Teken voor veilige verkeersafwikkeling in Zevenhuizen-Zuidbroek!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Verslag van het aanbieden van de petitie

2016-11-02 19:16:13

Verslag van het consensusteam oktober 2016

Op donderdag 13 oktober is ’s avonds in het gemeentehuis de door ruim 860 mensen ondertekende petitie aangeboden aan de wethouder (de heer Kruithof). Later op de avond is tijdens de raadsvergadering duidelijk geworden dat op de SGP na de voltallige raad de petitie naast zich neer gelegd heeft, ook de wethouder geeft er geen verder gevolg aan. De uitkomst is dat de brief met wensen en bedenkingen ongewijzigd is vastgesteld. De heer Kloosterman van de SGP heeft geprobeerd om de monitoring nadrukkelijker te laten opnemen met de bedoeling dat niet klakkeloos alle resterende maatregelen worden uitgevoerd op het moment dat blijkt dat het beoogde effect is behaald. Helaas is de SGP hierin alleen blijven staan.

Op donderdag 27 oktober hebben drie vertegenwoordigers van het consensusteam met de wethouder en de betrokken ambtenaren gesproken. Hierbij zijn de volgende vragen aan de wethouder voorgelegd:

Wat gaat u doen met de petitie en het daaraan gekoppelde draagvlak? Gaat u voor een plan zonder draagvlak of voor een plan met draagvlak?

De wethouder geeft aan dat het voorgenomen besluit tot definitief besluit uitgewerkt zal worden. Het voorstel van Royal Haskoning wordt verder uitgewerkt. De petitie en het consensusplan worden terzijde geschoven. Het is nu belangrijker om een besluit in het jarenlange proces te nemen dan de vernieuwde inhoud en het grote draagvlak mee te laten wegen. De wethouder is van mening dat de raad in deze kwestie ook een advies rekening houdend met de minderheid heeft gegeven. Hij heeft zelf ook diverse mails van voorstanders gekregen.

Hoe ziet u de samenwerking met de wijkbewoners (consensusteam)?

De wethouder roept op om dit in samenspraak met de wijkraad te doen om te voorkomen dat er twee organen komen dien de wijk vertegenwoordigen. De heer Snelders geeft aan dat het geen probleem is als het consensusteam aanschuift, bij de voorgestelde knippen zullen de verschillende groepen belanghebbenden benaderd worden. Om de meerwaarde en kracht van het consensusteam te behouden is gevraagd of een mandaat te geven voor het meedenken voordat een beslissing wordt genomen. Hierop wordt negatief geantwoord door de wethouder.

Hoe ziet u de uitwerking / uitvoering van de monitoring voor ogen?

In eerste instantie zal de doorstroming op de ring verbeterd worden. In de tussentijd worden alle besluiten voor het voorstel van RHK verder uitgewerkt (verwachting 1 à 2 jaar), in deze fase zal ook de uitgebreide nulmeting plaatsvinden. Het effect van de eerste maatregel moet wel enorm zijn wil dit tot uitstel / afstel van de overige maatregelen leiden. Het consensusteam stelt voor om de maatregel van de Anklaarseweg wel gelijk uit te werken en in te voeren. Dit geeft immers gelijk verlichting voor de Calypso- en Operettestraat.

Edwin van Naarden

petitie wordt 13 oktober om 18:45 aangeboden aan raad en college

2016-10-12 20:53:07

Ondertekenaars,

Heel erg bedankt voor het ondertekenen van deze petitie. Ook bedankt voor het doorzetten van de petitie naar andere belanghebbenden. In no-time zaten we op meer dan 800 ondertekenaars! Een duidelijk signaal dat niet genegeerd kan en mag worden.

De petitie wordt namens alle ondertekenaars donderdagavond om 18:45 live aangeboden aan wethouder Kruithof. De begeleidende brief daarbij luidt zoals onderaan deze mail is weergegeven. Om 20:30 deze avond start ook de raadsvergadering.

