Eis het ontslag van Jozias van Aartsen

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Eis het ontslag van Jozias van Aartsen.


Gast

#8676

2015-01-22 16:21

"Ik ben moe, moe van het continue mezelf moeten uitleggen"

20 januari 2015 | 16:55

Het is zeer vermoeiend en teleurstellend dat de "originele" Nederlander (wie dat ook moge zijn), niet naar mij kan kijken en kan luisteren zonder altijd de behoefte te hebben om mij en mijn ervaringen weg te zetten onder het kopje "zal vast met het Marokkaans-zijn te maken hebben".

Dat schrijft Meriem in een mail. Hieronder het vervolg van haar mail. 

Mijn ervaring zal misschien niet veel anders zijn dan vele anderen. Daarom heb ik getwijfeld, wel of niet mailen, maar uiteindelijk besloten het toch te doen om mijn frustratie voor nu even van mij af te schrijven . Mijn ervaring is niet "bijzonder of extreem" maar er wel één die duidelijk maakt dat wat je ook doet, wat je ook niét doet, wat je zegt of niet zegt en hoe weinig je laat zien van je geloof, er altijd mensen zijn die het recht nemen om mij te betrekken in hun onwetendheid en aanval op de islam en allochtonen.

Ik ben een vrouw van 31, woon in Nederland sinds mijn vijfde, heb drie kinderen, gescheiden, werk als ziekenverzorgende in een verpleeghuis en ben Nederlandse van Marokkaanse afkomst. Mijn afkomst doet er voor mij niet toe, ik vind het namelijk al heel wat om gewoon IK te zijn, zonder kleur of afkomst erbij te betrekken. Laten we eerlijk zijn: het leven is vaak al moeilijk genoeg. Daarnaast: wat zegt afkomst? Mensen hebben altijd de behoefte om je ergens in te stoppen om je gedrag te kunnen analyseren en soms is dat effectief, maar ik vraag me dan sterk af, waar wil men mij onder scharen? Ben ik hokjes passend???

Het is zeer vermoeiend en teleurstellend dat de "originele" Nederlander (wie dat ook moge zijn), niet naar mij kan kijken en kan luisteren zonder altijd de behoefte te hebben om mij en mijn ervaringen weg te zetten onder het kopje "zal vast met het Marokkaans-zijn te maken hebben".

Ter verduidelijking voorbeelden van wat ik bedoel.
Wanneer ik bedank voor alcohol, omdat ik geen alcohol drink, komt altijd de opmerking " vanuit je geloof zeker?" Kan het dan echt niet zo zijn dat ik, als mens, de keuze heb gemaakt dat ik geen alcohol nuttig, omdat bijna alle studies aantonen dat het slecht voor je is en ik er simpelweg geen behoefte aan heb?

Toen ik zwanger was, vroeg een cliënt of het mijn eerste kind is. Ik antwoordde dat het mijn derde is. Cliënt in kwestie zei dat ik tegen mijn man moet zeggen dat het genoeg is, waarna ze zich naar een andere cliënt wendde en zei: " Ja, ze is Turks en in die cultuur heb je weinig te zeggen als vrouw". Ik kon niks anders dan mijn mond houden, want laten we eerlijk zijn: hoeveel domheid kan een mens bestrijden in een dialoog? Hoe leg je aan zo'n lomp persoon uit dat ze met zo'n uitspraak mij en mijn mannelijke landgenoten flink beledigt. En dan zal ik niet eens ingaan op het feit dat de vader van mijn kinderen een Hollander is en dat ik niet Turks ben.

Ik heb zelfs moeten aanhoren dat ik zeker wel heel blij ben dat ik met een Hollander ben, want die behandelt je zeker wel goed. En weer denkt men aardig te zijn terwijl er gestrooid wordt met beledigingen. Zie ik eruit alsof ik anders onderdrukt zou worden???

Tijdens de ramadan vroeg een collega of ik wel uit vrije wil meedeed. Hoe is het toch mogelijk? Begrijpt men dan echt niet dat je zelfs met domheid te ver kunt gaan? Als ik me onderdrukt voel, dan is dat door de "originele" Hollander, die van alles denkt te kunnen zeggen en mij probeert te kaderen. 

Ik heb helaas geen contact met mijn ouders sinds een paar jaar. Wanneer dit ter sprake komt, krijg ik altijd de opmerking: "Oh ze konden zeker niet accepteren dat je met een Nederlander bent getrouwd". Zo frustrerend en zo kwetsend. Geeft zo het gevoel van: jouw ellende heeft te maken met jouw geloof, cultuur en afkomst. Begrijpt men dan niet dat wij ook problemen ervaren, omdat wij, net als de "originele" Nederlanders mensen zijn, met ook problemen die onstaan vanuit de dynamiek van het leven? 

Ik kap het gesprek dan af, want ik ga niet weer uitleggen dat mijn ervaring los staat van mijn geloof, cultuur of afkomst. 
De dialoog aangaan.......daar geloofde ik ooit ook echt in, maar ik ben moe, moe van het continue mezelf moeten uitleggen of anderen verdedigen. 

Ik kan zo uren doorgaan, want zo maak je bijna dagelijks wat mee. De laatste ervaring is van twee dagen geleden toen ik een familielid van een cliënt aansprak op zijn negatieve aanwezigheid. Ik verzocht desbetreffende persoon om niet te praten over een ander op een respectloze wijze. Dat het netter is om het direct te zeggen tegen degene waar het over gaat. Reactie: "ik mag zeggen wat ik wil, dat noemen wíj hier vrijheid van meningsuiting". Serieus? Is dit de "originele " Hollander? Van zulke mensen moet ik de normen en waarden overnemen ervan uitgaande dat die van mij natuurlijk niet deugen vanwege mijn afkomst. 

Als ik, een gewone vrouw, bruin haar, bruine ogen, spijkerbroek en zonder enkel teken waaruit mijn geloof blijkt, dit meemaakt en moet slikken..............wat maakt dan die ene gewone vrouw met hoofddoek wel niet mee???????

Triest.

Met vriendelijke groet, 

Meriem, een teleurgesteld mens 


Gast

#8677

2015-01-22 16:25

KAREN ARMSTRONG: “ER IS NIETS IN DE ISLAM DAT GEWELDDADIGER IS DAN HET CHRISTENDOM”

 

 

 

Haar nieuwe boek In naam van God. Religie en geweld kreeg een tragische urgentie door de recente terreuraanslagen in Frankrijk. In ruim zeshonderd pagina’s beantwoordt Karen Armstrong, ooit non en gevierd auteur van bestsellers als De kwestie God, de vraag of religie de oorzaak is van geweld. Een gesprek over islam en terreur, westerse verantwoordelijkheid, en de wereld waarin we leven.

Door: Lisette Thooft

Het is geen vrolijk boek, het nieuwe boek van Karen Armstrong: het bloed stroomt bij wijze van spreken over de pagina’s. Minutieus beschrijft ze het geweld dat altijd onlosmakelijk verbonden is geweest met ontwikkeling van staten en culturen. Maar het is wel een noodzakelijk boek, een soort reality check. Want het is de hoogste tijd om te beseffen hoezeer elke beschaving is gegrondvest in onderdrukking en uitbuiting, ook de onze. Hoogste tijd om een nieuwe stem te laten horen.

Karen Armstrong komt de hotellobby in met ferme tred, een kleine, elegante vrouw met een zwierige blonde lok die af en toe voor haar ogen valt. En – ondanks het onderwerp – een snelle lach. Eerst maar eens de hamvraag stellen.

Is er verschil in wat Jezus en Mohammed leerden – of anders gezegd, hoe is het te verklaren dat het meeste terrorisme van nu geïnspireerd is door de islam?
“Terrorisme heeft helemaal niets te maken met Mohammed, net zomin als de kruistochten iets te maken hadden met Jezus. Er is niets in de islam dat gewelddadiger is dan het christendom. Alle religies zijn gewelddadig geweest, ook het christendom… Er was geen antisemitisme in de islam, voordat het geïmporteerd werd uit het christendom. Dat antisemitisme hebben ze van ons overgenomen. De missionarissen hebben het verspreid en daarna kwam de staat Israël. In de moderne natiestaat is ook het judaïsme gewelddadig geworden.”

Maar wat is dan de oorzaak van het moslimterrorisme? In het boek verklaart u het uit het feit dat moslims op hardhandiger wijze hebben kennisgemaakt met de moderniteit dan wij.
“Ja, op een gewelddadiger manier. George Bush en Tony Blair, die de oorlog in Irak begonnen, dachten dat de moderniteit iedereen rechtstreeks leidt naar democratie, maar dat is niet noodzakelijkerwijze zo. Voor ons heeft het gewerkt, met name omdat de democratie goed was voor de industrie. Vrijheid, waar wij zo onze mond vol van hebben, was essentieel voor onze economie, want mensen moesten vrij zijn om te innoveren.
Maar in het Midden-Oosten ging de moderniteit vergezeld van koloniale onderwerping. In Egypte bijvoorbeeld zijn er zeventien verkiezingen geweest tussen 1922 en 1952, alle gewonnen door de Wafd-partij. Maar die partij heeft van de Britten maar vijf keer mogen regeren. Democratie was een slechte grap.
De seculariteit is in die landen ingevoerd door legeraanvoerders en met grof geweld: religieuze leiders werden onteigend, neergeschoten, gemarteld. De Shah liet honderden religieuze demonstranten in een heiligdom in Iran afslachten omdat ze geen westerse kleren droegen. Het Westen, met name mijn land, heeft consistent leiders gesteund, zoals Saddam Hoessein, die hun mensen alle vrijheid ontzegden. En als mensen aangevallen worden, worden ze altijd extreem.
Maar nog steeds is het zo dat maar een heel klein deel van de moslimbevolking achter het terrorisme staat: 93% antwoordde in een Gallup-enquete dat ze terreurdaden niet gerechtvaardigd vonden. En hun argumenten om nee te zeggen waren volledig religieus. De zeven procent die ‘ja’ zei daarentegen hadden volledig politieke redenen.
Mijn boodschap is niet dat religie niets met geweld te maken heeft. Religie is altijd opgenomen geweest in staatsgeweld. Religie weghalen uit de politiek of oorlogvoering is als de jenever weghalen uit de cocktail; het kan niet. Tot 1700 was er niemand die er ook maar over dacht om dat te proberen. Religie doortrok het hele leven. Zoals wij religie zien, als iets dat we voor onszelf houden, dat bestaat niet in andere culturen. En voor mensen die nog niet door het modernisatieproces zijn gegaan, is dat nog steeds een volstrekt willekeurig onderscheid. Rechtvaardigheid, het lot van de armen, het lijden – dat zijn allemaal politieke kwesties, maar het zijn ook zaken van religieus belang. Jezus zou geen begrip hebben gehad voor mensen die wel bidden maar geen aandacht schenken aan het lot van behoeftigen en onderdrukten.
Voor onze cultuur was het belangrijk om religie van de rest van het leven af te zonderen. In sommige opzichten was dat goed voor de religie: die werd daardoor bevrijd van het geweld van de politiek.”

