De toekomst van psychotherapie in België

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie De toekomst van psychotherapie in België.


Gast

#226

2015-11-12 10:08

Naast wat hier klassieke 'geneeskunde' heet is er nog zoveel meer van waarde om mensen te te ondersteunen bij helen. Niet 'of' 'of' , wel 'én' 'én' voor mij.

Gast

#227

2015-11-12 11:15

geestelijke gezondheid zo belangrijk

Gast

#228

2015-11-12 11:42

Ik ga al jaren bij een therapeut die heel goed werkt aan een betaalbare prijs maar valt niet binnen de groep van psychologen of psychiater. Ik vrees met het nieuwe voorstel dat dit ten nadele zijn van cliënten; juist nu dat men volop wil inzetten om de taboesfeer rond 'naar een therapeut gaan' wil verbreken. Uiteraard blijft het belangrijk 'de praktijk ansich' te onderwerpen aan evaluaties.
Els D
Gast

#229 Re:

2015-11-12 12:27

#1: -  

Naast bepaalde bachelors met voldoende psychotherapeutische scholing + bijscholing (intervisie/supervisie), mogen we ook de andere groep niet vergeten, de masters met een master diploma die niet in het rijtje lijken te passen. Persoonlijk ken ik enkele mensen met oa master in de filosofie en master in de pharmacie, die heel bekwame psychotherapeuten zijn geworden, respectievelijk systeem/gestalt en psychoanalitica. Beiden degelijk en langdurig psychotherapeutisch geschoold, met blijvende scholing en groei in het werkveld. Klinisch psychologen zouden met hun gezond verstand moeten erkennen dat zij niet de enige scholingsgroep zijn die deskundig psychotherapeut kunnen worden. Dat er mogelijk verwacht wordt dat psychotherapeuten een aantal vakken afleggen binnen de opleiding psychologie, bijv psychodiagnostiek, psychopathologie.... akkoord. Nu zijn er ook al bepaalde psychotherapie opleidingen die dit als criterium tot deelname vooropstellen, bijv de client centered opleiding.

 

 

 


Gast

#230

2015-11-12 12:54

Ik ben ervan overtuigd ben dat psychotherapie in zijn divers aanbod broodnodig is, vooral in deze tijd van ' nuchterheid' waar verdrongen emoties geestelijk en lichamelijk ziekmakend zijn.
Laat ons de drempel verkleinen voor hen die het nodig hebben, dit kan ook door erkenning en terugbetaling te realiseren.

Gast

#231

2015-11-12 14:41

ik hoop dat dan ook mensen met minder of heel weinig inkomen beroep zullen kunnen doen op psychotherapie.

Gast

#232

2015-11-13 08:04

steun voor het beroep en kenissen die in de sector zitten

Gast

#233

2015-11-13 09:14

Omdat de toegang tot de hulp en zorg op maat momenteel onvoldoende zijn, en er dringend iets moet veranderen. Als ervaringsdeskundige wil ik de stem van patiënten en de patiëntenvereniging Uilenspiegel laten horen.

Gast

#234

2015-11-13 13:21

De nood aan 'geestelijke hulpverlening' was er al lang en is nu waarschijnlijk groter dan ooit. Stilaan wordt deze vorm van hulpverlening algemeen aanvaard en vinden een toenemend aantal mensen de weg ernaar toe. Er bestaat nu een grote verscheidenheid aan aangeboden therapieën en de kwaliteit daarvan is soms twijfelachtig. Over die kwaliteit moet gewaakt worden en voorwaarden zijn noodzakelijk. Maar die diversiteit heeft ook een positief gevolg: de mogelijkheid voor therapie op maat. Niet iedereen is geholpen met dezelfde aanpak. Dit mag zeker niet verloren gaan.


Gast

#235

2015-11-13 13:42

Petitie zeer goed gedocumenteerd!

Gast

#236

2015-11-13 15:21

Omwille van een vriendin die mogelijk haar praktijk zou moeten sluiten.

Gast

#237

2015-11-14 01:37

Omdat psychotherapie nodig is in de maatschappij waarin wij nu leven!

Gast

#238

2015-11-14 09:59

Omdat ik enkele zeer degelijke psychotherapeuten ken die geen psycholoog of psychiater zijn maar wel zeer bekwame therapeuten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de hoogst geschoolde niet noodzakelijk de beste hulpverlener is. De diversiteit binnen de therapeuten is net een meerwaarde voor de cliënt.

Gast

#239

2015-11-14 20:58

na het volgen van een cursus mindfulness heb ik ondervonden dat mindfulness een waardevolle en belangrijke steun en hulp is. Vermindert stress en depressie.

Gast

#240

2015-11-14 21:55

Toekomst van de psychotherapie in een land waar de Geestelijke Gezondheidszorg op een helling is komen te staan, snoeien en snoeien, waar menswaardigheid zoek begint te worden.
De Toekomst van de psychotherapie is een must in ons land, met hoop op een positieve stroom, omdat ieder mens recht heeft op een vol - en waardige therapie! Allen samen en voor iedereen. Wat zou Kerstmis tot zijn recht doen komen wanneer er gedacht, gezien, geluisterd, gevoeld kan worden in harten, zonder 'vakjes' en out off the box.

