Geen Engels, maar Nederlands bij Geesteswetenschappen


Gast

#51

2014-11-26 16:35

Er is niet gestreden tegen de verfransing om ons nu te laten verengelsen.

Gast

#52

2014-11-26 17:03

Een taal die niet op universitair niveau gebruikt wordt, verschrompelt en verschraalt.

Gast

#53

2014-11-26 17:09

Proficiat met die petitie. Hopelijk draagt ze bij tot de indijking van de Engelse vloed

Gast

#54

2014-11-26 20:52

Geen verfransing,geen verduitsing,geen verengelsing.

Gast

#55

2014-11-27 08:38

Laat het Nederlands niet naar de knoppen gaan!

Gast

#56

2014-11-27 13:35

Het probleem is niet alleen dat er onnodig Engels wordt gebruikt, het Engels is ook vaak abominabel. Spreek je moerstaal!
Gast

#57 Re: Re:

2014-11-27 16:03

#44: Gekkigheid - Re:  

 Interessant is het  voor universiteitsbestuurders en anderen om kennis te nemen van

 

Jo R.

#58 Re: Re: Re:

2014-11-27 16:05


Gast

#59

2014-11-27 23:13

Het gaat mij niet speciaal om de opleiding Geesteswetenschappen, maar om de algemene 'verengelsing' van het WO+HBO onderwijs. Het is didactisch niet te verkopen om een studie uitsluitend in het Engels aan te bieden. Dit geldt voor zowel docenten als studenten, waarvan verreweg de meesten in het Nederlands spreken, schrijven èn denken !

Gast

#60

2014-11-28 10:50

Zo'n tien jaar geleden heeft een hoogleraar in Eindhoven onderzoek gedaan naar het effect van Engelstalig onderwijs op Nederlandse studenten. Hij koos colleges die in beide talen werden gegeven. Meteen na afloop moesten de Nederlandse toehoorders vragen over het net gehoorde college beantwoorden. Zij die het in het Nederlands hadden gevolgd, beantwoorden een kwart meer vragen goed dan Nederlanders die dezelfde stof zojuist in het Engels hadden gevolgd. 

Hij stelde voor: kennisoverdracht in het Nederlands aangevuld met werkcolleges spreek- en schrijfvaardigheid Vakengels. Dat zou veel efficiënter zijn. 

Wie verwacht dat Nederlandse universiteiten zich iets aan dit wetenschappelijk onderzoek gelegen hebben laten liggen, komt bedrogen uit. Die laten zich liever leiden door onderbuikgevoel dan door onderzoeksresultaten.


Gast

#61

2014-11-28 13:24

"De afdelingen moeten zelf beslissen of een opleiding in het Engels gegeven wordt". Dat zou m.i, duidelijker geformuleerd moeten worden. Wanneer b.v. min. Bussemakers het over "de scholen" heeft bedoelt ze de schoolbesturen. De vraag voor mij is: Wie beslist er namens afdelingen!

Gast

#62 Re:

2014-11-29 13:15

#60: -  

 Lees voor "antwoorden": "antwoordden"


Gast

#63

2014-11-29 17:43

De Nederlandse taal dreigt als het zo doorgaat het onderspit te delven. De Nederlandse taal moet in ons land dominant blijven.

Gast

#64

2014-11-30 22:05

Moet niet alleen voor geesteswetenschappen gelden. Extra argument voor petitie: de meeste nederlandstalige docenten hebben een aanzienlijk kleinere engelse woordenschat dan docenten wier moedertaal engels is. Per saldo blijven "onze" docenten dus krom engels praten en kweek je cultuurarme nederlandse studenten op.

Gast

#65

2014-11-30 22:13

Wel bijzonder om m.n bij deze petitie een keuze te moeten maken uit twee engelstalige termen.
Succes!

Hartelijk dank voor het ondertekenen van petitie Geen Engels, maar Nederlands bij Geesteswetenschappen
Voor CONFIRM van uw handtekening of REMOVE deze handtekening, opent u alstublieft de volgende pagina:

Gast

#66

2014-11-30 22:23

Goede actie.
Waarom eigenlijk zo'n advertentie ernaast van een NLP cursus?
Lees eens iets op de site van Skepsis over deze therapie.

Gast

#67

2014-11-30 22:32

beheersing moedertaal theoretisch en practisch is essentieel voor begrip en spreekvaardigheid andere talen
ervaringsdeskundige, vaak in engelstalige- en frans sprekende
gebieden

Gast

#68

2014-12-01 00:55

Een uur meer Engels in de hogere klassen VO zou meer goed doen aan het beheersen van die taal.

Gast

#69

2014-12-01 05:41

Van een taal die niet meer als wetenschapstaal gebruikt wordt, blijft weinig meer over dan een provinciaals dialect.

Gast

#70

2014-12-01 07:45

Het Engels van de meeste docenten (waaronder ikzelf) is niet van behoorlijk neveau. Als iemand graag Engels wil leren kan hij/zij ook "naar de nonnen" gaan.

Gast

#71

2014-12-01 07:52

Heel goed. Eindelijk. Nederland staat met de rug naar Europa. Waar is aandacht voor Duits en Frans?

Gast

#72 Re:

2014-12-01 08:46

#6: -  

 Natuurlijk heeft bij andere talen dan Nederlands en Engels de te bestuderen taal de voorkeur! Dat spreekt voor zich.


Gast

#73

2014-12-01 08:52

Engels is inderdaad niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij. Van de zes colleges die ik heb, wordt er één in het Engels gegeven en is van een ander vak het boek ook in het Engels. Niets mee mis. Het is belangrijk om gewend te raken aan het Engels door dit op te bouwen vanaf het eerste collegejaar. Maar het is nog belangrijker om vanuit je moedertaal te handelen. Ik denk, droom en handel in het Nederlands en wordt ook opgeleid voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Daar komt nog bij dat het Engels van veel docenten (meer op de middelbare school dan aan de universiteit) te weinig kennis van het Engels hebben om goed les te kunnen geven. Wat er op zou duiden dat hun Nederlands ook niet uitmuntend is. In het Engels hebben ze hier een verklaring en een term voor: 'interdependance theory'. Wat inhoudt dat je moeite hebt met een tweede taal leren als je je moedertaal niet goed beheerst.

Gast

#74

2014-12-01 10:06

heel goed. De kwaliteit van het onderwijs gaat achteruit als niet gedocerd en geleerd kan worden in de moedertaal. Ik geef zelf les in het Engels (moet wel, want internationaal georienteerd met buitenlandse studenten)maar ik merk zelf dat de kwaliteit van mijn lessen lager is dan dat ik in het Nederlands zou doceren.

Gast

#75

2014-12-01 10:11

Ga voor behoud Nl taal omwille van de INHOUD( nuancering) en Engels indien nodig!