3e kans voor Co-management en Farmacologie

Nadat wederom maar enkele leerlingen geslaagd zijn voor de toets ''Co-management en Farmacologie'' gaan wij over tot actie. De lesstof is voor de meeste leerlingen erg onduidelijk, en de toets sluit niet aan op het gegeven studiemateriaal. Keer op keer staat de TVT vol met vragen die niet zijn behandeld.

Betreffende de laatste herkansing was de verdeling tussen de vakken Co-management en Farmacologie niet evenredig. De nadruk lag overduidelijk op Farmacologie. Op deze manier zijn de kansen dan ook niet eerlijk voor zij die juist meer moeite hebben met deze materie. En dat blijkt een ruime meerderheid te zijn.

Bovendien bevreemdt het ons dat een apotheker toetsvragen samenstelt voor toekomstige optometristen. Het is niet redelijk om van ons te verwachten dat wij als optometristen in opleiding zulke diepe kennis beheersen over farmaceutische middelen. Daarbij is het voor ons niet dusdanig van belang in ons toekomstige werk, aangezien wij maar enkele medicamenten mogen gebruiken en geen enkel medicament mogen voorschrijven. Dit doet uitsluitend de arts en volgens de wet BIG zijn wij daartoe dan ook niet bevoegd.

Zowel tijdens de eerste als tweede poging van dit jaar zakte een overgrote meerderheid voor de toets. Zelfs de sterstudenten konden er vaak niet in slagen de toets te halen. Bij de eerste en tweede poging van dit jaar slaagde slechts 18,4- en 20,7%. De voldoendes dit jaar bestonden voor 80- tot 85,7% uit de cijfers 5,5 en 6. Slechts 2,6- tot 4,1% scoorde een máximum van 6,5 of 7. Hogere cijfers zijn er dan ook niet gevallen.

Het halen van deze toets lijkt voornamelijk af te hangen van een gokkans die leerlingen met de hakken over de sloot naar de voldoende moet helpen. Leerlingen die reeds de eerste drie tot vier jaar van de studie hebben bewezen over het juiste niveau voor deze opleiding te beschikken.

Deze petitie pleit voor een 3e kans voor zij die de toets wederom niet hebben kunnen halen. Ditmaal een eerlijke kans, met vragen die zijn behandeld in het studiemateriaal, en waarbij de toets niet wordt gedomineerd door het vak Farmacologie.

Vul onderstaande ook je studentnummer en klas in. Zorg ervoor dat je  handtekening openbaar is. Dit is ter verificatie dat je daadwerkelijk in opleiding bent tot optometrist aan de Hogeschool Utrecht.