De conclusie als je het boek gelezen hebt, is: alle beschaving is gestoeld op geweld.
“Dat is zo voor de overgrote meerderheid van alle beschavingen. Er is altijd een aristocratie geweest die de armen onderdrukte. Zonder die uitbuiting zouden we nooit onze wetenschap en cultuur hebben ontwikkeld waarop we nu bouwen. Economie heeft altijd betekend: de bovenlaag profiteert van het surplus dat de boeren en de arbeiders opbrengen. Het is iets verschrikkelijks, maar zo is het nou eenmaal. Ook in het Athene van de Griekse oudheid, de bakermat van onze beschaving: het Parthenon is gebouwd over de ruggen van de arme Griekse steden en dorpen die belasting afdroegen aan Athene. Er is altijd vrijheid geweest voor enkelen en niet voor allen. Geen enkele natiestaat kan zonder leger. Onze economie is gebaseerd op de goedkope arbeid in lagelonenlanden.
Maar er zijn ook altijd mensen geweest die dit aan de kaak stelden. Dat is net zozeer een onderdeel van de religie als de kruistochten of de jihad.”

Ayaan Hirshi Ali schreef laatst in de krant dat we nu maar eens duidelijk moeten stellen dat de terreur van nu wel islamitisch is. Moet ze uw boek lezen?
“Dat zal ze niet willen. Zij is getrouwd met die vreselijke man, Niall Ferguson, die de architect was van de oorlog in Irak… Wat een ramp was dat. En wat heeft dat Al Qaida in de kaart gespeeld.
De aanval op Charlie Hebdo was niet geïnspireerd door fanatieke devotie aan de Profeet. Het was niet puur religieus, het was door en door politiek. Al Qaida is een politieke organisatie. Het was een strategische aanval op een symbool. De vrijheid van meningsuiting is een heilig symbool van onze beschaving, net zo heilig als de Profeet is voor moslims. En zij wíllen dat we woedend zijn, daar gedijen ze op. Ze zullen opgetogen en opgewonden zijn over de nieuwe cover van Charlie Hebdo waarop weer de Profeet staat afgebeeld. Want het levert ze weer een heleboel nieuwe rekruten op. Ik zeg niet dat ze die cover niet hadden moeten maken, maar zo werkt het. Het is allemaal politiek.”

Wat hadden we dan moeten doen?
“Ik weet het ook niet. Maar ik weet wel dat we ook moeten rouwen om hun doden. Nog maar kort geleden zijn meer dan honderd Pakistaanse kinderen omgekomen bij een aanslag van de Talibaan op een school. Tweeduizend dorpelingen zijn afgeslacht door Boko Haram. Daar houden we geen demonstraties voor. Zij krijgen de indruk dat het ons niets kan schelen, dat hun levens niet zo waardevol zijn als de onze. We moeten ons realiseren dat er veel meer moslims sterven onder de hand van de terroristen.”

Zijn terroristen vooral getraumatiseerd?
“Sommigen. Anderen zijn misdadigers, zoals Osama bin Laden. Maar er is zeker veel angst en wanhoop onder hen. Psychiaters hebben gevangenen ondervraagd die waren veroordeeld wegens terroristische daden, in Guantanamo en andere gevangenissen. En een van die ondervragers, geen softie zoals ik maar een CIA-man, concludeerde dat de islam er helemaal niets mee te maken had. Hadden deze mensen een goede islamitische opvoeding gehad, dan zouden ze die terreurdaden nooit hebben uitgevoerd. Slechts twintig procent van hen is normaal islamitisch opgevoed; de rest bestaat uit nieuwe bekeerlingen, zoals de aanvallers op het Canadese Parlement onlangs. Of ze zijn niet praktiserend moslim, gaan niet naar de moskee, zoals de bommengooiers van de marathon in Boston. Of ze zijn amateur-moslim. Twee jonge Britse mannen die naar Syrië gingen om in de jihad te vechten, bestelden via Amazon een boek Islam for dummies. Dat is veelzeggend.
Ze lijden onder betekenisloosheid. Na de aanslagen in Parijs hoorde je het commentaar dat het probleem van de wanhoop in de sloppenwijken nog steeds niet is opgelost. We zijn wakker geschud door de rellen, zeggen sommigen, en we hebben er niets aan gedaan. Daar broeit het; mensen voelen zich niet thuis in hun maatschappij en ze hunkeren naar een leven dat wel betekenis heeft. Maar er is geen uitweg. En de Franse regering staat vijandig tegenover alle godsdienstige uitingen, wat mensen ook nerveus maakt.
Ik sprak met een historicus die zei: ‘Wat jonge mensen altijd naar de oorlog heeft geleid, is verveling.’ Dat zouden we net zo serieus moeten nemen als onze vrijheid van meningsuiting. Er heerst ellende en een gevoel van hopeloosheid, zeker nu in de economische dip. Laten we eens beseffen hoe ongelooflijk geprivilegeerd wij zijn. Ik heb nogal rondgereisd en veel onderzoek gedaan en daardoor ben ik me bewust geworden van mijn geprivilegeerde positie. Daar hoort verantwoordelijkheid bij. Als je goede kaarten hebt gekregen, moet je er ook iets mee doen.”

Door het lezen van uw boek krijg je dat besef ook wel: wat een rivier van bloed en tranen stroomt er door de wereld geschiedenis!
“En ellende en depressie, en onrecht. Gigantisch onrecht. En dat is er nog steeds. We praten over onze Eeuw van Verlichting alsof de Messias toen neerdaalde en het was ook fantastisch, heel belangrijk voor onze cultuur. Maar neem dit voorbeeld: de Founding Fathers van de Verenigde Staten die uitgingen van de gelijkheid van alle mensen, hadden geen enkel probleem met het houden van slaven. Vrijheid was er alleen voor de Europeanen.
En we meten nog steeds met twee maten. We steunen Saoedi-Arabië enorm en daar hebben mensen geen mensenrechten.”

De blogger Raif Badawi krijgt daar elke vrijdag vijftig stokslagen…
“Ja! En daar doen we niets aan, vanwege de olie (zijn veroordeling wordt inmiddels opnieuw bekeken, red.). We zouden consequent moeten zijn en helder in onze stellingname.”

Was het niet deprimerend om dit boek te schrijven?
“Jawel, maar er is ook altijd die andere kant. Mensen zoals Confucius die de Gouden Regel instelde, Jezus die het had over je vijand liefhebben, en Paulus… Er zijn altijd mensen die het blijven proberen. Wij moeten een alternatieve stem creëren die net zo sterk klinkt als de gewelddadige, die gestoeld is op de realiteit maar ook op rechtvaardigheid.”

Maar dan zonder religie?
“Moet dat? Nederland is zeer seculier maar de Verenigde Staten helemaal niet. Als ik daar lezingen houd, is de respons van het publiek heel anders. Zij willen helemaal niet zonder religie. De VS zijn het tweede meest religieuze land ter wereld, na India.
En waarom kunnen we geen seculiere vorm creëren waarin elk mensenleven toch geheiligd is? Elk mensenleven is kostbaar, onschendbaar en onvervreemdbaar. Of dat nu slecht is voor de economie of niet.”

Dus religie is een zondebok?
“We stapelen al het geweld van de laatste eeuwen op de rug van de religie en sturen die de woestijn in. Terwijl we de politieke situatie zouden moeten veranderen. De supermarktaanslag in Parijs ging over Palestina, over ISIS. Dat heeft niets met antisemitisme te maken: veel van hen zijn zelf semieten. Maar ze willen Palestina veroveren. Daar doen we niets aan, omdat we er te veel in betrokken zijn en we weten niet wat we moeten doen.
Het is naïef om te denken dat we een wereld zonder oorlog kunnen hebben. Maar laten we ons rekenschap geven van wat we doen. Ik heb dit boek geschreven omdat ik bang ben voor de toekomst. Wij hebben de wapens ontwikkeld waarmee we onszelf volledig kunnen vernietigen, en die suïcidale doodswens zit in ons systeem gebakken. Volgens de internationele wetgeving is het acceptabel om een atoomwapen te richten op een land dat het jouwe bedreigt, zelfs al leidt dat vrijwel zeker tot de vernietiging van je eigen land. Elke zelfmoordactivist doet ongeveer hetzelfde, in primitieve vorm. Het zal niet lang duren of Al Qaida of een andere groep krijgt een atoomwapen in zijn bezit. De situatie is zo gevaarlijk dat we gedwongen worden onze ogen open te doen en te zien wat er speelt. En dat gaat niet over religie, islam of anderszins.”

Veel mensen geloven dat toch, de aanhangers van Wilders, van Marine Le Pen…
“Een van de problemen van de natiestaat is de onmacht om afwijkende minderheden te tolereren en ruimte te geven. Dat is ook de oorzaak van een van de allerergste misdaden van de vorige eeuw, de Holocaust. Door de nadruk op taal en cultuur krijgt de natiestaat een veel te hoge waarde. Maar het nationalisme gaat ons niet helpen om te beseffen dat we in één wereld leven. We kunnen ons niet meer veroorloven ons terug te trekken binnen de landsgrenzen; we hebben een wereldeconomie gecreëerd en als een markt ergens in de wereld instort, heeft dat over de hele wereld repercussies.”

