Red bomenlaan Deken Baekersstraat

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dankjulliewel!

2023-12-18 08:40:22

Onze petitie ‘Red de bomenlaan aan de Deken Baekersstraat’ is massaal ondertekend. Helaas lijkt onze strijd verloren: de gemeenteraad van Meierijstad heeft met een nipte meerderheid ingestemd met het voorstel van burgemeester en wethouders. Dat betekent dat de kettingzaag wordt gezet in 19 van de bijna 80 jaar oude lindebomen.

De Deken Baekersstraat wordt verminkt. En ja, er komt groen voor terug, maar de ecologische werking en meerwaarde zal de eerstkomende tientallen jaren nog niet in de buurt komen van wat de oude lindebomen allemaal doen voor het klimaat. En dan hebben we het nog niet eens over het aangezicht van de straat, dat compleet verandert. De charme van de straat wordt met de kap ook de das omgedaan.

De kettingzaag gaat in gezonde bomen. Dat we teleurgesteld zijn moge duidelijk zijn. Maar het gaat verder. We zijn ook boos. Boos omdat een gemeente alleen maar focust op de overlast, en niet op de voordelen. Tijdens de gehele raadsvergadering ging het niet over de ecologische waarde van de bomen, over de cultuurhistorische waarde van de bomen. Over onze petitie en de vele handtekeningen is al helemaal met geen woord gerept. Het college is ook nog eens trots op de burgerparticipatie die zo goed zou zijn geweest. Dat geldt zeker voor de bewoners die overlast overvinden. Maar participatie houdt ook in dat je luistert naar het tegengeluid. En voor dat tegengeluid, het onze, was bij de wethouder, zijn ambtelijk apparaat en een groot deel van de raadsleden, geen ruimte. De tekeningen van de herinrichting van de straat lagen in mei al kant-en-klaar bij de informatie-avond, en een bewoner had voor aanvang (in een besloten Facebookgroep) geschreven: ‘de bomen gaan toch plat. En de eerste de beste groene snuiver die lastig doet, zal spijt hebben dat hij zich ermee bemoeit.'

De wethouder heeft toegezegd in het eerste kwartaal van 2024 met een uitwerking te komen van het begrip ‘disproportionele overlast’. Toch gaat een meerderheid van de gemeenteraad nu al akkoord met kappen van de bomen vanwege ‘disproportionele overlast’. Dus eerst uitvoering, en dan pas beleid. De omgekeerde wereld, waar CDA, VVD, D66, Forum voor Democratie en Lokaal mee akkoord gaan.

Wat we willen benadrukken: bij sommige bewoners is de te ervaren overlast heftig. Maar nergens is terug te lezen wat de gemeente precies heeft gedaan om deze overlast te verminderen. Volgens ons is er namelijk absoluut geen structureel behandelplan van de bomen geweest. Maar de verantwoordelijk wethouder (VVD) geeft hier geen uitsluitsel over, en de meerderheid van de raad vindt dat prima.

De bomenstichting staat gelukkig achter ons, en gaat zich met alle beschikbare juridische middelen verzetten tegen verlening van de omgevingsvergunning die betrekking heeft op de kap van deze 19 gezonde lindebomen. Om de bomenstichting financieel te steunen, kunt u donateur worden of een gift doen. Zie daarvoor deze link. Dat de bomenstichting het proces kan winnen, is best goed mogelijk. De bomenrijen zijn namelijk door de gemeente zelf aangeduid als ecologisch waardevol en zoals eerder al gezegd heeft de gemeente onvoldoende aangetoond dat alle methoden zijn beproefd om overlast te beperken.

Wij kunnen ons niet voorstellen dat er echt een moment komt dat met groot geschut deze 19 prachtige beeldbepalende bomen omgezaagd worden. En dat we daarna door de Deken Baekersstraat lopen waar het complete beeld is verstoord, en waar weliswaar leuke nieuwe plantsoenen zijn aangebracht, maar waar de charme van de straat en niet te vergeten alle voordelen die 80-jarige bomen geven, vrijwel compleet zijn weggevaagd. Het doet ons pijn, maar het sterkt ons ook in de strijd om het politieke landschap te willen veranderen, en te strijden voor een Meierijstad dat écht gaat voor groen.

Dankjewel voor jullie handtekening en steun in de rug!

Betrokken inwoners van Schijndel

Kom je morgenavond ook?

2023-12-13 21:04:31

Beste ondertekenaar,

Onze petitie en de ruim 500 handtekeningen (waaronder die van jou: dankjewel!) willen we nog wat extra lading geven. Morgenavond is de raadsvergadering van de gemeente Meierijstad waarin zal worden besloten of de bomen wel of niet gekapt gaan worden.

Vooraf willen we in de hal voor de raadszaal – uiteraard vredelievend – laten zien dat veel mensen voor behoud van de bomen zijn. Kom je morgenavond ook? Fijn! Neem dan gerust een spandoek of bord mee met een tekst als ‘Red de bomen’ of ‘Blijf af van de lindenbomen’.

Datum: donderdag 14 december
Tijdstip:
 van 18.45 tot 19.30 uur (de raadsvergadering begint om 19.30 uur)
Locatie: bestuurscentrum gemeente Meierijstad
Adres: Burgemeester Wernerplein 1, 5492 GD Sint-Oedenrode.
Loop bij binnenkomst rechtdoor, en dan kom je vanzelf in de hal voor de raadszaal.

We duimen voor een goede afloop voor de lindenbomen.

Dankjewel voor je steun!

Betrokken inwoners van Schijndel

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.