Red het Wertheimpark

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Red het Wertheimpark.

Een andere buurtbewoner

#101 Re:

2014-07-19 16:59

#82: buurtbewoner -

Geachte #82: buurtbewoner,


Het is buitengewoon gratuit om te roepen dat mensen die geen Joodse roots hebben zich zouden behoren te schamen over wat er gezegd wordt, en dan maar alles goed moeten vinden dat door mensen die denken of vinden dat zij het gelijk van de geschiedenis aan hun zijde hebben wordt bedacht!

Tot nu toe ben ik geen onvertogen woord tegengekomen, of ik moet ernstig naar de opticiën! Mensen hier in deze (Plantage en Nieuwmarkt) buurt zijn zich grotendeels terdege bewust van het Grote Verdriet dat er hier in de buurt plaatsvond en nog steeds op mistieke wijze -terecht!- hangt. Tegelijk weten ze óók dat deze buurt er één is om te wonen, te werken en te leven, dat het geen museum is.  Het Werthheimpark, hoe klein ook, is daar een belangrijk onderdeel van de buurt bij!

Het is van de gekke om van deze buurt, al vol met al zijn gedenktekens, één grote poppenkast te willen maken, alleen maar goed om eerlijk verdriet en respect uit te spelen en zoveel mogelijk (vaak argeloze, reisfolder en toeristische gidsjes lezende en verder van totaal niets wetende buitenlandse) mensen hier naartoe te halen. Waaraan uiteindelijk aan wordt verdient, dan wel gaat worden verdiend. Zo wordt het oprechte verdriet en eerbied omgezet tot een goedkoop commercieel item!

Het is daarbij al helemaal geen kwestie dat het hier aan gedenktekenen ontbreekt: die zijn er ZEKER voor ieder die er oog voor heeft!
Wellicht heeft u als buurtbewoner deze altijd gemist? Dan noem ik er een paar: Hollandse Schouwburg, Dovenschool, de diverse brug/straatnamen, de verschillende gebouwen hier in de buurt (Henri Polaklaan, Nieuwe Keizersgracht etc.), Portugese Synagoge, Joods Historisch Museum. Zelfs het diamantcentrum van Gassan is er op zekere manier één. Van de arme Joodse wijk is weinig over (Pinto huis), (kleine) tekenen in de Rapenburgerstraat, Jodenbreestraat, weinig van over, maar toch, en omgeving. (Misschien vergeet ik de Dokwerker, maar ...)

In België gedenkt men de Grote Oorlog, voor ons WO I, die ALLE Belgen nu 100 jaar geleden zo zwaar trof. Dat doet men één keer per jaar. Zoals men dat over het algemeen in Nederland ook één keer per jaar doet. In principe doen Joodse mensen dat hier ook op 4 mei voor hun "eigen" mensen. Ook ik stond op 4 mei (zoals elk jaar) voor de Hollandse Schouwburg en hoorde hoe prachtig en droevig men daar zong en sprak!

Betreft het schoenmaker blijf bij je leest: had ik in die vreelijke jaren geleefd, dan had ik ook met een ster moeten lopen- met wie weet wat voor ellendige afloop. Dus ik vind dat ik een klein recht heb uw opmerking te beantwoorden

Seranis Kameelrijder
Gast

#102

2014-07-19 17:47

Ondanks dat er weinig meer te bederven is aan het Wertheimpark ben ik toch tegen het geplande namenmonument aldaar.
Er blijft steeds minder over van het prachtige oorspronkelijke park. Wie niet gecharmeerd is van spelende honden plus bijhorende uitwerpselen heeft er weinig te zoeken. De bankjes worden in beslag genomen door rokende, drinkende en lallende bezoekers. Het spiegelmonument weerkaatst boomtakken inplaats van de hemel, zoals de bedoeling was en lokt allerlei mensen die met het eigenlijke park niets van doen hebben.
Mijn dringend advies: verplaats het spiegelmonument naar de lege plek bij de Plantage Westermanlaan, waar het veel beter tot z’n recht komt, projecteer daar dan ook dat namenmonument en zet er gelijk een hek omheen. Op diezelfde locatie bevindt zich al het monument Gerrit van der Veen, dus waar praten we over.