In die raadsvergadering komt de adviesbrief van de raad aan het college aan de orde. Oftewel, dat wat de raad aan het college meegeeft over de verkeerskwestie in Zevenhuizen-Zuidbroek.

(zie ook: https://apeldoorn.raadsinformatie.nl/vergadering/239878/In%20gesprek%20met%20Raad%20en%20Raadsvergadering%2013-10-2016)

De heer Kloosterman van de SGP was eerder al lovend over het consensusplan. Wat betreft de inhoud, maar zeker ook over de wijze waarop dit zo krachtig door de belanghebbenden in samenspraak is opgepakt. Een breed draagvlak is en wordt gezocht en dat is een compliment waard. Nu deze petitie ook weer zo duidelijk laat horen wat de wijk wél wenst (en wat niet) is de heer Kloosterman bereid om zich morgen (13 oktober) tijdens de raadsvergadering opnieuw sterk te maken voor het consensusplan en de in de petitie gestelde vragen.

Goed gevulde tribunes (bij overhandiging en bij de raadsvergadering) zijn zeer belangrijk. Willen jullie donderdagavond (13 oktober) met ons op de tribune plaatsnemen en de belangen van de wijk behartigen? Wij zullen vanaf 18:40 in het stadhuis aanwezig zijn.

Begeleidend schrijven:

Geachte leden van de gemeenteraad, geacht college,

Tijdens de informatieavond van woensdag 7 september jongstleden werden wij geconfronteerd met een uitgewerkt verkeersplan voor de wijk Zevenhuizen-Zuidbroek dat al zo goed als zeker doorgevoerd zou worden.

Al snel werd duidelijk dat een aantal effecten niet zijn onderzocht, en dat een aantal cijfers meer vragen dan antwoorden oproepen. Verdere verdieping heeft ons geleerd dat andere opties om ons onduidelijke redenen zijn afgevallen. De voornaamste argumenten om het gepresenteerde plan door te voeren, bestaan uit subjectieve, gevoelsmatige elementen, te weten: het duurt allemaal al zo lang, we kunnen toch niet iedereen tevreden stellen, en wij vertrouwen dit onderzoek volledig omdat het is uitgevoerd door een extern verkeerstechnisch bureau met veel ervaring op dit vlak.

Een rondvraag door de wijk leerde ons vervolgens dat veel mensen onbekend waren met dit plan, maar dat zij zich nadat zij zich in het plan verdiept hadden, niet konden vinden in de voorgelegde maatregelen en de (niet door RHK onderzochte) effecten daarvan. Dit heeft ons ertoe bewogen om op de inspraakavond van donderdag 22 september veelvuldig schriftelijk en/of mondeling in te spreken. Uit de vele inspraakreacties is gebleken dat er gerede twijfel bestaat over het draagvlak voor en de (niet door RHK onderzochte) effecten van de te nemen maatregelen. Tijdens deze avond werd duidelijk dat de bezwaren van de verschillende belangengroepen niet ver uit elkaar liggen, en belangrijker nog: dat er grote raakvlakken zijn op de in de ogen van de diverse belangengroepen noodzakelijke aanpassingen.

Vervolgens zijn wij vol goede moed aan de slag gegaan om voor de gemeenteraad uit te werken wat de overeenkomsten zijn, wat zelfs geleid heeft tot een consensusplan waar vele belangengroepen en individuen zich achter kunnen scharen. Dit consensusplan is uitgebreid onder de aandacht gebracht, we hebben aangeboden eventuele vragen te beantwoorden of een nadere toelichting te geven. Een rondleiding door de wijk, uitwerkingen die een visuele ondersteuning bieden voor de verwachte effecten, een onderzoek naar de reistijd over de nieuw te ontstane sluiproutes, berichten via de pers. We hebben er alles aan gedaan om voor de gemeenteraad inzichtelijk te maken dat wij als ervaringsdeskundigen zien dat de bestaande problemen waarschijnlijk niet worden opgelost, en er nieuwe, ernstige problemen zullen ontstaan als het voorliggende plan integraal wordt doorgevoerd.