Om over het klimaat maar niet te spreken…
“Precies. Die problemen delen we. En je ziet ook dat wat er nu in Parijs gebeurt, zijn weerslag heeft in het Midden-Oosten, en omgekeerd. Alles is politiek met elkaar verbonden. Net als onze geschiedenis. Wij Britten dragen een zware verantwoordelijkheid voor de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. En India en Pakistan. Neem de grenzen van de postkoloniale staten, die zo cynisch en opportunistisch getrokken zijn destijds. En hoeveel geweld dat tot gevolg had.”

U schrijft dat de sharia ook een impuls tot vrede is geweest?
“Wij demoniseren de sharia. Maar in oorsprong bood de sharia een tegenwicht tegen de tirannie van de staat. Het was de wet van God en die stelde dat niemand het recht had anderen zijn wil op te leggen. Want ieder mens is soeverein en alleen verantwoordelijk aan God. Leiders konden daarmee niet regeren, maar ze moesten erkennen dat het toch het woord van God was. Ze hebben hun eigen versie van de sharia ontwikkeld. Maar ik wil maar zeggen, het gaat niet om een passie voor het afhakken van handen.”

Of het onderdrukken van vrouwen?
“Dat is een wereldwijd probleem. Een van de kernpunten van de moderniteit is vrouwenemancipatie. Dus als mensen boos worden over de moderniteit richten ze zich daarop. Het gebeurt ook onder christenfundamentalisten in de zuidelijke staten van de VS, die roepen dat vrouwen thuis moeten blijven. En in de r.-k.-kerk, die nog steeds vrouwen weert uit het priesterambt. En het gebeurt in het joodse fundamentalisme.
Moslimleiders die niet populair genoeg zijn kunnen de gunst van hun mannelijke kiezers winnen door draconische maatregelen die vrouwen onder de duim houden. Maar de vrouwen zullen uiteindelijk de islam van binnenuit transformeren.”

ellen

#8678 Re: Re: Re: Het ontstaan van ISIS

2015-02-05 07:25

#8651: - Re: Re: Het ontstaan van ISIS 

 STEM NIET OP DE D66.


Het blijkt nu dat de D66 de grootste voorstander is geweest voor grootschalige immigratie uit moslimlanden!

Nu nog een stap verder: D66, GL, CDA en PVDA willen in Gouda een jihad moskee laten bouwen, de gemeente Gouda lijkt werkelijk een vijandelijke monster!

D66 wethouders zeggen dat de moskeebouwers geen ISIS leden zijn, maar in werkelijkheid zijn deze salafisten en jihadi’s hetzelfde. ISIS, net als Al-Qaeda, is een splinterorganisatie van de Salafistische beweging die ook in Nederland overheerst!! D66, GL, CDA en PVDA geven jihadisten de kans om hier aanslagen te plegen door weg te kijken, de zaken te bagatelliseren, af te zwakken. Door ze te pamperen (uitkeringen) geven, moskeeën te bouwen. Den Haag slaapt of verliest zich in gehakketak wat uiteindelijk niets oplevert. Een ware horror scenario, D66 in de regering. Van de regen in de drup of eigenlijk zelfs andersom. Een partij die verraad de oppositie door de regering te steunen samen me de christelijke partijen die ook kunnen parasiteren voor eigen zaakjes. Politiek is gedegradeerd tot een vieze handel of zwendel. Werkende mensen en die hele leven gewerkt hebben zijn hier de dupe van. Nu nog door alleen binnenlandse schurken, straks onder Pechtold van de Europese.

Gouda gaat ten onder; ISIS is een salafistische plant en wacht op zijn prooi!! Die waarheid moet je niet ontkennen...Het jihadistische salafisme, bouwt nieuwe moskeen en verovert langzammerhand Nederlandse steden, met steun uit de politiek. De overheid maakt zich schuldig: verraderlijke gemeente heeft de hulp ingeroepen van rijke jihadisten uit het M-Oosten. De tijd tikt, maar wat kan het volk ertegen doen? Pechtold is de grootste en gevaarlijkste demagoog van het Binnenhof. En hij snapt ook nog steeds niet dat hij door de islamieten als een westerse christelijke hond wordt gezien! 
De D66 is een bijwagen van het PvdA. D66 is sowieso een uiterst schadelijke partij voor Nederland.
Mensen die D66 stemmen, snappen niet dat D66 hun toekomst naar de bliksem helpt.

Wie deze coalitie steunt is trouwens niets waard en zijn succesje is maar tijdelijk.


D66 verwart en mixt gewoon wat begrippen, misleidt de mensen. En ieder die beweert dat de slachtingen, aanslagen en een aantal bloedige oorlogen van de afgelopen pak weg 25 jaar niets met de Islam te maken hebben hoort m.i. niet thuis in een landsbestuur. Dit houdt niet in dat alle moslims terroristen zijn, maar zij behoren wel tot een hele verkeerde sekte. Als we kijken naar het bloedvergieten wat de Islam teweeg brengt, kan dit niet tot een gewone godsdienst gerekend worden.
In ca 1500 jaar heeft zich geen enkele mildere afsplitsing voorgedaan, sterker nog ze worden met de dag bloeddorstiger. Als Rutte, Samson en Pechtold weer schreeuwen: "Dit heeft niets te maken met de Islam", dan zeggen we ook, Nederland is dit gedraai en gekonkel spuugzat! Een fundamenteel foute ideologie die sommigen iets milder belijden, maar dat is slechts een vernislaagje om de ware aard te verdoezelen.

Van straat jongens tot massamoordenaars!

Door de D66 gesteunde regering Rutte gaf onlangs miljoenen euro's aan de Moslimorganisaties! Goed georganiseerde islamisten worden steeds militanter in Nederland. Straat voor straat, wijk voor wijk zijn er etnische omwentelingen aan de gang. Nieuwe generaties worden in de moskeen opgevoed/opgeleid als jihadisten tegen de Nederlanders!!

Hoe moslimjongeren moordende jihadisten aan het worden.

Er zijn in Nederland duizenden moskeen en andere soort islamitische instellingen die hele dag propaganda verspreiden voor de jihad. Deze islamisering proces wordt door de D66, PVDA, CDA, en GL politici gesteund en richt zich fundamenteel tegen de belangen en behoeftes van de burgers. De gewone burger wordt tot de laatste door dit kabinet zeer nauwkeurig berekende cent zó uitgeknepen, het ideologische en glazentoren gebazel kent geen grenzen. 

Iedereen kan waarnemen dat ons land als gevolg van het tot nu toe gevoerde immigratiebeleid langzaam maar zeker naar de knoppen gaat. Het gaat niet alleen om het geld. De immigratie (99% bestaat uit de moslims) in Nederland is qua aantallen extreem veel geweest en in een te korte periode. De Nederlandse samenleving is overspoelt met moslims. De grote steden lijken inmiddels bijna islamitische enclaves.
Ons land gaat compleet naar de klote. We leven inmiddels in een schijn democratie: alles wat het volk wil wordt genegeerd en burgers bestempeld als groot gevaar voor burgers.

Intussen gaat de ongecontroleerde islamitische volksverplaatsing door, jihadisten hebben vaste voet in Nederland... Het grootste gevaar komt van deze moslims. Ze willen de echte jihad juist hier uitvoeren. De islam wil niet met de niet-moslims samen gaan. Omdat zij zich superieur wanen. Zo staat dat in hun genen: wanneer dan ook, hoe dan ook moeten ze met hun heilige oorlog beginnen...! Het zal ons nog vele vele miljarden kosten, betaald door de hardwerkende mensen; vooral de jeugd van nu zal de gevolgen later ondervinden. De onderzoeken constateren somber dat Nederland reeds ten prooi is gevallen aan de Islam, en met de Frankrijk hetzelfde dreigt te gebeuren.


Gast

#8679

2015-02-05 20:16

Manifest tegen islamofobie

 

Op 16 januari jl. vond in het Amsterdamse Nelson Mandelacentrum een bijeenkomst plaats met als titel Krachten bundelen tegen Islamofobie. Tijdens deze bijeenkomst, die georganiseerd werd door andere het Collectief tegen Islamofobie en Emcemo, waren ruim 80 organisaties en individuen aanwezig. Zie voor een verslag de link onderaan dit artikel. 

Eén van de voorstellen was het opstellen van een manifest. Dit manifest is door een groepje vrijwilligers opgesteld. Het manifest is hieronder te lezen. 

Organisaties of personen die dit manifest willen onderschrijven worden door de opstellers gevraagd hun naam en, indien van toepassing, de naam van de organisatie te mailen naar islamofobie at gmail.com

Amsterdam, januari 2015

Islamofobie is het belasteren, verdacht maken en discrimineren van moslims. Het begint met het rondbazuinen en steeds weer herhalen van negatieve en vooral ook angst- aanjagende kwalificaties over hen als groep en het suggereren dat zij schuldig zijn aan allerlei verschrikkelijke dingen die op verschillende plaatsen gebeuren. Net als racisme, antisemitisme en homofobie gaat het erom minderheidsgroepen de verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven voor alles wat verkeerd gaat in een maatschappij. Een belangrijk voordeel van deze manier van doen is dat degenen die in werkelijkheid verantwoordelijk zijn, buiten schot blijven.

Dit ‘Zondebok Mechanisme’ werd in Europa jarenlang toegepast op de joden en vervolgens waren heel veel gewone mensen bereid hun passieve of actieve medewerking te verlenen aan hun stapsgewijze uitroeiing. De Spaanse dichter George Santayana waarschuwde dat “Wie de geschiedenis niet kent gedoemd is deze te herhalen’’. Deze waarschuwing klinkt nu passender dan ooit. Want hoewel het vooroorlogse antisemitisme in Nederland volgens de Anne Frank Stichting als ‘mild’ kon worden omschreven, was dit kennelijk toch al genoeg om uit Nederland het hoogste percentage joden weg te laten voeren. Het islamofobe klimaat in Nederland van 2015 is allesbehalve mild en daarom luiden wij de noodklok.