K.A. Meijers (buurtbewoner)

#103 Re:

2014-07-19 20:31

#102: Seranis Kameelrijder -

Daar ben ik het volmondig mee eens. Bovendien stel ik me voor, evenals Joost Kircz #96, dat 2e en 3e generatie joodse oorlogsslachtoffers de gelegenheid krijgen dat hun familie met rust wordt gelaten en hun namen niet verschijnen op een toeristische attractie in het Wertheimpark, of waar dan ook.


Gast

#104

2014-07-20 08:17

Locatie niet geschikt voor dit grootschalige monument. Bovendien ligt er al een holocaust memorial.

Gast

#105 Re: Re: Namenmonument past prima in Wertheimpark

2014-07-20 17:40


Gast

#106

2014-07-20 18:53

vooral doorgaan! vriendelijke groet, Faan Olgers.
K.A. Meijers (buurtbewoner)

#107 Een nachtmerrie wordt werkelijkheid

2014-07-21 10:22

Een nachtmerrie wordt werkelijkheid, tenzij de Amsterdamse gemeenteraad eindelijk het licht ziet.
Respect voor de doden? Prima, maar niet over de ruggen van andere doden (A.C. Wertheim) en al helemaal niet over die van de levenden (de argeloze bezoekers van het enige park in de binnenstad en oudste park van de hele stad).
Dat er bewegingen zijn die behoefte voelen aan nòg een monument, daar moeten we respect voor kunnen opbrengen, maar het is een onbegrijpelijk raadsel waarom het Namenmonument uitgerekend in dat kleine Wertheimpark zou moeten worden gepropt, terwijl Amsterdam over talloze plaatsen beschikt met méér ruimte, zoals bijvoorbeeld: het Jonas Daniël Meijerplein bij de Dokwerker, in het Diemerpark, het Theo van Goghpark op IJburg, de hondenuitlaatstrook tegenover de Oranje Nassaukazerne, misschien het Oosterpark, of anders het Plantage Westerman plantsoen.
En, zoals aangegeven in reactie #102: verhuis het Spiegelmonument uit het Wertheimpark dan gelijk naar die nieuwe plek bij dat Namenmonument. Op die manier wordt het Wertheimpark weer zoals het ooit bedoeld is: ter ontspanning, een plek om vergetelheid te zoeken en niet om aan nare dingen te hoeven denken.
Als zoon van een holocaustoverlevende weet ik waarover ik het heb. Gedenken doe je 365 dagen per jaar en daar heb je geen monument voor nodig. Not in my backyard. De hele buurt is al vergeven van de monumenten en gedenkplaatsen. Houdt het dan nooit op?
P.S.: lees vooral ook  inhoudelijke reactie #100, van Jan Langeman.

K.A. Meijers (buurtbewoner)

#108 Museumplein

2014-07-21 20:00

In mijn Opmerking #107 hierboven is sprake van „talloze plaatsen met méér ruimte” dan het Wertheimpark voor het geplande Namenmonument. Volkomen ten onrechte zag ik de meest voor de hand liggende locatie over het hoofd: het Museumplein. Iets mooiers kunnen Libeskind en Grishaver zich niet wensen.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-07-23 13:37


Kees van Kuijk

#110 Niet in het Wertheimpark!

2014-07-23 16:59

Het Wertheimpark is nu een kleine en stille oase en volgens mij zijn voor een open en tolerante samenleving in onze tijden van toenemende verkokering zulke openbare ontmoetingsplaatsen onontbeerlijk!

