal wat ouder en weten nu wat ze in het leven willen en zijn gemotiveerd om in het onderwijs aan de slag te gaan !!


Gast

#38

2016-05-26 10:17

We hebben vakmannen nodig die met beide voeten in de praktijk hebben gestaan.

Gast

#39

2016-05-26 10:19

Er is en er gaat lerarentekort zijn in het onderwijs. Een van de oplossingen hiervoor is SLO-opleiding aan CVO's. Het is absurd om dit opleiding af te schaffen zonder dat men zegt wat de alternatieve oplossing gaat zijn!

Gast

#40

2016-05-26 10:21

Deze petitie heb ik ondertekend, om toekomstige leerkrachten en riem onder het hart te steken.
Zelf geef ik les in het volwassenenonderwijs, waar de lerarenopleiding op een hoog niveau wordt aangeboden.
C V O /T N A De Londenstraat, Antwerpen
De lerarenopleiding MOET binnen ons centrum blijven !!!

Gast

#41

2016-05-26 10:23

Ik volg zelf de specifieke lerarenopleiding en ben nu bijna door het eerste jaar. Ik heb reeds een bachelordiploma en wou niet nogmaals 3 jaar full-time naar school gaan. De lerarenopleiding in het CVO is ideaal in mijn geval. In mijn klas zitten zoveel mensen met jaren werkervaring. Zij volgen de opleiding om over een jaar met al hun werkervaring voor de klas te staan. Als leerkracht is werkervaring en vakkennis toch een belangrijk onderdeel, zeker als praktijkleerkracht. De opleiding moet in het CVO blijven!

Gast

#42

2016-05-26 10:37

Ik heb zelf, als master, een lerarenopleiding (LIO) gevolgd aan een CVO.  Ik heb daarbij kunnen genieten van een opvallende professionaliteit gekoppeld aan een flexibiliteit die het überhaubt mogelijk maakte om deze opleiding te combineren met een full-time dagjob en mijn opdracht in het avondonderwijs.  Ondertussen sta ik 15 jaar in het onderwijs.


Gast

#43

2016-05-26 10:40

Ik ben zelf een oudere zij-instromer (ik volg nu de SLO aan een cvo) De stap naar een hogeschool of univ had voor mij waarschijnlijk te groot geweest.

Gast

#44

2016-05-26 10:40

Vooral in het technisch onderwijs is deze zij-instroom noodzakelijk. Ik heb tientallen jaren gewerkt als leraar in het secundair en hoger technisch onderwijs. Met alle respect voor de andere opleidingsvormen maar er is een hemelsbreed verschil in de praktijkgerichte kennis en de daaraan verbonden theorie tussen deze zij-instromers en de andere opleidingen.
#nuance

#45 Always spot the blind spot!

2016-05-26 10:50

#2: -  en  #43: -  

 

Met alle respect voor minister Crevits en wat ze beoogt, want ik geloof dat ze zelf écht wel overtuigd is om het goede te (willen) doen. Uiteraard kan er niets tegen zijn om naar een vereenvoudiging te gaan, dat is niet voor niets een 'hype' die al even meegaat. Vereenvoudiging betekent minder "aanbieders" en dus een betere controle op kwaliteit en output. 'Logisch' dat hogescholen en universiteiten dan als 'betrouwbaar' residu overblijven na de poging tot kristallisatie. Die 'logica' wordt ook expliciet verwoord als 'versterken van de opleiding', 'alle leraren eerste klas', 'duidelijkheid creëren', etc.

