Honden los in Kerckebosch!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Flitsmeister voor de boswachter

2024-04-27 08:53:00

Beste hondenbezitters

Geef je op voor de whatsappgroep ‘flitsmeister voor de boswachter”

Utrechts Landschap heeft aangegeven het losloopgebied niet te willen veranderen. De mensen die de petitie opgestart hebben zijn (begrijpelijk) moegestreden. Blijft ons het te accepteren, of toch niet helemaal.

We kunnen elkaar wel waarschuwen voor de boswachter als onze honden loslopen! Ondertussen is er een appgroep gemaakt ‘Flitsmeister voor de boswachter’. Je kunt daar ook in, als je wilt. Het is heel simpel: als je in de groep zit en je signaleert ergens een BOA (die beboeten) of een boswachter (die beboeten niet), meld dat dan in de groep en waarschuw andere hondenbezitters. Zodat zij hun hond aan de lijn kunnen doen of houden! En geef ook aan waar je de boswachter gesignaleerd hebt, bijvoorbeeld 1e pad (vanaf de Margrietlaan/ woningen Kerckebosch), 2 e pad, 3 e pad. In het midden of ergens aan uiteinde bij Hoog Kanje of de andere kant. En uiteraard word jij zo ook op de hoogte gehouden!

Wil jij ook toegang in de groep, klik dan op onderstaande link:

Theun Snel

Conclusie petitie "Honden los in Kerckebosch!"

2024-01-08 14:54:25

Beste hondenliefhebbers,

Een aantal weken geleden zijn we met UL in het bos gaan kijken naar een alternatieve route om toch zonder lijn naar de open heide te kunnen komen. Hierna is UL in overleg gegaan en gaan kijken of dit daadwerkelijk mogelijk was. Helaas zijn zij tot de conclusie gekomen dat dit niet mogelijk was. Ik zal de brief hieronder plaatsen zodat jullie deze zelf kunnen lezen.

Ik heb er alles aan gedaan om het alsnog voor elkaar te proberen krijgen, helaas is het niet gelukt en leg ik mij neer bij het besluit en zal ik de kwestie laten rusten. Ik wil Claudia Hartman bedanken voor alle hulp tijdens dit proces. Zonder jou was het niet gelukt. Ook andere betrokkenen wil ik graag bedanken.

Theun Snel

Scherm­afbeelding_2024-01-08_om_15.51_.09_.pngScherm­afbeelding_2024-01-08_om_15.52_.18_.png

Theun Snel

Korte terugkoppeling vorig gesprek en hoe nu verder

2023-11-01 11:39:23

Beste hondenliefhebbers,

Een aantal weken terug hebben wij een gesprek gehad met Utrechts Landschap over de borden is het bos. Het was een goed gesprek waarin we onze zorgen en argumenten konden delen waarom wij het hier niet mee eens zijn. De strekking van het gesprek was als volgt:

Communicatie

UL was verbaasd over dat dit allemaal als een verrassing kwam. Zij gaven aan dit gecommuniceerd te hebben via borden en openbare meetings maar ook door brieven te schrijven naar de mensen in de wijk. Wij gaven aan dat wij dit niet hebben ontvangen of uberhaupt hebben gezien. uiteindelijk zijn we er achter gekomen dat ze de mensen die te maken hebben gehad met de verbouwingen/verhuizingen wel in de situatie zijn meegenomen maar de rest niet. We hebben een link gekregen van UL waarin nu de informatie duidelijk staat aangegeven. Die zet ik hieronder.

