Red het Wertheimpark

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Red het Wertheimpark.

Frits van Veen

#126 Re: Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!

2014-08-02 23:25

#124: Joods buurtbewoner - Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!

Ik ben het helemaal met u eens. En ik vind dat wat nog resteert van deze oude Joodse buurt, behouden moet blijven. Maak niet nog meer kapot na de kaalslag die hier na de Tweede Wereldoorlogl heeft plaatsgevonden.

Joods buurtbewoner

#127 Re: Re: Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!

2014-08-03 10:37

#126: Frits van Veen - Re: Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!

Ook kan de gemeente deze monument langs de Amstel, naast de Stopera, plaatsen! Daars is wel n goede ruime plek voor, heel zichtbaar en absolut toepasselijk. Ook kunnen ze een memorial daar aan de Vlooienburg (de oude Joodse ghetto) toevogen, want de buurt was in zijn geheel door de gemeente (en niet door de Nazis) in de jaren 70e gesloopt zodat de vreselijk belachelijk gebouw van de Stopera en de gemeente zelf op deze plaats kunnen gebouwd worden!

Joods buurtbewoner
Gast

#128 Re: Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!

2014-08-03 10:49

#124: Joods buurtbewoner - Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!

correctie: Joods Museum en Holocaust Monument (door Peter Eisenman, ook van ons universiteit) in Berlijn waren gebouwd op lege verwoeste plekken in de stad waar niks van historisch waarde stond!


Gast

#129

2014-08-03 17:37

Goed initiatief! Geen behoefte aan een groot pathetisch monument buiten alle proportie. Het ingetogen monument van Wolkers is des te krachtiger. Nooit meer Auschwitz. Zegt alles.
EgbertR

#130 Re: Namenmonument past prima in Wertheimpark

2014-08-05 08:29

#6: Fedde Schouten - Namenmonument past prima in Wertheimpark 

beste Fedde e.a. voorstanders

na een bezoek aan berlijn en hamburg moet ik de suggestie #51 van f.s. zeer bij het Comité van Aanbeveling en B&W onder de aandacht brengen: een 'Plattegrond van het Kwaad' rondom de Hollandsche Schouwburg' kent een grotere impact dan een tweede monument in een parkje dat nu nog enige sereniteit kent.

educatief en toekomstbestendigsheidmatig gezien 'past' de oplossing re. #51 dan beter rond de Hollandsche Schouwburg en veel minder goed in het Wertheimpark


Gast

#131

2014-08-05 18:59

Ik woon tegenover het park, en zou het zo jammer vinden als dit park zijn huidige charme verliest! We hebben al zoveel stenen, zullen we alsjeblieft de bomen laten staan?

Gast

#132

2014-08-06 05:15

het mr visserplein of jonas daniel meijer plein zijn veel geschiktere locaties in dezelfde buurt

Gast

#133

2014-08-06 12:38

Vreselijk, dat "monument", niet te geloven dat dit een serieus voorstel is.

Gast

#134

2014-08-06 18:23

Heerlijk rustig buurt park met indrukwekkend holocaust monument!!! Houden zo. Andere plek: Mr. Visserplein!!! Worden we meteen verlost van die dodelijke vertrutting van de Dienst Openbare Ruimten.....

Gast

#135

2014-08-07 14:15

Ik vind dat het oudste park van Amsterdam moet blijven.
Een park met historie midden in Amsterdam.
Het gemeentebestuur moet zich schamen, geen enkel besef wat dit park voor Amsterdam en Amsterdammers betekent.

Gast

#136

2014-08-07 14:52

Ik vind dat dit monument in den haag moet komen

Gast

#137

2014-08-10 07:53

Ik woon in rotterdam, maar amsterdam heeft- na er 20 jaar gewoond te hebben - een warm plekje bij mij. Ook in amsterdam mag er geen groen verdwijnen. Er zijn genoeg andere plekken waar men de namen kwijt zou kunnen.

Gast

#138

2014-08-14 19:59

Woon nu in Amersfoort maar ben opgegroeid in de Plantage. Het Wertheimpark moet onaangetast blijven.

Gast

#139

2014-08-15 19:45

Geen commentaar kort en krachtig raakt de kern. Er zijn meer argumenten om niet voor deze plaats, combinatie te kiezen.
Guurtje van Twuyver

#140 Re: Namenmonument past prima in Wertheimpark

2014-08-20 13:25

#6: Fedde Schouten - Namenmonument past prima in Wertheimpark 

 En de tennisvelden? De fitnessplek. De korfbalvereniging? En al die auto's die onze buurt zullen overstromen. En ook al komen de toeristen met de tram. Lijn 9 is nu al een haringtonnetje. 

