Eis het ontslag van Jozias van Aartsen

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Eis het ontslag van Jozias van Aartsen.


Gast

#8051 “Laten we naast de Joden gaan staan”

2014-08-22 17:20

'

„Haman komt in vele gestalten voor. Laten we naast de Joden staan als het antisemitisme weer de kop opsteekt.”

Dat zei dr. Bart Wallet tijdens de Nacht van de geschiedenis die woensdagavond werd gehouden bij de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem. De aula zat vol met
450 leerlingen en ouders.
Organisator en geschiedenisdocent
Dirk Blom was blij met de grote
belangstelling. Hij zei dat het doel er
van was om het vak geschiedenis weer op de kaart te zetten. „Het wordt steeds verder weggedrukt door allerlei andere vakken, maar het is van groot belang. Deze avond heeft ons met de neus op de feiten gedrukt.”

 

http://isreality.nl/2013/01/laten-we-naast-de-joden-gaan-staan/#content


Gast

#8052 Hoe staat het 75 jaar na Kristallnacht met de jodenhaat in Duitsland?

2014-08-22 17:23

Antisemitisme in heel Europa nog springlevend

Uit een onderzoek van het EU-Agentschap voor Mensenrechten in Wenen onder bijna 6000 Joden in acht EU-landen bleek deze week dat twee op de drie Europese Joden antisemitisme “een belangrijk probleem” in hun land vindt en dat 76 procent van hen zegt méér antisemitisme te ervaren dan vijf jaar geleden. Bijna 30 procent overweegt emigratie.

 

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/09/kijken-hoe-staat-het-75-jaar-na-kristallnacht-met-jodenhaat-in-duitsland/


Gast

#8053

2014-08-22 17:25

Je weet dat er een paar petities zijn tegen antisemitisme? Waarom ben je daar niet actief?

Je weet dat deze petitie tegen van Aartsen is? Waarom ben je hier actief?


Gast

#8054 Re:

2014-08-22 17:37

#8053: -  

 Janjurk, slome sukkel, Jodenhater.  Griezel ben je.


Gast

#8055

2014-08-22 17:41

Rutte maakt slap statement tegen antisemitisme

2014-08-22 18:03

'

Geen daden maar woorden.

 

Theedrinken, daar zijn de bestuurders in Nederland heel bedreven in. Ze doen het in Amsterdam, ze doen het in Den Haag, en ze doen het ook aan het Binnenhof. Premier Mark Rutte, minister Ivo Opstelten en Lodewijk Asscher hebben gisteren op het Catshuis gesproken met verschillende Joodse organisaties.

De reden van het gesprek: het loopt de spuigaten uit met het antisemitisme in ons land, zowel tijdens anti-Israël-demonstraties als daarbuiten. Maar in plaats van daden aan te kondigen en actie te ondernemen, volgden er na het gesprek slechts zalvende woorden van het kabinet'

 

http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/08/rutte-maakt-slap-statement-tegen-antisemitisme

 


Gast

#8056

2014-08-22 17:48

Rutte vroeg het Jeugdjournaal een interview om kinderen gerust te stellen voor enge Wilders

2014-08-22 18:14

Maar Joodse kinderen zijn niet belangrijk want dat is een bijna uitgemoorde gemeenschap ( mede door wegkijkers en Jodenhaters) en niet relevant want weinig stemmers...

 

 

http://www.welingelichtekringen.nl/opinie/294303/rutte-vroeg-het-jeugdjournaal-een-interview-om-kinderen-gerust-te-stellen-voor-enge-wilders.html

 

 


Gast

#8057 Kroonprins Dubai op fietsvakantie in Nederland

2014-08-22 17:51

Zal hij zich ook inzetten voor de slachtoffers , zijn broeders en zusters, die sneuvel door het ISIS tuig? DEze mensen hebben niets, geen geld, geen fiets, geen eten en worden belaagd.

http://www.telegraaf.nl/prive/22996013/__Kroonprins_Dubai_in_Nederland__.html


Gast

#8058

2014-08-22 17:54


Gast

#8059 Re: Kroonprins Dubai op fietsvakantie in Nederland

2014-08-22 17:55

#8057: - Kroonprins Dubai op fietsvakantie in Nederland 

 Zeker, net zo hard als jij je inzet voor jouw broeders in Lugansk. Ook die hebben niets, geen geld, geen fiets, geen eten en worden belaagd.

