Erbarmelijke staat van de betonbanen in Heist-op-den-berg

Een verhaal dat start in 2003 en in 2015 nog steeds verdergaat !!!

Naar aanleiding van 2 brieven (juli + september 2003) van een gezin in de Schriekstraat naar het toenmalige gemeentebestuur.

Deze inwoners melden de gemeente de volgende zaken:

• Overdreven snelheid in de straat (toen nog 90km/uur)

• Sterk toegenomen vrachtverkeer

• Staat van het wegdek

• Trillingen die schade veroorzaken aan hun woning

Het toenmalige gemeentebestuur reageert hierop met een snelheidsbeperking van 70km/uur in de Schriekstraat.

In december 2003 reageren de inwoners terug met een schrijven. Eerst en vooral danken ze de gemeente voor de snelheidsbeperking van 70km/uur. Maar ze geven aan dat er nog geen oplossing geboden was voor het sterk toegenomen vrachtverkeer en de staat van de baan die schade veroorzaakt aan hun woning (trillingen).

Het gemeentebestuur reageert:

• Daar het gaat om een verbindingsweg is de doorgang van zwaar vrachtverkeer niet te vermijden.

• Mevr. De burgemeester ging de politie toen opdracht geven om regelmatig snelheidscontroles te voeren in de Schriekstraat.

Zien jullie hierin de oplossing voor de staat van de weg?

WIJ NIET!

DUS STEUN ONS AUB ZODAT WE EINDELIJK DE PROBLEMEN DIE REEDS IN 2003 ZIJN AANGEHAALD KUNNEN OPLOSSEN !!!!!

Het vervolg van het verhaal in 2014 en 2015 ……

Enkele maanden geleden werd er een noodkreet geuit over de staat van de straten in Heist-op-den-Berg. De reacties op de noodkreet waren overduidelijk:

Het is echt tijd dat eindelijk alle oude betonbanen vernieuwd worden met asfalt.

Nu recent zijn er een aantal oude betonvakken verwijderd in verschillende betonbanen in Heist-op-den-Berg. En hier komt het … ze hebben er nieuwe beton ingegoten.

Omdat de gemeente steeds weer met tijdelijke oplossingen komt aandraven starten wij een actiecomité op!

Dit comité zal zich in eerste instantie richten op de Schriekstraat te Schriek. We hopen hiermee de gemeente duidelijk te maken dat de staat van de Schriekstraat niet naar behoren is. MAAR tevens de gemeente duidelijk te maken dat de Schriekstraat niet de enige betonbaan in slechte staat is in Heist-op-den-Berg. Spijtig genoeg zijn deze betonbanen ook steeds weer over doorstroomwegen waar veel verkeer komt (inclusief de nodige portie zwaar vrachtverkeer).

Het verkeer moet NIET weg uit deze straten maar het moet wel aangenaam zijn om te wonen voor de bewoners!

Nu stelt de gemeente voor om de Schriekstraat in 2016 deels af te schrapen. In 2017 het volgende stuk. Dit is echter een dure (2.296.980 euro) oplossing die WEERAL maar TIJDELIJK is. Een half jaar na het afschrapen van de beton, is het gedaver volledig terug van de partij. “Al is het gedaver misschien wel even minder geweest.”

GEEN BUDGET  klinkt het vanuit de gemeente.

WEL BUDGET zeggen wij !!

Als je de volledige kost van de verschillende oplapbeurten optelt kan je jaarlijks meerdere meters straat volledig en DEFTIG vernieuwen.
DUS gewoon jaarlijks 1 baan of een stuk ervan onder handen nemen en niet her en der een stukje vernieuwen. Zo hebben we binnen de kortste keren in heel Heist-op-den-Berg deftige doorstoomwegen in plaats van de huidige betonbanen.

AFSCHRAPEN NEE à na enkele maanden volledig terug bij af met het lawaai en regenoverlast is niet opgelost.

BETON VERNIEUWEN NEE à Tenzij het een volledig stuk van kruispunt tot kruispunt ineens is en dit hele stuk egaal wordt aangelegd.

BESTE GEMEENTE – DENK AUB OP LANGE TERMIJN EN ZOEK EN DEFTIGE DEFINITIEVE OPLOSSING VOOR DE SLECHTE STAAT VAN DE BETONBANEN IN HEIST-OP-DEN-BERG!

ASFALT MISSCHIEN WEL DE OPLOSSING?

• Een toplaag van asfalt gaat een 10-tal jaren mee

• De vernieuwing van een toplaag vraagt weinig werk

• Het vernieuwen van de toplaag is goedkoper dan het vervangen van betonvakken

Ook spelen er voor de Schriekstraat nog andere specifieke factoren mee:

• VEILIGHEID à na 15 minuten lichte regen: WATEROVERLAST = AQUAPLANING = LEVENSGEVAARLIJK

• DOORSTROOM R6 à nog meer verkeer waaronder ook veel zwaar verkeer

• TRILLINGEN à structurele schade aan woningen

• OUDERDOM à Onze Schriekstraat is al meer dan 75 jaar oud. Eveneens de oudste betonbaan in “heel Heist-op-den-Berg”.

Waar we nu mee bezig zijn dit is te gek voor woorden, zo verder doen,
weggegooid geld en geen rust voor de bewoners.