De pagina is direct te bereiken via de eenvoudige url: www.utrechtslandschap.nl/kerckeboschOp de pagina over natuurgebied Heidestein/Bornia

staat een verwijzing naar de informatiepagina: www.utrechtslandschap.nl/gebied/natuur/heidestein-bornia. Sinds 15 juni staat er ook een nieuwsbericht met de aangepaste situatie online, terug te vinden via de nieuwsberichten of op www.utrechtslandschap.nl/nieuws/nieuwe-routes-voor-wandelaars-en-hondenbezitters-op-heidestein.nl

Reden van de Borden

Volgens UL zijn de borden geplaatst omdat er te veel belangen zijn op het 'kleine' stukje bos om de honden los te kunnen laten. Ze geven aan dat er paarden lopen, mountainbikers fietsen, wandelaars zijn met honden, wandelaars lopen die zonder hond willen lopen en sinds kort ook meer ruimte willen geven aan een Zandhagedis (zie link). Wij waren van mening dat de belangen er altijd al zijn geweest en dat iedereen prima in staat is om rekening met elkaar te houden. Wij hebben aangegeven dat wij op z'n minst een vrij pad naar de heide willen hebben voor de honden. Hier word door UL nu naar gekeken.

Hoe nu verder

Vandaag hebben wij het vervolggesprek met UL over de situatie en gaan wij het hebben over een vrij pad naar de heide. Onderhandeling gaat het onderwerp zijn van dit gesprek. Wij kiezen er natuurlijk niet zelf voor of wij hier akkoord mee zijn of niet en zullen dan ook beroep op jullie gaan doen. Hoe we dat het best kunnen doen moeten we nog even uitzoeken. Er zal binnenkort een update komen met hoe dit gesprek is gegaan en wat er uit is gekomen.

Theun Snel

Gesprek met Utrechts landschap en camera's in het bos

2023-10-05 16:51:23

Beste hondenliefhebbers,

Begin deze week hebben we een reactie gehad van Utrecht Landschap op onze brief. Wij zijn uitgenodigd om op gesprek te komen. Dit gesprek zal morgen, vrijdag 6 oktober plaatsvinden. Wanneer wij het gesprek hebben gevoerd zullen wij jullie op de hoogte stellen van wat er besproken is en/of er iets uit het gesprek is gekomen.

Vandaag zijn er camera's geplaast in het bos die gericht zijn op de borden. Er zijn ook weer nieuwe borden geplaatst. Ook hier gaan wij over in gesprek. In een openbare plek is dit namelijk niet toegestaan.

Ik zal hieronder de brief plaatsen die wij destijds naar Utrechts Landschap hebben verzonden.

Brief:

" Geachte mevrouw Van Dockum,

In juni jongstleden werden we plotseling geconfronteerd met nieuwe bordjes van Utrechts Landschap met daarop de mededeling dat in een groot gedeelte van het bos tussen de Arnhemse Bovenweg en de heide (evenwijdig aan de Prinses Margrietlaan) de honden aan de lijn moeten. Dit gehele gebied was voorheen was losloopgebied, op de eerste 4 paden in het bos hoefden de honden niet aangelijnd te worden. Wij, hondenbezitters, voelen ons overvallen door dit besluit en vragen UL dit besluit te herzien en met ons in gesprek te gaan over een oplossing.

Voor honden is het belangrijk en gezond om los te kunnen lopen; rennen, snuffelen en spelen draagt bij aan fysieke en geestelijke fitheid. Loslopen en andere honden tegenkomen zorgen voor betere sociale vaardigheden. Honden die de kans krijgen om los te lopen hebben minder last van stress en angst, ze zijn meer ontspannen. Daarom betreuren we het ook zo dat het stuk losloopgebied zo klein geworden is.

Van een aantal bewoners hebben we gehoord dat ze geprobeerd hebben contact te leggen met UL. Op de vraag van de reden van dit besluit werd geen goed en duidelijk antwoord gegeven. Een aantal bewoners meldde bovendien dat het hen niet gelukt is een vertegenwoordiger van UL te spreken.