GrumbleBomb

#8060 Re:

2014-08-22 18:01

#7992: -  

 Klopt mijn vermoeden - omdat je schrijft dat je voor Nederland hebt gekozen omdat je hier vrijheid, verdraagzaamheid en tolerantie vond - dat je uit een land afkomstig bent waar dat niet zo is, of waar misschien wel (burger)oorlog is?

Je leeft hier in een land waar nagenoeg niemand zich nog herinnert wat oorlog of extreem geweld op grote schaal is. Geboren en hier opgegroeide Nederlanders na ongeveer 1970 weten zelfs via hun ouders niet of nauwelijks meer wat deze gruwel (oorlog) werkelijk betekent.

Mijn pa had de tweede wereldoorlog meegemaakt, voor een deel opgesloten in een Duits concentratiekamp en heeft mij veel (en dat als kind al) verteld over de onmenselijkheid die oorlog en strijd inhoudt. Maar ook vertelde hij mij - ik ben inmiddels 57 jaar - dat het kwaad dat hem en andere medegevangenen werd aangedaan zo afzichtelijk en intens was dat niemand geloofde dat dit door praten met de usurpator (de overweldiger: de Duitse overheid) opgelost zou worden.
De rest is geschiedenis en bewijst dat mijn pa - een oorlogsslachtoffer - gelijk had.

Door deze geweldloze periode die nu al bijna 70 jaar duurt is er in Nederland een meerderheid aan mensen die denken dat het altijd lukt om intens kwaad te stoppen door overleg. Maar onze geschiedenis leert al zolang wij elkaar om de haverklap collectief de hersens gaan in slaan (oorlog) dat het een illusie is. Strijd stopt pas als een of een meerderheid van de/alle partijen 'oorlogsmoe' zijn.
Daarom ook is er geen oorlogsveteraan die maar een splinter gelooft van wat goedbedoelende pacifisten altijd maar weer trachten aan strijdende partijen op te dringen: "Ga nu eens aan tafel zitten en praaaaaaat over jullie conflict". Pacifisten begrijpen ook niet dat je dergelijke dramatische conflicten niet meer kunt stilzetten als de verwoestende raderen van geweld eenmaal draaien. Oorlog en daarmee gepaard geweld is een in zichzelf verstard stadium van doden of gedood worden en waar, zolang van een of de meerderheid van de deelnemende partijen de lust en de middelen tot dat doden aanwezig is, dit blijft voortduren tot, zoals ik al schreef, oorlogsmoeheid optreedt.   

En dat is mijn punt: Ik vermoed dat iedereen die hier opponeert tégen een gewelddadige bestrijding van zo'n moorddadige bende criminelen als IS, niet begrijpt wat het A: betekent om moorddadige monsters tegenover je te hebben staan die helemaal voldoen aan de hiervoor beschreven voorwaarden.
B: Maar blijven veronderstellen dat een collectief ondersteunde drang tot doden gestopt kan worden door over die doodsdrift te praten.

Jij bent waarschijnlijk dus al eens moeten vluchten om je leven te redden? Want je schrijft: ...Mijn voordeel is dat ik hier niet hoef dood te gaan...
De Nederlanders waarover ik hier spreek en die jouw uitschelden voor 'Neanderthaler' weten/snappen dus niet wat het betekent om in een extreem bedreigende situatie die misschien wel jaren kan duren te moeten overleven  Bij mij ontbreekt dat inzicht ook maar ik meen door de verhalen van mijn pa meer begrip te hebben voor zo'n situatie.

Ik hoop voor je dat je nooit het gevoel krijgt dat je Nederland moet uitvluchten. Meer kan ik je niet meegeven. Sterkte!


Gast

#8061

2014-08-22 18:04


Gast

#8062 Re: Re:

2014-08-22 18:46

#8060: GrumbleBomb - Re:   Door deze geweldloze periode die nu al bijna 70 jaar duurt is er in Nederland een meerderheid aan mensen die denken dat het altijd lukt om intens kwaad te stoppen door overleg. Maar onze geschiedenis leert al zolang wij elkaar om de haverklap collectief de hersens gaan in slaan (oorlog) dat het een illusie is. Strijd stopt pas als een of een meerderheid van de/alle partijen 'oorlogsmoe' zijn.