Binnen de Europese maatschappijen die vol zijn van spanningen en tegenstellingen, is de behoefte aan een zondebokgroep nog levensgroot. Het antisemitisme is nog lang niet verdwenen maar, zoals we de afgelopen jaren hebben kunnen waarnemen, zijn het nu de niet-westerse immigranten en met name de moslims onder hen die tot doelwit worden gemaakt en beschuldigd. Voor degenen die deze ontwikkeling toejuichen is het een groot voordeel dat zij uiterlijk herkenbaar zijn.

De grootste verworvenheid van onze tijd is de inbedding van de menselijke waardigheid in de wetten en het functioneren van onze Democratische Rechtstaat.

Volgens de Grondwet is iedereen gelijk en heeft binnen de wet het recht zijn of haar leven in te richten zoals hij/zij dat zelf wil. Iedereen die in Nederland woont heeft het recht op vrijheid van mening en meningsuiting en het recht meningen door te geven. Iedereen heeft het recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst. Tot de kenmerken van de Democratische Rechtstaat hoort uitdrukkelijk ook dat de overheid de rechten van minder- heden beschermt.

De laatste jaren worden moslims in Nederland en andere delen van Europa in de openbare ruimte steeds vaker verbaal en fysiek bedreigd en aangevallen en moskeeën worden beklad. Gezinnen krijgen van buren brieven in de bus met het verzoek te verhuizen.
Moslimkinderen worden op school, op straat en tijdens het sporten gepest. Moslimjongeren hebben veel moeite met het vinden van werk of stageplaatsen en op sociale media krijgen zij te maken met agressieve uitingen, beledigingen en discriminatie. Van moslima’s worden hoofddoeken afgetrokken en sommigen van hen verruilden, uit angst voor heftige reacties, hun hoofddoek voor een muts of pet.

Na de aanslagen in Parijs werd het probleem alleen maar ernstiger. Zoals altijd wanneer het zondebokmechanisme ten aanzien van een bepaalde groep in opkomst is, wordt geprobeerd alle moslims verantwoordelijk te stellen voor de verschrikkelijke daden van enkele terroristen, die beweren te handelen uit naam van de islam. In plaats van het vanzelfsprekend te vinden dat mensen die toevallig hetzelfde geloof hebben, geen verantwoordelijkheid dragen voor wat enkelingen doen, wordt van hen geëist zich persoonlijk te distantiëren. Toch hebben talloze moslim- en immigranten- organisaties, maar dan wel op vrijwillige basis, stelling genomen tegen de aanslagen, het geweld en de terreur. En via de Facebookpagina ‘Dat is niet mijn islam’ namen jongeren afstand van de gebeurtenissen. De Nederlandse moslims zijn burgers van een democratisch land en onderschrijven vanzelfsprekend de normen en waarden van onze samenleving.

Bij de verschillende meldpunten regende het klachten over islamofobie. Bij het ‘Meldpunt tegen islamofobie en discriminatie’ kwam in korte tijd een groot aantal meldingen binnen. Al deze uitingen getuigen van een sfeer van angst en onzekerheid onder de Nederlandse moslims.

Vanuit de politiek en de overheid wordt geen duidelijk, krachtig standpunt ingenomen met betrekking tot islamofobie. Het gevoel bestaat dat discriminatie van moslims en de angst die onder hen leeft niet serieus worden genomen. Wat jaren terug nog min of meer beperkt was tot de haatpreken van politici als Wilders, is inmiddels uitgegroeid tot een veel algemener en in brede kringen geaccepteerde manier van doen.

De overheid en de politiek dienen te streven naar een solidaire samenleving waarin elke burger gewaardeerd en beschermd wordt: homo’s, joden, vrouwen, mannen, oud of jong, ongeacht huidskleur, religie of afkomst en gevrijwaard blijven van discriminatie. Een solidaire samenleving waarin krachtig stelling wordt genomen tegen homofobie, antisemitisme, islamofobie of welke andere vorm van discriminatie dan ook.

De samenwerkende organisaties tegen islamofobie verwachten van de politiek en de overheid het volgende:
• De overheid en de politiek kunnen van de Nederlandse moslims niet eisen dat zij zich uitspreken tegen het geweld en de aanslagen die gepleegd worden uit naam van de islam. Overheid en politiek dienen afstand te nemen van het verband dat wordt gelegd tussen dit geweld en de islamitische Nederlandse burgers, want zij zijn daar op geen enkele manier verantwoordelijk voor.
• De discriminatie die plaatsvindt via de sociale media dient krachtig en consequent bestreden te worden. De overheid zal maatregelen moeten nemen tegen deze grove schending van rechten en veiligheid van islamitische Nederlanders. Zij dient in te grijpen wanneer uitingen de wet overschrijden. Providers en moderators moeten worden aangesproken wanneer ze in gebreke blijven islamofobie en andere haat zaaiende uitingen te verwijderen.
• Moskeeën en islamitische verenigingen en organisaties hebben recht op bescherming door de overheid tegen geweld, bekladding en bedreiging. Door de moskeeën en instellingen zelf opgerichte burgerwachten zijn niet afdoende, onveilig en niet professioneel. De overheid dient de veiligheid van islamitische burgers en gebouwen te waarborgen.

Daarnaast is het van belang een beleid te ontwikkelen om discriminatie, ongelijke behan- deling, bedreiging en belaging van moslims te voorkomen en te bestrijden en de hetze die op dit moment tegen hen is gericht een halt toe te roepen.
• Scholen moeten veel meer dan nu het geval is investeren in een gedegen voorlichting over mensenrechten, diversiteit en discriminatie. Er moet serieuze aandacht besteed worden aan mensenrechteneducatie op scholen en lerarenopleidingen. Zowel op basisscholen als op scholen in het voortgezet onderwijs dient de Nederlandse geschiedenis van slavernij, Jodenvervolging en andere vormen van discriminatie op grond van religie, afkomst, gender en seksuele gerichtheid een standaard en dus verplicht onderdeel te worden van de lesstof.
• Islamofobie dient als aparte discriminatiegrond geregistreerd te worden. Alleen dan worden de omvang en de aard van deze vorm van discriminatie inzichtelijk. Snelle en adequate juridische behandeling van islamofobe incidenten dient prioriteit te krijgen.

Wij roepen de maatschappelijke organisaties en de Nederlandse burgers op de krachten te bundelen en samen te werken aan een inclusieve samenleving zonder discriminatie en islamofobie.

Onderteken het manifest




Naam 
Woonplaats
E-mail

Na invulling kunt u het formulier versturen naar: islamofobie at gmail.com


Gast

#8680

2015-02-05 20:17

Meer of minder Westerse arrogantie?


Waren de aanslagen in Parijs een koekje van eigen deeg? Volgens Sander van Walsum (in de Volkskrant van zaterdag 17 januari) is dat onzin en hij pleit in plaats daarvan voor een groter zelfbewustzijn en wat meer Europese arrogantie. Hoewel er niets mis is met het etaleren van universele waarden als gelijkheid, tolerantie en vrijheid van meningsuiting, gaat zijn pleidooi te gemakkelijk voorbij aan de koloniale wortels en mondiale dimensie van het hedendaagse Jihadistische terrorisme. Dat komt namelijk voort uit de puinhopen van de Russische en later Amerikaanse en Westerse (militaire) interventies in het Midden Oosten, maar ook uit de onvoorwaardelijke steun aan Israël en de positie van de Palestijnen. 

De dieperliggende oorzaak van het ontstaan van Al Qaeda, ISIS en de radicalisering van een zeer klein deel van de in het Westen geboren kinderen van Moslim migranten moet dan ook niet primair worden gezocht in ‘de Islam’. Religieuze idealen vormen wel een wenkend alternatief voor de toekomst. Zo worden veel Jihadi’s, met name degene die in het Westen zijn opgegroeid, gedreven door een verlangen naar een betere wereld. Iets wat ze – nogmaals in hun eigen optiek - gemeen hebben met allerlei andere wereldverbeteraars die in het verleden naar terroristische middelen hebben gegrepen

Die internationale èn utopische dimensie blijkt onder meer uit het karakter van het huidige Jihadistische terrorisme. Net als gewelddadige anarchisten voor de Eerste Wereldoorlog hopen zij dat door terreur te zaaien de realisering van hun utopische samenleving dichterbij komt. Dat daarbij slachtoffers vallen, wordt gebillijkt door het feit dat men aanslagen pleegt op ideologische of symbolische tegenstanders, en door het aloude argument dat ‘waar gehakt wordt spaanders vallen’. Deze ‘propaganda van de daad’ (Bakunin) werd door een beperkt aantal anarchisten uitgelegd als een vrijbrief voor aanslagen op regeringsleiders, soldaten, politiemensen, rechters, bankiers en industriëlen. Tussen 1878 (mislukte aanslag op keizer Wilhelm I van Duitsland) en 1932 (het opblazen van het huis van de Amerikaanse rechter die het proces had geleid van de bekende anarchisten Sacco en Vanzetti), werden er wereldwijd honderden aanslagen gepleegd. Hun voorbeeld werd in de jaren zeventig en tachtig gevolgd door radicaal linkse en rechtse bewegingen als de Duitse Rote Armee Fraktion, de rechts-extreme Italiaanse P2-loge, en het Japanse Rode leger.

