Middelburg Geen asielzoekerscentrum op het Swerf-Rust terrein

Medestander

#176

2014-07-19 12:41

Helemaal eens om er een dierenasiel en een kinderboerderij van te maken.
Zijn onze kinderen tenmiste ook veilig en kunnen schaarloze dieren zich ook veilig voelen.
J.W.

#177 Re: Re: asielzoekerscentrum op het Swerf-Rust terrein

2014-07-19 13:04

#16: Peter Vuijk - Re: asielzoekerscentrum op het Swerf-Rust terrein

Beste heer Vuijk,

 

Vanuit een idealistisch standpunt punt ben ik, en wellicht de meerderheid van de wijkbewoners, het compleet met u eens. Ze hebben ook kansen nodig om iets van hun leven te maken. Maar vanuit een realistisch perspectief is het feitelijk gezien niet verstandig om 330 asielzoekers middenin een woonwijk te zetten, want dat tast de veiligheid en leefbaarheid hier aanzienlijk aan.

Een goede kennis van mij heeft in het asielzoekerscentrum gezeten waardoor ik weet dat vanuit een grote groep asielzoekers die weinig hebben, meer kans bestaat dat individuen zich ontwikkelen tot een ('kleine') crimineel en dat soms al zijn. Ook hebben er enkele malen vechtpartijen plaatsgevonden binnenin het asielzoekerscentrum tussen verschillende groepen nationaliteiten, waarbij hun standpunt over toepasbaar en acceptabel geweld die van de gemiddelde Nederlander overstijgt. Die wil je absoluut niet in een woonwijk hebben waar voornamelijk ouderen en gezinnen met (jonge) kinderen wonen.

Men zijn in het algemeen niet tegen een asielzoekerscentrum en asielzoekers, maar niet hier. Dat is niet verstandig.

 

Mvg,

J.W.

 


Gast

#178

2014-07-19 13:21

De Gemeenteraad en het AZC moeten niet achterbaks handjeklap met elkaar doen, over de ruggen van hun stemmers.
Beloven op openheid en duidelijkheid?
En waarom altijd in een andere wijk, dan waar de Burgrmeester woont of een van de wethouders?
En klankborggroep Is helaas een lachertje, gezien de feiten van het klankbordgroeg over de inrichting van het Torenvlietpark.
haso

#179 AZC

2014-07-19 17:03

De laatste vrachtauto van het oude AZC is nauwelijks vertrokken of er is al weer sprake van een nieuw AZC.

In de Stromenwijk, Breewijk zijn scholengemeenschappen en diverse zorginstellingen met begeleid wonen aanwezig. Vrij recent werden we ook nog geconfronteerd met de aanwezigheid van Emergis met een Sociaal Pensioen.
De Stromenwijk resp. Breewijk heeft hiermee wel zijn steentje aan de samenleving bijgedragen.

De zinsnede , onder grote druk staan over verblijfsvergunning of huisvesting zich crimineel gaan gedragen of voor veel onrust zorgen, vindt ik wat ongelukkig in de opgestelde petitie. Volgende keer beter zou ik zeggen.
Moos

#180 Re: #8

2014-07-19 18:28

#8 eng hoor:  'passerende asielzoekers'....?!!

Moos

#181 woningen te koop

2014-07-19 18:34

laten er nu 3 woningen te koop staan in de Michaelsdreef.... jammer dat zo'n AZC dan roet in het eten gooit! Deze petitie gaat alleen maar om waardedaling en 'aantasten van de buurt' whatever dat mag zijn. Alsof mensen voor hun lol huis en haard verlaten! U moet zich allen diep schamen.
Agent

#182 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-07-19 22:08

#167: De boemerang - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Zo snugger of intelligent ben je nou ook weer niet !!!!!

Waarom ??? Nou omdat je denkt/zegt dat ik een politieagent ben !!!!!

Ik ben een vertegenwoordiger = Agent. Dat is wat anders dan politieagent.

Ik blijf bij mijn mening - en hoop dat je voortaan eerst goed nadenkt voor je iets verkondigd.


Gast

#183

2014-07-19 22:13

Stop nu maar met dat kinderachtig gedoe. Vinden we allang zo leuk niet meer. En racisme is geen mening, maar dommigheid.

SAM

#184

2014-07-19 22:21

Speelweide / Kinderboerderij / Dierenasiel ervan maken.
Hebben de kinderen en hulpbehoevende dieren ook recht op.
Veiligheid en rust in deze wijk is wat er nodig is.

