Recht op meer informatie

M Roelofs

/ #7

2014-11-24 07:25

Ik stel me voor hoe, destijds in mijn eigen schooltijd, een leraar ineens niet meer voor de klas zou staan en dat wij als klas niet of nauwelijks zouden weten hoe en wat. Het is hartverwarmend als leerlingen zich dan laten horen. 

Er is kritiek omdat ze in de verdediging van hun docenten springen terwijl ze weinig tot niets weten, maar dat lijkt mij nu juist te prijzen: ze gaan uit van 'onschuldig tot het tegendeel bewezen'. 
Als mijn buurman plotseling uit zijn huis wordt gezet heb ik, zolang de woningstichting niet aannemelijk heeft gemaakt dat dat met een verdomd goede reden was, de plicht om ervan uit te gaan dat het onterecht is gebeurd.

In het geval van deze docenten is er een bijzonder goed onderbouwd verhaal nodig om aannemelijk te maken dat er niet meer te werken valt met mensen met wie klaarblijkelijk tientallen jaren wel te werken was tot grote tevredenheid van leerlingen en ouders. De initiatiefnemers van de petitie vragen netjes om dat goed onderbouwde verhaal en hebben gelijk om, zolang ze dat verhaal niet hebben vernomen, hun docenten het voordeel van de twijfel te geven. Ik vind het hartverwarmend.