Bovendien belichaamt het parkje een geschiedenis: oudste park(je) van Amsterdam (in 1812 door Napoleon aan de stad geschonken), met de negentiende eeuwse fontein die na een inzamelingsactie is opgericht ter nagedachtenis van de joodse bankier en filantroop Abraham Carel Wertheim vanwege zijn verdiensten voor de stad, en het monument Nooit meer Auschwitz van Jan Wolkers.

Het voorgestelde monument van sterarchitect Libeskind zal een toeristische trekpleister worden, en het parkje totaal verkrachten. Fedde Schouten stelt (in navolging van de website van het monument) dat het minder dan 9% van het park in beslag zal nemen. Maar dat is slecht 750 m2 van het monument, de rest komt op het sportterrein.

Op artist’s impressions op die website is het clubhuis van Swift weggeretoucheerd en staan bezoekers getekend op de plek waar nu een tennisbaan is. Is het de bedoeling dat het monument tegen het clubhuis aangebouwd wordt?

Ik meen dat er een andere plek voor het monument van Libeskind moet worden gezocht (en die zijn er!).

Gast

#111

2014-07-24 17:23

Het Wertheimparkje is te klein voor een kolos van Liebeskind (naar verhouding) met alle mensen die dat willen komen zien. Laat het parkje zoals het is en vind alsjeblieft in de oude Jodenbuurt een andere locatie. Audrey Kuhler-Oostra Amsterdam

Gast

#112

2014-07-26 09:51

Ik ben het eens met deze petitie. Straks lopen er honderden over het Wertheimpark. Dat kan niet. Zoek ergens anders een namen-monument waar de holocaust slachtoffers worden genoemd. Er zijn er zat....
Peter R.

#113 Oproep, wie komt er op dit idee en waarom?

2014-07-26 16:27

Verreweg de meeste Amsterdammers en Nederlanders zijn onbekend met nationaal holocaust monument de "Hollandsche Schouwburg".

Er wordt door de lokale overheid en andere direct verantwoordelijke (betrokken zijn we allemaal) heel weinig gedaan om dit monument de aandacht en bekendheid te geven die het verdient. Welk belang is er dan nu opeens om het oudste park van Amsterdam op te offeren voor een nieuw holocaust monument op een steenworp afstand. Dit is zeer opmerkelijk.

Dit onderwerp gaat over de zwartste bladzijde uit de Amsterdamse geschiedenis. Al moet de hele buurt wijken om dit onderwerp en dit verleden nooit te vergeten dan zou dat niet ter discussie moeten staan.

Echter:
- Welk nieuw monument in de plantagebuurt kan ooit de lading, de herinnering en de boodschap beter overbrengen dan het monument de "Hollansche Schouwburg"? Zijn er echt mensen die zich hier een voorstelling van kunnen maken?

- Het huidige imposante monument de "Hollandse Schouwburg" is zo enorm onbekend, er komen zo weinig bezoekers, waarom wordt dit niet in deze discussie betrokken. Om de boodschap het gewicht te geven die het verdiend is er per direct zo veel te verbeteren aan dit monument zodat het ook daadwerkelijk tot meer bezoeken leidt, waarom gebeurt dit niet?

- Waarom ligt het spiegelmonument er het grootste deel van het jaar zo allerbelaberst bij en waarom hangen er al jaren takken voor de verlichting die het Spiegelmonument naar behoren zou moeten uitlichten?

Vraag:
Het lijkt bij deze discussie over andere zaken en belangen te gaan dan om het herdenken en nooit vergeten. De huidige discussie zorgt voor verdeling in plaats van verbondenheid. Help mij te begrijpen wat hier werkelijk speelt.


