Red zij-instroom leraren #10000leraren

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Red zij-instroom leraren #10000leraren.

#26

#51

2016-05-26 11:12

Omdat ik zelf deels mijn lerarenopleiding aan een CVO heb gevolgd en ook deels aan een universiteit. De kwaliteit in het CVO was veel beter dan aan de universiteit. Bovendien was de begeleiding ook beter.

Wat met de vaklesgevers techniek? Moeten deze mensen voortaal hun lerarenopleiding aan een hogeschool volgen?

Doel van de regering: meer mensen (lesgevers) aantrekken in het onderwijs. Hoe ga je dat doen als je de meest toegankelijke lerarenopleiding (via volwassenenonderwijs) afschaft?


Gast

#52

2016-05-26 11:39

Ik ben zelf aan het overwegen om ook een CVO opleiding te volgen leerkracht lager onderwijs. Ik werk al een tijd in de privé en voel daar een ongelooflijk gemis. Ik merk dat ik helemaal blij wordt als ik advies/hulp kan geven aan kinderen en hen op een creatieve manier nieuwe dingen kan bijleren. Het zou erg spijtig zijn als ik die kans nu niet meer zou kunnen krijgen. Ik ben 34 jaar, opnieuw 3 jaar eerst op de schoolbanken gaan zitten lijkt me voor mij persoonlijk geen optie.

Gast

#53

2016-05-26 11:41

Mensen met praktijkervaring moeten de kans blijven krijgen om voor de klas te staan. Zij zijn de grote voorbeelden voor vele leerlingen. Diversiteit bij leerlingen vraagt om diversiteit bij leerkrachten! In het CVO krijgt deze diversiteit een gezicht.
Het hokjesdenken moet gedaan zijn of willen we echt terug naar de aparte lerarenkamers? Een goed team is een divers team!

Gast

#54

2016-05-26 11:44

Ik heb net de SLO afgerond bij het CVO Panta Rhei te Gent. Dit was voor mij de enige manier om het diploma te halen doordat :
- de school dichtbij was
- de uren flexibel waren en ik zo kon combineren met mijn werk
- de opleiding zeer professioneel begeleid werd zodat ik de lessen en taken goed kon inplannen in mijn gezinssituatie.
Daarenboven zou ik de stap nooit gezet hebben naar een hogeschool of universiteit op mijn leeftijd (50 jaar). Via de duidelijke informatie die ik kreeg van het CVO durfde ik na enkele jaren toch de stap te zetten om de opleiding te volgen. Het heeft een tijd geduurd om mij comfortabel te voelen bij het aanvatten van de studies. Ik heb de gehele opleiding met een goed gevoel doorlopen doordat ik tussen verschillende leerling-collega's zat van dezelfde leeftijd en met een gelijkaardige werk- en gezinssituatie. De opleiding past perfect in de CVO's !

Gast

#55

2016-05-26 11:45

Ik volg zelf de lerarenopleiding aan het cvo Tna en zou het zeer spijtig vinden moesten er na mij geen anderen de kans meer krijgen om dat hier te komen volgen. Het is een zeer goede opleiding.

Gast

#56

2016-05-26 11:58

Ik volg zelf ook een opleiding aan het CVO (BAB-opleiding) en ik vind dat mensen een tweede kans moeten krijgen indien ze in hun beroepscarrière een andere weg willen inslaan. Zo creëer je ook gemotiveerde en gepassioneerde mensen in het beroepsveld.Daar kunnen collega's of studenten alleen maar baat bij hebben !

Gast

#57

2016-05-26 12:05

Zoon zelf leraar.

Gast

#58 Re:

2016-05-26 12:12

#52: -  

 Aan een cvo kan je geen opleiding lager onderwijs volgen. Dat kan enkel aan een hogeschool.


Gast

#59

2016-05-26 12:17

Omdat ik er persoonlijk van overtuigd ben dat leerkrachten die uit de praktijk komen een beter beeld hebben hoe en wat er moet onderwezen worden. Zij hebben eerste hand ervaring en zijn dus beter geplaatst om kinderen voor te bereiden op hun beroepsactiviteit.
leerling

#60 Techische ervaring

2016-05-26 12:28

Zelf altijd technisch onderwijs gevolgd en ik merkte als leerling zelf een groot verschil tussen leerkrachten met enkel een lerarenopleiding of leerkrachten die uit technische vooropleiding kwamen. De zij-instromers konden ons nuttige praktijkgerischte dingen leren. Waar andere leraren enkel uitblinken in hun eigen vak konden zij ons vakoverschrijdend doen laten denken omdat ze niet enkel kennis hadden uit een cursus. Ik merk nu in het hoger onderwijs dat de zij-instromers ons veel beter hebben voorbereid voor de unif/hogeschool


Gast

#61

2016-05-26 12:36

Omdat ik het belangrijk vind dat mensen hun kennis en ervaring kunnen en willen blijven delen door in het onderwijs te stappen.