 Dat bewijst dus -integendeel- dat het elkaar de hersens in slaan nog nooit gewerkt heeft. Dat bewijst dus dat mensheid eindelijk eens andere manieren moet gaan proberen om geschillen te slechten. Het enige alternatief dat jij kunt bedenken is praten, maar je zegt zelf al dat dat niet helpt. Zullen we misschien eens naar de oorzaken voor de geschillen kijken en dáár iets aan doen? Niet erover praten, maar er iets aan doen! Als de oorzaak weg is, is ook het geschil weg.


Gast

#8063 Should we call ISIS 'evil'?

2014-08-22 20:17

By James Dawes
August 22, 2014 -- Updated 1231 GMT (2031 HKT)
 

Editor's note: James Dawes, director of the Program in Human Rights at Macalester College in St. Paul, Minnesota, is the author of "Evil Men" (Harvard University Press). The opinions expressed in this commentary are solely those of the author.

(CNN) -- When most people look at ISIS, they see the incarnation of evil. Among its many horrific acts, the Islamic militant group beheaded American journalist James Foley and posted the video this week in retaliation for U.S. airstrikes in Iraq. The Pope typically protests violence, but he implied that he supports the use of military force to combat ISIS. Even al Qaeda says ISIS is too violent. Across the political spectrum, public officials and pundits have characterized them as "savages," a "cancer" and the "face of evil."

Is ISIS evil?

The problem with that question is that the answer is as easy as it is useless. Yes, ISIS is evil and must be stopped. Saying so over and over again could very well make it harder to stop them.

There is only one good reason to denounce a group as evil -- because you plan to injure them, and calling them evil makes it psychologically easier to do so. "Evil" is the most powerful word we have to prepare ourselves to kill other people comfortably.

The flip side is that "evil" is also a word that stops us from thinking.

There is no point in trying to understand evil because it is, in the most typical phrasing, "inhuman," "senseless" or "beyond comprehension." It is a fool's quest to analyze the local realities and strategic imperatives of unthinking savages. There is something almost offensive about trying to understand such evil.

National Review's Jonah Goldberg tried to shame those who are trying to think seriously about ISIS. In a recent tweet, he mocked the attempt to understand ISIS in its social and political context, suggesting that we should focus instead on one fact: "They're evil. They do obviously evil things for evil ends."

The fact is, there are few things more dangerous now than allowing ourselves to think that way.

To resist ISIS and, perhaps more importantly, the larger social forces it represents, the U.S. will need more than a collective psychological readiness to injure, and more than bombs.

The Wall Street Journal editorialized that this evil ideology will only be stopped when "enough of its fanatics have been killed." But if we've learned anything as a nation since our "shock and awe" campaign in Iraq, it is this: While invasions and bombing can be effective in the short term, they are not durable solutions to terror-based violence.

Even if U.S. military force could effectively destroy ISIS, there will be similar groups waiting in the wings. If we are to have any hope of preventing the spread of extremist ideologies, we must do more than bomb the believers. We must understand them. We must be willing to continue thinking.

How is ISIS able to achieve the support it needs? What drives people into its ranks? What social pressures and needs, what political and regional vacuums, make it possible for a group like this to thrive? We can choose to answer these questions in two ways.

We can say they are evil people doing evil things for evil ends. Or we can do the hard work of understanding the context that made them, so that we can create a context that unmakes them.

We can analyze the ways its violent tactics are effective for its purposes given the local power dynamics, so that we can also better understand its weak spots. And we can ask how it is that normal men -- men who were not born evil -- get turned into monsters, so that we can work to change the structures that produce terrorists over the long term instead of locking ourselves into an endlessly repeated, short-term policy of "killing fanatics" until they are gone.

Trying to understand something isn't the same as trying to justify or excuse it. That's a basic mistake, and a costly one.

As Jane Harman, president of the Woodrow International Center for Scholars, recently wrote: "We can't counter radical narratives if we don't understand the motives of the radicalized."

Nonetheless, trying to understand evil is an offense. It is an offense to everything we hold dear, because understanding -- that is, true and effective understanding -- must bring us close to the other, must help us see the world through their eyes.

That is a painful, offensive process, and that is exactly what we must do.

 

http://edition.cnn.com/2014/08/22/opinion/dawes-isis-evil/index.html?hpt=hp_c2


Gast

#8064

2014-08-22 20:18

"Yes, ISIS is evil and must be stopped. Saying so over and over again could very well make it harder to stop them."

