Zeg nee tegen de kap van het Franeker dreeslaantje

Het college van Franeker (gemeente Waadhoeke) heeft beslist dat een prachtig, nostalgisch stukje Franeker gekapt mag worden om de nieuw gebouwde raadzaal meer zichtbaar te krijgen. Hier zijn wij het totaal niet mee eens! Maar waarom niet?

Toen het voorstel (de locatiebepaling) van de raadzaal (dat witte aquarium tegen het gemeentehuis) is bepaald en akkoord bevonden door de raad, is er akkoord gegaan met het kappen van een "aantal" bomen.
Echter, nu blijkt dat dat aantal om 30 meter bomen gaat; ze gaan tot voorbij de ingang van het Dreeslaantje. Ze willen dit hele stuk weghalen, zodat mensen die de rotonde naderen, de raadzaal kunnen zien.

Dus we slopen 30 meter historie, want het Dreeslaantje is in 1900 aangelegd als zijnde een trambaan. NEE! Daar blijf je af, dat beschouwen wij als historisch erfgoed. Is het dan een monument? Nee, dat is het niet, Franekeradeel heeft nooit het nut gezien van een lijst met Gemeente Monumenten en een Rijksmonument is het NOG niet. Dus mag de Gemeente alles slopen wat ons, Franekers, dierbaar is. Tenzij wij een tegengeluid laten horen!

Dus help ons mee, vanuit historisch oogpunt en voor behoud van flora en fauna en teken deze petitie!

Marco van Haaften, Margreet van Vossen en Laura van Twillert

Door te ondertekenen, machtig ik Laura van Twillert om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.