Behoud vakken praktische harmonie & harmonie

Waarom moeten de vakken praktische harmonie & harmonie blijven?

1. Inzicht in de harmonie zorgt voor een boeiende luisterervaring: wat je niet kent kan je niet horen. Als muziekpedagoog is het belangrijk op een diepgaande manier te kunnen luisteren.
  2. Wat je niet tijdens je opleiding leert, leer je later in je eigen praktijk. MAAR: dit is niet het geval voor harmonie. Deze literatuur is niet voor iedereen toegankelijk voor zelfstudie. Het is een rijke cultuur die dreigt verloren te gaan.
  3. In tegenstelling tot meer theoretische vakken zorgen praktische harmonie en harmonie voor blijvende vaardigheden. Je draagt het mee voor de rest van je professionele carrière.
  4. Dankzij praktische harmonie en geschreven harmonie krijg je inzicht in muziek. Four-chord-songs zijn leuk, maar er bestaat meer! We zullen de theoretische kennis zelden letterlijk doorgeven aan de leerlingen, maar hier en daar kan het wel voor wat diepgang in de les zorgen.
  5. Een grote harmonische achtergrond zorgt ervoor dat je steviger in je schoenen staat bij lessen zoals analyse, piano, compositie, improvisatie en instrumentles.

Dit is ons voorstel: behoud praktische harmonie en geschreven harmonie, eventueel gecombineerd als één praktijkgericht vak. Dit moeten practica zijn en geen colleges. Maximaal twee mensen op een uur.

We willen benadrukken dat we niet enkel uit naam van supertalenten in deze vakken spreken. Wij zijn zonder piano-ervaring gestart op het Lemmensinstituut en hebben echt gezwoegd en gevloekt op deze vakken. Toch moeten we toegeven dat ze enorm hebben bijgedragen aan onze ontwikkeling als muziekpedagoog.

Ga je hier mee akkoord? Teken deze petitie!

Anjelien Pirmez en Nele Decoster    Neem contact op met de schrijver van de petitie