Recht op meer informatie

oud-leerling

/ #6

2014-11-23 16:31

Ik moest deze handtekening anoniem plaatsen aangezien anders een van mijn dierbaren in de problemen komt en mogelijk ook op non-actief gezet wordt door de rector. Dat zelfs ik zo erg op mijn woorden moet letten, maakt de vergelijking tussen Stalin en Spelt die een van de docenten zo gek nog niet. Hoewel er natuurlijk nooit 1 volledige waarheid aan een verhaal is, zijn de taferelen op het Marnix ronduit belachelijk. Wie zou zijn team in orde moeten houden? Juist, de rector. Ondertussen gebeurt het tegenovergestelde: de chaos en onvrede groeit onder docenten (en zelfs onder scholieren en ouders). Uit verhalen van meerdere docenten weet ik dat velen niet meer kunnen slapen en zelfs overspannen raken, puur uit angst om hun baan te verliezen. Als bestuur van een school heb je een zekere functie als management. Een management leidt niet alleen, zij moeten ook rekening houden met de tevredenheid van het personeel onder hun en bovenal met het feit dat de school zonder problemen goed onderwijs moet aanbieden. Indien een persoon zo incapabel is om dit te doen, is de functie van rector misschien niet geschikt.

Een kleine toevoeging nog: ik heb veel ervaring met een van de (bijna) ontslagen docenten. Deze docent was een van de meest betrokken docenten die ik ooit ben tegengekomen. Betrokken bij de school, maar bovenal betrokken bij de leerlingen. Het hoofddoel van een school zou goed onderwijs moeten zijn. Dit houdt in dat de leerlingen niet alleen tevreden zijn, maar ook van school af gaan met een goed stel hersenen en kennis waarmee zij goed zijn voorbereid op de universiteit of andere vervolgopleidingen. In mijn ogen heeft de docent in kwestie, van alle docenten die ik heb mee gemaakt, het meest bijgedragen aan deze voorbereiding en daarom denk ik dat het zeker in het nadeel van de school is om deze docent op zo'n manier bij het vuilnis te zetten.