Tot zo ver de verdedigbare beleidsrichting van minister Crevits. Toch ben ik ervan overtuigd dat ze, ondanks haar talrijke bezoekjes aan het werkveld, nooit een écht beeld krijgt van wat er in de hoofden speelt van de "échte" zij-instromende kandidaat-leerkrachten. Uit de praktijk weten leraaropleiders uit het CVO als geen ander hoe de mentale kracht en het zelfbeeld van deze, vaak enthousiaste, bewustkiezende zij-instromers eruit ziet... Dat is, algemeen genomen en zonder te willen dramatiseren, aanvankelijk niet echt fraai. Deze mensen, stuk voor stuk parels, zouden vanuit die zelfreflectie NOOIT de stap naar een hogeschool of universiteit zetten. Pas tijdens de opleiding groeien ze en ontdekken ze (opnieuw) wat ze waard zijn. 

Als de CVO's het dus hebben over "laagdrempeligheid" van de slo-opleiding via de CVO's, dan gaat het om meer dan enkel die flexibiliteit in lestijden en -locaties. Het gaat om het imago van de hogescholen en universiteiten zélf. Dàt is ook net de reden waarom deze instellingen, waarvoor ik mateloos respect heb, hun bereik zien dalen. Alle goedbedoelde 'geruststellingsduiding' (expertise gaat niet verloren, vestigingen worden bewaard, etc) van de minister ten spijt, kan ik me toch niet van de indruk ontdoen dat de hogescholen en universiteiten via hun - weliswaar vanuit democratisch oogpunt erg gegunde - lobbywerk een dubbele slag slaan: relevantie (lees economisch bereik) versterken én uit de picture blijven als slechte verliezer in één en dezelfde beweging. Macht en imago, niet toevallig de twee drijfveren waarop menige beschaving uit verschillende tijdvakken is gestrand.

Dus, minister Crevits, met alle respect voor uw goed bedoelde beleid, het dodehoek-effect heeft ook u in de val laten lopen. Geen verwijt, maar wel jammer. Vooral voor die zij-instromers met een onterechte kreuk in het zelfbeeld, van wie we weten dat macht en imago bij hen wél nog luxegevoelens zijn.

 

 

 

Oh ja.. Nog dit: lerarenopleiding uit handen nemen van CVO's is een beetje zoals beweren dat katholiek onderwijs overbodig is, het leidt naar het schijnt alleen tot 'eenheidsworst' (onder de kandidaat-leraren).

 


Gast

#46

2016-05-26 10:57

Ik heb dankzij de gemakkelijke structuur van modules en door de praktijkaanpak als beginnend leerkracht bewust gekozen voor het CVO in plaats van een postgraduaat aan de hogeschool. Daarom vind ik het een zeer spijtige ontwikkeling die zich voordoet.

Gast

#47

2016-05-26 11:05

De lerarenopleiding in het volwassenenonderwijs is in sommige aspecten vermoedelijk kwaliteitsvoller dan de lerarenopleiding in bijvoorbeeld de universiteiten. Afschaffing lijkt me nog een stap verder naar de productie van eenheidsworst; ik zie geen enkele valabele reden om deze opleidingen te doen verdwijnen (behalve mogelijks besparen in een sector die de toekomst aan het voorbereiden is....)

Gast

#48

2016-05-26 11:06

Ik ben werkzoekend, en studeer SLO aan het VTI te Leuven op basis van avond- en afstandsonderwijs. Zo kan ik mijn diploma behalen terwjl ik beschikbaar blijf voor de arbeidsmarkt. Dank zij het modulair systeem kan ik mijn opleiding afstemmen op eventueel veranderlijke situaties.

Gast

#49

2016-05-26 11:07

Omdat we anders straks geen praktijkleraren zullen hebben en omdat iedereen weet wat een meerwaarde een goede praktijkleraar met veel praktijkervaring heeft!
Omdat academici nooit op dezelfde manier met deze praktijkmensen aan de slag zullen gaan als de centra voor volwassenenonderwijs

Gast

#50

2016-05-26 11:11

Omdat het afstoten van de SLO opleiding via Cvo's enkel een poging is van de politici om via het inschrijvingsgeld meer inkomsten te genereren! Opleidingen via de hogescholen worden onbetaalbaar!