"We can't counter radical narratives if we don't understand the motives of the radicalized."

Om even over na te denken.


Gast

#8065 Re: Re:

2014-08-22 21:23

#8060: GrumbleBomb - Re:  

 Hi grumblebomb, ik heb nog nooit voor oorlog moeten ontsnappen, wel voor ignorantie en achterlijke toestanden. Beide mijn opa's zijn gevangenen geweest van de Duitsers en toen ik klein was, hebben ze me hun verhalen over de oorlog verteld. 

Verder lees ik elke dag de krant (echter lees ik 3 verschillende kranten per dag) en kijk mee met de nieuws, waarvan ik nagenoeg info krijg om te begrijpen wat voor gruwelijkheden in de wereld gebeuren. Deze twee (opa's en kranten) zijn dus voor me de bronnen waarvan ik oorlog ken.

Of het geweldadig of vreedzam gevecht moet woorden, is het een grote filosofische vraag. Zoals je zegt, wanneer je tegenstander een monster is, zal jou niet lukken om in een verstandelijke manier tot een acceptabel akkoord (en vrede) te komen.

Aan de andere kant, als ik naar mezelf kijk, en de weg die ik zelf heb gelopen, weet ik, dat er iets is in de mens waarop iemand altijd beroep kan maken: de menselijkheid! Niemand hoeft een slachtoffer te zijn van diens omstandigheden. Er is altijd een mogelijkheid om "uit de shit" te komen zonder niemand anders te schaden, te bestelen of te vermoorden. Je moet het alleen maar willen, en zoeken, en jij zal de manier vinden. Het werkte bij me, en zie, hier ben ik, in Nederland.

Volgens mij, wordt "mensheid" geactiveerd door leren of in een manier of de ander productief te zijn, in welke manier je maar kiest. Wie bezig is met leren, of zaaien, of klerenmaken, of koken, of verkopen, of huizenbouwen, of trouwen en kinderen grootbrengen, heeft nagenoeg geen zin of geen tijd om gruwelijkhedden te gaan verzinnen en uitvoeren. Het is altijd wanneer iemand tonnen vrije tijd heeft, geen interesse/participatie in de gemeenschap toont, honger heeft, en geen duidelijke doel in het leven heeft dat iemand de manier zoekt om het leven van ander mensen te verpesten (dat is een van de reden dat uitkeringen in mijn idee meer schade verrichten dan goed doen wanneer naar gezonde en poteniteel produktieve mensen worden verschaft. Zie je tog dat de meeste ISIS demonstranten op uitkeringen zitten?).

Ghandi en MArtin Luther king hebben historisch aangetoond dat je ook zonder wapens en zonder gevecht een strijd kan winnen. Niemand had gegokt dat Ghandi tegen de imperialistische UK zou winnen, of dat MLK tegen de blanke senaat en racistische wetten zou slagen. Ja, ze zijn geslagen. En duizend jaar voor hun was er Jezus.Natuurlijk is er geen garantie dat dit methode altijd werkt. Met de nazis hebben we het duidelijk gezien. In het begin reageerde Europeanen lax en cool, en voordat iemand wat wist, was Europa in de afgrond. Alles begint met abstracte "ideen"/begrippen, dan worden ze duidelijke leuzens, en dan worden ze daden. 

Ik de trend van Jezus, MLK, Ghandi, ben ik dus meer voor de vreedzaam en democratische manier om conflicten op te lossen. Vooral ben ik voor "education". Een van de problemen van dit maatschappij is dat mensen zo weining mogelijk willen en moeten leren. Mensen lezen vrijwel niets, op internet wordt alles in korte makkelijk-te-begrijpen filmpjes VOL MET ONJUISTHEDEN samengevat en zo worden leugens en misvattingen aan de mensen gevoed zonder dat de mensen het door hebben. Door ignorantie wordt de mens de kans ontnomen om te denken, on te leren en om te kiezen. Alles is ready-made, ook de politeke ideen, de standpunten bij demonstraties enz...

 

Er is iets onlogisch en onverklaarbaar aan verwoesting , dood en haatzaaien. Ik heb het kwaad nog niet volledig kunnen begrijpen en vatten, ik kan dus ook geen volledig antwoord geven aan wat het beste manier is om gruwelijkheden te voorkomen. Jodenhaat des te minder. Dat is echt iets die ik wel duidelijk zie en heb geprobeerd om te bestuderen, maar ik kan het nog niet kan snappen. Het is totaal onlogisch. It makes no sense.