Waar de anarchisten uit waren op een wereldrevolutie, kiezen de huidige Jihadi’s hun doelen selectiever. Hoewel zij zeggen uit te zijn op een wereldwijde heilige oorlog tegen de ongelovigen of afvalligen, beperken zij zich tot Westelijke staten die de interventies in het Midden Oosten actief of passief steunen. Zo pleegt Al Qaeda geen aanslagen in Latijns-Amerika of Japan, maar wel in de Verenigde Staten, Europa en staten als Australië die onderdeel vormen van coalities die verantwoordelijk zijn voor militair ingrijpen in het Midden Oosten. Willen we goed begrijpen wat Jihadisten beweegt, dan kunnen we dus niet om die internationale territoriale context heen. Het feit dat de Verenigde staten en hun bondgenoten Irak zijn binnengevallen, Libië hebben gedestabiliseerd en Assad niet echt aanpakken, wat je daar verder ook van moge vinden, is een cruciaal element in de zelfrechtvaardiging van de huidige Moslim terroristen. Met andere woorden., er is een oorzakelijk verband tussen de ‘weapons of mass destruction’ van Blair en Bush Jr. en de ‘weapons of mass disruption’ die vanaf 2001 door organisaties als Al Qaeda en Islamitische Staat worden ingezet. Waarbij we ons overigens moeten realiseren dat verreweg de meeste slachtoffers Moslims zijn en verreweg de meeste bommen in het Midden-Oosten tot ontploffing komen. Misschien is wat minder arrogantie dus meer op zijn plaats.


Gast

#8681

2015-02-05 20:19

Islamofobie en de islamiseringsmythe in Europa


De toenemende politieke en maatschappelijke acceptatie van een respectloos anti-islam discours, vaak onder de noemer van religiekritiek of de selectief begrensde vrijheid van meningsuiting, is de opmaat voor een ultieme ‘wij-zij samenleving’. Daarin komen de rechten en de integriteit van een omvangrijke minderheidsgroep in Nederland en de rest van Europa steeds meer onder druk te staan. 
Sinds de aanslagen in Parijs neemt het aantal meldingen van islamofobie in heel Europa schrikbarend toe. Dat was in Nederland ook zo na 9/11 en de moord op Theo van Gogh. Het gaat echter niet om incidenten, maar om een structureel fenomeen. Een proces dat wordt gevoed door een giftige combinatie van, wat ik noem, de islamiseringsmythe met het consequent wegzetten van de islam als een gewelddadige, totalitaire en onveranderlijke politieke ideologie.

Islamofobie
De term islamofobie is omstreden. In een mooie column op Grenzeloos, waarin hij ingaat op de mythes rond de herkomst en op de betekenis van het begrip, slaat Alex de Jong in die discussie de spijker op z’n kop: ‘Wellicht zijn er gevallen dat in plaats van islamofobie beter andere termen gebruikt kunnen worden, zoals 'moslimhaat' of 'anti-moslim racisme'. Maar ongeacht daarvan, bestaat er gelukkig een groeiend besef dat in Europa mensen die als moslim aangemerkt worden onder specifieke vormen van discriminatie lijden. De discussie daarover moet niet ontspoord worden door pseudo-geschiedenis of semantische haarkloverij.’

Probleem is dat die specifieke vormen van discriminatie - anders dan bijvoorbeeld antisemitisme - in Nederland nog niet als zodanig worden geregistreerd. Daar wordt, vooral door druk van onderop, inmiddels wel flink werk van gemaakt. Ook het melden is een probleem. Ondanks het feit dat volgens onderzoek van het SCP in 2013 tussen de 65 en 75% van de Nederlandse moslims een discriminatie-ervaring rapporteerde, deed er maar een fractie daarvan aangifte. Brandstichting en bekladding van en intimidatie en bedreiging richting moskeeën wordt ook lang niet altijd (officieel) gemeld of aangegeven. Onderzoek van Ineke van der Valk laat zien dat  het niet meer gaat om incidenten, maar om een structureel fenomeen.

De recente hausse in islamofobe discriminatie, die zowel op straat als op internet werd aangewakkerd door de abjecte, massaal door moslims veroordeelde terreuraanslagen in Parijs, vraagt om formele meldingen bij de daartoe toegeruste instanties én om serieuze, correcte en zichtbare afhandeling ervan. Want meer inzicht in de omvang, inhoud en ernst van het probleem geeft essentiële handvatten voor effectieve bestrijding. 

Islamisering
Ook over de betekenis van de door de PVV gefrequenteerde en steeds meer in zwang geraakte term islamisering is geen eenduidigheid. Gaat het om bekeringen tot de islam? Om nieuwe vormen van vroomheid en identiteit onder moslims zelf? Om een toegenomen aanwezigheid van moslims in de publieke sfeer? Om een groeiende invloed van de islam in politiek en bestuur?

‘Bent u al eens gedwongen om een hoofddoek te dragen? Bent u al eens met het mes op de keel door de man met de baard gedwongen om in een moskee te gaan bidden? Leert uw kind al verplicht de taal van de Koran op school? Rammelen de strijders met baard en kromzwaard aan onze poorten?, vraagt Tineke Bennema zich in een scherpe blog cynisch af. 

Mij lijkt het in het discours van de islamofoben vooral te gaan om de consequent als onhanteerbare voorgestelde toename van het aantal immigranten uit moslimlanden en de daarmee samenhangende even imaginaire snel en massaal om ‘ons’ heen grijpende institutionalisering van de islam. Deze krachtige en breed verspreide beelden, vooral de nadruk op het onhanteerbare en ongrijpbare, maken van islamisering een sterke merknaam. Dat die beelden berusten op een hoop stemmingmakerij, dringt steeds minder door in de hoofden en harten van de gemiddelde Nederlander. Mensen gaan echt geloven in de griezelige sprookjes van De Graaf en Wilders (lees Bosman), met dank aan de tendentieuze immigratieberichten van staatssecretaris Teeven.

Toch nog maar eens een poging. Langlopend onderzoek van Flip van Dyke toont onomstotelijk aan dat de toename van het aantal moslims in Nederland sinds 9/11 te verwaarlozen valt. In de komende decennia zal naar verwachting hooguit sprake zijn van een beperkte stijging (tot maximaal 3.000 per jaar). Die stijging wordt weer voor een belangrijk deel teniet gedaan door een nagenoeg vlak migratiecijfer (immigratie versus emigratie). Ook de sterke daling in het geboortecijfer onder Nederlandse moslims heeft een dempende werking. Niks geen onhanteerbare tsunami dus. De door PVV-kamerlid de Graaf gepresenteerde dreiging van ‘het om zeep helpen van de Nederlandse eigenheid, identiteit en cultuur (wat die ook mag zijn; RvO) via immigratie en de baarmoeder’ is niet alleen in woordkeuze pervers, maar ook op drijfzand gebaseerd. 

Datzelfde geldt voor de institutionalisering van de islam. Vooropgesteld, het gaat hier om het recht om organisaties, scholen en gebedshuizen op te richten, allemaal vastgelegd in onze grondwet en uitgewerkt in de vrijheden van organisatie, godsdienst en onderwijs. De suggestie dat islamitische instituties overal ‘als paddenstoelen uit de grond schieten’ is bovendien een gotspe. Van de ontwikkeling van een islamitische ‘zuil’ is dan ook geen sprake. Zo is het aantal islamitische basisscholen al jaren op hetzelfde (beperkte) peil, de twee islamitische middelbare scholen zijn inmiddels ter zielen en er is ook nauwelijks sprake van een toename van het aantal moskeeën. Dat ligt al lange tijd tussen de 450 en 500. Veel van de zichtbare nieuwbouw komt als vervanging. De angst van de Graaf dat ‘Nederland volledig wordt geïslamiseerd doordat moslims op onze kosten Nederland met al die moskeeën tot hun eigen huis verbouwen’, is niet meer dan een theatraal gebrachte drogreden. 

Europese anti-islamcoalitie
Maar het gaat verder dan dat. Zelf pleit de PVV voor het sluiten van alle moskeeën en sympathisanten riepen onlangs in grote getalen (binnen no-time 6000 likes) via Facebook op de fik in islamitische gebedshuizen te steken. Ondanks dit soort demagogische uitspraken over en aanvallen op de islam, moslims en hun instituties die zo langzamerhand van onze democratische rechtstaat een farce maken, stijgt de populariteit van de PVV en zou volgens de laatste peilingen Geert Wilders premier van Nederland moeten worden. Eenzelfde trend zien we in heel Europa. Een soort pan-Europese anti-islamiseringscoalitie ziet het licht, zeker nu Duitsland met de coalitie tussen de volksbeweging Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes (PEGIDA) en de politieke tak Alternatve Für Deutchland (AFD) ook om is.

Hoewel niet alle Europese vrienden van Wilders even expliciet en heftig islamofoob en xenofoob zijn als de PVV, delen ze wel een politieke agenda. Ze keren zich tegen de zittende elites en spelen in op behoeftes van ‘het volk’; kortom, populisten pur sang. Op sociaaleconomische terrein tonen ze dat door alle economische ellende expliciet toe te schrijven aan (de komst van) (moslim)immigranten. Sociaal-cultureel hameren ze regelmatig op de bedreiging die van de islam uit zou gaan op ‘onze’ joods-christelijke identiteit en tradities, door de religie van moslims consequent weg te zetten als een gewelddadige, totalitaire en onveranderlijke politieke ideologie. Hun successen en aanhang zijn vooral groot in kleine steden en economisch achtergestelde streken waar weinig moslims wonen. Tekenend voorbeeld: in Dresden, het bolwerk van PEGIDA, heeft slechts 0,4% van de bevolking een islamitische achtergrond. Bizar, er is geen moslim te bekennen, maar tienduizenden ‘patriotten’ protesteren wel tegen de islamisering van de samenleving. 

Doorbreken van het wij-zij denken
Deze politieke agenda geeft over en weer voedsel aan een wij-zij samenleving. ‘Zij’ horen er niet bij omdat ze ‘onze’ kernwaarden niet delen. Vroeger hadden we het in de discussie van nieuwkomers nog over integratie met behoud of op z’n minst erkenning van de eigen cultuur. Een proces dat uiteraard van twee kanten moest komen. Nu integratie is verworden tot sociaal-culturele assimilatie, en klassieke ijkpunten voor participatie zoals opleiding en werk op de achtergrond raken, voelen tweede en latere generatie hier geboren en getogen moslims zich steeds minder thuis. Het respectloze anti-islam discours, dat onder de noemer van religiekritiek of de selectief begrensde vrijheid van meningsuiting een steeds grotere vlucht neemt, draagt verder bij aan gevoelens van uitsluiting. 