Gast

#185

2014-07-20 08:11

Te veel mensen hiervoor bejaarde huis voor 80 personen nu 330


Waarom niet weer op het voormalige arduin terrein staat toch leeg. Zet die conteners er weer terug of naast de gevangenis dpi staat ook leeg

Gast

#186 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-07-20 10:50

#182: Agent - Re:

"Ik blijf bij mijn mening - en hoop dat je voortaan eerst goed nadenkt voor je iets verkondigd."

Als je dat zelf nu eens deed, had je een andere mening.


Gast

#187

2014-07-20 11:25

Het is hier de laatste dagen steeds gezelliger geworden lees ik wel. Sommige maken elkaar 'letter'lijk af. En dan maar zeggen dat asielzoeker agressief kunnen zijn. Kijk eerst een in de spiegel.
Weet iemand eigenlijk wel hoe de samenstelling van de 330 asielzoekers is?
330 mannen
150 mannen + 180 vrouwen
80 vrouwen + elk 3 kinderen = 320
De laatste versie past makkelijk in dit gebouw. het zou me niet verbazen dat deze mensen nu helemaal geen huis hebben of leven in een bouwval van een paar vierkante meters.De kamers zijn voor hun een grote luxe zelfs al moeten ze daar met hun vieren wonen.

Er worden hier nu misschien iets teveel vooroordelen geplaatst die gebaseerd zijn op het verleden.
J. Visser

#188 Re:

2014-07-20 11:38

#185: -

Mag ook op de Hooge Platen (westerschelde) hoor.


Gast

#189

2014-07-20 11:56

Ik ben niet tegen een asielzoekerscentrum maar wel dat het nu binnen een woonwijk valt.

Gast

#190

2014-07-20 12:27

Wij vinden de locatie niet geschikt, omdat er teveel mensen van verschillende nationaliteiten bijeen zitten in een veel te kleine ruimte.Omdat deze mensen geen dagbesteding hebben zullen er grote problemen ontstaan in de wijk.

Gast

#191

2014-07-20 12:55

Dan zorg dat die mensen een dagbesteding hebben!
gast

#192 Re:

2014-07-20 13:07

#190: -

Mee eens! Zelfs als we niet eens zouden kijken naar wat omwonenden van dit plan vinden, gaat het geheid botsen tussen mensen van het AZC onderling. Uiteenlopende culturen die al moeite hebben om rekening te houden met elkaars gewoonten, ideeën en geloofsverschillen en daarnaast een veel te kleine ruimte en geen dagbesteding. Logisch, dat dit vroeg of laat gaat escaleren. Regelmatig volgt de reactie: "Kijk niet steeds naar gebeurtenissen uit het verleden", maar hoe vaak moet er iets misgaan, voordat we hier lering uit trekken? Waarom dit risico nemen in deze wijk? Mochten er straks problemen komen (zoals voorheen), krijgen we dan als reactie :"Goh, dat hadden we nou niet verwacht in een altijd rustig buurtje als de Stromenwijk".Waarom moeten omwonenden hier straks mee opgezadeld worden? Aantal handtekeningen geven wel aan hoe mensen tegenover dit plan staan.

De boemerang

#193 Re: Re:

2014-07-20 13:25

#192: gast - Re: Uiteenlopende culturen die al moeite hebben om rekening te houden met elkaars gewoonten, ideeën en geloofsverschillen en daarnaast een veel te kleine ruimte en geen dagbesteding.

Dus u weet al wie er zouden komen?

gast

#194 Re: Re: Re:

2014-07-20 15:04

#193: De boemerang - Re: Re:

Nou meneer/mevrouw,

Het lijkt me wel logisch dat het hier niet gaat om mensen uit 1 enkel land met dezelfde cultuur.

Dat kan iedereen wel bedenken! Als u het journaal volgt, ziet u de onderlinge conflicten tussen bevolkingsgroepen en het zou volgens u nu allemaal in goede gemoede verlopen denkt u? Nogal naief om zo te denken.

Voor al degenen die voorstander zijn van het AZC.....misschien dat jullie in jullie vrije tijd met elkaar een leuke dagbesteding aan kunnen bieden?  Zeer benieuwd met wat voor leuke ideeën jullie komen. Helpen jullie meteen beide partijen.

De boemerang

#195 Re: Re: Re: Re:

2014-07-20 15:32

#194: gast - Re: Re: Re:

Dus u weet al welke mensen uit welke culturen er komen en dat die niet samen door één deur kunnen?