Gast

#114

2014-07-27 16:43

eventueel wel op een andere lokatie...de Marinebasis wordt toch opgeheven,,,??..daar is veel meer ruimte en sluit ook aan bij de Jodenbuurt

Gast

#115

2014-07-28 12:39

het door wolkers gemaakte werk is een mooi & duidelijk statement. het nieuwe monument zou hierbij vloeken. bovendien door zijn grootte zichzelf ont/verkrachten.
Jaap

#116 eindelijk

2014-07-28 17:23

Komt er eindelijk een monument en is er een kans om het collectief falen van het overgrote deel van de Nederlanders nog enigszins goed te maken door mee te werken aan en te betalen voor een prachtig monument, zodat we dit nooit zullen vergeten en aan onze kinderen kunnen laten zien wat er voor verschrikkelijks gebeurd is. En ja hoor, dan past het niet in het straatje en krijgen we er last van. Het zou me een hele eer zijn als het naast mijn huis geplaatst zou worden!
Dat gedenken nodig is blijkt wel, zie de schandelige Jodenhaat die weer opleeft en ook nu weer getolereerd wordt, zelfs door ambstdragers als de burgemeester van Den Haag.

Dit bericht is verwijderd door de auteur van deze petitie (Toon details)

2014-07-28 22:38


Dit bericht is verwijderd door de auteur van deze petitie (Toon details)

2014-07-29 19:19



Gast

#119

2014-07-30 12:03

Gelukkig(?)/helaas(?)hebben andere minderheden in dit land geen grote lobby, anders hadden we misschien nu in de rozentuin van het Vondelpark zo'n soortgelijk monument (zoals gepland voor het Wertheimpark) voor homo's, of een "mega"-slavernijmonument in het Oosterparkb. Er staan al twee monumenten in het Wertheimpark! Blijf van het groen af.

Gast

#120

2014-07-30 13:19

rondom de dokwerker is een veel betere plek
en waarom die hoge muren ?
er staat al zo'n rotmuur in Israel-Palestina

Gast

#121

2014-08-01 10:14

Er zijn bovendien al zoveel gedenkplekken in deze buurt. Ik vind dat er niet meer bij kan. Men hoeft er niet dagelijks aan herinnert te worden dat er voor je geboorte ergens anderen woonden. Ik vind het zelfs een beetje "verdacht" worden: alsof het een ander doel dan die omgekomenen gaat dienen?

Gast

#122

2014-08-01 12:46

Kappen met kappen , je kunt ook te ver gaan in je medeleven.
Hier in dit mooie parkje voel je de historie , het behoeft niets meer.

Gast

#123

2014-08-01 12:53

Rond de Dokwerker zou een geschikte plek zijn, ingetogen a.u.b.
en vooral geen muren !Die hebben wij al teveel in deze wereld.
in Israel /Palestina is al erg genoeg.
OVERDAAD SCHAADT.
Joods buurtbewoner

#124 Wel de Monument! Niet in het Wertheimpark!

2014-08-02 14:41

Ik ben Joods en ik heb familieleden in het Holocaust kwijt. Ik woon al 10 jaar in de buurt en ben vaker in het park en gebruik ook regelmatig het sportveld daarnaast.
Dat er een namenmonument moet komen vind ik prima, maar dat een van de mooiste en de oudste parks in de stad wordt geschonden vind ik verschrikkelijk!
Libeskind (wij zijn allebei afgestudeerde aan hetzelfde universiteit in New York) is een fijn architect, maar hij moet het ook zelf een beetje denken! Joods Museum en Holocaust Monument (door Peter Eisenman, ook van ons universiteit) waren gebouwd op lege plekken in de stad waar niks van historisch waarde stond!
Verder is de gemeente gewoon gek geworden! Aan de rechterkant van de Esnoga ligt Jonas Daniël Meijerplein - een grote lege plek waar deze monument zeker past zonder een park te schonden! Is deze plek niet veel beter dan het Wertheimpark?! Het ligt tussen de Esnoga en Amsterdams Joods Museum, is perfect bereikbaar en is - behalve De Dokwerker beeld - verder HELEMAAL LEEG!!!


Gast

#125

2014-08-02 21:29

Doodzonde van dit lieve parkje en het monument van Jan Wolkers ligt er prima.
Niets aan veranderen.