Daar komt bij dat de islam momenteel wordt gekaapt door de groeiende invloed van een kleine groep gewelddadige extremisten; koren op de molen van islam-bashers. Dat moslims vooral zelf doelwit zijn van de terreur van IS en aanverwante bewegingen, en daardoor op z’n minst medeslachtoffer, horen we nauwelijks. Ook het regelmatig meten met twee maten van het westen in regionale (Midden-Oosten) conflicten krijgt weinig podium. Datzelfde lot treft initiatieven van moskeeën en andere eigen structuren om het giftige discours van IS en ronselaars te weerleggen. Wel leiden de afstotelijke gruweldaden in naam van de islam tot een verdere blindheid voor de diversiteit van deze religie en onder moslims in Europa. Samen zorgen die factoren ervoor dat het wij-zij denken steeds scherpere kantjes en onaangenamere trekjes krijgt.

Om die negatieve spiraal te doorbreken en processen en mechanismen van uitsluiting, discriminatie en vervreemding te counteren is meer nodig dan saamhorigheidsmomenten bij solidariteitsbijeenkomsten, hoe belangrijk ook. Het kabinet zou er in navolging van de Duitse premier Angela Merkel goed aan doen om zich openlijk te distantiëren van de islamiseringsmythe en onverkort afstand te nemen van iedere vorm van islamofobie. Nog mooier zou het zijn als Mark Rutte, van mijn part samen met Willem-Alexander, voor alle camera’s en microfoons die er beschikbaar zijn duidelijk maakt dat de islam en moslims integraal onderdeel uitmaken van onze samenleving.

Zo’n signaal zou moslims het broodnodige gevoel geven dat de overheid niet alleen oog heeft voor hun plichten en verantwoordelijkheden, maar ook staat voor hun rechten en integriteit. Dan kunnen we bijna met z’n allen een vuist maken tegen die kleine minderheid die écht gelooft in gewelddadig extremisme en haat, iedere vorm van discriminatie bestrijden en werken aan een gezamenlijke toekomst. 

ellen

#8682 Re: Re: Weet waar Michiel Mans voor schrijft!

2015-02-10 15:09

#8674: florac - Re: Weet waar Michiel Mans voor schrijft! 

 Jihad moskeen in Nederland!



Terwijl het jihadisme een substantiële bedreiging vormt voor Nederland, blijven veel politici en gemeenten bouw van het jihadistische infrastructuur steunen. Marokkaanse moskeeën in Amsterdam krijgen (onder verschillende namen, stichting etc..) 630.000 euro subsidie van de gemeente om aan hun imago te werken.
Deze Moslims onder leiding van de salafisten zijn een voedingsbodem voor ISIS. Steun aan deze salafistische moskeebouwers gaat onverminderd door. Moslims worden nu gefaciliteerd in hun intolerantie. Megamoskee voor jihadis. Het is niet te geloven dat een gemeente zó laf en onderdanig is

D66 wethouders zeggen dat de moskeebouwers geen ISIS leden zijn, maar in werkelijkheid zijn deze islamisten en jihadi’s hetzelfde. Een fundamenteel foute ideologie die sommigen iets milder belijden, maar dat is slechts een vernislaagje om de ware aard te verdoezelen. ISIS, net als Al-Qaeda, Hamas, Al- Nusra, Milli Gorus, is een splinter organisatie van Salafistische beweging/sekte die ook in Nederland aktief is...Feit is en blijft dat de islam een levensgevaarlijke doctrine is getuige de talloze terreurgroeperingen die overal ter wereld dood en verderf zaaien. Overigens, alle politici goochelen met cijfers en geven deze weer zoals het hun beste uitkomt! Nederland is dit gedraai en gekonkel spuugzat!
In ca 1500 jaar heeft zich geen enkele mildere afsplitsing voorgedaan, sterker nog ze worden met de dag bloeddorstiger.
Duidelijk is dat vooral uit de Soennitische bevolkingsgroep (94% van moslims die hier wonen zijn Soennitisch) veel Jihadstrijders voortkomen. En de laatste tijd is ook duidelijk geworden dat de meeste Jihadstrijders voor IS kiezen.

D66, GL, CDA en PVDA geven jihadisten de kans om hier aanslagen te plegen door weg te kijken, de zaken te bagatelliseren, af te zwakken. Door ze te pamperen (uitkeringen) geven, moskeeën te bouwen. Den Haag slaapt of verliest zich in gehakketak wat uiteindelijk niets oplevert. Politiek is gedegradeerd tot een vieze handel of zwendel. Werkende mensen en die hele leven gewerkt hebben zijn hier de dupe van.

ISIS is een islamitische plant en wacht op zijn prooi! Die waarheid moet je niet ontkennen...Het jihadistische salafisme, bouwt nieuwe moskeen en verovert langzammerhand Nederlandse steden, met steun uit de politiek. De overheid maakt zich schuldig: gemeentebestuurders hebben ook de hulp ingeroepen van rijke jihadisten uit het M-Oosten. De tijd tikt, maar wat kan het volk ertegen doen?
Het blijkt nu dat de D66, GL, CDA en PVDA nog steeds de voorstanders zijn voor grootschalige immigratie uit moslimlanden! Deze partijen hebben geen eigen politieke ideologie meer! Ze functioneren als een soort PR afdeling voor de islamitische expansie. En ieder die beweert dat de slachtingen, aanslagen en een aantal bloedige oorlogen van de afgelopen pak weg 25 jaar niets met de Islam te maken hebben hoort m.i. niet thuis in een landsbestuur.

Van straat jongens tot massamoordenaars: hoe moslimjongeren moordende jihadisten aan het worden!

Door de D66 gesteunde regering Rutte gaf onlangs miljoenen euro's aan de Moslimorganisaties! Goed georganiseerde islamisten worden steeds militanter in Nederland. Straat voor straat, wijk voor wijk zijn er etnische omwentelingen aan de gang. Nieuwe generaties worden in de moskeen opgevoed/opgeleid als jihadisten tegen de Nederlanders!!

Er zijn in Nederland duizenden moskeen en andere soort islamitische instellingen die hele dag propaganda verspreiden voor de jihad. Deze islamisering proces wordt door de D66, PVDA, CDA, en GL politici gesteund en richt zich fundamenteel tegen de belangen en behoeftes van de burgers. De gewone burger wordt tot de laatste door dit kabinet zeer nauwkeurig berekende cent zó uitgeknepen, het ideologische en glazentoren gebazel kent geen grenzen. 

Iedereen kan waarnemen dat ons land als gevolg van het tot nu toe gevoerde immigratiebeleid langzaam maar zeker naar de knoppen gaat. Het gaat niet alleen om het geld. De immigratie (99% bestaat uit de moslims) in Nederland is qua aantallen extreem veel geweest en in een te korte periode. De Nederlandse samenleving is overspoelt met moslims. De grote steden lijken inmiddels bijna islamitische enclaves. 
Ons land gaat compleet naar de klote. We leven inmiddels in een schijn democratie: alles wat het volk wil wordt genegeerd en burgers bestempeld als groot gevaar voor burgers. Een vehaal van NL bestuurders in overleg met moslim-extremisten welke de burger niet of onvoldoende informeren! Je begint je af te vragen wiens belang de NL bestuurder dient.

Intussen gaat de ongecontroleerde islamitische volksverplaatsing door, jihadisten hebben vaste voet in Nederland... Het grootste gevaar komt van deze moslims. Ze willen de echte jihad juist hier uitvoeren. De islam wil niet met de niet-moslims samen gaan. Omdat zij zich superieur wanen. Zo staat dat in hun genen: wanneer dan ook, hoe dan ook moeten ze met hun heilige oorlog beginnen...! Het zal ons nog vele vele miljarden kosten, betaald door de hardwerkende mensen; vooral de jeugd van nu zal de gevolgen later ondervinden. De onderzoeken constateren somber dat Nederland reeds ten prooi is gevallen aan de Islam, en met de Frankrijk hetzelfde dreigt te gebeuren.


Gast

#8683 Re: Re: Re: Weet waar Michiel Mans voor schrijft!

2015-02-13 00:07

#8682: ellen - Re: Re: Weet waar Michiel Mans voor schrijft! 

 Achterlijke idioot! Blijf je jouw leugenachtige informatie verspreiden? Smerige fascist!


Gast

#8684 Dit is waar PVV, fascisten en neonazi's voor staan:

2015-02-13 00:11

Rechts-extremisten bezetten moskee en roepen op tot 'verzetsdaden'

08 februari 2015 | 21:51

Gisteren hebben 5 leden van het extreem rechtse Identitair Verzet de in aanbouw zijnde moskee Al Hijra aan de Ter Haarkade in Leiden bezet. Met spandoeken waarop de leuzen ‘Stop de islam’, 'In Leiden begint de victorie' en ‘Reclaim your Space’ te zien waren, maakten ze een heftig en bedreigend statement. ‘De tijd van toekijken is afgelopen’, staat te lezen op hun Facebookpagina. De politie gaat serieus onderzoek doen. Moslimkoepel CMO noemt agressie en geweld tegen moskeeën een structureel fenomeen, dat nu steeds meer gecoördineerd en ideologisch gedreven lijkt. Kamerlid Ahmed Marcouch twitterde: ‘Extreem rechtse idioten bezetten moskee. Zijn uit op ontwrichten samenleving. Aanpakken en lik op stuk’. 

Identitiair Verzet
De naam Identitair Verzet komt rechtstreeks van de Franse groepering Géneration Identitaire, die strijdt tegen de zogenaamde ‘islamisering’ van de samenleving. In Nederland is de beweging in 2012 ontstaan, als splinter van de extreemrechtse groepering Voorpost. Naar eigen zeggen sluit hun ideeëngoed naadloos aan bij dat van Wilders’ PVV. Zij houden het echter 'niet bij retoriek, maar willen in actie komen’. De bezetting zou de eerste ‘in een serie van verzetsdadaden tegen de islamisering van Nederland zijn’. Op de Facebookpagina worden ‘alle activisten en sympathisanten in Nederland en Vlaanderen’ opgeroepen om vergelijkbaar ‘verzet’ te tonen. Daar werd ‘enthousiast’ op gereageerd. 

