Gelijke rechten voor ex corona patiënten en volledig gevaccineerden

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Baudet snijdt onderwerp aan in Tweede Kamer debat

2021-09-16 21:34:03

Reactie van de Kamercommissie VWS

2021-09-13 11:12:17

Geachte mevrouw Tettero,

Hartelijk dank voor uw e-mail die ik heb doorgestuurd aan de (plv.) leden van de commissie VWS.

Donderdag 16 september 2021 van 11.30 tot 22.00 uur is er weer een plenair debat met de minister-president en de minister van VWS over de ontwikkelingen rondom het coronavirus.

Het is een individuele afweging van de Kamerleden om al dan niet de door u aangekaarte problematiek ter sprake te brengen.

Het debat is te volgen via de livestream Livestream: Plenaire zaal | Tweede Kamer der Staten-Generaal

Met vriendelijke groet,

Commissie assistent VWS
GC Sociaal en Financieel
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
T +(31)70-3182059
cie.vws@tweedekamer.nl

Brief aan Tweede Kamer Commissie VWS

2021-09-12 20:09:17

Goedenavond beste medestanders,

Hierbij wil ik u laten weten dat ik vanavond onze boodschap en petitie heb aangeboden bij de Tweede Kamer Commissie VWS:

"Geachte leden,

Met ingang van 25 september moeten de 1,8 miljoen niet volledig gevaccineerde Nederlanders een testbewijs tonen als zij culturele uitingen willen bijwonen. Ook in de horeca moet naar een QR-code worden gevraagd om toegang te krijgen.

Eind augustus publiceerde de Volkskrant een artikel met het wetenschappelijk bewijs dat mensen die eerder een coronabesmetting hebben doorgemaakt vijf tot zeven keer beter beschermd zijn tegen de deltavariant dan wie dubbel is gevaccineerd met Pfizer. Wie eerder besmet was, belandt bij een tweede infectie ook minder snel in het ziekenhuis, schrijft de Volkskrant. De conclusies zijn afkomstig van Israëlische wetenschappers die meer dan een half miljoen patiëntendossiers bestudeerden. Een vaccin beschermt heel erg goed, stellen zij, maar een besmetting werkt nog beter. "Natuurlijke immuniteit geeft langdurigere en sterkere bescherming tegen infectie, ziekte en ziekenhuisopname veroorzaakt door de deltavariant".

Het verzoek aan het kabinet is om mensen die de infectie hebben doorgemaakt o.b.v. dit wetenschappelijke bewijs dezelfde rechten toe te kennen als volledig gevaccineerden. Er wordt tegenwoordig alleen gesproken over wel of niet gevaccineerd, maar de groep die op eigen kracht antistoffen tegen corona heeft aangemaakt wordt volledig vergeten.

Op dit moment heeft iemand die de infectie heeft doorgemaakt wel recht op een coronapaspoort, maar slechts voor de duur van een half jaar na vaststelling van de infectie. Dit is achterhaalde informatie. Antistoffen van een ex-coronapatient blijven veel langer bestaan in het lichaam dan antistoffen die het lichaam aan heeft gemaakt o.b.v. volledige vaccinatie. Middels een petitie heb ik in een kleine week tijd steun gekregen van 11 medestanders.

Graag zou ik zien dat de commissie VWS en/of (een) lid/leden van deze commissie dit ter sprake brengt in debat met de minister van VWS, dhr. Hugo de Jonge.

Een spoedige reactie op dit schrijven zie ik graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Annelies Tettero-Korteweg"

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.