Windturbines op leefbare afstand van Zandhoven!!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Bezwaarschrift windturbines. Invullen en tekenen indien U ook tegen de locatie van deze twee windturbines bent.

2017-06-25 08:15:16

Via deze link kan U bezwaarschriften afdrukken

GElieve dit document in te vullen met al Uw gegevens. Graag Uw persoonlijk toets invullen op het blanco stuk in het bezwaarschrift. Bijvoorbeeld met de commentaar die jullie in de petititie vermelden. Zo is elk bezwaarschrift ook een UNIEK document en dat weegt extra door.

Dit ingevuld bezwaarschrift moet U binnen brengen op het gemeentehuis te Zandhoven en afgeven aan de balie. Daar krijgt U een bewijs van afgifte. Dat is zeer belangrijk en bijhouden aub.

U mag dit ingevuld bezwaarschrift ook komen afgeven bij de volgende adressen:

Venstraat 32, 2240 Viersel

Bisschoppenbos 76, 2240 Massenhoven

Kerkstraat 1, 2240 Massenhoven

Alvast bedankt voor jullie steun!

Zie tekst

BEZWAARSCHRIFT

Aan het College van burgemeester en schepenen van Zandhoven, Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven. Ondergetekende, de heer/mevrouw …………………………………….., wenst hierbij zijn/haar bezwaren kenbaar te maken ten aanzien van de omgevingsvergunningsaanvraag die door de NV W-Kracht werd ingediend voor de oprichting en exploitatie van twee windturbines op het grondgebied van de gemeente Zandhoven te respectievelijk Massenhoven (Bisschoppenbos) en Viersel (Waterschap) langsheen het Albertkanaal.   De windturbines zijn beide maar liefst 150 m hoog en hebben een rotordiameter van 82 m.   De oprichting en exploitatie van deze windturbines levert voor mij als omwonende volgende hinder en nadelen op:   ·

Geluidshinder: Uit de bij de aanvraag gevoegde geluidstudie blijkt dat onze woning wordt geaffecteerd door deze windturbines, net als uiteraard de onmiddellijke omgeving ervan. Dit gebied ondergaat reeds een zware geluidsimpact van de Liersebaan en de E313.

·         Slagschaduw: Uit de bij de aanvraag gevoegde slagschaduwstudie blijkt dat er woningen worden geaffecteerd door deze windturbines in die zin dat zij meer dan 8 uur slagschaduw per jaar moeten ondergaan.

·         Gezondheid: Voormelde geluid- en slagschaduwhinder hebben een bijkomende en zeer nefaste invloed op de fysieke en geestelijke gezondheid van de omwonenden die vandaag algemeen maatschappelijk reeds onder veel druk staan.

·         Welzijn Kinderen: Voormelde geluid- en slagschaduwhinder hebben eveneens een effect op onze kinderen, op minder dan 1km afstand van de windturbines bevinden zich 2 scholen. De overlast van de windturbines kan een effect op de concentratie en algemeen welbevinden van al deze kinderen hebben. Binnen een straal van 1km bevinden er zich ook verschillende jeugdbewegingen, kunnen zij nog wel veilig buiten ravotten?

·         De woningen van de omwonenden ondergaan een substantiële waardedaling door het verlaagd leefgenot.

·         De veiligheid van omwonenden en bezoekers komt in het gedrang ingevolge de wieken (ijsvorming, loskomen, …) en de invloed ervan op vliegtuigen en de aanwezige gasleiding van Air Liquide. De SEVESO leidingen naast het kanaal liggen op minder dan 100m, is dit risico aanvaardbaar rekening houdend met de grote hoeveelheid fietsers, zowel in het weekend als tijdens de week, woon-werk fietsverkeer.

·         Er treedt een aanzienlijke visuele aantasting op van het nog weinige resterende open Kempische landschap. Vlakbij zijn onder meer het beschermd cultuurhistorisch landschap Binnenbos en omgeving en het kasteeldomeinen Tappelbeek gelegen.

·         Uit de bijgevoegde studies blijkt dat de windturbines een zeer nefaste invloed zullen hebben op de lokale en bovenlokale fauna en flora:

o   De windturbines worden gedeeltelijk ingeplant in biologisch (zeer) waardevol gebied en nabij enkele Speciale Beschermingszones;

o   Ze liggen binnen een bufferzone pleister- en rustgebied voor watervogels en steltlopers;

o   Ze liggen op een slaaptrekroute voor meeuwen;

o   Er bevinden zich verschillende beschermde vleermuizenpopulaties in de onmiddellijke omgeving;

https://sites.google.com/view/rust-in-zandhoven/bezwaarschrifto   Verschillende open ruimte – corridors worden doorsneden.

