Red het Wertheimpark
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Re: Re: Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!
#126: Frits van Veen - Re: Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!
Ook kan de gemeente deze monument langs de Amstel, naast de Stopera, plaatsen! Daars is wel n goede ruime plek voor, heel zichtbaar en absolut toepasselijk. Ook kunnen ze een memorial daar aan de Vlooienburg (de oude Joodse ghetto) toevogen, want de buurt was in zijn geheel door de gemeente (en niet door de Nazis) in de jaren 70e gesloopt zodat de vreselijk belachelijk gebouw van de Stopera en de gemeente zelf op deze plaats kunnen gebouwd worden!
Re: Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!
#124: Joods buurtbewoner - Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!
correctie: Joods Museum en Holocaust Monument (door Peter Eisenman, ook van ons universiteit) in Berlijn waren gebouwd op lege verwoeste plekken in de stad waar niks van historisch waarde stond!
Re: Namenmonument past prima in Wertheimpark
#6: Fedde Schouten - Namenmonument past prima in Wertheimpark
beste Fedde e.a. voorstanders
na een bezoek aan berlijn en hamburg moet ik de suggestie #51 van f.s. zeer bij het Comité van Aanbeveling en B&W onder de aandacht brengen: een 'Plattegrond van het Kwaad' rondom de Hollandsche Schouwburg' kent een grotere impact dan een tweede monument in een parkje dat nu nog enige sereniteit kent.
educatief en toekomstbestendigsheidmatig gezien 'past' de oplossing re. #51 dan beter rond de Hollandsche Schouwburg en veel minder goed in het Wertheimpark
Een park met historie midden in Amsterdam.
Het gemeentebestuur moet zich schamen, geen enkel besef wat dit park voor Amsterdam en Amsterdammers betekent.
En de tennisvelden? De fitnessplek. De korfbalvereniging? En al die auto's die onze buurt zullen overstromen. En ook al komen de toeristen met de tram. Lijn 9 is nu al een haringtonnetje.
Het is een monument met grandeur, sommige muren zijn wel degelijk vier meter of hoger, zoek een lokatie met grandeur! Maar niet hier.
De gemeente Amsterdam heeft maar 9 % openbaar groen - vergelijk: Berlijn 14%, Stockholm 30%, Londen 38%. Om die reden moet het Wertheimpark worden gered. Het is het oudste park van Amsterdam, en het enige openbare park binnen de grachtengordel!
Overigens ben ik voor een namenmonument in de buurt waarvandaan de meeste Joden uit Nederland zijn weggevierd, maar dan op een plek die wel geschikt is, bijvoorbeeld op het Jonas Daniel Meijerplein.
Beste heer Schouten en anderen, het Wertheimparkje heeft zeker ook een functie als hondenuitlaatplaatsje. Het is het enige plekje in de buurt waar honden even los kunnen, met elkaar kunnen spelen en/of achter een bal of stok aan rennen. Hondenpoep ruim ik altijd op en ik zie dat ook andere hondeneigenaars doen. Ideaal voor een korte uitlaat in de buurt waar ik ook graag gebruik van maak.
Elke dag als ik daar op straat loop, denk ik aan hen die zijn weggevoerd.
De kleine bronzen plaatjes met namen her en der in het plaveisel geven een persoonlijke identiteit en naam aan de slachtoffers.
Het plan voor het Wertheimpark doet afbreuk aan de mogelijkheid tot werkelijke inleving in het lot van de duizenden gewone mensen die hier tijdens de oorlog hebben gewoond.
Ik ben geen dader en voel me ook niet schuldig, Ik ben geen Jood en voel me ook geen slachtoffer. Ik ben een bewoner van de buurt, zoals ook zij dat waren. Gewone mensen waar ik me mee verbonden voel
Met vriendelijke groet,
Ida van Heteren
Een dergelijk monument trekt ook weer veel van die diezel uitbrakende toeristen bussen aan.
De mensen die hier wonen en bakken belasting betalen moet je hun groene stukjes niet ontnemen, dat getuigt van weinig respect en invoelingsvermogen. S.Feddema.
| This discussion has been closed. |
Re: Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!
#124: Joods buurtbewoner - Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!
Ik ben het helemaal met u eens. En ik vind dat wat nog resteert van deze oude Joodse buurt, behouden moet blijven. Maak niet nog meer kapot na de kaalslag die hier na de Tweede Wereldoorlogl heeft plaatsgevonden.