Identiair Verzet probeert al sinds de oprichting met uiteenlopende acties aandacht van de pers te krijgen.Hun voorman Paul Peters is geen frisse klant. Hij ontpopt zich sinds 2012 als een extreme islamofofoob, maar heeft zijn wortels in de geweldddadig antisemitische beweging. In 2001 vernielde hij met een groep vrienden een joodse begraafplaats en spoot hakenkruizen en slogans zoals ‘Jude Raus’ en ‘Wir sind zuruck’ op grafstenen. Hij zat ook achter de oprichting van Pro-Patria (voor het Vaderland), de club die afgelopen zomer de beruchte protestmars organiseerde door de Schilderswijk. Burgemeester Jozias van Aartsen: ‘Over de demonstratie was tevoren enige zorg. Wie zich verdiept in de antecedenten van de organisatoren en hun aanhang, zal begrijpen waarom.’ 

Veranderen van dscours
Het lijkt er sterk op dat Identiair Verzet door haar strijd in het publieke discours te versmallen tot een gevecht tegen het militante salafisme in Nederland en aan te geven dat ze geweldloos verzet voorstaan, de aanhang wil verbreden. Op hun Facebookpagina stellen ze dat Nederland in oorlog is met het salafisme en zijn aanhangers: ‘Het salafisme heeft duizenden gelovige militanten in ons land. Honderden in ons land ingeschreven extremisten zijn op jihad in het Midden Oosten onder de vlag van de Islamitische staat’,. Belangrijk is om te benarukken dat we hier te maken hebben met notoire rechts-extremisten. 

Reacties CMO en overheid
Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) neemt de bedreiging serieus en vreest voor verdere escalatie. De overkoepelende organisatie ziet agressie en geweld tegen moskeeën al langer als een urgent probleem, maar wijst er op dat het in dit geval gaat om een een gecoördineerde actie van een ideologisch gedreven groep. In een persbericht meldt het CMO: ‘Geweld tegen moskeeën neemt helaas andere vormen aan en er valt niet langer te spreken van incidenten. De aard van deze actie vraagt volgens het CMO om snelle en adequate maatregelen van de verantwoordelijke instanties in Nederland'. Parallellen worden getrokken met Zweden en Duitsland. Zelf zoekt het CMO samen met partners in het interreligieuze Caïro-overleg naar methodes om veiligheid van moskeeën in samenwerking met de buurt beter te waarborgen. 

Vicepremier Lodewijk Asscher is daar in een reactie op ingesprongen: ‘Het kabinet zal nooit toestaan dat moskeeën, kerken, synagogen of welk gebedshuis dan ook doelwit wordt van bedreiging, bezetting of vernieling. Waar nodig kunnen gebedshuizen rekenen op extra bescherming.’

De reactie van Identitair Verzet op de uitlatingen van CMO-woordvoerder Yassin Elforkani bevestigen het beeld van het bedreigende en structurele karakter. Op hun Facebookpagina schrijven ze naar aanleiding van het bericht dat het CMO sterke signalen heeft dat het gaat om tientallen sympathisanten die tot actie over willen gaan: ‘Geen ongefundeerde gedachtengang als je weet dat we zes afdelingen hebben en een Facebookpagina beheren met meer dan 5.000 likes'. En: 'Inderdaad. De tijd van toekijken en hopen op doortastende daden van onze politici is voorbij'. Kortom: Geert zegt wel een hoop maar doet niks. Explicieter kunnen ze bijna niet worden.


Gast

#8685

2015-02-13 00:14

 

Zijn dat de smeerlappen waarmee je je wilt vereenzelvigen?

 

 


Gast

#8686 De ondergang van Nederland

2015-02-13 09:38

Paul Peters van het "Identitair Verzet" (of liever: Incidentele Oprisping), gearresteerd tijdens de Sinterklaasintocht in Gouda, 2014. Deze smeerlap vond het nodig om kleine kinderen de dag van hun leven te vergallen met zijn acties.

Waarom strijdt deze lafaard niet aan het front tegen IS in Syrië? Dat is toch wat hijzelf het grootste gevaar voor de westerse wereld noemt? Waarom doet hij er dan niets aan? Grote mond, maar piepklein hartje? Niks hoor, gewoon een LAFAARD van het ergste soort.

Waarom is deze lafbek niet gewoon aan het werk, zoals iedere normale Nederlander? Of lukt dat niet meer met zijn strafblad? Hij doet er in ieder geval alles aan om een zo lang mogelijk strafblad te verkrijgen.

 

Waarom staan wij toe dat deze lafaard ons land kapot maakt?

 

 

ellen

#8687 Re: Re: Re: Re: Het ontstaan van ISIS

2015-02-27 10:12

#8678: ellen - Re: Re: Re: Het ontstaan van ISIS 

 D66, GL, PvdA en Megamoskee voor jihadisten!


Erdogan geeft weer een bindend stemadvies aan turken in Nederland. Turkse dictator kiest voor Petchold!  
Stem niet op deze favoriete bloedzuigers!


Gemeente Gouda onder leiding van D66 en PvdA, bouwt een megamoskee en worden Jihadisten via een omweg potentieel binnengehaald. D66 wilt nu ook in Gouda jihad zaadje planten. D66 in Gouda blijft vasthouden aan de vestiging van de nieuwe salafistische kazerne in Gouda Noord. D66 wethouders beweren dat de moskeebouwers "gematigde moslims" zijn, maar in werkelijkheid zijn deze islamisten en jihadi’s hetzelfde. Het is diept triest dat men niets meer durft te zeggen over met dit Jihad gemotiveerde activiteiten van D66 en PvdA.
Door de D66, GL en PvdA georganiseerde moslims in Gouda, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam, onder leiding van salafisten zijn de voedingsbodem voor ISIS, Hamas en Al-Qaeda. Deze Moslims worden nu gefaciliteerd in hun intolerantie.


D66, net als PvdA, met zoveel Turkse en Arabische infiltranten, is allang geen Nederlandse partij meer.
Nederlanders hebben geen enkel vertrouwen in het kabinet en dan nota bene gedoogpartner D’66 als het beste alternatief zien.
Een permanente jihadistische voedingsbodem onderhouden, is je eigen ondergang versnellen door je eigen civilisatie verder te laten vervangen voor het nihilisme dat islam heet!

Zodat politici die hiervoor blind wensen te blijven, hebben het volk verraden en hebben blootgesteld aan een van de gevaarlijkste ideologieën die ooit door de mens is bedacht.
  


Gast

#8688 Islamofobie en de islamiseringsmythe in Europa

2015-02-28 18:42

Islamofobie en de islamiseringsmythe in Europa

01 februari 2015 | 20:20

Door: Roemer van Oordt

De toenemende politieke en maatschappelijke acceptatie van een respectloos anti-islam discours, vaak onder de noemer van religiekritiek of de selectief begrensde vrijheid van meningsuiting, is de opmaat voor een ultieme ‘wij-zij samenleving’. Daarin komen de rechten en de integriteit van een omvangrijke minderheidsgroep in Nederland en de rest van Europa steeds meer onder druk te staan. 
Sinds de aanslagen in Parijs neemt het aantal meldingen van islamofobie in heel Europa schrikbarend toe. Dat was in Nederland ook zo na 9/11 en de moord op Theo van Gogh. Het gaat echter niet om incidenten, maar om een structureel fenomeen. Een proces dat wordt gevoed door een giftige combinatie van, wat ik noem, de islamiseringsmythe met het consequent wegzetten van de islam als een gewelddadige, totalitaire en onveranderlijke politieke ideologie.

Islamofobie
De term islamofobie is omstreden. In een mooie column op Grenzeloos, waarin hij ingaat op de mythes rond de herkomst en op de betekenis van het begrip, slaat Alex de Jong in die discussie de spijker op z’n kop: ‘Wellicht zijn er gevallen dat in plaats van islamofobie beter andere termen gebruikt kunnen worden, zoals 'moslimhaat' of 'anti-moslim racisme'. Maar ongeacht daarvan, bestaat er gelukkig een groeiend besef dat in Europa mensen die als moslim aangemerkt worden onder specifieke vormen van discriminatie lijden. De discussie daarover moet niet ontspoord worden door pseudo-geschiedenis of semantische haarkloverij.’

Probleem is dat die specifieke vormen van discriminatie - anders dan bijvoorbeeld antisemitisme - in Nederland nog niet als zodanig worden geregistreerd. Daar wordt, vooral door druk van onderop, inmiddels wel flink werk van gemaakt. Ook het melden is een probleem. Ondanks het feit dat volgens onderzoek van het SCP in 2013 tussen de 65 en 75% van de Nederlandse moslims een discriminatie-ervaring rapporteerde, deed er maar een fractie daarvan aangifte. Brandstichting en bekladding van en intimidatie en bedreiging richting moskeeën wordt ook lang niet altijd (officieel) gemeld of aangegeven. Onderzoek van Ineke van der Valk laat zien dat  het niet meer gaat om incidenten, maar om een structureel fenomeen.

De recente hausse in islamofobe discriminatie, die zowel op straat als op internet werd aangewakkerd door de abjecte, massaal door moslims veroordeelde terreuraanslagen in Parijs, vraagt om formele meldingen bij de daartoe toegeruste instanties én om serieuze, correcte en zichtbare afhandeling ervan. Want meer inzicht in de omvang, inhoud en ernst van het probleem geeft essentiële handvatten voor effectieve bestrijding. 

Islamisering
Ook over de betekenis van de door de PVV gefrequenteerde en steeds meer in zwang geraakte term islamisering is geen eenduidigheid. Gaat het om bekeringen tot de islam? Om nieuwe vormen van vroomheid en identiteit onder moslims zelf? Om een toegenomen aanwezigheid van moslims in de publieke sfeer? Om een groeiende invloed van de islam in politiek en bestuur?

‘Bent u al eens gedwongen om een hoofddoek te dragen? Bent u al eens met het mes op de keel door de man met de baard gedwongen om in een moskee te gaan bidden? Leert uw kind al verplicht de taal van de Koran op school? Rammelen de strijders met baard en kromzwaard aan onze poorten?, vraagt Tineke Bennema zich in een scherpe blog cynisch af. 