Het is een monument met grandeur, sommige muren zijn wel degelijk vier meter of hoger, zoek een lokatie met grandeur! Maar niet hier.


Gast

#141

2014-08-21 17:49

Het monument dat in gedachten is te maken hoort bij het stadhuis te staan. Daar immers zijn de meeste joden van vervoerd naar de concentratiekampen.

Gast

#142

2014-08-24 11:34

Het Wertheim park moet zo blijven als het nu is!! We hebben al zo verinnig parken en groen in de nieuwmarkt en plantage buurt, onze kinderen hebben al te weinig plek om te kunnen spelen. En er zijn al herdenkingsmonumenten in deze buurt! Dit project is veel te groot en megalomaan voor deze buurt !!

Gast

#143

2014-08-25 11:50

De gemeente Amsterdam heeft maar 9 % openbaar groen - vergelijk: Berlijn 14%, Stockholm 30%, Londen 38%. Om die reden moet het Wertheimpark worden gered. Het is het oudste park van Amsterdam, en het enige openbare park binnen de grachtengordel!

Overigens ben ik voor een namenmonument in de buurt waarvandaan de meeste Joden uit Nederland zijn weggevierd, maar dan op een plek die wel geschikt is, bijvoorbeeld op het Jonas Daniel Meijerplein.


Gast

#144

2014-08-26 09:00

~Waarom het "OUDSTE" PARK VAN AMSTERDAM VERPESTEN?, waarom ?? Het kan beter in het grote VONDELPARK , daar komen ook veel meer personen !!
Bob Soer

#145 Re: Namenmonument past prima in Wertheimpark

2014-08-28 09:19

#6: Fedde Schouten - Namenmonument past prima in Wertheimpark 

Beste heer Schouten en anderen, het Wertheimparkje heeft zeker ook een functie als hondenuitlaatplaatsje. Het is het enige plekje in de buurt waar honden even los kunnen, met elkaar kunnen spelen en/of achter een bal of stok aan rennen. Hondenpoep ruim ik altijd op en ik zie dat ook andere hondeneigenaars doen. Ideaal voor een korte uitlaat in de buurt waar ik ook graag gebruik van maak. 


Gast

#146

2014-08-28 15:32

Ik woon in de vroegere Jodenbuurt van Amsterdam.
Elke dag als ik daar op straat loop, denk ik aan hen die zijn weggevoerd.
De kleine bronzen plaatjes met namen her en der in het plaveisel geven een persoonlijke identiteit en naam aan de slachtoffers.
Het plan voor het Wertheimpark doet afbreuk aan de mogelijkheid tot werkelijke inleving in het lot van de duizenden gewone mensen die hier tijdens de oorlog hebben gewoond.
Ik ben geen dader en voel me ook niet schuldig, Ik ben geen Jood en voel me ook geen slachtoffer. Ik ben een bewoner van de buurt, zoals ook zij dat waren. Gewone mensen waar ik me mee verbonden voel
Met vriendelijke groet,
Ida van Heteren

Gast

#147

2014-08-29 14:06

Het idee voor het monument vind ik mooi, maar niet in dit kleine parkje wat met veel plezier gebruikt wordt door veel mensen, zowel buurtbewoners als passanten komen er graag. De plek is niet in een druk gedeelte van de stad en de rust is daar heel fijn. Houden zo!

Gast

#148

2014-09-07 16:03

Er is al een mooi en passend monument van Wolkers in het park, dit park is veel te klein voor een dergelijke pompeuze muur.Onze buurt heeft dit park heel hard nodig voor de mensen die een beetje rust kunnen vinden in dit park en in het plantage parkje, tijdens de zomermaanden als de stad bol staat van alle toeristen en evenementen. Naast de Hermitage is ook al een monument voor de joodse slachtoffers uit WO II. En blijf in godsnaam van die prachtige oude bomen af, we hebben ze nodig als wapen tegen het fijnstof van de wibautstraat.
Een dergelijk monument trekt ook weer veel van die diezel uitbrakende toeristen bussen aan.
De mensen die hier wonen en bakken belasting betalen moet je hun groene stukjes niet ontnemen, dat getuigt van weinig respect en invoelingsvermogen. S.Feddema.

Gast

#149

2014-09-10 20:14

Er is daar al een monument. We zullen nooit vergeten, maar daar hebben niet twee monumenten in een heel klein park voor nodig. Straks een tweede monument op De Dam? Waanzin kortom.

Gast

#150

2014-09-11 14:26

Ik woon volstrekt niet in de buurt, maar heb vaak met oppaskindjes in het park gezeten.Toen ik van de plannen hoorde was ik met stomheid geslagen. Een heel goed initiatief dus. Er zijn absoluut betere en logischer plekken te bedenken.