·         ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Uit het i.o.v. de Provincie Antwerpen in 2010 opgestelde GIS-onderzoek naar potentiële inplantingszones voor windturbines blijkt dat de windturbines worden ingeplant in een zone met een minimum aan positieve aanknopingspunten terwijl er langsheen het Albertkanaal tientallen zones zijn die veel meer positieve aanknopingspunten hebben.

De inplanting van windturbines op deze locaties is dan ook zowel in feite als in rechte totaal onwenselijk en onaanvaardbaar. Indien alsnog een omgevingsvergunning wordt afgeleverd behoud ik mij alle rechten voor om deze in feiten en rechte (juridisch) te bestrijden.

Met hoogachting (naam + handtekening + datum),   ………………………………………………………………

Woonachtig te ……………………………………………………………….

Info namiddag/avond 21 juni in parochiezaal viersel

2017-06-15 20:35:58

Wij moedigen iedereen aan om effectief een bezwaarschrift in te dienen tegen de komst van de windmolens in Zandhoven/Viersel.

Kom volgende week woensdag 21 juni naar de parochie zaal te Viersel. Jullie zijn welkom vanaf 16:00 tot 21:00. Dit om ondersteuning te krijgen bij het invullen van uw persoonlijk bezwaarschrift

Om 19:00 zal er een presentatie zijn van Leefbaar energie Vlaanderen en onder andere een getuige. Deze getuige mag dagelijks de negatieve kanten van de windturbines ondervinden. Drank aan democratische prijzen en een gratis broodje zolang de voorraad strekt uiteraard!

Met dank en tot woensdag!

Marc van der Heiden

actiegroep rust in Zandhoven/Massenhoven/Viersel/Pulle...

2017-06-11 15:01:19

Beste buurtbewoners,

ondertekenaars van deze petitie!

Jullie weten dat er plannen zijn voor het plaatsen van 2 MEGA windturbines van 150 METER HOOG in Viersel en Massenhoven!!!!!

Jullie hebben dezelfde mening over het plaatsen van die windturbines aan het kanaal en in het zicht van Massenhoven/Viersel/Pulle?

We zijn helemaal niet tegen groene energie maar onze bezorgdheden liggen bij de problematiek rond GEZONDHEID.

SLAGSCHADUW IN de woning en dit voor een zéér groot deel van Viersel, Massenhoven en Pulle!!!

GELUIDSOVERLAST (het is zoals een constant brommende oude ijskast) tot 1500 meter waarneembaar en deze kan nog verder weerkaatst worden door het kanaal!!!!

We moeten dit echt voorkomen! Belangrijk is dat we iedereen mobiliseren en tegen 3juli 12:00 een massa bezwaarschriften binnen doen op de gemeente Zandhoven.

Wie wil er een handje toesteken om:

-Flyers uit te delen

-website te ontwerpen

-facebook pagina te onderhouden

-Mensen aan te spreken

-Mee onze eigen infoavond naar de bevolking toe te organiseren.

Stuur een mail naar één van deze!

marcvanderheiden@gmail.com

anjawynants@gmail.com

dries.helsen@gmail.com

xfile1960@msn.com

stijnstabel@me.com

ALLE HULP IS WELKOM

Belangrijke info betreffend windturbines

2017-06-07 15:48:18

Ter info

2017-06-07 06:33:44

Artikel van dit jaar 2017 in WTV.

Het schepencollege van Kortemark geeft een negatief advies voor de komst van twee windmolens.

EDF Luminus diende bij het gemeentebestuur van Kortemark een milieuvergunningsaanvraag klasse 1 in voor het exploiteren van twee windturbines. Het gaat om windturbines van elk 3600 kW met een tiphoogte van 180 meter. De inplanting ervan is voorzien in de Krekebekestraat in Kortemark.

Het schepencollege kreeg van de Deputatie van de provincieraad de vraag om een advies te formuleren omtrent de inplanting van die windturbines. Tijdens het openbaar onderzoek, dat liep van 31 maart tot 30 april 2017, werden 933 klachten, opmerkingen of bezwaren ingediend. Deze klachten, opmerkingen en bezwaren tonen vooral de bezorgdheid omtrent de schending van landschappelijk waardevol natuur- en agrarisch gebied. Vele inwoners vrezen door de komst van de windturbines voor gezondheids- en veiligheidsrisico’s en zien daarin ook een bedreiging voor hun woon- en leefomgeving.

Elke stem telt

2017-06-06 20:20:59

Breng aub zo veel mogelijk buren, kennissen op de hoogte over deze petitie en laat zo veel mogelijk mensen tekenen aub. Partners kunnen ook tekenen he!

Bedankt

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.