Sorry, ik had gewild dat ik meer antwoorden had. Echter, haat ik niemand, inclusief de marokkanen of wie dan ook. Een mens is voor mij een mens, net als ik en niemand zou in mjn wereld een ander mens moeten bedrijgen of geweld tegen een andere mens moeten gebruiken. Ik snap dus eigenlijk niet hoe het werkt en hoe het praktisch gestopt kan woorden. Vroeger of later komt er een Jood met een geniale antwoord hierop. Wait and see. Wacht even, Jezus was Joods... :)  ( en heeft ook een voorsprong van bijna twee millennia op Ghandi en MLK).

Grumblebomb

#8066 Re: Re: Re:

2014-08-22 22:28

#8062: - Re: Re:  

 Dat is ook de tegenstrijdigheid. Elkaar uitmoorden werkt alleen maar op de korte termijn ter bestrijding van gewelddadigheid, waarmee ik heel sarcastisch bedoel: als er helemaal niemand meer over is om de hersens uit de schedel te meppen stopt het vanzelf en daarin schuilt ons afschuwelijk lot: elkaar over de bol aaien is net zo 'menselijk' als elkaar de kop eraf slaan. En daaruit vloeit voort de volgende afschuwelijke wetmatigheid: eeuwige vrede is een volkomen illusie, maar we zouden geen mensen zijn als we niet keer op keer zouden trachten conflicten op te lossen door met elkaar in overleg te gaan. Het drama is dat we bij herhaling (zolang de mens bestaat) daar veel te vaak niet in slagen omdat een van beide partijen om wat voor reden dan ook het verdomd om door middel van een overleg tot een oplossing te komen. Gelukkig is het niet zo dat praten alleen nooit zou helpen. Als dat zo was zou er over de hele wereld continue oorlog zijn, maar de oorzaken van conflicten die uit de hand lopen en gewelddadige vormen aannemen zullen we nooit helemaal weg kunnen nemen. Daar zijn we te menselijk= wispelturig voor.


Gast

#8067 Is Obama heading toward airstrikes in Syria?

2014-08-22 22:30

By Tom Cohen, CNN August 22, 2014 -- Updated 2145 GMT (0545 HKT)

 

Washington (CNN) -- After three years of avoiding it, President Barack Obama finds himself being pushed toward military action in Syria.

Defense Secretary Chuck Hagel and Joint Chiefs Chairman Gen. Martin Dempsey both made clear that defeating Islamic State jihadists rampaging through northern Iraq would require going after them in neighboring Syria.

"Can they be defeated without addressing that part of their organization which resides in Syria? The answer is no," Dempsey told reporters Thursday. "That will have to be addressed on both sides of what is essentially at this point a non-existent border."

On Friday, Deputy National Security Adviser Ben Rhodes said the administration was looking at options beyond the current airstrikes in Iraq against the Sunni extremists known as ISIS.

"If we see plotting against Americans, see a threat to the United States emanating from anywhere, we stand ready to take action against that threat," Rhodes told reporters. "... We're actively considering what's going to be necessary to deal with that threat, and we're not going to be restricted by borders."

ISIS savagery

The ISIS fighters help Obama make his case by savagery that includes mass killings, abductions and other atrocities such as the video-taped beheading of captured American journalist James Foley.

So a President who rejected calls by his advisers in 2011 and 2012 to arm rebels fighting the government of Syrian President Bashar al-Assad faces a policy change certain to embolden critics in both parties of his reticence back then.

"There's a pretty good possibility that we and/or some kind of multinational effort will engage in hitting ISIS targets inside Syria," Frederic Hof, an Atlantic Council senior fellow and Syria specialist, told CNN on Friday.

Legal barrier evaporated

He noted the Obama administration has acknowledged sending U.S. forces into Syria earlier this year in a failed attempt to free Foley. That established a precedent of acting in Syria to protect U.S. citizens and interests, superseding any legal considerations such as being asked by the host government to enter, argued Hof, who was Obama's former point man on Syria.

"The sort of legal barrier that prohibited doing something inside Syria now seems to have evaporated," he said.

Rhodes called the rescue attempt of Foley "entirely legal," saying "you don't need to be invited in if you're trying to rescue your people from imminent danger."