Gast

#62

2016-05-26 13:02

omdat ik cvo steun

Gast

#63

2016-05-26 13:19

Deze opleidingen zijn van groot belang in een land zoals België, de noden zijn groot.

Gast

#64

2016-05-26 13:29

Hervormingen zijn nodig maar vanuit een duidelijke focus en een sterke afstemming op het secundair onderwijs. Eerst dient het secundair onderwijs hervormt te worden! Bovendien dreigen zo vele mensen, die het potentieel hebben om zich om te vormen tot kwalitatieve leerkrachten, in de kou te blijven staan, waardoor het voorspelde lerarentekort enkel nog groter zal worden.

Gast

#65

2016-05-26 13:29

Voor bekende ..

Gast

#66

2016-05-26 13:41

Ik ben zelf een instromer. Als je dan je Job moet opgeven om terug te gaan studeren ga je het tekort aan leerkrachten nog groter maken.

Gast

#67

2016-05-26 13:46

Omdat de zin hiernavolgend uit uw exposé zeer belangrijk is: "De huidige drie aanbieders blijven noodzakelijk voor de diverse doelgroepen met hun specifieke leernoden en leerstijlen. Het is daarom niet te accepteren dat bewezen kwaliteitsvolle en succesvolle lerarenopleidingen van het volwassenenonderwijs worden afgeschaft".


Gast

#68

2016-05-26 13:56

Waarom zou je de SLO stopzetten als er al een leerkrachten tekort is, als je het leerkrachten beroep interessanter wil maken Hilde zorg dan voor meer voordelen inplaats van nadelen mvg leerkracht in opleiding Vincent Havermans
Gast

#69

2016-05-26 14:04

Omdat aan de CVO's de echte voeling met de onderwijspraktijk is en ruimte voor echte begeleiding. Universiteiten blijven hoedanook vanuit hun ivoren toren denken. Hadden ze jaren geleden al eens durven rondkijken en zien waar er nood aan was, zouden ze geen massale leegloop gekend hebben. Ze blijven denken/beweren beter te zijn, maar zijn het niet. Ontelbaren verlaten de SLO aan universiteit en stappen over naar een CVO, waar het echte onderwijshart klopt. Lesgevers aan de CVO's weten waarover ze praten en staan vaak zelf dagelijks nog in de schoolrealiteit. Een veel boeiender invalshoek.


Gast

#70

2016-05-26 14:26

Waar kunnen wij nog terecht ,nemen je ons laatste ontwikkeling ook weg?foei

Gast

#71

2016-05-26 14:32

Momenteel volg ik mijn lerarenopleiding, ondertussen sta ik ook fulltime in het onderwijs. Ik woon bovendien ook in een uithoek van België (oostduinkerke). Gelukkig kan ik mijn werk combineren met mijn studies die ik vaak in afstandsonderwijs kan afleggen. Zonder de zij-instroom leraren zou dit onmogelijk zijn.
gast

#72 Oefening onderwijslogica en rationalisatie op zijn Crevits

2016-05-26 14:35

 

- Tekort leerkrachten, morrel aan de grootste leverancier van leerkrachten.

-  Kwaliteit SLO aan de CVO's (visitaties) goed, kantel ze in bij de kleinere spelers.

-  Herwaardeer het beroep leerkracht, hervorm het secundair onderwijs zonder schotten, maak extra schotten in de SLO.

 - Crevits en haar katholieke achterban gebruik openlijk je ideologische bondgenoten.

 

 

 


Gast

#73

2016-05-26 14:36

Nav de toelichting 26/05 op radio 1 VRT was ik overtuigd over de onzin van dit zoveelste kromme besluit.

Gast

#74

2016-05-26 14:38

Omdat er een lerarentekort is en zeker leraren praktijk, die experten zijn in hun vak!

Gast

#75

2016-05-26 14:45

Omdat alle ervaring belangrijk is, in de bedrijfswereld maar zeker in de onderwijswereld waar toekomstige werknemers het eerst in contact komen met hun toekomstig beroep?