Wij, de ondertekenaars van deze mail, zijn een petitie gestart: https://petities.com/honden_los_in_kerckebosch

Meer dan 400 mensen hebben deze petitie ondertekend. Dit zijn hondenbezitters,  -liefhebbers en -uitlaters, uit Kerckebosch en wijde omgeving. Dit geeft naar onze mening aan dat veel mensen graag de situatie teruggedraaid willen hebben.   Graag willen wij de reden horen achter uw besluit. Zo vragen wij ons af waarom er gekozen is voor een heel klein stukje losloopgebied vlakbij de Arnhemse Bovenweg, wat ons betreft een voor honden gevaarlijk stuk, zo dicht bij een drukke weg. UL geeft aan dat het ‘logischer’ is. Wij snappen die logica niet. Waarom heeft UL er niet voor gekozen om de eerste 2 paden als losloopgebied aan te wijzen tot aan Hoog Kanje/ de heide? Dit stuk tussen de Prinses Margrietlaan en het mountainbike pad zou volgens ons veel ‘logischer’ en duidelijker zijn. En bovendien de gelegenheid bieden om zonder de hond aan te lijnen te kunnen wandelen van de Arnhemse Bovenweg tot de heide.

We gaven aan graag met UL in gesprek gaan. Om te snappen waarom die beslissing genomen is en ook om te kijken of er een andere oplossing is om een groter stuk als losloopgebied te behouden. En we willen ook graag iets terugdoen. We willen horen van UL of wij, de bezoekers van het bos een bijdrage kunnen leveren aan een beter en schoner bos. We begrijpen goed dat in bepaalde periodes, wanneer reeën kalveren, het beter is dat de honden aangelijnd zijn. Wij willen graag meedenken over hoe we met andere hondenbezitters hierover kunnen communiceren, zo ook met bewoners van de wijk Kerckebosch.

Met klem willen we benadrukken dat we ons distantiëren van het vernielen van de borden die door UL geplaatst zijn. Wij vinden dat dit niet de oplossing is. Vandaar ons verzoek om met UL in contact te komen.

Wij sturen dit schrijven ook naar de wijkwethouder Angele Welting, de gemeenteraad van Zeist, de Wijkontwikkelingsmaatschappij en Staatsbosbeheer. Zodat zij ook op de hoogte zijn van ons verzoek.

We horen graag wanneer wij u de petitie kunnen aanbieden en in gesprek kunnen gaan."

Met vriendelijke groet,  Claudia Hartman & Theun Snel

Brief naar Utrechts Landschap

2023-09-14 19:28:49

Beste hondenliefhebbers,

Inmiddels zijn we de 400 handtekeningen gepasseerd! Hartelijk dank voor het tekenen van onze petitie.

Vandaag hebben wij een brief opgesteld gericht aan het bestuur van Utrecht Landschap. In de CC worden de gemeente en de pers ook geïnformeerd. In deze brief verzoeken wij de directeur-bestuurder van UL om opheldering van de redenen van hun besluitvorming en vragen wij om een gesprek waarbij we ook de petitie zullen aanbieden. Wanneer wij de brief verstuurd hebben zullen we deze ook met jullie delen via dit platform.

Op dit moment zijn er nog 17 handtekeningen die nog niet bevestigd zijn. Mocht u dit nog niet gedaan hebben zou u dit alsnog kunnen doen? Dan kunnen wij deze nog toevoegen bij de overhandiging.

Claudia Hartman en Theun Snel

350 stemmen gepasseerd!

2023-07-06 20:51:46

Dag hondenliefhebbers,

Vandaag zijn we de 350 stemmen gepasseerd! Wat een ontzettend mooi aantal hebben we al bereikt. Laten we voor de 500 gaan!

Een aantal van u heeft wel de petitie getekend maar deze moet ook bevestigd worden via de mail. Mocht u dit nog niet gedaan hebben, wilt u dat nog even doen?

Als u niet via de mail de petitie bevestigt, telt uw stem helaas niet.

Deel alstublieft de petitie via social media of via mond op mond. Dan blijven we momentum houden.

Met vriendelijke groeten,

Theun

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.