U zult begrijpen dat de raadsvergadering van donderdagavond 6 oktober voor ons voor het overgrote merendeel teleurstellend was. Veel partijen bleken zich niet of nauwelijks verdiept te hebben in het consensusplan, en leken soms zelfs nauwelijks notie te hebben genomen van het voorliggende verkeersplan en de verwachte effecten en bezwaren die door de diverse belanghebbende partijen zijn aangedragen. Onze argumenten om het consensusplan serieus als alternatief te overwegen, en de noodzakelijke effectanalyse van met name de wegafsluitingen uit te voeren, worden niet serieus genomen.

Dit is voor ons het punt geweest om duidelijk te maken hoeveel mensen zich niet neer kunnen leggen bij de voorliggende verkeersmaatregelen. Wij hebben dit gedaan door dit bij u persoonlijk, maar ook via de pers, aan te geven, en door een petitie te starten. Het mag niet onvermeld blijven dat het ons enorm sterkt dat er in ieder geval één partij is die belang hecht aan voldoende draagvlak. Het mag duidelijk zijn dat de petitie - die ruim 800 keer ondertekend is in vier dagen tijd - onderschrijft dat er zeer weinig draagvlak bestaat voor het voorliggende plan. Tegelijkertijd benadrukt de petitie de grootte van het draagvlak voor het consensusplan.

Omdat het college ondanks alle maatschappelijke weerstand tegen het voorgenomen besluit dit toch wenst door te zetten. En omdat het breed gedragen consensusplan niet is onderzocht, roepen de ondertekenaars het college op om:

1 - het ingediende consensusplan alsnog door experts technisch te laten doorrekenen. Zodoende kan dit als alternatief worden beoordeeld en vergeleken worden met het voorstel van Royal Haskoning, EN

2 - de effecten van de voorgenomen afsluitingen kwantitatief en kwalitatief te laten analyseren (zoals hieronder in detail beschreven). Zodoende kan met inzicht van alle relevante effecten het besluit genomen worden.

In de punt 2 vereiste effectenanalyse moet minimaal worden opgenomen:

a - de effecten rondom het Kristal;

b - de effecten op de Citroenvlinder, Eikepagelaan en de Nijbroekseweg. Deze straten worden immers de nieuwe verbindende wegen in de wijk wanneer de Distelvlinderlaan en Laan van de Dierenriem worden afgesloten;

c - de effecten op de Operettestraat en de Calypsostraat. Deze wegen sluiten direct aan op de nieuwe hoofdverbindingswegen van de wijk (Nijbroekseweg en Eikepagelaan) en zijn daarom aantrekkelijker dan de busbaan. Daarnaast vormen deze wegen nog steeds aantrekkelijke sluiproutes voor verkeer van en naar  de A50.

d - de effecten langs de nieuwe school aan de Laan van de Leeuw. Deze weg wordt dé ontsluitingsweg van de wijk, waar de wijk voorheen twee ontsluitingswegen richting de Oost Veluweweg telde.

In deze analyse moeten duidelijk ook alle verkeersbewegingen bínnen de wijk worden meegenomen, aangezien ook die bewegingen meegeteld dienen te worden in het totaal aantal verkeersbewegingen over de diverse straten.

Aangezien de gemeenteraad niet zonder meer voorbij kan gaan aan een petitie van een dergelijke omvang, verzoeken wij de gemeenteraad met klem goede notie te nemen van de oproep die middels de petitie ondersteund wordt door ruim 800 belanghebbende individuen en aan de oproep gehoor te geven. Wij hopen hiermee een voor alle partijen vervelend vervolg, in de vorm van rechtszaken en dergelijke, te kunnen voorkómen. Nog belangrijker hopen wij hiermee in goed overleg tot een volwaardige, breed gedragen, toekomstbestendige, maar vooral veilige oplossing te kunnen komen voor alle inwoners van de wijk Zevenhuizen-Zuidbroek.

Met vriendelijke groet,

Namens ruim 800 belanghebbenden,

Het consensusteam

Edwin van Naarden

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.