Mij lijkt het in het discours van de islamofoben vooral te gaan om de consequent als onhanteerbare voorgestelde toename van het aantal immigranten uit moslimlanden en de daarmee samenhangende even imaginaire snel en massaal om ‘ons’ heen grijpende institutionalisering van de islam. Deze krachtige en breed verspreide beelden, vooral de nadruk op het onhanteerbare en ongrijpbare, maken van islamisering een sterke merknaam. Dat die beelden berusten op een hoop stemmingmakerij, dringt steeds minder door in de hoofden en harten van de gemiddelde Nederlander. Mensen gaan echt geloven in de griezelige sprookjes van De Graaf en Wilders (lees Bosman), met dank aan de tendentieuze immigratieberichten van staatssecretaris Teeven.

Toch nog maar eens een poging. Langlopend onderzoek van Flip van Dyke toont onomstotelijk aan dat de toename van het aantal moslims in Nederland sinds 9/11 te verwaarlozen valt. In de komende decennia zal naar verwachting hooguit sprake zijn van een beperkte stijging (tot maximaal 3.000 per jaar). Die stijging wordt weer voor een belangrijk deel teniet gedaan door een nagenoeg vlak migratiecijfer (immigratie versus emigratie). Ook de sterke daling in het geboortecijfer onder Nederlandse moslims heeft een dempende werking. Niks geen onhanteerbare tsunami dus. De door PVV-kamerlid de Graaf gepresenteerde dreiging van ‘het om zeep helpen van de Nederlandse eigenheid, identiteit en cultuur (wat die ook mag zijn; RvO) via immigratie en de baarmoeder’ is niet alleen in woordkeuze pervers, maar ook op drijfzand gebaseerd. 

Datzelfde geldt voor de institutionalisering van de islam. Vooropgesteld, het gaat hier om het recht om organisaties, scholen en gebedshuizen op te richten, allemaal vastgelegd in onze grondwet en uitgewerkt in de vrijheden van organisatie, godsdienst en onderwijs. De suggestie dat islamitische instituties overal ‘als paddenstoelen uit de grond schieten’ is bovendien een gotspe. Van de ontwikkeling van een islamitische ‘zuil’ is dan ook geen sprake. Zo is het aantal islamitische basisscholen al jaren op hetzelfde (beperkte) peil, de twee islamitische middelbare scholen zijn inmiddels ter zielen en er is ook nauwelijks sprake van een toename van het aantal moskeeën. Dat ligt al lange tijd tussen de 450 en 500. Veel van de zichtbare nieuwbouw komt als vervanging. De angst van de Graaf dat ‘Nederland volledig wordt geïslamiseerd doordat moslims op onze kosten Nederland met al die moskeeën tot hun eigen huis verbouwen’, is niet meer dan een theatraal gebrachte drogreden. 

Europese anti-islamcoalitie
Maar het gaat verder dan dat. Zelf pleit de PVV voor het sluiten van alle moskeeën en sympathisanten riepen onlangs in grote getalen (binnen no-time 6000 likes) via Facebook op de fik in islamitische gebedshuizen te steken. Ondanks dit soort demagogische uitspraken over en aanvallen op de islam, moslims en hun instituties die zo langzamerhand van onze democratische rechtstaat een farce maken, stijgt de populariteit van de PVV en zou volgens de laatste peilingen Geert Wilders premier van Nederland moeten worden. Eenzelfde trend zien we in heel Europa. Een soort pan-Europese anti-islamiseringscoalitie ziet het licht, zeker nu Duitsland met de coalitie tussen de volksbeweging Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes (PEGIDA) en de politieke tak Alternatve Für Deutchland (AFD) ook om is.

Hoewel niet alle Europese vrienden van Wilders even expliciet en heftig islamofoob en xenofoob zijn als de PVV, delen ze wel een politieke agenda. Ze keren zich tegen de zittende elites en spelen in op behoeftes van ‘het volk’; kortom, populisten pur sang. Op sociaaleconomische terrein tonen ze dat door alle economische ellende expliciet toe te schrijven aan (de komst van) (moslim)immigranten. Sociaal-cultureel hameren ze regelmatig op de bedreiging die van de islam uit zou gaan op ‘onze’ joods-christelijke identiteit en tradities, door de religie van moslims consequent weg te zetten als een gewelddadige, totalitaire en onveranderlijke politieke ideologie. Hun successen en aanhang zijn vooral groot in kleine steden en economisch achtergestelde streken waar weinig moslims wonen. Tekenend voorbeeld: in Dresden, het bolwerk van PEGIDA, heeft slechts 0,4% van de bevolking een islamitische achtergrond. Bizar, er is geen moslim te bekennen, maar tienduizenden ‘patriotten’ protesteren wel tegen de islamisering van de samenleving. 

Doorbreken van het wij-zij denken
Deze politieke agenda geeft over en weer voedsel aan een wij-zij samenleving. ‘Zij’ horen er niet bij omdat ze ‘onze’ kernwaarden niet delen. Vroeger hadden we het in de discussie van nieuwkomers nog over integratie met behoud of op z’n minst erkenning van de eigen cultuur. Een proces dat uiteraard van twee kanten moest komen. Nu integratie is verworden tot sociaal-culturele assimilatie, en klassieke ijkpunten voor participatie zoals opleiding en werk op de achtergrond raken, voelen tweede en latere generatie hier geboren en getogen moslims zich steeds minder thuis. Het respectloze anti-islam discours, dat onder de noemer van religiekritiek of de selectief begrensde vrijheid van meningsuiting een steeds grotere vlucht neemt, draagt verder bij aan gevoelens van uitsluiting. 

Daar komt bij dat de islam momenteel wordt gekaapt door de groeiende invloed van een kleine groep gewelddadige extremisten; koren op de molen van islam-bashers. Dat moslims vooral zelf doelwit zijn van de terreur van IS en aanverwante bewegingen, en daardoor op z’n minst medeslachtoffer, horen we nauwelijks. Ook het regelmatig meten met twee maten van het westen in regionale (Midden-Oosten) conflicten krijgt weinig podium. Datzelfde lot treft initiatieven van moskeeën en andere eigen structuren om het giftige discours van IS en ronselaars te weerleggen. Wel leiden de afstotelijke gruweldaden in naam van de islam tot een verdere blindheid voor de diversiteit van deze religie en onder moslims in Europa. Samen zorgen die factoren ervoor dat het wij-zij denken steeds scherpere kantjes en onaangenamere trekjes krijgt.

Om die negatieve spiraal te doorbreken en processen en mechanismen van uitsluiting, discriminatie en vervreemding te counteren is meer nodig dan saamhorigheidsmomenten bij solidariteitsbijeenkomsten, hoe belangrijk ook. Het kabinet zou er in navolging van de Duitse premier Angela Merkel goed aan doen om zich openlijk te distantiëren van de islamiseringsmythe en onverkort afstand te nemen van iedere vorm van islamofobie. Nog mooier zou het zijn als Mark Rutte, van mijn part samen met Willem-Alexander, voor alle camera’s en microfoons die er beschikbaar zijn duidelijk maakt dat de islam en moslims integraal onderdeel uitmaken van onze samenleving.

Zo’n signaal zou moslims het broodnodige gevoel geven dat de overheid niet alleen oog heeft voor hun plichten en verantwoordelijkheden, maar ook staat voor hun rechten en integriteit. Dan kunnen we bijna met z’n allen een vuist maken tegen die kleine minderheid die écht gelooft in gewelddadig extremisme en haat, iedere vorm van discriminatie bestrijden en werken aan een gezamenlijke toekomst. 


Gast

#8689 Re: Re: Re: Re: Re: Het ontstaan van ISIS

2015-02-28 18:48

Kies een pseudoniem

#8690 Had je wat anders verwacht?

2015-03-01 13:46

#8689: - Re: Re: Re: Re: Re: Het ontstaan van ISIS 

 Had je wat anders verwacht van deze rechtsradicale idioten?


Gast

#8691 Re: Islam is 'vrede' LOL

2015-03-25 21:24

#7577: - Islam is 'vrede' LOL 

 Islam is inderdaad vrede, inderdaad er gebeuren gekke dingen maar die zijn Nooit door moslims. De mensen noemen zich misschien moslims maar dat zijn ze niet want een echte moslim doet dit niet. En als er toevallig een echte moslim dat doet dan is het opeens heel de islam de schuld? Dat mag toch niet! Als een jood wat doet dan is er niks aan de hand en word er niet eens verteld dat het een jood is, maar als een moslim wat doet is het gelijk terrorisme en dat soort shit. Echt waar ik begrijp nix meer van deze wereld


Gast

#8692

2015-04-26 12:01

En? Ist-ie al weg?


Gast

#8693

2015-06-30 15:12

Hij moet gewoon der uit hij stopt alles in de doofpot

Gast

#8694

2015-07-06 02:47

Van aartsen moet weg

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-07-13 11:17


Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-07-13 11:18



Gast

#8697

2015-07-13 11:32

 het is nooit de schuld van de islam maar van de europeanen,joden,atheisten,christen maar nooit de islam niet de 100,000 doden in de naam van allah geen islam hoor hoe kom je er bij nee het erechste zijn de mensen die dit aan kaarten en tekeningen maken van de o zo (schijn)heilige profeet die ook nog pedofiel is deze mensen moeten dood en daar doen volgers van deze religie hun best voor maar heeft niks met het geloof te maken hoor hoe durft iemand dat te zeggen nee wij europeanen(ongelovigen varkens volgen somige die ook niets met deze religie te maken hebben zeggen) moeten gewoon op ons rug en ons laten uit roeien de EU en het kabinet vinden dit ook want weg met ons. wat zijn deze allectonen toch een pracht mensen en een verijking voor de sameleving 

GIEL

#8698

2015-07-20 20:17

kutpetitie !!!!!

giel

#8699

2015-07-20 20:20

 WY WILLEN JOZIAS !

GIEL

#8700

2015-07-20 20:21

DOEI RUKKERS !