"I think any additional actions we'd take, we'd want to consult with Congress," he added.

Iraq escalation

Obama already escalated U.S. military involvement in Iraq to combat ISIS less than three years after ending a lengthy war there.

In June, he sent military advisers to work with Iraqi and Kurdish forces against the lightning ISIS sweep through the north. Earlier this month, the President authorized limited airstrikes on ISIS targets and additional advisers to Iraq to protect U.S. personnel and minority groups threatened by the Sunni extremists.

Hagel emphasized the ISIS threat on Thursday, calling it "beyond just a terrorist group."

"They marry ideology, a sophistication of strategic and tactical military prowess. They are tremendously well-funded," he told reporters. "Oh, this is beyond anything that we've seen. So we must prepare for everything. And the only way you do that is that you take a cold, steely, hard look at it and get ready."

He refused to rule out the possibility of airstrikes against ISIS targets in Syria.

Broad-based approach

At the same time, Hagel and Dempsey emphasized that defeating ISIS requires a broad-based approach that includes diplomacy to forge an international coalition and better governance in Iraq and Syria to build public opposition to the extremists.

"Political reform will make it harder for (ISIS) to exploit sectarian divisions," Hagel said. "The United States and the international community will increase support for Iraq in tandem with political progress."

Expanding the military campaign into Syria comes with significant risks for a President who has based his foreign policy on avoiding what he characterizes as reckless interventions of the past, particularly the Iraq War launched by his predecessor in 2003.

It would give critics fodder for arguing that Obama's decision to keep out of the Syrian conflict contributed to the ability of ISIS to grow into the threat it poses today.

Risky move

U.S. bombs exploding in Syria also would allow Islamic extremists to argue that America remains an imperialist bully despite Obama's efforts to change the perception.

Hof warned that the evolving situation could play into the strategy of al-Assad, who has long dismissed the uprising against his leadership as a fight against terrorists.

Until now, al-Assad has allowed ISIS to grow in Syria because it joins his government in fighting the anti-government forces.

However, ISIS fighters have taken over rebel-held territory and even some government-held areas, causing al-Assad to launch airstrikes against them in some places.

Al-Assad's strategy

"This is basically two criminal gangs who often in effect collaborate but now have a difference over real money over who controls oil fields and the like," Hof said of the relationship between al-Assad and ISIS.

Wiping out the Syrian opposition would leave only ISIS and al-Assad, who would then position himself to the West as the lesser of two evils and an ally in fighting the jihadists, according to Hof.

"What he said from the beginning is that the only people who oppose me are terrorists and the West should support me because I'm fighting terrorists," Hof noted.

Obama also could face a liberal backlash at home for launching airstrikes in Syria.

His former secretary of state, Hillary Clinton, has distanced herself from him on Syria strategy during his first term as she prepares for a possible presidential run in 2016.

Political impact

To deter criticism at home and abroad, the United States should build a coalition against ISIS that includes regional countries such as Turkey, Saudi Arabia, United Arab Emirates, Qatar and Jordan that can contribute air power -- much of it provided by America, Hof said.

"All agree at some level or another that ISIS presents a threat," he noted.

Domestically, ISIS "has gone a long way toward helping the President make the argument to the American people," Hof said.

At the same time, he added, Obama "needs to reassure people that this effort does not presage boots on the ground or some kind of repeat of the Iraq experience."

Rhodes called Obama "very deliberate toward the use of force," adding that "he doesn't rush toward military action."

"The American people also understand that there's some threats that have to be dealt with," he said. "We will take direct action against terrorists who threaten the United States."

 

http://edition.cnn.com/2014/08/22/politics/us-isis-syria/index.html?hpt=hp_t1


Gast

#8068

2014-08-22 22:48

Hoe vaak blijft die mopperkont nog uit zijn rol vallen?

Grumblebomb

#8069 Re: Re: Re:

2014-08-22 23:11

#8065: - Re: Re:  

 Je bent een echte humanist. Ik heb respect voor je. Ik denk niet dat je moet stoppen te denken over waarom geweld niet stopt maar wèl moet stoppen jezelf te verexcuseren dat je niet meer antwoorden hebt. Diplomaten die trachten door overleg (inter)nationale geweldsconflicten te stoppen hebben die antwoorden ook niet. Afremmen of stoppen van geweld is een puur op het aanwezig zijn van het geweld van vandaag toegespitste poging. Morgen is dat geweld in een 'andere vorm' aanwezig waarbij de pogingen om het te stoppen van gisteren niet meer functioneel zijn. Dat klinkt erg zwartgallig maar al vele duizenden jaren pogen wij eerst door praten conflicten te voorkomen ofwel te stoppen waarbij als het laatste het geval is dat altijd ten koste gaat van de belangen van een of meerdere partijen, maar de beloning is dat (verder) bloedvergieten wordt voorkomen.