Gast

#241

2015-11-14 22:09

Naast wat hier klassieke 'geneeskunde' heet is er nog zoveel meer van waarde om mensen te te ondersteunen bij helen. Niet 'of' 'of' , wel 'én' 'én' voor mij. De Toekomst van de psychotherapie gaat over mensen levens met het recht op een menswaardige kwalitatieve therapie samen met de herkenning. Eéndracht! Beschaving is mijn inzien ook durven te zien naar diversiteit van gedegen opleidingen en mensen met een bachelor diploma evenwaardig zijn i.p.l.v louter te richten op 'belangengroep(en) meestal om de 'eigen belangen' . Waar staat de cliënt dan nog centraal? Zou beter kunnen, menselijker, toegang verlagen , ... Cliënten en patiënten weten perfect waar men bij gebaat is. Zonder onderscheid te maken tussen graad van diploma's , wel de opleidingen en de bekwaamheid van de psychotherapeuten en deze gaan samen met de gevolgde opleidingen.

Gast

#242

2015-11-15 10:19

Omdat ik meen dat psychotherapie véél mensen helpt!

Gast

#243

2015-11-15 11:16

Omdat ikzelf, heel concreet, heb mogen ervaren hoe belangrijk het is door een degelijk opgeleide psychotherapeut begeleid te worden. Iris Winckelmans

Gast

#244

2015-11-15 12:58

Zeer professionele taal goed dat dit vordert in de psychotherapie

CHAPEAU

Gast

#245

2015-11-16 09:43

Ik ben momenteel in behandeling bij een psychotherapeut en vind dit diploma minstens evenwaardig aan dat van psycholoog.

Gast

#246

2015-11-16 11:21

Er is veel nood aan. Dit zien wij ook op school.

Gast

#247

2015-11-16 14:28

Als men het werkveld gaat verengen tot enkel psychologen en psychiaters, gaat men volledig voorbij aan de noden van het werkveld zelf. Dit is de wereld op zijn kop!Het diploma van psycholoog of psychiater garandeert geenszins de kwaliteiten en competenties die nodig zijn om degelijke therapie te kunnen geven. Vele cliënten kunnen daar jammer genoeg van getuigen. Staat de cliënt hier dan werkelijk centraal zoals men maar al te graag beweert? Of is dit niet meer dan een - zeer wansmakelijk - politiek spel? Mevrouw De Block, als u doorgaat in deze richting, bewijst u alleen maar dat u NIETS afweet van deze problematiek en dat u heel ver af staat van de gewone mens en zijn noden. Tragisch. Wat was uw bevoegdheid ook alweer ... volks-gezondheid...?


Gast

#248

2015-11-16 15:33

Mijn leven is vanuit een vroegere diepe depressieve burn-OUT toestand omgebogen in een normaler leven dankzij GESTALT therapeute RIANE Malfait. Ze was niet als psychologe geschoold universitair, maar volgde haar opleiding aan het IVC (Instituut voor Communicatie). Zij is een uitstekende psychotherapeute. Ik ga reeds 3 + 2 jaar om de 3 weken bij haar voor psychoterapie. En als arts verwees ik reeds meer dan 35 patiënten naar haar voor gesprekstherapie, volgens de Gestalt methode.
Dr. Dirk MASSCHELEIN ELVERDINGSESTRAAT 90 - GLV 8900 IEPER TEL: 0475 62 15 74

Gast

#249

2015-11-16 21:24

Omdat bij een therapie de technieken van minder belang zijn dan de mens in de therapeut. Namelijk 15% techniek t.o.v 85% de mens. Een psycholoog of psychiater kan dan wel de technieken meester zijn, maar heeft daarom niet de juiste menselijke eigenschappen die nodig zijn om een therapie te doen slagen.
fien

#250 psychotherapie zoveel " dichter" en "echter" dan pure wetenschappelijke, theoretische benaderingen

2015-11-17 13:58

Ikzelf heb totaal geen pedagogische , of psychologische opleiding genoten.  Zelf heb ik master TEW gestudeerd lang geleden. Onlangs heb ik een burn out gedaan. Heb verschillende invalshoeken "genoten" in de medische sector: psychiater, psychologen, huisdokter, psychotherapie.

Bij de psychotherapeutische benadering voelde ik mij echt begrepen, werd ik niet als een "ziekte" aanschouwd. Zelf heb ik deelgenomen aan verschillende (vooral) gestallt- gebaseerde persoonlijke groei trainingen (in groep), om naast 1 op 1 gesprekken er bovenop te geraken.

Ik kan als leek ,niet genoeg benadrukken, dat ervaring, de relatie, de diepgaande authentieke gesprekken; de openheid, de creativiteit  die ik ervaarde bij de psycho therapeuten enorm verschilden van  de 'loutere' universitaire opleidingen, benadering door de "dokters/psychiaters" ( waarmee ik geen afbreuk wil doen!). Natuurlijk kan je niet veralgemenen!, maar zelfreflectie is een essentieel onderdeel, en in mijn ervaring werd ik beoordeeld/gecategoriseerd (geen aangenaam gevoel) bij deze laatste groep. Aanschouwd als een groep van symptomen; een pilleke er tegenaan smijten: letterlijk : praten doet u maar bij uw psychotherapeute....

Maar dien je zelf niet diep te gaan, zelfonderzoek te doen, vooraleer je uberhaupt iemand anders kan helpen? Dien je daarnaast niet de tijd te nemen om je client te leren kennen, vooraleer je ze "typeert"? Kan het zijn dat de client zelf, misschien beter geplaatst is om de aangeboden hulpmiddelen te personaliseren; ipv van voorgekauwd?

In mijn ervaring ontbreekt dit in de universitaire opleidingen; en zijn dit net de eigenschappen of ervaringen die een ander medemens kunnen helpen.

Psychotherapie wordt enorm onderschat, ZOlang natuurlijk deze ondersteund is door een erkende psychotherapie opleiding.