Recht op meer informatie

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Recht op meer informatie.


Gast

#1

2014-11-22 20:01

Is het mogelijk dat het niet verstrekken van informatie over de reden waarom deze docenten op non actief gesteld zijn, een beschermende regel voor de geschorste docenten is? Ook zij hebben recht op privacy en zullen weinig behoefte hebben aan het openbaar maken van de reden voor hun schorsing. Iemand kan immers niet zomaar geschorst worden; daar moet een zwaarwegende reden voor zijn. Het hoe dan ook willen weten van informatie die achtergehouden wordt, kan deze docenten dus nog veel meer aan de schandpaal nagelen dan nu al het geval is. 

Daar al eens over nagedacht?

Jessie van Tilburg ;-)
Gast

#2 wie de schoen past

2014-11-22 21:43

openheid en transparantie kan zelden schadelijk zijn voor de mensen die het aan gaat. Het zal eerder zo zijn dat het de school zal schaden als er openheid is. er zullen dan persoonlijke belangen of ondeskundigheid van de leiding in beeld komen. dat zullen ze natuurlijk ten alle tijden willen voorkomen.
Het artikel in de schoolkrant over vernieuwing van het onderwijs spreekt de aantijging, dat er niet vernieuwd werd, in elk geval alle toonaarden tegen. Mogelijk waren deze docenten juist beter daarin dan de directie. 

Sint

#3 Re:

2014-11-22 22:31

#1: -  

Een van de docenten heeft de facebookpagina die vraagt om meer informatie geliked. Die zal er dus geen moeite mee hebben dat de leerlingen en ouders worden geinformeerd of er zelfs voorstander van zijn dat dat gebeurt.

Hoofd

#4 Re:

2014-11-23 11:08

#1: -  

 Mee eens

Hoofd

#5 Re: wie de schoen past

2014-11-23 11:09

#2: Jessie van Tilburg ;-) - wie de schoen past 

 Je weet te weinig over wat er gebeurd is om hierover actie te ondernemen

oud-leerling

#6

2014-11-23 16:31

Ik moest deze handtekening anoniem plaatsen aangezien anders een van mijn dierbaren in de problemen komt en mogelijk ook op non-actief gezet wordt door de rector. Dat zelfs ik zo erg op mijn woorden moet letten, maakt de vergelijking tussen Stalin en Spelt die een van de docenten zo gek nog niet. Hoewel er natuurlijk nooit 1 volledige waarheid aan een verhaal is, zijn de taferelen op het Marnix ronduit belachelijk. Wie zou zijn team in orde moeten houden? Juist, de rector. Ondertussen gebeurt het tegenovergestelde: de chaos en onvrede groeit onder docenten (en zelfs onder scholieren en ouders). Uit verhalen van meerdere docenten weet ik dat velen niet meer kunnen slapen en zelfs overspannen raken, puur uit angst om hun baan te verliezen. Als bestuur van een school heb je een zekere functie als management. Een management leidt niet alleen, zij moeten ook rekening houden met de tevredenheid van het personeel onder hun en bovenal met het feit dat de school zonder problemen goed onderwijs moet aanbieden. Indien een persoon zo incapabel is om dit te doen, is de functie van rector misschien niet geschikt.

Een kleine toevoeging nog: ik heb veel ervaring met een van de (bijna) ontslagen docenten. Deze docent was een van de meest betrokken docenten die ik ooit ben tegengekomen. Betrokken bij de school, maar bovenal betrokken bij de leerlingen. Het hoofddoel van een school zou goed onderwijs moeten zijn. Dit houdt in dat de leerlingen niet alleen tevreden zijn, maar ook van school af gaan met een goed stel hersenen en kennis waarmee zij goed zijn voorbereid op de universiteit of andere vervolgopleidingen. In mijn ogen heeft de docent in kwestie, van alle docenten die ik heb mee gemaakt, het meest bijgedragen aan deze voorbereiding en daarom denk ik dat het zeker in het nadeel van de school is om deze docent op zo'n manier bij het vuilnis te zetten.

M Roelofs

#7

2014-11-24 07:25

Ik stel me voor hoe, destijds in mijn eigen schooltijd, een leraar ineens niet meer voor de klas zou staan en dat wij als klas niet of nauwelijks zouden weten hoe en wat. Het is hartverwarmend als leerlingen zich dan laten horen. 

Er is kritiek omdat ze in de verdediging van hun docenten springen terwijl ze weinig tot niets weten, maar dat lijkt mij nu juist te prijzen: ze gaan uit van 'onschuldig tot het tegendeel bewezen'. 
Als mijn buurman plotseling uit zijn huis wordt gezet heb ik, zolang de woningstichting niet aannemelijk heeft gemaakt dat dat met een verdomd goede reden was, de plicht om ervan uit te gaan dat het onterecht is gebeurd.
 
In het geval van deze docenten is er een bijzonder goed onderbouwd verhaal nodig om aannemelijk te maken dat er niet meer te werken valt met mensen met wie klaarblijkelijk tientallen jaren wel te werken was tot grote tevredenheid van leerlingen en ouders. De initiatiefnemers van de petitie vragen netjes om dat goed onderbouwde verhaal en hebben gelijk om, zolang ze dat verhaal niet hebben vernomen, hun docenten het voordeel van de twijfel te geven. Ik vind het hartverwarmend.