Je schrijft dat er iets onlogisch is aan dood en verderf zaaien en dat ís het ook voor jouw en mij en anderen die geweld verafschuwen, maar de vreselijke werkelijkheid is dat er onberedeneerbare monsters zijn - zij verdienen in mijn ogen de naamgeving: mens (niet) meer -  die het even onlogisch vinden dood en verderf niet te gebruiken als middel om hun doel te bereiken. Daarin schuilt voor mij het begrip kwaad: Mensen die het doden van een mens even gemakkelijk vinden als het dooddrukken van een mier. Mensen die zo zijn geworden kun je niet meer overtuigen van doden/moorden af te laten zien op het moment dat ze van plan zijn deze daad uit te voeren, omdat zij het doden schouderophalend uitvoeren. Met andere woorden: die krijg jij, ik, neen niemand krijgt dergelijke lieden omgepraat. Dàt is de essentie van het kwaad, echt! meer valt er niet aan te begrijpen! Het is zelfs energieverspilling te zoeken naar meer inzicht in het kwaad. Het enige dat daarna nog rest omdat praten niet meer helpt is wèl alle energie aanwenden om het kwaad fysiek te bestrijden zodat mensen die het slachtoffer dreigen te worden van dat kwaad misschien gered kunnen worden van een dreigende/zekere dood.

Misschien heb je met betrekking tot je laatste opmerking wel gelijk. Joden moesten sinds zij bijna vernietigd werden als volk in ongeveer 70 na chr. door de Romeinen een verhoogde expressie van hun intelligentie gebruiken om te kunnen overleven zonder vaste vaderlandse grond onder de voeten. (wat volgens mij de oorzaak is van de niet aflatende haat door de eeuwen heen op Joden: een intense jaloezie) 


Gast

#8070

2014-08-22 23:19

70 pagina's geleden piepte je wel anders. Nog iemand 'n teiltje?


Gast

#8071 Should we call ISIS 'evil'?

2014-08-22 23:50

By James Dawes
August 22, 2014 -- Updated 1231 GMT (2031 HKT)
 

Editor's note: James Dawes, director of the Program in Human Rights at Macalester College in St. Paul, Minnesota, is the author of "Evil Men" (Harvard University Press). The opinions expressed in this commentary are solely those of the author.

(CNN) -- When most people look at ISIS, they see the incarnation of evil. Among its many horrific acts, the Islamic militant group beheaded American journalist James Foley and posted the video this week in retaliation for U.S. airstrikes in Iraq. The Pope typically protests violence, but he implied that he supports the use of military force to combat ISIS. Even al Qaeda says ISIS is too violent. Across the political spectrum, public officials and pundits have characterized them as "savages," a "cancer" and the "face of evil."

Is ISIS evil?

The problem with that question is that the answer is as easy as it is useless. Yes, ISIS is evil and must be stopped. Saying so over and over again could very well make it harder to stop them.

There is only one good reason to denounce a group as evil -- because you plan to injure them, and calling them evil makes it psychologically easier to do so. "Evil" is the most powerful word we have to prepare ourselves to kill other people comfortably.

The flip side is that "evil" is also a word that stops us from thinking.

There is no point in trying to understand evil because it is, in the most typical phrasing, "inhuman," "senseless" or "beyond comprehension." It is a fool's quest to analyze the local realities and strategic imperatives of unthinking savages. There is something almost offensive about trying to understand such evil.

National Review's Jonah Goldberg tried to shame those who are trying to think seriously about ISIS. In a recent tweet, he mocked the attempt to understand ISIS in its social and political context, suggesting that we should focus instead on one fact: "They're evil. They do obviously evil things for evil ends."

The fact is, there are few things more dangerous now than allowing ourselves to think that way.

To resist ISIS and, perhaps more importantly, the larger social forces it represents, the U.S. will need more than a collective psychological readiness to injure, and more than bombs.

