drugs maakt meer kapot dan je lief is

Onze zus is al enige jaren verslaafd aan speed en als familie lopen wij al jaren tegen een hoop wettelijke problemen aan.Nadat zij een aantal maanden geleden uit haar huis geplaatst is, zwerft ze nu buiten rond en kan eigenlijk nergens meer terecht.

Zij heeft een hartafwijking en heeft mede door het gebruik van drugs een aantal psychotische aandoeningen, waaronder schizofrenie opgelopen. Ze verwaarloost zichzelf, ze doucht amper en eet mogelijk nog minder.

Hoewel er veel hulpverleners zijn die zich zorgen maken en zich over de zaak hebben gebogen, kunnen ze allen niets voor haar doen, aangezien de wet ze daartoe geen middelen biedt. Naarmate ze langer op straat loopt veroorzaakt ze ook steeds meer overlast en hierdoor komt ze tegenwoordig ook regelmatig in aanraking met de politie, die niet veel meer kan doen dan haar een nachtje opsluiten om haar tijdelijk van de straat te houden.

Wij zijn nu al enige tijd bezig om haar gedwongen op te laten nemen, omdat zij zelf niet meer in staat is om hulp te zoeken en een gevaar voor haar eigen gezondheid is. Wettelijk is het bijna onmogelijk om haar voor langere tijd of zelfs uberhaupt, te laten opnemen onder dwang. Zodoende kan zij ook niet afkicken en/of  geholpen worden aan haar psychotische klachten.

Ons probleem is echter niet een unieke situatie. Door heel Nederland zijn er families die te maken hebben met een zus, een broer, een dochter of een zoon, die verslaafd is aan drugs en zelf niet meer in staat is om hulp te zoeken. Vaal hebben of ontwikkelen deze mensen ook lichamelijke en psychische klachten waardoor hun gezondheid steeds meer gevaar loopt des te langer ze zonder hulp door het leven gaan.

Wij willen met deze petitie een signaal afgeven aan de overheid dat de wet omtrent gedwongen opname versoepeld moet worden. Dat het makkelijker moet worden om mensen die verslaafd zijn en werkelijk niet meer is staat zijn zich zelf te redden, gedwongen op te kunnen laten nemen voor langere tijd.

Herkend u zich in dit verhaal of hebt u zelf te maken gehad met de problematiek omtrent gedwongen opname, of bent u iemand die baat heeft gehad bij een gedwongen opname en graag ziet dat andere mensen ook geholpen worden, onderteken dan deze petitie en laat uw stem horen.

Wij hopen op uw steun.