Als ik het journaal volg, zie ik daar helemaal niets over de mensen die in het AZC Middelburg geplaatst zouden gaan worden en kan ik dus geen enkele conclusie trekken over hoe het zou kunnen gaan in dit AZC. U ziet dat kennelijk wel en weet ook al wat er gaat gebeuren. Wie noemt u naïef?

gast

#196 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-07-20 17:11

#195: De boemerang - Re: Re: Re: Re:

Als antwoord op uw vraag: U!  U kijkt vast naar het Jeugdjournaal.

Maar met u ga ik verder ook niet in gesprek.


Gast

#197

2014-07-20 18:02

Overbelasting wijk. Reeds grote school en sportaccomodatie dicht bij elkaar. Te veel bewoners. Veiligheid?

Gast

#198

2014-07-20 20:14

Onze wijk is al erg zwaar beLast met diverse scholen en diverse sportcomplexen. Ook nog een zigeunerkampje. Dit alles geeft al erg veel drukte. Om daar ook nog eens 330 asiel zoekers in deze wijk te plaatsen lijkt mij te veel voor deze wijk.
De boemerang

#199 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-07-20 23:09

#196: gast - Re: Re: Re: Re: Re:

Ik had ook niet anders verwacht dan dat u mij naïef zou noemen, ofschoon u ook zelf weet dat de door u genoemde thematiek niet één enkele keer in het journaal te zien is geweest.

Ik weet ook dat u evengoed naïef zou noemen, ofschoon u inderdaad geen flauw idee heeft of zelfs maar kunt hebben van wie in dat AZC geplaatst zou worden en wat daar dan zou kunnen gaan gebeuren.

Evenzeer als ik weet dat u mij naïef zou noemen, omdat u mijn werkelijke vraag tot tweemaal toe ontwijkt.

Ik denk dat ik inderdaad ook bijzonder weinig interesse in een gesprek met u heb. Ik hou niet van mensen die speculaties en leugens moeten gebruiken om vaag iets van een punt te maken en dan vervolgens de ander naïef noemen.

De boemerang

#200

2014-07-21 00:01

Wat zijn nu de reeële zorgen omtrent de vestiging van een AZC op het Swerf-Rust terrein?
Het argument dat het in het verleden wel eens fout is gegaan en dat het *dus* nu weer fout zal gaan, is pure speculatie en dus geen argument.

U krijgt geen garantie dat er geen probleemgevallen tussen de asielzoekers zullen zitten, maar die garantie krijgt u ook niet als u een nieuwe buur krijgt. De wijk, de stad kent en kende ook criminaliteit en vandalisme zonder een AZC en vóór dat er zelfs maar AZC's of gastarbeiders in Nederland waren.

Aangezien een AZC onmogelijk iedere bewoner een zinvolle dagbesteding kan bieden en men evenmin van een bewoner mag eisen dat die zijn activiteiten zal beperken tot ademhalen, zullen deze mensen zich buiten de faciliteit bewegen. Als die mensen dan bejegend worden als vandaal en crimineel, nog voordat zij een voet in Middelburg gezet hebben, dan kan ik mij goed voorstellen dat er mensen zullen zijn die dan maar aan de verwachtingen gaan voldoen. Als je toch als het laagste uitschot gezien wordt, dan kun je net zo goed je ook zo gaan gedragen.

Samenleven is geven en nemen. Dat moet u met uw buur, die u ook niet gekozen hebt; dat kunt u ook met een bewoner van een AZC. Als u geeft, zal de ander ook geven. Als u bij voorbaat de ander de rug toe keert, dan kan de ander niet anders meer dan iets achter uw rug om doen.

De bewoners van het AZC zijn ook mensen van vlees en bloed, net als u. Het grote verschil met u, is dat deze mensen helemaal niets meer op deze wereld hebben. Zij hebben huis en haard, familie en vrienden in een crisisgebied achter moeten laten om hun vege lijf te redden, onwetende vaak van het lot van hun naasten. In plaats dat zij blij kunnen zijn dat wij hen tenminste een veilig dak boven hun hoofd bieden, wilt u hen het gevoel geven dat hen dat kwalijk te nemen valt.

Alleen wie als mens met de mensen wil leven, zal als mens bejegend worden. Wie zich boven de ander waant, kan wachten op de dag dat de ander op u neer zal zien.