The Wall Street Journal editorialized that this evil ideology will only be stopped when "enough of its fanatics have been killed." But if we've learned anything as a nation since our "shock and awe" campaign in Iraq, it is this: While invasions and bombing can be effective in the short term, they are not durable solutions to terror-based violence.

Even if U.S. military force could effectively destroy ISIS, there will be similar groups waiting in the wings. If we are to have any hope of preventing the spread of extremist ideologies, we must do more than bomb the believers. We must understand them. We must be willing to continue thinking.

How is ISIS able to achieve the support it needs? What drives people into its ranks? What social pressures and needs, what political and regional vacuums, make it possible for a group like this to thrive? We can choose to answer these questions in two ways.

We can say they are evil people doing evil things for evil ends. Or we can do the hard work of understanding the context that made them, so that we can create a context that unmakes them.

We can analyze the ways its violent tactics are effective for its purposes given the local power dynamics, so that we can also better understand its weak spots. And we can ask how it is that normal men -- men who were not born evil -- get turned into monsters, so that we can work to change the structures that produce terrorists over the long term instead of locking ourselves into an endlessly repeated, short-term policy of "killing fanatics" until they are gone.

Trying to understand something isn't the same as trying to justify or excuse it. That's a basic mistake, and a costly one.

As Jane Harman, president of the Woodrow International Center for Scholars, recently wrote: "We can't counter radical narratives if we don't understand the motives of the radicalized."

Nonetheless, trying to understand evil is an offense. It is an offense to everything we hold dear, because understanding -- that is, true and effective understanding -- must bring us close to the other, must help us see the world through their eyes.

That is a painful, offensive process, and that is exactly what we must do.

 

http://edition.cnn.com/2014/08/22/opinion/dawes-isis-evil/index.html?hpt=hp_c2

 

Voor wie het gemist heeft (zoals hierboven blijkt).


Gast

#8072 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Demo rotterdam

2014-08-23 00:59

#7912: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Demo rotterdam 

Dat niet terzake doende detail geeft al aan dat je je kop niet in de boeken hebt gestoken en maar wat onzin zit te verkondigen om het bestaansrecht van een joodse staat te ontkrachten, dat is de essentie van je betoog. Jij bent degene die met jaartallen is gaan smijten, als dat dan weerlegt wordt moet je daarover niet kwaad worden, maar eens nakijken of de rest van de info die je hier loopt te spuien wel accuraat is.

 

GrumbleBomb

#8073 Heeft een terrorist recht op meer begrip dan een moordenaar?

2014-08-23 01:20

Vraagstuk: Waarom zouden we een poging ondernemen om de ene ontmenselijkte: een vermomde terrorist die zich laat filmen naast iemand die hij gaat onthoofden, te begrijpen, terwijl een andere ontmenselijkte alle begrip werd ontzegd: http://nos.nl/artikel/689802-frozen-groundmoordenaar-dood.html :"Ik denk dat niemand hem zal missen", zei de officier van justitie die hem achter tralies had gekregen in reactie op zijn dood. "Opgeruimd staat netjes."


Gast

#8074 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Demo rotterdam

2014-08-23 09:08

#8072: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Demo rotterdam   om het bestaansrecht van een joodse staat te ontkrachten

 Dat jij niet kunt lezen moet je anderen niet verwijten. Niemand heeft het bestaansrecht van de joodse staat ter discussie gesteld. Leg die woorden dan dus ook niemand in de mond.

Het ging erom te laten zien, dat het volk van de Palestijnen wel degelijk allang bestond en niet, zoals beweerd werd, pas in de twintigste eeuw is "uitgevonden". De piramides zijn in dat verband inderdaad detail.

Jij maakt er een sport van om woorden van anderen te verdraaien. Stop daarmee.

En voor het geval je nog steeds wilt ontkennen: de Encyclopædia Brittanica schat ik vele, vele, vele malen hoger in dan om het even welk woord van jou.


Gast

#8075 Re: Heeft een terrorist recht op meer begrip dan een moordenaar?

2014-08-23 09:09

#8073: GrumbleBomb - Heeft een terrorist recht op meer begrip dan een moordenaar? 

 Wie zegt dat de poging tot begrip de ander ontzegd moet worden?

Begrip van de oorzaak leidt tot een oplossing voor ELK probleem, niet alleen dat van de IS.